Permalänk
Medlem

Inbyggd chromecast, samma sak?

Hej, jag har en LG 55UM7450PLA WebOS och den har en inbyggd cast funktion. Är det samma som chromecast som man kan köpa till tvn? För jag lyckas inte hitta så många sidor att casta, twitch och vuxensidor fungerar inte. Enda sidan jag får att fungera är youtube, twitch har jag testat casta från både från webbläsaren på datorn men också appen på telefonen. Inte ens netflix fungerar

Upplever att castknappen aldrig fungerar på andra sidor än youtube. Skulle det fungera bättre tror ni om jag köper en chromecast och kopplar in eller är det samma sak som den inbyggda funktionen?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Hej, jag har en LG 55UM7450PLA WebOS och den har en inbyggd cast funktion. Är det samma som chromecast som man kan köpa till tvn? För jag lyckas inte hitta så många sidor att casta, twitch och vuxensidor fungerar inte. Enda sidan jag får att fungera är youtube, twitch har jag testat casta från både från webbläsaren på datorn men också appen på telefonen. Inte ens netflix fungerar

Upplever att castknappen aldrig fungerar på andra sidor än youtube. Skulle det fungera bättre tror ni om jag köper en chromecast och kopplar in eller är det samma sak som den inbyggda funktionen?

Utan att ha läst lusläst all LGs information om TVn för att se om det står något om exakt vad de gjort, så är det ju rimligen meningen att LGs inbyggda grej skall ha samma funktion (det är väl dock inte "samma sak").

Någonting fungerar ju uppenbart inte som man förväntar sig, det borde ju vara så att alla sidor där det kommer upp en cast-knapp fungerar. Skulle inte utesluta att det är TVn som gör något konstigt men det kan ju även vara något annat antar jag...
Du kan ju se om det finns uppdateringar till TVns mjukvara antar jag, om nu funktionen faktiskt är trasig finns det ju möjlighet att de lagar det i en uppdatering.

Jag skulle satsa ett internetpoäng på att det skulle fungera med en Chromecast™, om du inte vet med dig att du har en nätverksmiljö där saker är nedlåsta på något vis som skulle kunna förklara detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte koll exakt på detta. Men själva grundsvaret är universellt som följer nedan.

Det som TV-tillverkaren tillhandahåller via sitt OS: specifikt för den tillverkaren och dess produkter där exakt funktion inte är klarlagd, kan skilja sig mellan modeller och även kan försämras med tiden pga av ändrad mjukvara, förändrade tjänster, utdaterad hårdvara, utgående licenser etc.

En Chromecast: fungerar exakt som en Chromecast (duh!), beter sig exakt som man väntar sig för en Chromecast och är oberoende av TV-tillverkarens ekosystem.

Här kan man ersätta Chromecast med AppleTV, Nvidia Shield etc. beroende på vad man vill uppnå.

Permalänk
Avstängd

Inbyggd "cast-funktion" och "inbyggd Chromecast" är inte samma sak dock. Min TV har inte inbyggd Chromecast men den har Miracast och sannolikt något Samsung-specifikt, vilket inte är alls lika användbart som en Chromecast. Youtube fungerar att styra men det har vad jag förstår inget med casting att göra utan att Youtube-appen på teven fattar vilket konto man är inloggad på och frågar om man vill styra på andra enheter på samma konto (som är på Youtube).

Permalänk
Medlem

Vad jag känner till finns det (minst) tre nivåer på det hela.

* En egen "cast"-variant i TVn som t ex ibland endast fungerar i Youtube eller annan enstaka app.

* "Chromecast built-in". Denna är en mjukvaru-chromecast inbyggd i TVn som har stöd i många appar. Dock finns det undantag som endast fungerar i en riktig hårdvaru-chromecast. Men t ex Twitch och Netflix som du nämner fungerar nog i en sådan, iaf gjorde dom det sist jag provade.

