Blir jag besviken på en billigare 34-35” widescreen?

Permalänk
Medlem

Blir jag besviken på en billigare 34-35” widescreen?

Har i dagsläget en Asus 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync som är helt fantastisk i mina ögon, den börjar ju dock få några år på nacken, köpte den ny för typ 8 år sen.. 🙈
Är sjukt sugen på en typ 35” widescreen, för runt 5-6k. Spelar mestadels Starcitizen..

Kommer jag bli besviken på en skärm för dom pengarna om man jämför med min nuvarande? Förutsätter nästan att det har hänt lite med tekniken under dessa år..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blocks:

Har i dagsläget en Asus 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync som är helt fantastisk i mina ögon, den börjar ju dock få några år på nacken, köpte den ny för typ 8 år sen.. 🙈
Är sjukt sugen på en typ 35” widescreen, för runt 5-6k. Spelar mestadels Starcitizen..

Kommer jag bli besviken på en skärm för dom pengarna om man jämför med min nuvarande? Förutsätter nästan att det har hänt lite med tekniken under dessa år..

Det är många som förutsätter att skärmarn blivit bättre. Men det har det inte. Det har blivit billigare. I många fall ofta lite sämre.

I princip alla 35-tummare för lågt pris är VA-paneler som har enorma mängder eftersläp. Allra särskilt mot din skärm som är en av de bästa på just eftersläp för sin tid. Du behöver titta på 34-tummarna med IPS-paneler eller vänta in ett större utbud av QD-OLED för att få något som är åt ditt håll med UW-format. I båda fallen behöver du en större budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är många som förutsätter att skärmarn blivit bättre. Men det har det inte. Det har blivit billigare. I många fall ofta lite sämre.

I princip alla 35-tummare för lågt pris är VA-paneler som har enorma mängder eftersläp. Allra särskilt mot din skärm som är en av de bästa på just eftersläp för sin tid. Du behöver titta på 34-tummarna med IPS-paneler eller vänta in ett större utbud av QD-OLED för att få något som är åt ditt håll med UW-format. I båda fallen behöver du en större budget.

Tack för ett bra svar! Det var lite som jag trodde, skönt att blackfriday kom precis..

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande äldre skärm som din som jag var grymt nöjd med och bytte först till en VA. Den sålde jag vidare ganska snabbt eftersom den helt enkelt inte hängde med i eftersläp. Dock så kan jag varmt rekommendera att gå från 27" till en schysst wide-screen. Jag gick från 27" skärmar till en 38" widescreen och det ger en grym känsla i spel som det större synfältet passar till.

Nu är det här tyvärr en bra bit över din budget, men om du kan sträcka dig en bit och hitta något bättre på black friday än vad som finns nu så får du något av det bästa som finns i IPS för gaming trots att den har två år på nacken:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5335022

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag hade en liknande äldre skärm som din som jag var grymt nöjd med och bytte först till en VA. Den sålde jag vidare ganska snabbt eftersom den helt enkelt inte hängde med i eftersläp. Dock så kan jag varmt rekommendera att gå från 27" till en schysst wide-screen. Jag gick från 27" skärmar till en 38" widescreen och det ger en grym känsla i spel som det större synfältet passar till.

Nu är det här tyvärr en bra bit över din budget, men om du kan sträcka dig en bit och hitta något bättre på black friday än vad som finns nu så får du något av det bästa som finns i IPS för gaming trots att den har två år på nacken:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5335022

Sitter i exakt samma sits (eller ja, med samma skärm) som OP och har också ögonen på en 38", sitter och väljer mellan LG:n du länkade och den här : https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelbildsk%C3%A4rm-alienware-38-aw3821dw/apd/210-axqm/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B6r som är kraftigt nedsatt om man köper direkt från Dell. Hoppas dock att LG:n kommer ner i pris lite pga gillar estetiken mer.

edit: missade ett ord.
Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt jag med. Väntar på OLED. VA känns inte aktuellt, IPS har fortfarande skräpig IPS-glow och dålig kontrast oavsett om det är mini-led eller allt de har hittat på för att sminka grisen. När jag går tillvardagsrummets TV med en OLED från 2017 så gör det ont i hjärtat att titta på saker på min IPS efteråt.

Är riktigt sugen på Philips kommande utbud gamingskärmar. Gillar designen och ambilight. Specifikt 34M2C8600, inte den nuvarande versionen som kör VA.
https://www.club386.com/philips-ramps-up-pc-gaming-ambitions-...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm