Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

En kollega har en Honda E, frän bil, tämligen rymlig och väldigt behaglig inredning. Nackdelar han muttrar om är placering av laddport samt såklart den korta räckvidden. Han leasar, och har sagt att om det kommer en ny med dubbelt så stort batteri så hoppar han på den vid första bästa tillfälle.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Någon som kan hjälpa mig välja lite?

Tänker en elbil med minst 50 mils räckvidd, stor och rymlig för familj från 800-1 miljon

Tesla Model Y
Bra: Sjukt snabb med performance läget, jävla bra teknik, massa benutrymme och lastutrymme, billig för vad de är. Tesla nätverket

Dåligt: Ful och töntig bil. Tråkig interiör och dålig komfort, ljudvolym.

Audi E-tron Q8
Bra: Ser verkligen ut som en lyxbil, snygg. 60 mils räckvidd, stor. Grym ljudisolering och bekvämlighet, bra dämpning

Negativt: Mindre utrymme än Tesla, inte alls lika snabb, dyrare.

Har även kollat lite på Polestar 3 och Volvo EX90 men de känns som de är långt borta.

Annars är jag jäkligt sugen på Audi A6 etron som kommer 2024 men det känns långt o vänta till dess men jag vill inte heller köpa något bara för saken skull.

Värt att tänka på med q8 e-tron är att den kommer kosta betydligt mer en 1 miljon så fort du börjar utrustad den med vad du vill ha. Om du inte är nöjd med standard utrustningen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ett svårt val absolut. Tesla har ju en del fördelar men också en del nackdelar i detaljkvalitet, serviceorganisation och så.

Jag har en kollega (egenkonsult) som hade en Model 3 som tjänstebil i tre år, och bytte till en Model Y nu. Han gillar ju bilarna men samtidigt säger han att han aldrig hade köpt en Tesla privat för kvaliteten är för dålig. Att företagsleasa innebär ju mindre risker för honom så då funkar det bra, men han litar inte på att andrahandsvärdet kommer att hålla i sig när konkurrerande bilar från tillverkare som är bättre på att bygga bilar blir mer tillgängliga på marknaden.

Hur är det egentligen med kvaliten på Teslor den model y jag fick provköra i somras så fanns det inget att an märka på gällnade kvaliten. Allt satt som det skulle och även fin kvalite på matrialen i interiören.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Någon som kan hjälpa mig välja lite?

Tänker en elbil med minst 50 mils räckvidd, stor och rymlig för familj från 800-1 miljon

Tesla Model Y
Bra: Sjukt snabb med performance läget, jävla bra teknik, massa benutrymme och lastutrymme, billig för vad de är. Tesla nätverket

Dåligt: Ful och töntig bil. Tråkig interiör och dålig komfort, ljudvolym.

Audi E-tron Q8
Bra: Ser verkligen ut som en lyxbil, snygg. 60 mils räckvidd, stor. Grym ljudisolering och bekvämlighet, bra dämpning

Negativt: Mindre utrymme än Tesla, inte alls lika snabb, dyrare.

Har även kollat lite på Polestar 3 och Volvo EX90 men de känns som de är långt borta.

Annars är jag jäkligt sugen på Audi A6 etron som kommer 2024 men det känns långt o vänta till dess men jag vill inte heller köpa något bara för saken skull.

Nu har vi det här med räckvidden igen, 50 mil när då?
Enligt WLTP? Ja då finns det.
Faktiska mil året om? Finns inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Hur är det egentligen med kvaliten på Teslor den model y jag fick provköra i somras så fanns det inget att an märka på gällnade kvaliten. Allt satt som det skulle och även fin kvalite på matrialen i interiören.

Det är ju bra att den var hel när den var ny, men hur håller den efter tre år exempelvis? Sen har de absolut bättrat sig här, men de ligger fortfarande en bit efter många andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu har vi det här med räckvidden igen, 50 mil när då?
Enligt WLTP? Ja då finns det.
Faktiska mil året om? Finns inte.