* Riktigt Chromecast du kopplar in i TVn. Denna har bäst stöd och ska fungera med allt som har stöd för chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Upplever att castknappen aldrig fungerar på andra sidor än youtube. Skulle det fungera bättre tror ni om jag köper en chromecast och kopplar in eller är det samma sak som den inbyggda funktionen?

För mig fungerar ofta en riktig Chromecast långt bättre än inbyggda varianter. Det du har i din LG-TV lär dock vara Miracast som är en smått bedrövlig lösning.

Sen är det värt att tänka på att stödet för DRM etc. bestäms av mottagande enhet (exempelvis en Chromecast) av vad jag förstått. Bland annat är Netflix notoriskt hårt på denna punkt och vägrar casta mot enheter som inte är godkända av Netflix. Enbart stöd för exempelvis Widevine L1 räcker inte längre.

Själv har jag en AndroidTV-enhet med Chromecast-funktion, men använder en vanlig Chromecast (2nd gen) för exempelvis Netflix. Tycker mig få bättre bildkvalitet i andra streamingtjänster jfm den inbyggda funktionen.

Föredrar AirPlay framför ChromeCast i de fallen jag har stöd för båda teknikerna. Miracast har jag gett upp! Är nog ganska ensam om att äga en Microsoft Wireless Display Adapter

LG-apparater har sedan ett antal år tillbaka ofta stöd för även AirPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad jag känner till finns det (minst) tre nivåer på det hela.

* En egen "cast"-variant i TVn som t ex ibland endast fungerar i Youtube eller annan enstaka app.

* "Chromecast built-in". Denna är en mjukvaru-chromecast inbyggd i TVn som har stöd i många appar. Dock finns det undantag som endast fungerar i en riktig hårdvaru-chromecast. Men t ex Twitch och Netflix som du nämner fungerar nog i en sådan, iaf gjorde dom det sist jag provade.

* Riktigt Chromecast du kopplar in i TVn. Denna har bäst stöd och ska fungera med allt som har stöd för chromecast.

Hittar inget om att ”built in” har begränsningar och inte full chromecast stöd.

Däremot är som knepiga att få igång. På min shield var jag tvungen att starta min shield med Wi-Fi och ansluta 1 gång till chromecasten från just min telefon innan jag körde den på ethernet. Nu kan jag från min telefon casta som jag vill men min sambo kan inte det då hon inte castat till den när den var uppkopplad på Wi-Fi.
Då vi har en vanlig stand alone chromecast som alltid fungerar har vi helt slutat använda den inbyggda.

Permalänk
Medlem

Vågar inte svara på om det är samma. Dock så upplever jag att dom jag testat från olika tillverkare, så är gränssnittet aningen segare vissa gånger än min TV chromecast.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vågar inte svara på om det är samma. Dock så upplever jag att dom jag testat från olika tillverkare, så är gränssnittet aningen segare vissa gånger än min TV chromecast.

Chromecast har väl inget gränssnitt? Låter som att du tänker på Android TV. Eller menar du eventuellt funktionen att spegla skärm?

I övrigt kör jag Google Chrome på mina burkar här för att just kunna använda Chromecast-funktionen från webbläsaren vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Chromecast har väl inget gränssnitt? Låter som att du tänker på Android TV. Eller menar du eventuellt funktionen att spegla skärm?

I övrigt kör jag Google Chrome på mina burkar här för att just kunna använda Chromecast-funktionen från webbläsaren vid behov.

Kan vara så att jag blandar ihop Android tv med Chromecast. Vet dock att på polarens philips OLED så är gränssnittet identiskt mer min separata Chromecast. Dock aningen segare överlag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Chromecast har väl inget gränssnitt? Låter som att du tänker på Android TV. Eller menar du eventuellt funktionen att spegla skärm?

I övrigt kör jag Google Chrome på mina burkar här för att just kunna använda Chromecast-funktionen från webbläsaren vid behov.

