Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det här måste ju vara ett tryckfel? 19590 kr rabatt?

https://i.imgur.com/w9pzREX.png

När jag testar att köpa så får jag aldrig in den i varukorgen efter signering med bankid.
Är det någon som lyckats beställa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x, MSI RX 6800 (Ref), Aorus B550 Pro AC, Vengence RGB Pro 3200MHz 32GB, Noctua NH-D15, Phanteks Eclipse P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad skiljer det sig ljudmässigt mellan en soundbar och högtalare? Är allt sämre med en soundbar?

Finns definitivt högtalare som inte heller låter jättekul men gemensamt för dom flesta soundbars är att man kompromissat på ljudet för designen och storlekens skull. Detta resulterar oftast i ett ganska "tunt" ljud där allt fokus ligger på diskanten och utan någon egentlig bas.

Detta är ganska rimligt då du helt enkelt inte kan få ut så mycket mer djup i en så liten kabinett som dessutom inte har plats för några stora högtalar-element!

Finns bra soundbars dock, men krona för krona får du betydligt mer ljud för pengarna om du istället skulle köpa ett par högtalare (eller ett par hörlurar om du mestadels kollar/lyssnar själv)

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Nej, eftersom du bara betalar 2400 kr (24mån*100 kr) för mobilen. Huvuddelen av kostnaden kommer sedan abonnemanget stå för.

Jo, men det är ungefär samma totalkostnad som en S22 Ultra eller Pixel 7 Pro med abonnemang, trots att en Fold är nästan dubbelt så dyr att köpa löst. Pixeln kostar 9990 kr löst och 13427 kr med Tre Obegränsad 24 månader. Ultran kostar 12490 resp 11819 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glautz:

När jag testar att köpa så får jag aldrig in den i varukorgen efter signering med bankid.

Nej, samma här. Tom varukorg i kassan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Behöver man vara medlem på benify för att kunna nyttja erbjudandet ?

Använd denna kod i kassan: BENI22_LGBF

https://www.lg.com/se/oled-tv

Gäller C2 och G2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasPC:

Finns definitivt högtalare som inte heller låter jättekul men gemensamt för dom flesta soundbars är att man kompromissat på ljudet för designen och storlekens skull. Detta resulterar oftast i ett ganska "tunt" ljud där allt fokus ligger på diskanten och utan någon egentlig bas.

Detta är ganska rimligt då du helt enkelt inte kan få ut så mycket mer djup i en så liten kabinett som dessutom inte har plats för några stora högtalar-element!

Finns bra soundbars dock, men krona för krona får du betydligt mer ljud för pengarna om du istället skulle köpa ett par högtalare (eller ett par hörlurar om du mestadels kollar/lyssnar själv)

En markant skillnad är ju att en soundbar främst är tänkt för film och TV, inte musik, vilket ger lite andra kriterier för ljudet. Ett par stereohögtalare kan ju ge väldigt bra ljud i allmänhet men ändå inte vara så bra på att få dialog tydlig exempelvis. Däremot om man har en centerhögtalare med motsvarande kanal så får man ju det där.

Sen handlar det förstås mycket om anpassningar för att funka bättre med en TV, både i fysisk utformning och tekniskt. Det är inte många högtalare som har HDMI exempelvis och ännu färre med stöd för CEC och så. (Ett undantag som jag verkligen gillar är The Fives som har HDMI och är anpassade för att ge bra ljud även för TV och film även om fokus ligger på musik.)

Men det finns ju soundbars som är riktigt bra, dyra och stora brukar de vara då förstås men det är ju svårt att komma ifrån, och det finns soundbars som är bättre på musik jämfört med övriga, precis som de finns de med bakhögtalare, atmos eller diverse andra saker.