Mercedes EQE borde vara 50+, i alla fall nära, eller? Fast den kanske inte passar Cameltotem.

Permalänk
Medlem

Björn Nylands spreadsheet är en bra guidning för mer faktiska räckvidder: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv... Men det är absolut ett par bilar över 500 km räckvidd där, åtminstone i 90 km/h.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju bra att den var hel när den var ny, men hur håller den efter tre år exempelvis? Sen har de absolut bättrat sig här, men de ligger fortfarande en bit efter många andra tillverkare.

Samma person som ägde denna model y hade en model 3 i 3 år innan det och satt också i den när han nyss hade fått den och från vad minns så var kvalité i hans gamla model 3 betydligt sämre även när den var ny. Dock så hade an inte ett ända problem med bilen under de 3 åren han hade den. Dessutom var han väldigt nöjd med den.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Mercedes EQE borde vara 50+, i alla fall nära, eller? Fast den kanske inte passar Cameltotem.

Tvivlar på att den når 50 mil under vintern vid normal körning.

Skrivet av Choffe:

Björn Nylands spreadsheet är en bra guidning för mer faktiska räckvidder: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv... Men det är absolut ett par bilar över 500 km räckvidd där, åtminstone i 90 km/h.

Jo men dom är gjorda under sommarn och vid konstant hastighet.
Kör man normalt och följer hastigheten tvivlar jag på att man kommer 50 mil på vintern.
Samtidigt var det ju en stor och rymlig som efterfrågades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tvivlar på att den når 50 mil under vintern vid normal körning.
Jo men dom är gjorda under sommarn och vid konstant hastighet.
Kör man normalt och följer hastigheten tvivlar jag på att man kommer 50 mil på vintern.
Samtidigt var det ju en stor och rymlig som efterfrågades.

Ja sen är väl frågan varför just 50 mil i alla tänkbara lägen är så viktigt. Jämn och bra siffra ja, men egentligen vill man väl ha 50 mil WLTP just för att få ut kanske 30 mil med släpvagn eller 40 mil på vintern I verkliga situationer. Knuffar man då upp kravet till 50 mil I dessa förhållanden så ja då blir det svårt, men vad är då syftet?

Men den där diskussionen har väl gått tusen gånger här redan 🙂 Klart värt att fundera på det verkliga behovet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Äsch, jag tror det där är en kombination av flera saker. Jante, märkesfanatism och så lite historik. Jag har kört ett antal Teslor och aldrig märkt någon skillnad mot Audi och BMW som jag haft tidigare. Har även kört en del Toyota/Mazda och dessa upplever jag exempelvis har skruttigare interiör men håller något bättre, iaf Toyotorna. Och det blir ju lätt så när man jämför en bil fullproppad med teknik med bilar som inte har det. Mer saker som kan gå sönder.

Sen när väl Teslorna går sönder så är deras serviceorganisation total skit. Det ska man inte sticka under stolen med.

Om jag skulle spekulera på en ny Tesla idag skulle jag hålla mig borta från refreshes och nya modeller. Då har man inte haft tid att arbeta bort barnsjukdomar ännu. Finns en gubbe på tuben (Sandy Munroe tror jag han heter) som jämför äldre modeller med nya och det kan ibland vara en enorm skillnad i uppbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en ny ICE-bil över en elbil ändå. Dessa 50 tkr äts upp direkt av malusskatten på en ny ICE-bil.
Ska man jämföra med äldre begagnade är det ingen miljöeffekt ändå eftersom en begagnad bil redan rullar och kommer fortsätta rulla.

