Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB slits hårt

Permalänk
Medlem

Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB slits hårt

Jag köpte en Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB i februari 2022 och diskhälsan verkar avta snabbt. Diskhälsa är nu 93 % efter drygt 8 månader. Min Samsung Pro 980 har inte något slitage alls, ändå köpte jag den först, (aug 2021) och körde OS på den när Kingston disken dök upp med högre läs/skriv prestanda. Kollade med supporten på Inet som svarade ”att det nog inte var något att bekymra sig om”. ”Jag kunde ju alltid göra en ett disktest om jag var orolig”, via en länk som han bifogade, men som inte fungerade. Någon som hört någonting om det skulle vara något problem med dessa Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB diskar? Tycker de reas ut nu medan Samsung ligger kvar på gamla prisnivåer.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seloken:

Jag köpte en Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB i februari 2022 och diskhälsan verkar avta snabbt. Diskhälsa är nu 93 % efter drygt 8 månader. Min Samsung Pro 980 har inte något slitage alls, ändå köpte jag den först, (aug 2021) och körde OS på den när Kingston disken dök upp med högre läs/skriv prestanda. Kollade med supporten på Inet som svarade ”att det nog inte var något att bekymra sig om”. ”Jag kunde ju alltid göra en ett disktest om jag var orolig”, via en länk som han bifogade, men som inte fungerade. Någon som hört någonting om det skulle vara något problem med dessa Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB diskar? Tycker de reas ut nu medan Samsung ligger kvar på gamla prisnivåer.

Kör du Apples Icloud kan det vara synkningen som gör detta?

https://iphoneteile.com/355380/Windows-10-iCloud-Photos-essen...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är det hälsan i sig eller TBW?
Om det är TBW får du kolla om det är någon process som konstant skriver till disken.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Kör ner processexplorer och processmonitor och se vilken process som tuggar så mycket. Gör printscreen och om du inte vill posta dem i tråden kan du PM:a mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kör du Apples Icloud kan det vara synkningen som gör detta?

https://iphoneteile.com/355380/Windows-10-iCloud-Photos-essen...

Tack för svar, Ja jag har iCloud och det kanske spelar roll. Jag har också Onedrive vilket skriver en hel del och min Outlook är knökfull med gamla mail som jag hämtar via IMAP. Det som förbryllar mig är att min Samsung 980 Pro disk jag köpte 7 månader innan och hade som OS-drive tom feb 22 inte påverkats alls medan denna Kingston Renegade snabbt faller i diskhälsa. En annan faktor jag funderar över är att priset på Kingston Renegade har halverats sedan mitt inköp medan priser på Samsung in påverkats lika mycket. Försöker marknaden tömma lagren för denna disk?

Kollade diskhälsa nu och så här ser det ut nu:
SSD Health
SSD Wear Indicator 91 %
SSD Spare Blocks 100%

Kompletterar
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör ner processexplorer och processmonitor och se vilken process som tuggar så mycket. Gör printscreen och om du inte vill posta dem i tråden kan du PM:a mig.

Hej o tack för svar. Har tagit ner dessa nu och testkör dem nu. Återkommer när jag samlat lite data.

SSD Health
SSD Wear Indicator 91 %
SSD Spare Blocks 100%

Kompletterar
Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Hej o tack för svar. Har tagit ner dessa nu och testkör dem nu. Återkommer när jag samlat lite data.

SSD Health
SSD Wear Indicator 91 %
SSD Spare Blocks 100%

Det säger inte så mycket. Som andra redan skrivit så är det säkert något som tuggar i bakgrunden. Dra ned crystaldiskinfo och ta en screenshot och posta i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det säger inte så mycket. Som andra redan skrivit så är det säkert något som tuggar i bakgrunden. Dra ned crystaldiskinfo och ta en screenshot och posta i tråden.

Kommer här:

Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk

Ja, visst är det väldigt mycket skrivet?! Och läst? På så pass kort tid liksom.

Permalänk
Medlem

@Seloken: Enligt CrystalDiskInfo så har det skrivits nästan 90 TB till SSDn, och den har en TBW på 1 PB = 1000 TB enligt Kingstons spec. 90TB av 1000TB är 9%, så 91% kvar är alltså korrekt.

