Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Spela från tv soffan

Hej.

Jag har inget bra tv-bord för att kunna spela med mus och tangentbord från tv soffan.

Har ni något tips hur jag ska gå tillväga? Hur gör ni?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ninotramp:

Hej.

Jag har inget bra tv-bord för att kunna spela med mus och tangentbord från tv soffan.

Har ni något tips hur jag ska gå tillväga? Hur gör ni?

För soffgaming borde nästan en såndär knäbricka (för mat o.d) funka bäst kanske. Då kan man ju fortfarande sitta bekvämt och bakåtlutad i soffan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det kanske inte hjälper dig så mycket, men från soffan spelas det bara med gamepad ;). Även om det känns ovant i början så lär man sig snabbt.

De sorters spel som kräver mus och tangentbord är ofta så pass "snabba" mm att de inte "går" att spela halvliggandes i soffan eller med en TV som skärm. Min helt objektiva åsikt såklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk

Inte särskilt sugen på en sådan. Men ska kolla runt lite vad det finns för olika alternativ.

Skrivet av NordhNet:

För soffgaming borde nästan en såndär knäbricka (för mat o.d) funka bäst kanske. Då kan man ju fortfarande sitta bekvämt och bakåtlutad i soffan

Det skulle kunna fungera att ha musen på tack.

Skrivet av lumberjack:

Det kanske inte hjälper dig så mycket, men från soffan spelas det bara med gamepad ;). Även om det känns ovant i början så lär man sig snabbt.

De sorters spel som kräver mus och tangentbord är ofta så pass "snabba" mm att de inte "går" att spela halvliggandes i soffan eller med en TV som skärm. Min helt objektiva åsikt såklart.

Absolut. Kommer köra kontroll så mycket det går. Jag är tveksam till om jag vill spela Starfield med kontroll. Men som du säger man vänjer sig snabbt!

City builders o dessa spel är inte så "snabba" som tur är.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Inte särskilt sugen på en sådan. Men ska kolla runt lite vad det finns för olika alternativ.
Det skulle kunna fungera att ha musen på tack.
Absolut. Kommer köra kontroll så mycket det går. Jag är tveksam till om jag vill spela Starfield med kontroll. Men som du säger man vänjer sig snabbt!

City builders o dessa spel är inte så "snabba" som tur är.

Den sortens spel är jobbiga på teven för varken kontroll eller musplatta funkar särskilt bra. Inte heller Touchpoint som jag annars använder mycket. Jag körde med musen i soffan ett tag, funkade ok en liten stund men sen fick man ont i handleden, prövat lite olika former av "kuddar med platt yta på toppen" och de funkar inte heller så bra. Det bästa jag testade var en table mate, vilket är typ ett bord gjort för att äta i soffan, men inte ens det funkade ju jättebra. Nu kör jag spel med kontroll på teven/i soffan, och sånt som kräver mus körs vid skrivbordet.

Permalänk

Jag spelar en del från soffan, jag fyndade en Steam Controller billigt vilket jag har gillat väldigt mycket för vissa spel (Civ 6 t.ex.). Även spelat spel jag inte trodde skulle fungera utan mus (Factorio), men man får lägga lite tid på att pilla med inställningar för att få en control scheme som man kan leva med.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FearoftheDomoKun:

Jag spelar en del från soffan, jag fyndade en Steam Controller billigt vilket jag har gillat väldigt mycket för vissa spel (Civ 6 t.ex.). Även spelat spel jag inte trodde skulle fungera utan mus (Factorio), men man får lägga lite tid på att pilla med inställningar för att få en control scheme som man kan leva med.

Detta kan jag skriva under på. Steamcontrollern är klart underskattad för just detta!

Ofta finns det klara "community created" kontrollscheman genom steam som brukar vara väldigt bra.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
DingDongerMcDongface

En sängbricka av något slag kanske? Finns rätt billiga på typ Ikea och dylikt. Nackdelen är att de har en liten kant, så vill man ha det mer ergonomiskt kanske det bör kompletteras med något handledsstöd eller liknande, om man har ett väldigt lågt tangentbord.