Uppdatera g:a laptop från Windows 8 till W10?

Permalänk
Medlem

Uppdatera g:a laptop från Windows 8 till W10?

Grannen kom in till mig och vill ha hjälp med sin laptop då hon får meddelande att MS slutar med "säkerhetsuppdateringar" för Windows 8. Just nu vet jag inte om hon har 8 eller 8.1? Hur går man till väga enklast för att uppgradera till Windows 10 utan en komplett ominstallation?

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel, ladda ner lägg på usb sticka med tex rufus boota upp och välj uppdatera.
Har också för mig att man kan uppdatera direkt via ISO filen, dvs montera iso filen och välja setup sen uppdatera.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Om jag inte minns fel, ladda ner lägg på usb sticka med tex rufus boota upp och välj uppdatera.
Har också för mig att man kan uppdatera direkt via ISO filen, dvs montera iso filen och välja setup sen uppdatera.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Det stämmer. Går upp uppdatera via länken du länkar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det KAN bli problem om laptopen har gammal hårdvara då det inte alltid finns drivrutiner i nyare Windows-versioner. Så även om uppdateringen kan göras så kanske inte allt fungerar som det ska efteråt.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Det KAN bli problem om laptopen har gammal hårdvara då det inte alltid finns drivrutiner i nyare Windows-versioner. Så även om uppdateringen kan göras så kanske inte allt fungerar som det ska efteråt.

Om den har Windows 8 så ska det inte vara några problem med drivrutiner till W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om den har Windows 8 så ska det inte vara några problem med drivrutiner till W10

Ok, bra att veta när det gäller 8-10. Jag har endast gjort uppdatering på gammal laptop från Windows 7-10 och det blev så mycket problem att jag fick gå tillbaka till 7.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Ok, bra att veta när det gäller 8-10. Jag har endast gjort uppdatering på gammal laptop från Windows 7-10 och det blev så mycket problem att jag fick gå tillbaka till 7.

Jag har inte haft några större drivrutinsproblem med någon dator jag uppdaterat till Windows 10 från W7. Däremot har jag gått tillbaka till W7 på 1 dator för att den blev rätt seg, men det har nog en del med grafikkortet att göra. var en dator från 2009.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för Era svar, började med att säkerhetskopiera bilder, dokument mm. men jag gick bet på att kopiera e-posten? Det är ett Telia POP konto och det är mailklienten i Windows 8 som hanterar e-posten. Men jag hittar ingenstans att göra en säkerhetskopia på E-posten? Har googlat lite men blir inte klokare?

Permalänk
Medlem

Återkopplar att det gick ganska smärtfritt att "uppgradera" till W10 och det behövdes ingen produktnyckel. Men datorn är gammal och trött så det blir nog en ny inom kort för grannen. Windows Mail ville inte hoppa igång så jag laddade ner Thunderbird och då gick allt smärtfritt med mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Återkopplar att det gick ganska smärtfritt att "uppgradera" till W10 och det behövdes ingen produktnyckel. Men datorn är gammal och trött så det blir nog en ny inom kort för grannen. Windows Mail ville inte hoppa igång så jag laddade ner Thunderbird och då gick allt smärtfritt med mailen.

Om den är trög så kanske det hjälper med att installera en SSD? Antar att den har en mekanisk hårddisk i den nu? Om så är fallet borde en SSD snabba upp datorn rejält

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Ren installation kan gå bättre. Man vet dock inte förrän man testat. Jag bruka låna en disk om jag bara vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Men datorn är gammal och trött så det blir nog en ny inom kort för grannen.

Skrivet av jnsson:

Om den är trög så kanske det hjälper med att installera en SSD?

SSD är i särklass det bästa man kan ge gamla datorer men underskatta inte heller lite mer ram, ibland kan man hitta det för nästan inga pengar alls. Beroende på vad man gör så kan chromeOS Flex vara en ide också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

SSD är i särklass det bästa man kan ge gamla datorer men underskatta inte heller lite mer ram, ibland kan man hitta det för nästan inga pengar alls.

Håller helt med dig

Visa signatur