I alla länder där incitament finns håller dessa på att minskas eller tas bort just för att försäljningen av elbilar går så bra och massan är nog stor att gemene man börjat köpa dessa.
Räknar man på det så kommer man gå ganska +-0 även om en elbil är dyrare även vid låga 1500 mil med malusskatter och driftskostnader.
En X1 och en iX1 har en prisskillnad på 231 tkr. Räkna in drivmedelskostnader och skatt så går man jämnt ut vid 1600 mil per år.
Lägg till service på en X1 så är det ännu lägre.

Det här kommer kanske få folk att fundera en vända till men räknar man och använder sin bil i sån utsträckning att man behöver en bil kommer en elbil i samma klass vinna ekonomiskt över en treårsperiod.

Norge där man börjat minska incitamenten redan av samma anledningar?

@Hulle min poäng exakt, det blir ett kul tillskott nu när jag får min bonus om några dagar men det hade inte påverkat mitt köp ändå. Jämfört med min diesel och mina körsträckor går jag jämnt ut även utan bonusen. Nu blir bonusen bara ett bidrag till mig som egentligen inte behövs, det åker bara rakt in på avanza.

då ska vi se 8800kr/år skatt första 3 åren=26400
1600mil a 0.65/mil 21kr/liter ger på 3 år =65500

så kostnad 91920kr

elbilen skatt 1080kr för 3 år
1600 mil 2KWh/mil 4,5kr/KWh=43200kr (4,5kr/KWh är min privata kostnad när jag räknar på min privata kostnad bor i villa 17000KWh/år
totalkostnad 44280kr

skillnad 3 första åren i drift 22300kr

4-6år blir skatten 3588kr vilket ger en minskad kostnad för "otto bilen med 22812kr

Då ser man att kostnaden skiljer inte så mycket mellan bilarna.

så då är frågan vad beg priset blir på bilarna efter 3 och 6år här blir det svårare men det skiljer inte +200`000kr efter 6år på dessa bilar

skillnad i service kostnad är ca 300kr/mån mellan bilarna så ca 11000kr över 3 år.

En elbil som är 10år med ett batteri som kostar +200000kr som inte försäkringen tar vad blir det för andrahands värde på dessa bilar?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

då ska vi se 8800kr/år skatt första 3 åren=26400
1600mil a 0.65/mil 21kr/liter ger på 3 år =65500

så kostnad 91920kr

elbilen skatt 1080kr för 3 år
1600 mil 2KWh/mil 4,5kr/KWh=43200kr (4,5kr/KWh är min privata kostnad när jag räknar på min privata kostnad bor i villa 17000KWh/år
totalkostnad 44280kr

skillnad 3 första åren i drift 22300kr

4-6år blir skatten 3588kr vilket ger en minskad kostnad för "otto bilen med 22812kr

Då ser man att kostnaden skiljer inte så mycket mellan bilarna.

så då är frågan vad beg priset blir på bilarna efter 3 och 6år här blir det svårare men det skiljer inte +200`000kr efter 6år på dessa bilar

skillnad i service kostnad är ca 300kr/mån mellan bilarna så ca 11000kr över 3 år.

En elbil som är 10år med ett batteri som kostar +200000kr som inte försäkringen tar vad blir det för andrahands värde på dessa bilar?

2kwh/mil och 4,5kr/kwh? Ska vi inte räkna på 0,9l/mil och 45kr/litern då vi ändå är inne och räknar på fantasisiffror?

0,65l/mil är lågt räknat för en bensinbil. Med den kalkylen får man räkna 1,6kwh/mil för en elbil. Betalar man 4,5kr/kwh så har man ett uselt elavtal och bör inte äga elbil, men då är det inte elbilen som är problemet. Skaffa timpris och ladda på natten istället. Med ett pris på 1kr/kwh så landar den kalkylen på 7680kr för 3 år, och det är inte lågt räknat. Plus skatt så säg 9000 då för att ta till i överkant, så skiljer det ca 83000 på 3 år. Och så service som du själv sa, så 94000kr då.

