Permalänk

Hjälp! - problem med Extender TP-LINK

Hej,

Jag hjälper min morfars kompis med hans hemnätverk och var där för någon vecka sedan och löste diverse mindre problem.
De hade hoppat på någon deal ifrån Telia och skulle byta både bredband och TV till dem.

Med detta så bytte vi ut deras router och det var inga problem alls, nätverket fungerade fint över både Wi-fi och till en stationär dator inkopplad med kabel.
Den sista grejen jag skulle göra var att få igång deras extender som jag själv rekommenderat för några år sedan, en TP-LINK RE350. https://www.tp-link.com/latam/home-networking/range-extender/...

Vi nollställer den och jag går igenom installationsprocessen varpå jag hittar nätverken jag skapat (2,4GHz och 5GHz) men dess ID är inte rätt utan bara en massa bokstäver och siffror vilket jag tycker är lite märkligt eftersom jag lyckats ansluta utan problem med min mobil.
Jag kommer igenom installationsprocessen med lösenordet till nätverken och jag lyckas också ansluta till extenderns nätverk ifrån min mobil men får ingen internetuppkoppling. Sjukt frustrerad så nollställer jag den flera gånger och går in i routerns inställningar för att se om där möjligtvis kan finnas något där som ställer till det.

Är det någon som har något tips på vad jag kan testa?

Jag googlade såklart en massa den kvällen men kom ingenstans och nu ska jag dit ikväll igen och försöka.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Accesspunkt > range extender.

Jag hade hoppat extendern helt och använda en accesspunkt i stället.
Sikta helst på att köra trådat från router till accesspunkt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gurfin:

Accesspunkt > range extender.

Jag hade hoppat extendern helt och använda en accesspunkt i stället.
Sikta helst på att köra trådat från router till accesspunkt.

Jo, jag håller med och kör den setupen hemma idag.

Personen i fråga bor i en gammal skola så det är ganska stort och tjocka väggar.
Extendern sitter idag i mitten av huset och mitt i en trappa, inga nätverksuttag i närheten och jag tror inte han är så intresserad av att dra en kabel.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om ni vägrar lyssna på råd och fortfarande vill köra förlängare så varsågod att pröva:) Eller ja, det har du ju redan gjort iom att du återställt flera gånger och inte för internetanslutning. Detta beror just på att förlängare är skit och halverar hastighet och styrka.

Märkligt att du hittar nätverk (gamla) som inte ska finnas och kan ansluta till det nya

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om ni vägrar lyssna på råd och fortfarande vill köra förlängare så varsågod att pröva:) Eller ja, det har du ju redan gjort iom att du återställt flera gånger och inte för internetanslutning. Detta beror just på att förlängare är skit och halverar hastighet och styrka.

Märkligt att du hittar nätverk (gamla) som inte ska finnas och kan ansluta till det nya

Hej,

Jag vet inte om jag framstod som arrogant men det var verkligen inte min mening.
Det är bara svårt att rekommendera en äldre person att byta ut utrustning som fungerat fint under en längre tid utan att egentligen veta säkert vad som är fel. Eftersom de varit nöjda med prestandan tidigare så kunde jag inte rättfärdiga det på det viset heller.
Jag använder som sagt en trådbunden AP hemma och förstår att det är bättre, men en pensionär kanske prioriterar annorlunda.

Med det sagt så fick jag det faktiskt att fungera genom att återställa routern.
Tydligen så hade inte Telia aktiverat nätverket utan man körde nog vidare på något gammalt fram tills nyligen.

Osäker på om det hade hjälp att köra en reset på routern sist också men eftersom dess nätverk fungerade fint så kändes det långsökt.

Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Hej,

Jag vet inte om jag framstod som arrogant men det var verkligen inte min mening.
Det är bara svårt att rekommendera en äldre person att byta ut utrustning som fungerat fint under en längre tid utan att egentligen veta säkert vad som är fel. Eftersom de varit nöjda med prestandan tidigare så kunde jag inte rättfärdiga det på det viset heller.
Jag använder som sagt en trådbunden AP hemma och förstår att det är bättre, men en pensionär kanske prioriterar annorlunda.

Med det sagt så fick jag det faktiskt att fungera genom att återställa routern.
Tydligen så hade inte Telia aktiverat nätverket utan man körde nog vidare på något gammalt fram tills nyligen.

Osäker på om det hade hjälp att köra en reset på routern sist också men eftersom dess nätverk fungerade fint så kändes det långsökt.

Tack för svar!

Nej, det förstod vi också att det inte var menat så och det lät inte heller så i min tolkning:)
Felsökniing och få äldre att ändra sig kan vara jobbigare än man tror bara, bra att det faktiskt funkar