Senaste modellen (eller egentligen de två senaste modellerna) av Chromecast kör ju Android TV. Samma som många TV-apparater och andra enheter. Gamla Chromecast var ju endast för casting och hade knappt något gränssnitt (det gick väl att pausa med tevens fjärr och liknande, men annars var det ju telefonen som gällde som kontroll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Senaste modellen (eller egentligen de två senaste modellerna) av Chromecast kör ju Android TV. Samma som många TV-apparater och andra enheter. Gamla Chromecast var ju endast för casting och hade knappt något gränssnitt (det gick väl att pausa med tevens fjärr och liknande, men annars var det ju telefonen som gällde som kontroll).

Det förklarar ju varför man tycker det ser likadant ut 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Vågar inte svara på om det är samma. Dock så upplever jag att dom jag testat från olika tillverkare, så är gränssnittet aningen segare vissa gånger än min TV chromecast.

Skrivet av walkir:

Chromecast har väl inget gränssnitt? Låter som att du tänker på Android TV. Eller menar du eventuellt funktionen att spegla skärm?

I övrigt kör jag Google Chrome på mina burkar här för att just kunna använda Chromecast-funktionen från webbläsaren vid behov.

Den visar en liiiite konfigurerbar bild, man kan ju välja bild och lite olika stil på klockan och enheter för väderdata. I övrigt är det inte mycket till visuellt interface om man inte menar ikonen i stödda appar som man kan klicka på för att casta. Jag brukar dock mest prata med Googleprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan vara så att jag blandar ihop Android tv med Chromecast. Vet dock att på polarens philips OLED så är gränssnittet identiskt mer min separata Chromecast. Dock aningen segare överlag.

Det har inget med chromecasten att göra. Utan det är hårdvaran för android tv. En chromecast är bara en mottagare utan gränssnitt. Funkar precis som AirPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det har inget med chromecasten att göra. Utan det är hårdvaran för android tv. En chromecast är bara en mottagare utan gränssnitt. Funkar precis som AirPlay.

Nja, det stämmer inte riktigt längre då den senaste har Google TV inbyggt.

Permalänk
Medlem

Från min uppfattning och erfarenhet: Inbyggd Chromecast finns inte. Chromecast-casting är endast av Google och finns enbart inbyggd i en fysiskt Chromecast och Android-/Google-TV. Alla andra företag (som LG's WebOS) använder egna lösningar eller t.ex. Miracast. Stödet för dessa alternativ varierar stort från app till app men i generellt är det bara Chromecast som fungerar med de flesta appar.

Anledningen till varför just Youtube fungerar så väl överallt är för att den använder YouTube-TV (namnet har ändrats men vet inte till vad) som är en webbaserad gränssnitt som används av de flesta TVs (går även att få igång på en dator med Chrome) som gör kopplingen själv mellan sig och YouTube appen i mobilen. Ett exempel på en egen lösning, men de flesta appar har inte den lyxan.

Jag skulle rekommendera starkt att skaffa en riktig Chromecast, helst den nya med Google-TV inbyggd så att du slipper din LGs fjärrkontroll och OS helt, men det är upp till dig om du vill ha det så.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blir att köpa en Chromecast idag!

Skrivet av Doskii:

Från min uppfattning och erfarenhet: Inbyggd Chromecast finns inte. Chromecast-casting är endast av Google och finns enbart inbyggd i en fysiskt Chromecast och Android-/Google-TV. Alla andra företag (som LG's WebOS) använder egna lösningar eller t.ex. Miracast. Stödet för dessa alternativ varierar stort från app till app men i generellt är det bara Chromecast som fungerar med de flesta appar.

Anledningen till varför just Youtube fungerar så väl överallt är för att den använder YouTube-TV (namnet har ändrats men vet inte till vad) som är en webbaserad gränssnitt som används av de flesta TVs (går även att få igång på en dator med Chrome) som gör kopplingen själv mellan sig och YouTube appen i mobilen. Ett exempel på en egen lösning, men de flesta appar har inte den lyxan.

Jag skulle rekommendera starkt att skaffa en riktig Chromecast, helst den nya med Google-TV inbyggd så att du slipper din LGs fjärrkontroll och OS helt, men det är upp till dig om du vill ha det så.