Om värdeminskningen är densamma, säg 40% på 3 år, så blir ju skillnaden i slutändan 40% av skillnaden I bilarnas inköpspris. Skiljer det 200000kr i inköp så blir alltså skillnaden 80000kr efter 3 år, så då har man tjänat på det. Men då ska man komma ihåg att en elbil lär ha högre andrahandsvärde om 3 år och även efter det.

Den där fantasin om ett batteribyte för 200k om 10 år finns inte heller belägg för. Ungefär lika sannolikt som att behöva ett motorbyte på bensinbilen. Dessutom har batterier som bytts på bilar hittills inte alls kostat så mycket. Oavsett, sparar man 94000kr på 3 år så sparar man runt 300k på 10 år, så då har man ändå täckt in ett batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

2kwh/mil och 4,5kr/kwh? Ska vi inte räkna på 0,9l/mil och 45kr/litern då vi ändå är inne och räknar på fantasisiffror?

0,65l/mil är lågt räknat för en bensinbil. Med den kalkylen får man räkna 1,6kwh/mil för en elbil. Betalar man 4,5kr/kwh så har man ett uselt elavtal och bör inte äga elbil, men då är det inte elbilen som är problemet. Skaffa timpris och ladda på natten istället. Med ett pris på 1kr/kwh så landar den kalkylen på 7680kr för 3 år, och det är inte lågt räknat. Plus skatt så säg 9000 då för att ta till i överkant, så skiljer det ca 83000 på 3 år. Och så service som du själv sa, så 94000kr då.

Om värdeminskningen är densamma, säg 40% på 3 år, så blir ju skillnaden i slutändan 40% av skillnaden I bilarnas inköpspris. Skiljer det 200000kr i inköp så blir alltså skillnaden 80000kr efter 3 år, så då har man tjänat på det. Men då ska man komma ihåg att en elbil lär ha högre andrahandsvärde om 3 år och även efter det.

Den där fantasin om ett batteribyte för 200k om 10 år finns inte heller belägg för. Ungefär lika sannolikt som att behöva ett motorbyte på bensinbilen. Dessutom har batterier som bytts på bilar hittills inte alls kostat så mycket. Oavsett, sparar man 94000kr på 3 år så sparar man runt 300k på 10 år, så då har man ändå täckt in ett batteri.

https://alltomelbil.se/29-elbilar-i-rackvidds-och-forbrukning...

tveksam på att alla tar med alla kostnader när man pratar elkostnad

totalkostnad 7650kr/1694KWh=4,51kr/kwh rörligt pris

Att en modern bensinbil tar 0.9 kan du glömma men ok 0,75 blandad så +10000kr under 3 år som max är rimligt. men snittet på elbilar är över 2KWh/mil

visa din elräkning så får vi se vad du har?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://i.gyazo.com/6db0da55d9ce04da5d8f8b2dfeadde27.png

Att en modern bensinbil tar 0.9 kan du glömma men ok 0,75 blandad så +10000kr under 3 år som max är rimligt.

Några 4,51 kr/kWh betalar du inte för ytterligare förbrukning, runt 3,8 kr/kWh däremot. Fortfarande högt historiskt och tveksamt om det kommer gälla över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att en modern bensinbil tar 0.9 kan du glömma men ok 0,75 blandad så +10000kr under 3 år som max är rimligt.

0,44kr/kwh till nätägare inkl moms och mitt obundna rörliga avtal kostade 561kr för 837kwh I juli och augusti. Då var juli ungefär hälften så dyr som augusti. Totalt 1,11kw/kwh för den perioden. Med spotpris skulle jag komma ner till kanske 50-60 öre/kWh men säg 1kr.

Ja 0,75 kan jag köpa, då kan vi t.om öka elbilen till 1,7 som kanske är mer realistiskt. 2kwh/mil är ungefär lika realistiskt som 0,9. Hur är adacs test mätt? Jag hade en förbrukning på 1,6 på en Enyaq 60 mil landsväg i somras. Tyska adac kanske testar my key autobahn.

