Windows 8.1 går i graven efter årsskiftet

Permalänk
Medlem

Trisst 8.1 är ju smidigt för surflaptops, suger inte lika mkt RAM som 10.
8.1 är ofta en bra uppgradering för Vista-burkar.

Dessa har jag använt:
Windows 3.11 (skoldator)
Windows 95
Windows 98
Windows XP (Så jäkla skönt med grundläggande drivrutiner till enheter)
Windows Vista (skräp så backade till XP)
Windows 8.1
Windows 10

Windows 7 & 8 hoppade jag över, troligen blir det inget Windows 11 heller, känns som Vista II.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har Win 8 på ett par systemburkar på jobbet. De kommer nog gå i graven med det OSet

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 borde ha varit Windows 8 i åtanke.

Jag skaffade 8.1 när den var precis ny, då det var mitt föregående bygge med i5-4670K 2013.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Testade det och gick snabbt tillbaka till Win7.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg en video på deras Metro trodde jag det var ett skämt, ett faktiskt skämt, en parodi. Det tog ett tag innan jag insåg att det var på riktigt.

Permalänk
Medlem

Kan ju förstå att man gör det när allt idag "kräver" windows 10, men jag körde 8.1 tills jag byta till X570 moderkort.
Jag tyckte att det funkade bra, iaf när man körde med start 8 eller dylikt.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Inte ens Ballmer lät särskilt exalterad...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Skulle nästan säga detsamma, men i mitt fall blev det!

Windows 95
Windows 98
Windows ME (hoppade över)
Windows 2000
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 8.1 (dock först efter ett tag då det började rulla bra)
Windows 10 (nuvarande)
Windows 11 (hoppar över, det är krångligt och ser inte alls bra ut i mitt tycke)
Windows 12 (Om de lär sig av vad som gjort 10an bra och tar bort det som är skevt i 11an så blire W12 härnäst)

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Windows 8.1, bästa Windows OS:et någonsin. Totalt glitchfritt. Jag vet att det finns flera där ute som säger samma sak som jag.

Det är också det sista Microsoft-OS:et som inte är "Windows as a service".

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar vad Strejf tycker om det, vore nog nästan roligt om redaktionen kunde be honom skriva en artikel om win 8 och 8.1 så här i efterhand.
Saknar hans frenetiska försvar av win 8 som om det var gudarnas gåva till mänskligheten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Förutom att allt interface var mer eller mindre optimerat för touch, särskilt före 8.1.
Att få upp alla fönster i helskärmsläge och ta tag i toppen och dra neråt för att stänga var verkligen inte optimerat för mus.
Jag är glad att jag undvek åttan. Fick det till och med gratis uppgradering via jobbet men ingen på arbetsplatsen ville ha dem.

Före 8.1-uppdateringen var det ju en rätt frustrerande upplevelse att köra på en traditionell dator, men efter gick det väl bra att låtsas som att alla pekfunktioner inte fanns?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast riktigt så tydligt är det väl ändå inte?

Till att börja med så minns jag hur alla sa att Windows 10 var skit i början, hur mycket bättre Windows 7 var och allt det. Många som satte Windows 10 på sin “hoppa över”-lista när det var nytt. Vissa ansåg att det “Bröt mönstret” genom att vara ytterligare ett “dåligt” OS efter 8/8.1. Andra ansåg att det var det “dåliga” OS:et efter Windows 8.1 som då var mindre dåligt än föregångaren Windows 8.

Vista hade ju också otroligt dåligt rykte, men när Windows 7 kom hade ju även Vista nått så användbar form (och datorerna hade blivit snabbare och fått kompatibla drivrutiner) att skillnaden egentligen var minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Före 8.1-uppdateringen var det ju en rätt frustrerande upplevelse att köra på en traditionell dator, men efter gick det väl bra att låtsas som att alla pekfunktioner inte fanns?

Att man fortfarande kom in i ett helskärmsläge när man tryckte på Windows-knappen var något som frustrerade mig något kopiöst i alla fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Att man fortfarande kom in i ett helskärmsläge när man tryckte på Windows-knappen var något som frustrerade mig något kopiöst i alla fall.

