Har fiber, är det värt att byta till koax?

Permalänk

Har fiber, är det värt att byta till koax?

Hej bor i en stans idiotisk stad som valt att låsa alla lägenheter till max 100/100mbs via fiber å nu har jag fått droppen.. går ju att inte göra något alls å kan ej öka hastigheten heller vilket gör mig helt galen, kan knappt snacka i discord å spela samtidigt utan att internet fallerar... Men kan dock byta till koax å få 500/50mbs har dock ingen erfarenhet av koax så tänkte om de e värt de för å slippa detta helvette med konstant lagg?

Permalänk
Medlem

Bandbredden är inte ditt problem om du inte kan köra Discord och spela utan att det blir stökigt med 100/100 Mbit/s.

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för stad? Låter helt sjukt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Krävs ju långt under 100/100 för att spela och voice chat.

https://www.howtogeek.com/664369/does-online-gaming-really-us...

Om du nu inte gamear genom streaming, nvidia now/google stadia/etc, det drar ju mer likt som att se film kan jag tänka mig

Är det snarare pingen som är problemet? Borde inte vara det heller med fiber. Kanske är din router/dator som är boven i dramat

Permalänk
Medlem

Byt inte från Ferrari till Skoda.. Troligen nåt som är fel konfigurerat i nätet eller nån dålig svetsning på vägen.

EDIT: Kan ju också vara något i ditt LAN som strular, router osv. Sitter du trådlöst?

Permalänk
Medlem

Som andra nämner här 100/100 mbit är mer än tillräckligt, det ska inte ”lagga”. Prova att göra en reset på din router. Om det inte hjälper Kontakta din internetleverantör för felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggbigg:

Hej bor i en stans idiotisk stad som valt att låsa alla lägenheter till max 100/100mbs via fiber å nu har jag fått droppen.. går ju att inte göra något alls å kan ej öka hastigheten heller vilket gör mig helt galen, kan knappt snacka i discord å spela samtidigt utan att internet fallerar... Men kan dock byta till koax å få 500/50mbs har dock ingen erfarenhet av koax så tänkte om de e värt de för å slippa detta helvette med konstant lagg?

Som övriga säger.. 100/100 är mer än nog att spela och snacka samtidigt..

Jag brukade sitta med 100/100 förr och göra just detta samtidigt som min fru streama filmer..

Hade jag varit du, så hade jag mer kollat om de kan vara begränsningar i din switch/router..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Krävs ju långt under 100/100 för att spela och voice chat.

https://www.howtogeek.com/664369/does-online-gaming-really-us...

Om du nu inte gamear genom streaming, nvidia now/google stadia/etc, det drar ju mer likt som att se film kan jag tänka mig

Är det snarare pingen som är problemet? Borde inte vara det heller med fiber. Kanske är din router/dator som är boven i dramat

Pingen är ej problemet, då jag har typ 15-30ms konstant, förut va bara problemet när jag ladda ner ett spel så va internet oanvändbart men nu är det konstant oavsett om man laddar ner eller inte

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Som övriga säger.. 100/100 är mer än nog att spela och snacka samtidigt..

Jag brukade sitta med 100/100 förr och göra just detta samtidigt som min fru streama filmer..

Hade jag varit du, så hade jag mer kollat om de kan vara begränsningar i din switch/router..

Min tjej kan ej spela på ps5 om jag sitter inne i en League match.. min router har inga begränsningar i sig, har suttit där å kollat runt

Permalänk
Skrivet av ezah:

Byt inte från Ferrari till Skoda.. Troligen nåt som är fel konfigurerat i nätet eller nån dålig svetsning på vägen.

EDIT: Kan ju också vara något i ditt LAN som strular, router osv. Sitter du trådlöst?

Sitter med kabel till datorn å kunde inte ens ladda upp Google igår, tog fan 5min

Permalänk
Skrivet av bnr:

Bandbredden är inte ditt problem om du inte kan köra Discord och spela utan att det blir stökigt med 100/100 Mbit/s.

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för stad? Låter helt sjukt?

Lycksele, kan endast ha 100/100 å bara använda bredband 2 eller vk media som leverantör...

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Krävs ju långt under 100/100 för att spela och voice chat.

https://www.howtogeek.com/664369/does-online-gaming-really-us...

Om du nu inte gamear genom streaming, nvidia now/google stadia/etc, det drar ju mer likt som att se film kan jag tänka mig

Är det snarare pingen som är problemet? Borde inte vara det heller med fiber. Kanske är din router/dator som är boven i dramat

Routern, har jag kollat i om det är problemet å ej funnit något som kan va problemet.. å datorn är det ej så allt som är anslutet till wifi strular, tjejen kan ej spela på ps5a online om jag spelar online på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggbigg:

Routern, har jag kollat i om det är problemet å ej funnit något som kan va problemet.. å datorn är det ej så allt som är anslutet till wifi strular, tjejen kan ej spela på ps5a online om jag spelar online på min dator

Du säger att routern inte är problemet, men samtidigt att allt via wifi strular? Är det din router som har wifi? Eller har du nån AP som strular? Eller ett mesh-nätverk?