Dessutom måste du räkna bort ca 770kr från din kalkyl = 10% av elpriset. Du har ju räknat med abonnemang som är fasta kostnader som inte är kopplade till förbrukning. De påverkas alltså inte av att du laddar en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Några 4,51 kr/kWh betalar du inte för ytterligare förbrukning, runt 3,8 kr/kWh däremot. Fortfarande högt historiskt och tveksamt om det kommer gälla över tid.

Hur jag än räknar så är fortfarande min nuvarande räkning på 4,51kr/KWh. risken är att jag måste säkra upp om jag ska ladda hemma vilket ökar fasta kostnader än mer. Att inte räkna med alla kostnader på elen gör bara att man lurar sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska tänka på att folk har olika förutsättningar här i landet. Att någon i norrland sitter och skryter om sina billiga elräkningar hjälper knappast någon längre söderut. Att byta till timpris är inte möjligt för alla. Att ens kunna ladda hemma är inte möjligt för alla. Att säga att "du har så högt elpris så du borde inte ens ha elbil" tycker jag är mycket märkligt.

Att en elbil drar 2 kWh/mil är inte heller helt onormalt. Olika bilar drar olika mycket. Diskussionen här känns extremt statisk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

0,44kr/kwh till nätägare inkl moms och mitt obundna rörliga avtal kostade 561kr för 837kwh I juli och augusti. Då var juli ungefär hälften så dyr som augusti. Totalt 1,11kw/kwh för den perioden. Med spotpris skulle jag komma ner till kanske 50-60 öre/kWh men säg 1kr.

Ja 0,75 kan jag köpa, då kan vi t.om öka elbilen till 1,7 som kanske är mer realistiskt. 2kwh/mil är ungefär lika realistiskt som 0,9. Hur är adacs test mätt? Jag hade en förbrukning på 1,6 på en Enyaq 60 mil landsväg i somras. Tyska adac kanske testar my key autobahn.

Dessutom måste du räkna bort ca 770kr från din kalkyl = 10% av elpriset. Du har ju räknat med abonnemang som är fasta kostnader som inte är kopplade till förbrukning. De påverkas alltså inte av att du laddar en elbil.

kan du inte ta en skärmdump så jag får se för det låter grymt om du endast betalar 1kr/KWh då jag betalar 4,51kr/KWh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur jag än räknar så är fortfarande min nuvarande räkning på 4,51kr/KWh. risken är att jag måste säkra upp om jag ska ladda hemma vilket ökar fasta kostnader än mer. Att inte räkna med alla kostnader på elen gör bara att man lurar sig själv.

Då räknar du med fasta avgifter som inte kommer ändras av att du laddar bilen hemma, vilket inte blir rätt för den här typen av beräkning när vi försöker svara på vad det kostar att köra en mil. Om du inte har en väldigt låg säkring idag kommer du inte behöva säkra upp heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kan du inte ta en skärmdump så jag får se för det låter grymt om du endast betalar 1kr/KWh då jag betalar 4,51kr/KWh

Jag tänker inte sitta på mobilen och redigera skärmdumpar på två separata fakturor för nätägare och leverantör för att som skriver fastighetsadress och beteckning mitt bland förburrukingsraderna bara för att du inte tror att jag kan räkna. Såg att jag har fått faktura för nyare perioder och september stack iväg, där landade det på runt 1,6kr/kwh, men hade jag haft elbil hade jag kört timpris och då vissa nätter kunnat ladda för enstaka ören (plus 44 öre/kWh nätavgift så säg 50 öre jämnt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://i.gyazo.com/8c18f9dc9a171bf2cb75e680de07f82a.png https://alltomelbil.se/29-elbilar-i-rackvidds-och-forbrukning...

