Bildstörningar på ALLA bildkällor i lägenhet (tv, datorskärm, mobiltelefon, surfplatta). Hjälp!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Jag har själv kollat med min telefon och platta hemma hos ett par kompisar. Då alltså kollat lite olika filmer/serier/tv-program/etc som jag även sett/testat här hemma. Hos kompisarna ifråga - oavsett om vi kollat på mina egna prylar eller på deras tv/mobil/platta - finns inte bildproblemen utan där ter sig bilden normal.

Eftersom problemen finns rakt av här hos mig så blir det tämligen uppenbart för mig om jag vistas annorstädes att det där inte ser ut på samma vis utan som det såg ut här hos mig fram till för ca 2,5 år sedan när allt var frid och fröjd s.a.s.

Irl ser bilden betydligt värre ut än det kanske framstår i de två klippen. Vissa scener i filmer ser man tex knappt vad som händer pga att allt blir en enda "gröt" och det är knappast att betrakta som normalt. Vore det så att många upplevde den typen av problem torde ISPs mfl (som tex Telia) känna till det.

Ska tillägga att jag alls inte är petig eller någon "nörd" vad gäller tex bildkvalitet utan jag har tämligen moderata krav på vad som är acceptabelt. Så jag letar inte fel som inte finns i jakten på "perfektion" om man så säger.

Måste ju vara något med routern/kablarna om du inte upplever samma problem med 4G/5G nätet. Om du byter ut allt inne hos dig och det fortfarande är brusigt är det fel på fastighetens grejer som ex mediaomvandlare, fiberkablar etc.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag skulle nästan ha gissat på något med ögonen som krånglar men om allt är bra hos kompisen så låter det osannolikt.

Det måste vara någon form av elektromagnetisk störning av något slag låter det som. Men dagens apparater är väldigt skyddade mot sådant så måste vara något väldigt starkt i så fall. Jag har ingen koll på vad det skulle kunna vara. Men det kan vara konstiga fel med internet. Jag hade Telia kolla min fiber flera gånger i en lägenhet som var nästan nybyggd och det fanns inga fel enligt alla sorters test de kunde göra men till slut bytte de ändå grejerna och det löste problemet så något fel fanns ju även om de inte kunde mäta det eller se det.

Men när det påverkar även DVD och sådant så låter det inte som internet.

Kanske något med själva eluttagen som ger dålig el men då borde det inte påverka telefon på batteri.

Någon expert på elektromagnetisk strålning som kollar eller flytta är enda jag kan komma på som lösning.

Haha, jag har i mina bittraste stunder övervägt fel på både ögon och hjärna och som föreslogs ovan; lömska attacker från utomjordingar. Kändes dock inte alltför sannolikt - särskilt inte då det som sagt inte är några problem hos tex vänner.

Ja, alltså att det är något knas med elen har jag ju funderat på men kan ingenting om sådant och som amatör kan jag inte direkt se någon naturlig koppling till samtliga dessa bekymmer om det vore elen som spökade. Dock skall sägas att jag hade hit den elektriker jag nämner i originalinlägget just pga märkligheter med elen. Bla så gjorde användandet av väggströmbrytaren i badrummet att mitt (dåvarande) surroundsystem i vardagsrummet "slogs ut" titt som tätt. Elektrikern hade dock inte en susning vad det kunde bero på heller och om det hänger ihop med de problem jag lyft här vet varken jag eller någon annan.

Det som oroar mig är väl om det skulle vara något sådant hur det isåfall påverkar den hårdvara jag har - dvs om de "förstörs" - eller om problemen beror på att de ÄR förstörda och då också hänger med vid framtida flytt.
Funderat på att leta upp hur man får hjälp att kolla efter dylika strålning (eller liknande) så får se om jag hittar någon lämplig lösning på det lilla problemet.

Flytta ska jag asap - men eftersom sjukvården maskar gällande de operationer jag behöver i mina skadade ben är jag låst här på obestämd tid då jag inte fixar en flytt i dagsläget. Därav att det är ett bekymmer för mig. Hade jag vetat att jag var kvitt problemen inom ett par månader eller så vore det lugna puckar liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mike27nomad:

Jag misstänker er solcellsanläggning. Surfa runt och läs på om detta.
Här är några artiklar att börja med:
https://forvaltarforum.se/2020/05/08/solceller-stor-mobilmast...
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/darfor-stor-solcellern...