Låter ju spontant som att det är just routern.
Vad säger bredband 2s support?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är garanterat inte bandbredden som är problemet.

Du får börja felsöka och eliminera felkällor en efter en. Jag skulle börja med routern; stänga av typ QoS och andra icke-obligatoriska funktioner.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ta nu och dra en kabel direkt från väggen, utan router eller annat bös direkt till din dator. Vad ger det för resultat?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggbigg:

Sitter med kabel till datorn å kunde inte ens ladda upp Google igår, tog fan 5min

Det är verkligen INTE 100/100 som är problemet.. Jag har suttit med 4 svettiga män och kört LAN med 100/100 och detta var för 10 år sen, Ventrilo+spel och hemsidor på allas hemsidor.

Men men, kolla vad du får på bredbandskollen. Är det heeeeeelt klappkasst, ring din internet levarantör och klaga. Och se ifall dom kan se något som är knas, ibland kan dom se ifall det är från din utrustning eller om det är överlag. Och då kan det bero på någon som har gjort det fysiska jobbet med fibern som har haft tummen mitt i handen och inte vet hur man ska slinga in fiber eller hur man använder en fibersvets utan att få dämpning..

Annars är det som andra säger. Kanske byta router, har du kabeln direkt från routern till datorn? eller via hub? Prova byt kabel(Kanske fått ett hack nånstans.)

Så gör ALLT detta innan du väljer att byta.

Men nu till din fråga, Jag har haft 300/300 fiber i min förra lägenhet. Men efter flytt, unge och föräldraledighet fick vi tag på ett jättebilligt avtal med tv och bredband 600/50.. och har nu inte fiber. Funkar skitbra, vi har varit 3-4 polare som har gameat här hemma och kollat film osv. Men som sagt, jag gjorde det för ekonomin skull. Nästa flytt så blir det 1000/1000 fiber igen.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Absolut inte bandbredden som inte räcker till!
Ring din nätleverentör och kolla om dom kan se något på deras sida som bråkar, dom brukar mäta och pinga mot routern/fiberswitchen.
Sen om det inte är där felet ligger så nollställ routern och se om det blir bättre, börja om från början.

Jag sitter med mobiltbredband och får ut ca 60-70 upp och ner och kan utan problem spela, streama film, prata discord samtidigt. Du ska kunna detta med 100/100.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av Morrreee:

Det är verkligen INTE 100/100 som är problemet.. Jag har suttit med 4 svettiga män och kört LAN med 100/100 och detta var för 10 år sen, Ventrilo+spel och hemsidor på allas hemsidor.

Men men, kolla vad du får på bredbandskollen. Är det heeeeeelt klappkasst, ring din internet levarantör och klaga. Och se ifall dom kan se något som är knas, ibland kan dom se ifall det är från din utrustning eller om det är överlag. Och då kan det bero på någon som har gjort det fysiska jobbet med fibern som har haft tummen mitt i handen och inte vet hur man ska slinga in fiber eller hur man använder en fibersvets utan att få dämpning..

Annars är det som andra säger. Kanske byta router, har du kabeln direkt från routern till datorn? eller via hub? Prova byt kabel(Kanske fått ett hack nånstans.)

Så gör ALLT detta innan du väljer att byta.

Men nu till din fråga, Jag har haft 300/300 fiber i min förra lägenhet. Men efter flytt, unge och föräldraledighet fick vi tag på ett jättebilligt avtal med tv och bredband 600/50.. och har nu inte fiber. Funkar skitbra, vi har varit 3-4 polare som har gameat här hemma och kollat film osv. Men som sagt, jag gjorde det för ekonomin skull. Nästa flytt så blir det 1000/1000 fiber igen.

/M

Får ca 45mbit/s via Bredbandskollen å problemet börjar runt 19:00 varje kväll

Permalänk
Skrivet av Twiggbigg:

Får ca 45mbit/s via Bredbandskollen å problemet börjar runt 19:00 varje kväll

Men typ 3dagar i veckan e det helt dött, kan inte göra något alls medans resten av dagarna funkar de bara laggit när jag laddar ner något å försöker spela/snacka i discord samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggbigg:

Men typ 3dagar i veckan e det helt dött, kan inte göra något alls medans resten av dagarna funkar de bara laggit när jag laddar ner något å försöker spela/snacka i discord samtidigt

Klassisk överbelastning när alla kommer hem från jobbet. Hade detta med bahnhof varje kväll till och från. kl.19-23 var det överbelastat nät. Säkert därför de låser till 100/100 men det spelar egentligen ingen roll.