Att en modern bensinbil tar 0.9 kan du glömma men ok 0,75 blandad så +10000kr under 3 år som max är rimligt. men snittet på elbilar är över 2KWh/mil

Okej här får du mina senaste elräkningar och jag kör elbil så kan du räkna på den kostnaden och då har jag hus med som drar massa el.

Min elbil ligger på ett snitt på 2kw milen men jag kör väldigt mycket 120väg då jag har det till och från jobbet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vi kanske ska tänka på att folk har olika förutsättningar här i landet. Att någon i norrland sitter och skryter om sina billiga elräkningar hjälper knappast någon längre söderut. Att byta till timpris är inte möjligt för alla. Att ens kunna ladda hemma är inte möjligt för alla. Att säga att "du har så högt elpris så du borde inte ens ha elbil" tycker jag är mycket märkligt.

Att en elbil drar 2 kWh/mil är inte heller helt onormalt. Olika bilar drar olika mycket. Diskussionen här känns extremt statisk.

Fast man räknar på extremen till bensinbilens fördel för att försöka göra en poäng. Vi har exceptionellt höga priser på el nu, vilket högkostnadsskyddet kommer hjälpa till med. Kanske går få upp förbrukningen till 2kwh/mil men en bensinare i motsvarande storlek drar definitivt inte 0,65 i motsvarande situation. Antingen räknar man lågt eller högt, inte både och.

Min poäng med att personen kanske inte bör skaffa elbil är helt enkelt att stämmer hens kalkyl så är man nog fel person för att räkna hem en elbil. Skulle jag betala 4,5kr/kWh och räkna med att göra det under en stor tid av mitt elbilsägande så skulle då inte jag få ihop kalkylen.

Menade inte att prata ner dom som inte har förutsättningarna, hoppas ingen tolkade det så. Vill bara visa att för väldigt många är det lätt att räkna hem, man är inte lurad eller för korkad för att tolka sin egen elräkning bara för det.

Permalänk
Medlem

2 kWh/mil är ändå rättvist räknat om man räknar hela året om. Svågern kör sin cupra på runt 2 kWh/mil och jag har snittat ganska exakt 2 kWh/mil på min i4.

Jag betalar 0,98 öre per kWh inklusive alla avgifter. Den taxan kommer gälla min elbilsladdare framöver också men just nu är den gratis där jag står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

2 kWh/mil är ändå rättvist räknat om man räknar hela året om. Svågern kör sin cupra på runt 2 kWh/mil och jag har snittat ganska exakt 2 kWh/mil på min i4.

Jag betalar 0,98 öre per kWh inklusive alla avgifter. Den taxan kommer gälla min elbilsladdare framöver också men just nu är den gratis där jag står.

Visst, men då är inte 0,65 rättvist. Snittar kanske 0,55 med min dieselpassat.

Men än om man räknar 2kr/kwh och 2kwh/mil så blir 1600mil/år 19200kr på 3 år. Alltså ca 75000kr billigare än den tidigare kalkylen på bensin eller 85000kr om man räknar 0,75 i förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det kommer att gå över - hos mig (Södertälje) har man infört effektavgift för vinterperioden med 60:-/kW om det inträffar vardagar mellan 07:00 - 20:00 och det är högsta tim-värdet under månaden man debiteras för även om det bara är under en enda timme man når effektmässiga toppvärdet under månaden, till detta högre överföringsavgift dagtid - medans mellan 20:00 - 07:00 så är överföringsavgiften låg (dryga 2 ören) och ingen effektavgift - även helger är 'fria'

Arrangemanget med prissättningen är helt klart riktat till att man inte skall ladda sina elfordon dagtid under vardagarna för att hålla ner elnätlasten både lokalt på gatan och elnätet som helhet.