Det var väl en sak som ändrades i 8.1? Det gick att välja mellan fullskärm och traditionell på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det var väl en sak som ändrades i 8.1? Det gick att välja mellan fullskärm och traditionell på något sätt.

Vad jag vet, så nej det ändrades inte. Det enda som ändrades var att dom la till så att startknappen var mer synligt som innan, men det var fortfarande fullscreen vad jag kan minnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Det var på tiden 💯 Ett av de sämsta OS jag testat ✅😊👎🏻

Har du testat många OS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet, så nej det ändrades inte. Det enda som ändrades var att dom la till så att startknappen var mer synligt som innan, men det var fortfarande fullscreen vad jag kan minnas

Såhär blev det (tror jag):

Permalänk
Medlem

Nej, så där såg inte startmenyn ut vad jag kan minnas. Jag hade Windows 8.1. Det där måste vara med något inofficiellt tillägg.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det är nödlösningen som Microsoft gjorde för Windows RT i ett senare skede. Vanliga Windows 8.1 fick aldrig denna menyn vad jag vet, utan där var det helskärm som gällde.

Windoes RT 8.1 Update 3:
https://www.windowscentral.com/how-use-windows-rt-81-start-me...

Dock gillade jag att kunna växla mellan Classic Start och Metro menyn med Live Tiles. I Windows 10 förlorade startmenyn stora delar av Live Tiles funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att man fortfarande kom in i ett helskärmsläge när man tryckte på Windows-knappen var något som frustrerade mig något kopiöst i alla fall.

Att man INTE kan gå in i w8-w10ans helskärms startmeny i w11 stör mig fruktansvärt, älskar den, uttnyttjar skärmen bättre, Microsoft tryckte inte in ads I fullkärmen och lättare att organisera.
Förstår inte fascinationen av en liten ruta i ett hörn som bara har ett handfull program tillgängliga.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Främst är det funktionen att man trycker på Windows-knappen och bara skriver in det programmet man vill starta så är det klart. Det är den absolut smidigaste biten. Att Microsoft själva hävdade att "ingen använder den längre" iochmed Windows 8 gjorde inte att de fick bättre PR till systemet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Är ganska säker på att det är nödlösningen som Microsoft gjorde för Windows RT i ett senare skede. Vanliga Windows 8.1 fick aldrig denna menyn vad jag vet, utan där var det helskärm som gällde.

Så var det kanske. Jag har mest ett minne av att det inte var så farligt efter 8.1.

Permalänk
Medlem

kör alltid senaste eftersom jag jobbar med skiten, men 8.1 var rätt nice endå när man vande sig hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tror på det först när jag ser det. 10 januari 2023. Det är det jag väntar på.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Främst är det funktionen att man trycker på Windows-knappen och bara skriver in det programmet man vill starta så är det klart. Det är den absolut smidigaste biten. Att Microsoft själva hävdade att "ingen använder den längre" iochmed Windows 8 gjorde inte att de fick bättre PR till systemet.

Har inte det alltid fungerat (även i fullskärm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har inte det alltid fungerat (även i fullskärm)?

Jo, men då öppnades oftast Windows 8-versioner av programmen som låste allt till ett skumt helskärmsläge istället för den vanliga versionen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Främst är det funktionen att man trycker på Windows-knappen och bara skriver in det programmet man vill starta så är det klart. Det är den absolut smidigaste biten. Att Microsoft själva hävdade att "ingen använder den längre" iochmed Windows 8 gjorde inte att de fick bättre PR till systemet.

Tycker det bara blir sämre och sämre för varje version de gör. Har slutat använda sök vid program i Windows numera för den felträffar så ofta. Kan inte komma ihåg när det fungerade sist, klarar mig bra på helskärms start i Windows där 99% av programmen jag använder finns.
I Linux på jobbet är det tvärt om, använder inte startmenyer alls och bara söker efter vad jag behöver. 2-3 bokstäver enter brukar räcka

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Körde Windows 8/8.1 med Classic Shell vilket var överlag en bra upplevelse. Överlag så missade Microsoft öppet mål med att inte ha en toggle funktion mellan Metro interfaces och klassisk startmeny.

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi datorer som fortfarande arbetar med Windows XP men dom är inte uppkopplade till Internet

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Insåg precis att jag använt alla Windows-versioner sen 3.1, utom Win 8.