Generellt kan man ju säga att en soundbar, om man inte snålar rejält, ger bättre TV-ljud än tevens ljud. Ska man lyssna på musik så finns det bättre val däremot, men vill man ha både-och så kan ju en soundbar ändå vara ett hyfsat alternativ om man gör sin research och väljer rätt modell. WAF ska inte underskattas heller, en soundbar är ju smidig i och med att man slipper en massa kablar och så, och ofta är de ju hyfsat slimmade och moderna i designen liksom. En riktig surroundanläggning är förstås att föredra för film och TV, men ska man ha ok ljud blir det rätt dyrt, och man får ju problemet med högtalarplacering och kablage förstås. Men det finns ju skitprodukter i alla segment också, så inget av detta gäller ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jo, men det är ungefär samma totalkostnad som en S22 Ultra eller Pixel 7 Pro med abonnemang, trots att en Fold är nästan dubbelt så dyr att köpa löst. Pixeln kostar 9990 kr löst och 13427 kr med Tre Obegränsad 24 månader. Ultran kostar 12490 resp 11819 kr.

Värt att notera kanske att det är en Fold3. Mediamarkt tar visserligen 21990:- för den löst, men dom tar även 21990:- för Fold4 512 GB löst så dealen är inte fullt så bra som dom vill få det att verka.

Permalänk
Medlem

Telia fiber måste man ringa och tjata om man redan är kund med BF erbjudandet från förra året?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Telia fiber måste man ringa och tjata om man redan är kund med BF erbjudandet från förra året?

Jag får ett felmeddelande att jag redan har tjänsten jag försöker beställa på deras hemsida, så jag sitter i deras telefonkö nu.

EDIT: Det gick inte om man som jag hade bindningstid kvar. Han sa att erbjudandet var för nya kunder.

Kom fram i telefonkön.
Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

ang Samsungerbjudandet med surfplattan: Någon som vet om laddare behöver vara med när man skickar in en bytestelefon? Eller annat?

Försökte kika deras villkor men var inte mycket info (vad jag kunde se).

Räcker en simpel telefon utan kartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Man var tvungen att göra ett inbyte också va?

Yes. Tog en gammal skräpmobil jag hade hemma dock, så det räckte

Skrivet av Mr_Flash:

Har du direktlänk? Tack.

https://www.samsung.com/se/offer/black-friday/#/smartphones-a...

Skrivet av Sebbe_a:

ang Samsungerbjudandet med surfplattan: Någon som vet om laddare behöver vara med när man skickar in en bytestelefon? Eller annat?

Försökte kika deras villkor men var inte mycket info (vad jag kunde se).

Räcker en simpel telefon utan kartong?

Ska räcka med mobil vad jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Yes. Tog en gammal skräpmobil jag hade hemma dock, så det räckte

https://www.samsung.com/se/offer/black-friday/#/smartphones-a...

Ska räcka med mobil vad jag sett

vad menar du med 3300kr i rabatt? den är ju nedsatt med 3500kr sen kan man få 2000kr extra om man byter in en gammal padda eller mobil? dock så fungerade det inte i morse när jag ville byta in min gammla galaxy tab A 2019 så jag chattade med supporten och de hade tekniska problem på hemsidan, det kanske är fixat nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

vad menar du med 3300kr i rabatt? den är ju nedsatt med 3500kr sen kan man få 2000kr extra om man byter in en gammal padda eller mobil? dock så fungerade det inte i morse när jag ville byta in min gammla galaxy tab A 2019 så jag chattade med supporten och de hade tekniska problem på hemsidan, det kanske är fixat nu?

3300kr totalkostnad pratar jag om. Bytte in en gammal LG G4, och fick således det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Jag får ett felmeddelande att jag redan har tjänsten jag försöker beställa på deras hemsida, så jag sitter i deras telefonkö nu.

EDIT: Det gick inte om man som jag hade bindningstid kvar. Han sa att erbjudandet var för nya kunder.

Samma sak för mig. Har utan bindningstid, men fick inte heller teckna. Gäller bara nykunder. Så fick bli ett avslut.
Fick även info att det är 30 dagars uppsägningstid och att det inte går att ta mot slutfaktura.
Ponerade att om jag flyttar då, då är det överlåtelse. Gissar att personen blåljög för mig, de har säkert fått direktiv att inga befintliga kunder får det.