- perioden mellan 07:00 - 18:00 köper jag då man ändå är på jobbet eller resor till/från, men perioden mellan 18:00 - 20:00 är faktiskt jobbig att vänta ut innan man 'får' börja dra på sina effektslukare som tex. disk och tvättmaskiner, torktummare, dammsugare (av gamma modellen med 1.8 - 2.4 KW motor), varmvattenberedare (särskilt om den är 400 Volt-kopplad på 2 faser och drar 3 kW när den värmer, medans 230V-kopplad nolla/fas ger bara 1 kW last men då förstås 3 ggr längre uppvärmningstid), långkok/ugn för gräddning etc. ja, relativt stora förbrukare som är igång under en längre tid och ofta mer än en av dem igång samtidigt.

Att värma något halvkilo-kilo mat/vatten, köra micron etc. under ~10 minuter trots flera kW i last är inte något större bekymmer för effektavgiften då det är relativt kort tid och försvinner i den allmänna 'bruset' av olika förbrukares på och avslag över timmen ifråga, och extrakostnaden för 200W - 0.5 kW extra effekt för matlagningen när man kommer hem fördelas över många tillfällen under månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ja BMW har jag också kollat på, väldigt härlig interiör och känns lyxig. Dock ska 50 varianten vara helt omöjlig o få tag på och 40 och 60 känns inte alls lika prisvärda.

E-tron 55 får jag inte ihop dock, de skulle vara priser från 900k men på sidan börjar de på 1 miljon. Och då gör det Tesla vs audi valet enklare. Den är inte värd 200k mer, 100k kan jag förstå. Så ah får väl se vad den landar på.

Enligt ett BMW-forum som diskuterar iX-modellerna så finns det ca 8 iX50 i Sverige, men de går tydligen åt snabbt.
Man kan kika på bmw.se för att se tillgängligheten för alla olika varianter.

Mellan AUDI och Tesla, AUDI alla dagar i veckan

Lycka till med letandet.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja sen är väl frågan varför just 50 mil i alla tänkbara lägen är så viktigt. Jämn och bra siffra ja, men egentligen vill man väl ha 50 mil WLTP just för att få ut kanske 30 mil med släpvagn eller 40 mil på vintern I verkliga situationer. Knuffar man då upp kravet till 50 mil I dessa förhållanden så ja då blir det svårt, men vad är då syftet?

Men den där diskussionen har väl gått tusen gånger här redan 🙂 Klart värt att fundera på det verkliga behovet dock.

Håller med dig, min beställda Q4 har 50 mil enligt WLTP men jag räknar aldrig med att komma så långt.
Jag kör mest i sydvästra delen av Skåne och skall jag ut på någon längre körning har jag inga problem med att göra ett eller flera stopp för att sträcka på benen och ladda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig, min beställda Q4 har 50 mil enligt WLTP men jag räknar aldrig med att komma så långt.
Jag kör mest i sydvästra delen av Skåne och skall jag ut på någon längre körning har jag inga problem med att göra ett eller flera stopp för att sträcka på benen och ladda samtidigt.

Q4 E-tron verkar dock komma väldig nära sina wltp siffror i alla fall under sommartid med farthållaren satt på 90km/h. Dock så går räckvidden ner ganska rejält om höjer hastigheten till 120km/h

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Q4 E-tron verkar dock komma väldig nära sina wltp siffror i alla fall under sommartid med farthållaren satt på 90km/h. Dock så går räckvidden ner ganska rejält om höjer hastigheten till 120km/h

<Uppladdad bildlänk>

Jo men den typen av tester motsvarar inte normal körning, men det är bra att den kan hålla hyffsat låg förbrukning vid långkörning om man inte gasar på för mycket.
Sen har jag svårt att se att jag skulle ligga och snålköra om det inte behövs, jag är ingen fartdåre men håller gärna skyltad hastighet och någon enstaka gång kanske 10 över och stannar hellre en gång extra om jag skall köra längre.

Just hastighet och kalla temperaturer är nog dom 2 saker som ökar förbrukningen mest på alla elbilar, men jag har valt elbil för den härliga känslan att köra och inte för att komma så långt som möjligt på en "tank".