Jag kollade precis på Chromecast med Google-TV. Fungerar den på samma sätt som gen3 där man kan casta från datorn Windows 10?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hokko:

Tack för alla svar! Blir att köpa en Chromecast idag!

Jag kollade precis på Chromecast med Google-TV. Fungerar den på samma sätt som gen3 där man kan casta från datorn Windows 10?

Castingen funkar på samma sätt, men det är ju en mycket mer kompetent typ av enhet med ett eget gränssnitt där du kan installera appar och så, och en fjärrkontroll. Mer som en "smart-TV" utan själva teven liksom, utöver allt som den gamla Chromecast kunde göra alltså.

Det finns två modeller, en med 4K och en utan som är lite billigare, men prisskillnaden är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Chromecast har väl inget gränssnitt? Låter som att du tänker på Android TV. Eller menar du eventuellt funktionen att spegla skärm?

I övrigt kör jag Google Chrome på mina burkar här för att just kunna använda Chromecast-funktionen från webbläsaren vid behov.

Om vi bortser från de nya med Google TV så har Youtube numera faktiskt ett gränssnitt som man kan styra från appen. Inte så smidigt eller snabbt dock på gen 2 och poängen känns rätt obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det har inget med chromecasten att göra. Utan det är hårdvaran för android tv. En chromecast är bara en mottagare utan gränssnitt. Funkar precis som AirPlay.

Nja, senaste versionen (tv) har ju inbyggt.

Skrivet av Krippa75:

Nja, det stämmer inte riktigt längre då den senaste har Google TV inbyggt.

Exakt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nja, senaste versionen (tv) har ju inbyggt.

Exakt.

Så ni menar att alla enheter som levereras med en android tv och en chromecast har Google tv också? Jag är tveksam till att det är så.
Känns dyrt att installera den nya Google enheten i alla tv apparater. Den vanliga chromecasten är garanterat billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Så ni menar att alla enheter som levereras med en android tv och en chromecast har Google tv också? Jag är tveksam till att det är så.
Känns dyrt att installera den nya Google enheten i alla tv apparater. Den vanliga chromecasten är garanterat billigare.

Som jag fattat det...men jag vågar som sagt inte exakt hur det är. Vet bara att att gränssnittet/na är otroligt lika. Om inte identiska.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenedras:

Så ni menar att alla enheter som levereras med en android tv och en chromecast har Google tv också? Jag är tveksam till att det är så.
Känns dyrt att installera den nya Google enheten i alla tv apparater. Den vanliga chromecasten är garanterat billigare.

Nej han menar att den nya Chromecast inte bara är en passiv mottagare utan en enhet med gränssnitt, lagring och så.

Skrivet av RVX:

Som jag fattat det...men jag vågar som sagt inte exakt hur det är. Vet bara att att gränssnittet/na är otroligt lika. Om inte identiska.

Google TV är den nya versionen, eller uppföljaren beroende på vem man frågar, till Android TV. Det är Android i botten precis som förut men anpassningarna de gjort har väl ändrats lite, och det är baserat på en nyare version av Android. TV-tillverkare är ofta inte så bra på att uppdatera sina gamla apparater så det är inte jättemånga med Android TV som fått Google TV, men några finns det. Lite samma med olika boxar och sånt. Apparna ska väl vara samma så jag vet inte vad skillnaderna är riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej han menar att den nya Chromecast inte bara är en passiv mottagare utan en enhet med gränssnitt, lagring och så.
Google TV är den nya versionen, eller uppföljaren beroende på vem man frågar, till Android TV. Det är Android i botten precis som förut men anpassningarna de gjort har väl ändrats lite, och det är baserat på en nyare version av Android. TV-tillverkare är ofta inte så bra på att uppdatera sina gamla apparater så det är inte jättemånga med Android TV som fått Google TV, men några finns det. Lite samma med olika boxar och sånt. Apparna ska väl vara samma så jag vet inte vad skillnaderna är riktigt.

Detta. Låter som den korrekta förklaringen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X