Edit: chattade efter att jag såg i den avsedda tråden. Bad om att bli uppringd, hävde uppsägan. Alla ska få ta del av kampanjen var infon jag fick. Kickar igång om 2 dagar. Allt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Någon som vet om Telia låter en ta del av deras erbjudanden som befintlig kund? Precis flyttat till ny lägenhet där endast Telia finns.. 499kr/mån för 100/100 (helt sjukt..) och fick 150kr/mån rabatt om jag tog 12mån bindningstid. Nu är det 299kr/mån istället.

Kan inte direkt hota om att säga upp, dels då endast Telia finns här och även p.g.a. bindningstiden. Kön är horribel just nu så vore bra att veta om det ens är möjligt innan jag sitter i 2 timmar och väntar på ett nej

*Edit* såg precis den andra tråden om just detta...

Det viktiga är att sluta prata med "vanlig" kundtjänst och istället bli kopplad till "Uppsägningsavdelningen", som också borde kallas "kundbehållaravdelningen". De kan ge bättre erbjudanden, i alla fall gjorde de det för mig så länge jag hade Telia. Nu har jag nyss gjort samma sak med Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glautz:

Jag kan inte lägga någon annan lur med abonnemang i varukorgen heller, varken i Chrome eller Edge.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Var vänlig ta diskussioner kring Telias erbjudande tillsammans med dylika i den separata tråden.

Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Har du Fiber från förra årets kampanj kan du ju förnya det nu antagligen, annars kommer du betala ordinarie pris (699kr/mån) efter att bindningstiden gått ut.

Jag ringde och förnyade mitt efter 11 månader, (en månads uppsägningstid). Sa att jag ville säga upp det om jag inte får samma deal igen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag kan inte lägga någon annan lur med abonnemang i varukorgen heller, varken i Chrome eller Edge.

Samma för mig. Har testat Fold3, Iphone 14, Iphone 13 men inga kommer upp i kassan. Det fungerade dock att lägga till en telefon med Telenor abonnemang, men det är ju inte lika bra pris. Så verkar vara något fel när man väljer deras 3 abonnemang.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x, MSI RX 6800 (Ref), Aorus B550 Pro AC, Vengence RGB Pro 3200MHz 32GB, Noctua NH-D15, Phanteks Eclipse P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

I brist på den där egna tråden för detta så tar jag gärna lite konsultation här.

Som gammal hifinörd tar det emot att köpa billigt skräp - den stora stereon på annat håll i hemmet hade prylar med nypris motsvarande en smålbil en gång i världen... men jag kan inte ritkigt möblera vettigt så TV och den stereon går ihop. Kvar blir en lösning för att få bättre ljud och någorlunda snygg och väggnära ljudlösning för min vägghängda LG 55-tummare som jag släpade hem i helgen.

Jag ser nu två alternativ, antingen släpa fram nån form av bänk och köpa nån av de soundbar-system som reas ut, det finns några modeller av LG (samma märke som TVn, vilket säkert gör nåt) som har sänkts från kring 10 till 4-5 tusen - antar det är förra årets modeller.

Det andra alternativet vore en lös liten förstärkare som tar HDMI eller optiskt in, och sen ett par högtalare. Allt detta på nån slags bänk. Fördelen med detta är att jag också kan få en hörlursutgång vilket saknas på både TV och soundbars som jag tittat på. Jag bor i lägenhet och ibland har jag använt hörlurar för tittande på sena kvällar.

En farhåga jag har med två lösa högtalare är att man på stereosystems klassiska vis får en ljudbild som faller samman platt till närmasta högtalare om man sitter off-center. Soundbar eller en centerhögtalare är lockande för det. Jag tror inte jag orkar dra kabel till bakhögtalare - så viktigt är inte ljudet för mitt tv-bruk.

Rekommendation och tankar? Om jag går på förstärkar/högtalar-varianten, tips på konkreta prylar? Kan man få komplett system med 2 eller 3 högtalare (+ ev sub) och en förstärkare under tio loppor och ändå få nåt vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

3300kr totalkostnad pratar jag om. Bytte in en gammal LG G4, och fick således det priset.