Men då är ju frågan varför det skrivits så mycket till den. 90 TB på 1864 timmar är 48 GB/tim, vilket känns som rätt mycket. Har du kollat i aktivitetshanteraren om det är något som använder disken mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Seloken: Enligt CrystalDiskInfo så har det skrivits nästan 90 TB till SSDn, och den har en TBW på 1 PB = 1000 TB enligt Kingstons spec. 90TB av 1000TB är 9%, så 91% kvar är alltså korrekt.

Men då är ju frågan varför det skrivits så mycket till den. 90 TB på 1864 timmar är 48 GB/tim, vilket känns som rätt mycket. Har du kollat i aktivitetshanteraren om det är något som använder disken mycket?

Hej, Jag använder Windows 11 insider preview, build 25247 för närvarande, så det blir en hel del ominstallationer, Sedan använder jag Onedrive som förmodligen skriver en hisklig massa data när den synkar efter ominstallation. Sedan har jag en förskräcklig massa mail ska laddas ner via IMAP var gång som jag installerar om datorn. Den inkorgen orkar jag liksom inte rensa även om det skulle behövas. Men jag tycker fortfarande att Kingston disken "åldras" mycket fortare än min Samsung 980 Pro som jag ändå använde som systemdisk i typ 6 månader innan jag köpte Kingston disken. Men det är nog som du säger att det som är skrivet till disk är skrivet till disk. Jag kanske ska använda webmail i stället för Outlook så slipper jag iaf all den aktiviteten.

Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Hej, Jag använder Windows 11 insider preview, build 25247 för närvarande, så det blir en hel del ominstallationer, Sedan använder jag Onedrive som förmodligen skriver en hisklig massa data när den synkar efter ominstallation. Sedan har jag en förskräcklig massa mail ska laddas ner via IMAP var gång som jag installerar om datorn. Den inkorgen orkar jag liksom inte rensa även om det skulle behövas. Men jag tycker fortfarande att Kingston disken "åldras" mycket fortare än min Samsung 980 Pro som jag ändå använde som systemdisk i typ 6 månader innan jag köpte Kingston disken. Men det är nog som du säger att det som är skrivet till disk är skrivet till disk. Jag kanske ska använda webmail i stället för Outlook så slipper jag iaf all den aktiviteten.

Hur mycket har skrivits till 980 Pro:n då? Ställ det i förhållande till dess endurance rating(vad det nu heter på svenska). Det kanske är därifrån procentsatsen för hälsan kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Kommer här:<Uppladdad bildlänk>

Wow, hur har du lyckats med det?
Jämförelse med min 970 Evo:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Wow, hur har du lyckats med det?
Jämförelse med min 970 Evo:
https://i.imgur.com/WMV2Phw.png

Samsung 980 Pro inköpt 2021-08

Kingston Renegade inköpt 2022-02

Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Seloken:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att den försöker skriva sig till döds. Syns det något program i aktivitetshanteraran som verkar använda disken mer än de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Alltså...
1864 drifttimmar och 89538 GB på första bilden
1879 drifttimmar och 89665 GB på andra bilden

Det är alltså 127 GB på 15 timmar....nästan 8,5GB/timme...
Hur lyckas du? Märks det inte att nåt håller på att skriva hela tiden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seloken:

Tack för svar, Ja jag har iCloud och det kanske spelar roll. Jag har också Onedrive vilket skriver en hel del och min Outlook är knökfull med gamla mail som jag hämtar via IMAP. Det som förbryllar mig är att min Samsung 980 Pro disk jag köpte 7 månader innan och hade som OS-drive tom feb 22 inte påverkats alls medan denna Kingston Renegade snabbt faller i diskhälsa. En annan faktor jag funderar över är att priset på Kingston Renegade har halverats sedan mitt inköp medan priser på Samsung in påverkats lika mycket. Försöker marknaden tömma lagren för denna disk?

SSD Health
SSD Wear Indicator 91 %
SSD Spare Blocks 100%

Jag skulle ta och stänga av Icloud en tid och se om detta gör skillnad.

Visa signatur

Permalänk

Om det nu inte går att enkelt se i aktivitetshanteraren vilket eller vilka program som skriver till disken så kanske det finns något annat program som kan logga detta över tid istället? Tänker mig då att det skapas en lista över vilka program/tjänster som använder disken och hur mycket data dessa skriver.

