Starta e-sportlinje på gymnasium

Permalänk
Medlem

Starta e-sportlinje på gymnasium

Tjollahopp!

Jag jobbar på en gymnasieskola och har fått i ansvar att dra igång en e-sportlinje och det känns superkul!
Grejen är har vi tänkt på allt?

Vi kommer att ha 18 stationära datorer samt 1 server för lite olika ändamål.

Vi kommer att ha 1Gbit upp samt ner. Detta räcker dock bara så långt när man har korta lektioner och 18 datorer skall uppdatera spel. Tanken är att vi kommer köra typ TrueNas på servern med någon sorts cachefunktion till spelen samt Windows uppdateringar.
Datorerna kommer att ha 2.5Gbit ethernet samt är tanken att servern kommer att ha ett nic-kort på 25gbit.
Det skall finnas en switch som har tillräckligt med 2.5TGbit portar till datorerna samt 25gbit in.

Tanken är att man på något vis skall se till att datorerna går igång på kvällen eller liknande och uppdaterar så det bara är att dra igång lektionen utan något strul.

Vi kommer vilja ha möjlighet att spela in matcherna för att kunna gå tillbaka o se utvecklingen av eleverna samt att kunna på ett effektivt sett kunna streama matcherna till en projektor samt typ Twitch.

Ska vi ha någon sorts "internetcaféprogramvara" eller ska man köra på rena installationer av Windows?
Ska man försöka fixa en image av en färdigkonfad Windowsinstallation för enkel ominstallation över nätverk?

Ja det finns mycket att tänka på helt enkelt! Har ni några idéer på något som vi inte tänkt på kanske?

Ha det bäst!

Permalänk
Medlem

Min skola kör de Windows 10 Education. Vi loggar in med våra Office365 konton. Vi har admin access till typ allt, förutom Windows Update osv, det sköter IT.

Du vill nog mest troligt köra något i stil med Lancache på en server så att ni slipper dra ner från Steam hela tiden. På vår skola så var nätet ganska så segt första dagarna då QA/speltestarna laddade ner massa spel på Steam.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på hotswappable SSD? Så eleverna kan ha en helt egen windows/setup de tar med sig och därmed inte behöver ha fast plats? Så kör vi på Esports-föreningen jag är med i.

Cacheserver för de spel ni ska spela är ju nästan ett krav för att det ska gå fort japp. Den har jag inte så stor koll på men finns för flera olika klienter. Riot är lite meh med det där dock, vi fick ha flera samtal med dem för att få det uppsatt korrekt med Valorant.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min skola kör de Windows 10 Education. Vi loggar in med våra Office365 konton. Vi har admin access till typ allt, förutom Windows Update osv, det sköter IT.

Du vill nog mest troligt köra något i stil med Lancache på en server så att ni slipper dra ner från Steam hela tiden. På vår skola så var nätet ganska så segt första dagarna då QA/speltestarna laddade ner massa spel på Steam.

Det är typ något sådant vi funderar på, låter smidigt ändå o låta eleven få ha sitt windows med alla inställningar som han/hon är van vid så dom verkligen får "fulla upplevelsen". Skall ta en kik på Lancache! Förståeligt att det kommer vara lite segt i början innan man fått hem allt men tanken är ju att de ska göra nätet lite mindre belastat i slutändan!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har ni funderat på hotswappable SSD? Så eleverna kan ha en helt egen windows/setup de tar med sig och därmed inte behöver ha fast plats? Så kör vi på Esports-föreningen jag är med i.

Cacheserver för de spel ni ska spela är ju nästan ett krav för att det ska gå fort japp. Den har jag inte så stor koll på men finns för flera olika klienter. Riot är lite meh med det där dock, vi fick ha flera samtal med dem för att få det uppsatt korrekt med Valorant.

Varsin ssd kommer nog inte vara aktuellt, vi kommer köra med ett stycke m2 i varje dator så det skall vara så snabbt som möjligt och mindre risk att någon virrig tonåring tappar bort dyra ssd'er!

Vi måste försöka hitta ett lämpligt nic-kort till våran server iallafall, en djungel minst sagt med sjukt varierande priser. Skall försöka läsa mig till om jag hittar något vettigt!