Med de där artiklarna låter det ju faktiskt som en logisk förklaring.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är mer än 10 år äldre
Ja jag menar ladda hem och lagra videofilen lokalt så du inte blandar in nätverk i uppspelningen, det finns diverse verktyg för att göra det (och även en del webbsidor) jag tycker att Jdownloader är ett väldigt bra verktyg för den kan ladda ner väldigt mycket från många olika ställen, dessutom gratis och open source.
https://jdownloader.org/

Laddar du hem ett videoklipp så vet du att du hela tiden har samma utgångsläge när du testar vilket du inte vet om du ska strömma det via internet och lanet.

Jamen du är ju expert. Då är ålder ingen grej.

Mjo, det var det jag tänkte. (Gällande varför ladda ned lokalt alltså.)

Ska testa det där verktyget då. Antar att det bör vara någorlunda enkelt att förstå hur man gör för att använda det när det väl är installerat?

EDIT: Mitt antivirusprogram tyckte inte om det där - är det något man kan förvänta sig av dylika program eller?

Permalänk
Skrivet av mike27nomad:

Jag misstänker er solcellsanläggning. Surfa runt och läs på om detta.
Här är några artiklar att börja med:
https://forvaltarforum.se/2020/05/08/solceller-stor-mobilmast...
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/darfor-stor-solcellern...

Mjo, tanken har ju slagit mig som sagt. Telias tekniker trodde dock inte det pga att även trådade saker är påverkade. Men kanske borde kolla med tex Elsäkerhetsverket eller liknande för att höra om de har något tips på hur man kan kontrollera om det kan bero på det .
Tack för tipset iaf. (:

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Måste ju vara något med routern/kablarna om du inte upplever samma problem med 4G/5G nätet. Om du byter ut allt inne hos dig och det fortfarande är brusigt är det fel på fastighetens grejer som ex mediaomvandlare, fiberkablar etc.

Mja, det är ju däråt jag lutar. Eftersom jag testat minst två varianter av allt kablage, tv, router, digitalbox, telefon, platta, osv så bör det vara något "externt". Telia-teknikern menade ju att det inte kunde vara det pga att de signaler de uppmätt var som de skulle men jag litar inte riktigt på att det nödvändigtvis betyder att allt i huset är som det ska.

Det känns ju som en praktisk omöjlighet att samtliga mina prylar bara går sönder så snart de kommer in i lägenheten liksom.

Så antingen något märkligt el- och eller elektromagnetik-relaterat eller så något knas i fastigheten som är placerat så att det primärt är jag som drabbas, vilket då rimligen är kablage från källaren upp till min lägenhet och/eller portarna detta kablage kopplas in i nere i källaren respektive in i min lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om du har telefonen med ett videoklipp igång och går över till grannen medans klippet rullar. Märker du då att den blir bättre längs vägen?

Samt om du kan be grannen göra samma sak med sin telefon?

Ni lär se lite roliga ut när ni tar er fram och tillbaka med telefonerna i högsta hugg men kanske kan ge en hint om var problemen uppstår? T.ex. om det är bättre/värre i en viss del av lägenheten?

Samt kanske välj ut ett klipp på youtube som du spelar in med med kaneram, samt berättar för oss vilket klipp? Då kanske vi kan jämföra dem och se vad om det kan ge nått?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Jamen du är ju expert. Då är ålder ingen grej.

Mjo, det var det jag tänkte. (Gällande varför ladda ned lokalt alltså.)

Ska testa det där verktyget då. Antar att det bör vara någorlunda enkelt att förstå hur man gör för att använda det när det väl är installerat?

EDIT: Mitt antivirusprogram tyckte inte om det där - är det något man kan förvänta sig av dylika program eller?

Jag får inga larm på jdownloader med det inbyggda i win, programmet i sig är ok men det kan ju kanske klassas som olämpligt "pua/pup" för det kan ju användas för att spara olämpliga saker.

Inte särskilt svårt att använda, kopiera in YT länken i linkgrabber och om man vill så kan man även välja version och så typ spara...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kodis wiki har länkar till olika testklipp i olika format och kvalitet man kan ladda hem för att testa om det är fel på något specifikt filformat eller bitrate: https://kodi.wiki/view/Samples

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av FX9:

Om du har telefonen med ett videoklipp igång och går över till grannen medans klippet rullar. Märker du då att den blir bättre längs vägen?

Samt om du kan be grannen göra samma sak med sin telefon?