Permalänk
Medlem

Fel

Blev felaktig bild
Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Om det nu inte går att enkelt se i aktivitetshanteraren vilket eller vilka program som skriver till disken så kanske det finns något annat program som kan logga detta över tid istället? Tänker mig då att det skapas en lista över vilka program/tjänster som använder disken och hur mycket data dessa skriver.

Kollade Dataanvändning via Inställningar/Nätverk och Internet och hittar detta (30 senast dagarna) Alltså tro jag det har att göra med att Onedrive synkar data via Ms Edge.

Tillägg av kommentar
Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Kollade Dataanvändning via Inställningar/Nätverk och Internet och hittar detta (30 senast dagarna) Alltså tro jag det har att göra med att Onedrive synkar data via Ms Edge.
<Uppladdad bildlänk>

Mjae, det är väl kanske inte så säkert att det är på det viset. Dina bilder visar ju att det på två dygn har skrivits 127 GB. Om nu inte datan som synkas är oerhört mycket komprimerad, då kanske det skulle kunna gå ihop sig... Men det känns inte riktigt rimligt.

Om du nu bara tittar i aktivitetshanteraren och kollar i kolumnen för diskanvändning, sortera i storleksordning, är det något som ligger och verkar ligga och köra hela tiden?

Permalänk

Har trådskaparen fått bukt med problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Har trådskaparen fått bukt med problemet?

Nej men jag skiftade OS-disk till min Samsung 980 PRO som är ett halvår äldre men är helt opåverkad av slitage trots att den tjänade som OS-disk i ett halvår före inköpet av Kingston Renegade. Blir ingen mer Kingstondisk kan jag tillägga.

Edit av text
Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Nej men jag skiftade OS-disk till min Samsung 980 PRO som är ett halvår äldre men är helt opåverkad av slitage trots att den tjänade som OS-disk i ett halvår före inköpet av Kingston Renegade. Blir ingen mer Kingstondisk kan jag tillägga.

Alltså, tror ju inte att det är nåt fel på Kingston-disken. Det var nåt som skrev till den hejdlöst mycket av nån anledning, men skulle inte tro att det var disken i sig det var fel på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta efter kryptomining-virus som chia som använder snabb lagring som arbetsplattform och inte så mycket CPU - och nej, de syns inte aktiviteshanteraren då de ofta ersätter null/wait-processen (processen som går max när datorn inte har något att göra) och döljer så att det inte ser ut att skriva i någon disk och därmed går under radarn med en process som ligger på 80-90% hela tiden då det är ett förväntat värde och inte visas som processorlast då denna är exkluderad i all CPU-redovisning eller en screensaver/screenlock då så fort någon loggar in och kör datorn interaktivt så stängs processen av och vilat tills det slås på igen vid inaktivitet... det enda som indikerar att man har sådan aktiv är att det just ger väldigt mycket skrivning på SSD/NVMe-media som tex kan ses med crystaldisk medans i övrigt är det dolt så mycket det går.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Intressant om Furyn registrerar mer data skrivet än Samsungen givet i övrigt samma förutsättningar. Men eftersom det inte är samma OS-installation så kan man knappast säga att det är samma förutsättningar? Du forskade aldrig i om det faktiskt fanns en process som visade att den skrev till disken?

Jag har en Fury på väg hem, lågt pris och bra recensioner… jag ska köra den som systemdisk i en Linux-maskin. Det blir till att hålla ögonen på hur den beter sig över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Kan det vara så att du kör Bitdefender?
Det A-V brukar skriva mängder dagligen vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Kan det vara så att du kör Bitdefender?
Det A-V brukar skriva mängder dagligen vad jag har hört.

Ja faktiskt så gjorde jag det tidigare men har numera bytt till Norton 360.

Visa signatur

Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seloken:

Ja faktiskt så gjorde jag det tidigare men har numera bytt till Norton 360.

Varför inte bara köra med den inbyggda antiviruslösningen? Funkar utan problem och kostar nada.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Har samma kingstondisk som dig och den har inte samma problem.

Misstänker att det (oavsiktligt) är något på din dator specifikt som ligger bakom det. Hoppas du kan lösa det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.