Flyttade och bytte ISP och har sedan dess aldrig haft problem.

Svarstider på upp till 25ms är inte direkt bra om det inte är ute på landet såklart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggbigg:

Men typ 3dagar i veckan e det helt dött, kan inte göra något alls medans resten av dagarna funkar de bara laggit när jag laddar ner något å försöker spela/snacka i discord samtidigt

Ring din leverantör och felanmäl

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av griid:

Klassisk överbelastning när alla kommer hem från jobbet. Hade detta med bahnhof varje kväll till och från. kl.19-23 var det överbelastat nät. Säkert därför de låser till 100/100 men det spelar egentligen ingen roll.

Flyttade och bytte ISP och har sedan dess aldrig haft problem.

Svarstider på upp till 25ms är inte direkt bra om det inte är ute på landet såklart.

Bor mitt ute på landet så.. yea å finns bara 2 st isp här så finns inte så mycket alternativ till fiber, finns 1 till isp men det är till koax.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara att Bredband2 nät är helt underdimensionerat där du bor, så att det blir korvstoppning varje kväll när alla ska streama.

Jag har periodvis kör coax från Comhem (numera Tele2), fungerade klanderfritt.

Prova att byta säger jag. Brukar gå att få abonnemang utan bindningstid. Är du inte nöjd är det bara att byta tillbaka till fibern.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Det kan ju vara att Bredband2 nät är helt underdimensionerat där du bor, så att det blir korvstoppning varje kväll när alla ska streama.

Jag har periodvis kör coax från Comhem (numera Tele2), fungerade klanderfritt.

Prova att byta säger jag. Brukar gå att få abonnemang utan bindningstid. Är du inte nöjd är det bara att byta tillbaka till fibern.

Yess tack så mycket, blir nog att man gör så

Permalänk
Medlem

En bekant köpte (det här var för ett par år sedan) en värstingrouter, Tri-Band, etc, osv, och hade urusel stabilitet och hastighet. Av något skäl kopplade de flesta enheterna upp sig på 2.4GHz-wifi hela tiden, med korta hopp till 5GHz-wifi (de hade samma namn). 2.4GHz är i många områden närapå oanvändbart pga trängsel. (vet inte hur TS bor, men i min förra lägenhet kunde jag inte köra 2.4-Chromecast stabilt trots att routern stod och blängde på chromecasten bara ett par meter bort).

När hon satte upp separata nät, med olika namn för 2.4GHz och 5GHz, försvann problemen, >90% av enheterna man kör kan då ligga på 5GHz, medan annat, typ "smarta lampor" kan få trängas på 2.4GHz.

Eller, så kan det vara överbelastning på fibern. Delar många på 100/100 så blir det ju inte mycket över när folk börjar streama 4K-film efter jobbet...

+meningsflöjd och rättstvat.
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Livsnjutare 😎

Låter ju som att det är något fel på grejerna och/eller uppkopplingen.

Fiber i 100/100 är kapabelt till sjukt mycket mer än det du nämner

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Twiggbigg:

Min tjej kan ej spela på ps5

Skrivet av Twiggbigg:

å bara använda bredband 2

Bredband 2 använder CGN och det skulle kunna förklara problemen för det verkar påverka konsolspelare hårdare än pc spelare men det kan skapa alla typer av underliga problem så kolla om du ansluter via CGN eller får en publik ip och har du inte publik ip är det nog det du behöver fixa.
https://www.bredband2.com/blogg/vad-aer-en-cg-nat-adress-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa att köra några bredbandstester över tid t ex så här https://www.wikihow.com/Monitor-Internet-Speed-over-Time-on-P...

Låter helt klart som att de har ett överbelastat nät om det sker runt kl 19.

Permalänk
Medlem

Byt för guds skull inte ner dej till coax!

Jag skulle gissa på att det är något annat fel för 100/100 räcker till i princip allt

Permalänk
Medlem

Har du fiber hem till din lägenhet, eller går det fiber in till lägenhetshuset du bor i, och sen fördelas det vidare i huset via nätverkskablar, dvs koppar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Jacob Fanboy

Nu tycker jag personligen att 100/100 är ingenting och speciellt om man har någon i hemmet som samtidigt skulle ta 15% av förbindelsen till streaming av 4K material, bör dock inte orsaka såna stora problem som du har beskrivit.

Du säger att det är låst vad menar du egentligen? Får en bild av det är fiber till fastigheten sen är det RJ45 draget till respektive lägenhet, sen att det inte är "låst" utan att den centrala switchen har ett släkte till faxmaskinen.

Angående koax så blev jag tvungen att köra ComHem (Tele2 idag) i mitt förra boende, körde det i 10 år och fungerade förvånansvärt bra! Dyrt men bra, fick ut ca 660/80.