Ni lär se lite roliga ut när ni tar er fram och tillbaka med telefonerna i högsta hugg men kanske kan ge en hint om var problemen uppstår? T.ex. om det är bättre/värre i en viss del av lägenheten?

Samt kanske välj ut ett klipp på youtube som du spelar in med med kaneram, samt berättar för oss vilket klipp? Då kanske vi kan jämföra dem och se vad om det kan ge nått?

Bra idé! Får testa detta - det är bara jag och grannen på detta våningsplan så de enda som ser oss är vi själva isåfall.

Återigen, bra idé! Ska se vad jag hittar för lämpligt.
Tack för bra förslag.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag får inga larm på jdownloader med det inbyggda i win, programmet i sig är ok men det kan ju kanske klassas som olämpligt "pua/pup" för det kan ju användas för att spara olämpliga saker.

Inte särskilt svårt att använda, kopiera in YT länken i linkgrabber och om man vill så kan man även välja version och så typ spara...
https://i.imgur.com/Lon6kkM.png

Jag googlade och såg att det tydligen inte var ovanligt med "false positive" så det funkade när jag tillät programmet.
Lyckades klura ut hur det funkade också så har laddat ned klippet du föreslog. På tv+htpc ser det tyvärr likadant ut som direkt från tuben men ska testa på övriga källor också för att se om det är likadant där.

Letat upp ett par andra liknande test-videos också som ska testas.

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Kodis wiki har länkar till olika testklipp i olika format och kvalitet man kan ladda hem för att testa om det är fel på något specifikt filformat eller bitrate: https://kodi.wiki/view/Samples

I see, tackar. Ska kika!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon uppdatering i ärendet?
Är jättenyfiken på om det är solpaneler eller utomjordingar...

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Finns det någon uppdatering i ärendet?
Är jättenyfiken på om det är solpaneler eller utomjordingar...

Halloj!

Inte i nuläget.
Har ringt både Elsäkerhetsmyndigheten och ytterligare en myndighet/ett "verk" i jakt på info om det kan ha något att göra med radiovågor eller liknande störningar men ingen har riktigt kunnat svara på det. Huvudproblemet tycks vara att ingen riktigt vet vem som är "rätt" person att svara på frågorna varför jag bla hamnade hos en tjomme som var expert på kärnenergi och radioaktivitet.

Försökt få tag på kommun-människa för att rådfråga dem om ovan ämne samt Telia för nytt bråkande med dem om att helt sonika byta ut alla deras prylar från nätverksuttag i min hall ned till källarens "central". Övriga hyresgäster har inga problem och inne i min lägenhet är ju allt kablage och all hårdvara utbytt samt varenda annan lösning i övrigt testad så det känns som den enda möjliga lösningen.
Ska ta hit en "oberoende" elektriker som ska få kika på den biten också då jag som sagt haft lite märkligheter relaterat till den biten också. Inte helt övertygad om att den elektriker bostadsföretaget skickade hit hade stenkoll på grejerna utan han sa mest att han inte hade en susning om hur badrumsarmaturen kunde påverka mitt surroundsystem i vardagsrummet och helt slå ut (och till sist förstöra) det.

Så vi får se. Hittar jag någon magisk lösning på problemet ska jag uppdatera här. Annars får jag hoppas sjukvården ser till att färdigställa mig så att jag kan flytta härifrån så fort det bara går. Får hoppas att utomjordingarna inte hakar på bara.

Permalänk
Medlem

Har du testat att slå av all el och sedan bara kört t.ex dvd-filmen i ett uttag (detta uttag behöver då såklart få elen påslagen..)? Om det lirar, slå på en sak i taget och se om det är något speciellt som påverkar (mikro, lampor, kyl, router, osv)

Kanske även om ni har någon längre förlängningskabel, testa dra en sådan från grannen och kör enbart något analogt direkt mot det uttaget.

I övrigt så har jag ingen aning om vad problemet kan vara, men något åt det här hållet hade jag testat för att ta bort så mycket övriga saker som möjligt som eventuellt kan påverka.

Permalänk
Rekordmedlem

Nått att prova kunde vara att spela upp nått lokalt lagrat på en batteridriven enhet när man stängt av huvudströmbrytaren till lägenheten, man kan även ta med sig den enheten till några andra platser (även ute i "skogen") och spela upp samma sak för att se om det är någon skillnad beroende på plats eller om elen i bostaden är påslagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att dina två videor visar något speciellt. Ser ut som helt vanlig kass TV.

Visa signatur

press nu1mlock