<Uppladdad bildlänk>

Blev lite sugen på att köpa 5G-varianten med trade-in och rabattkoden jag har liggandes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Blev lite sugen på att köpa 5G-varianten med trade-in och rabattkoden jag har liggandes...

<Uppladdad bildlänk>

Fanns det en generell rabattkod på denna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Fanns det en generell rabattkod på denna också?

Ska finnas en som ger 100 kr rabatt tror jag, kan vara bf2022. Jag har dock en 20%-kod liggandes sedan tidigare.

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

<Uppladdad bildlänk>

Jäklar snyggt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

<Uppladdad bildlänk>

Vad fick du för rabatt för G4:an? Testade för skoj skull och får hela 31kr rabatt för den?

Lite sugen på att uppgradera från Galaxy Watch 4 Classic till en 5 Pro, men man får typ 414kr för Classic 4 46mm. Känns jäkligt snålt. Såg en artikel om deras kampanj i USA och där verkar de ge betydligt större rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glautz:

Samma för mig. Har testat Fold3, Iphone 14, Iphone 13 men inga kommer upp i kassan. Det fungerade dock att lägga till en telefon med Telenor abonnemang, men det är ju inte lika bra pris. Så verkar vara något fel när man väljer deras 3 abonnemang.

Jag fick samma problem förra veckan med Tele2 och en Pixel 6A. Hände inte ett jota. Damp däremot in en kreditupplysning några dagar senare. Känns ju sådär att krediten ska påfrestas utan något som helst syfte när man inte ens kan köpa varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Såg fin ut, kunde dock inte hitta den i svart för det priset.

Två andra erbjudanden är dessa:
https://www.komplett.se/product/926427/gaming/spelutrustning/...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...

Någon som har erfarenhet av dessa?

Gamingstolar generellt är ju inget vidare om man inte går upp i iaf 5k+ klassen. Men svive stolen ser väl helt okej ut, medan Razer stolen är något som jag aldrig ens skulle kunna tänka mig tanken att sitta i frivilligt obekväm och en riktigt rygg dödare

Tänk på att Svive stolen är M/L dock, så möjligt att djupet på stolen är för stort för hans lårben. Han kommer troligen inte heller kunna använda armstöden då lär vara för breda. Om han inte är en väldigt stor 11 åring dvs. för då kan du bortse från allt detta. Eller en normalstor, har inget perspektiv på hur stor en 11 åring är

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Någon som vet om Telia låter en ta del av deras erbjudanden som befintlig kund? Precis flyttat till ny lägenhet där endast Telia finns.. 499kr/mån för 100/100 (helt sjukt..) och fick 150kr/mån rabatt om jag tog 12mån bindningstid. Nu är det 299kr/mån istället.

Kan inte direkt hota om att säga upp, dels då endast Telia finns här och även p.g.a. bindningstiden. Kön är horribel just nu så vore bra att veta om det ens är möjligt innan jag sitter i 2 timmar och väntar på ett nej

*Edit* såg precis den andra tråden om just detta...

Vad är det för fastighetsägare som är låst till Telia men inte har kollektivavtal? Det kostar kanske 250-300 kr/mån för bredband och TV och IP-telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glautz:

Om jag först la en TV i varukorgen gick det att lägga dit Fold+abb men då står det fullpris på luren, totalt 22242 kr, när jag tagit bort TV:n igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Värt att notera kanske att det är en Fold3. Mediamarkt tar visserligen 21990:- för den löst, men dom tar även 21990:- för Fold4 512 GB löst så dealen är inte fullt så bra som dom vill få det att verka.

Jo, Fold 3 verkar ju enligt prisjakt gå att köpa för 14-15tkr, skulle väl fortfarande kalla 499 under 24mån med obegränsad surf för en bra deal, om man kan tänka sig en Samsung-mobil (vilket jag inte kunde).