Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk

Ni som bara kan få Telia fiber där ni bor, har ni lyckats att förhandla ner priset hos Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Även jag var tidigare kund hos Bahnhof men har nu istället hoppat på Telias erbjudande. Lite lustigt att det inte gick att komma undan TV-abonnemanget på köpet. (Eller så var jag tillfälligt blind, oklart). Avskyr egentligen denna typ av kohandel men uppenbarligen hör det till spelets regler.

Nu gäller det att fila på en plan för nästa års BF snarast känner jag. Vad brukar vara smidigast, höra av sig till kundtjänst och säga upp abonnemanget i god tid eller vänta tills BF-erbjudandena börjar hagla? (Som sagt, det här är inte direkt mitt vanliga bord). Särskilt TV-delen är egentligen helt ointressant för mig så vore ju synd att överhuvudtaget riskera att behöva få betala en enda krona extra för den specifika delen.

Jag har inte tecknat något tv avtal alls.
På Telia 500 så ingår inte något tv abonnemang, var la Telia 250 det ingick väll?
Eller är det jag som sett fel?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Ni som bara kan få Telia fiber där ni bor, har ni lyckats att förhandla ner priset hos Telia?

Nej inte i år... Någon annan?

Permalänk
Medlem

Jag var precis i chattkontakt med Bahnhof om prismatchining från Telia. Medarbetaren skulle skicka mitt ärende vidare till kollegor som arbetar med erbjudanden som lovade att "titta på det och se vad de kunde göra".

Betalar i dagsläget 259kr för 100/10. Återkopplar när jag hör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Har 500/500 från Telenor som nu gått upp till 699kr/mån. Kontaktade dom och sa att jag fått erbjudande från Telia på 299kr/mån och dom svarade så här:

Telenor: Det vi har möjlighet att göra här ifrån är att sänka din kostnad hos oss med 100kr/mån helt utan bindningstid. Kan du tänka dig stanna kvar som kund hos oss då?

Jag: Nja, då tar jag hellre telias erbjudande. Svårt att motivera 300kr/mån extra för ingenting egentligen.

Telenor: Ja så är det ju, hade jag kunnat sänka det mer hade jag gjort det men det var värt ett försök!
Jag lägger in ett avslut på ditt bredband så kommer det att avslutas 2022-12-31.

Ska göra ett försök till imorgon med deras uppsägningsavdelning.
Annars, tror ni det funkar att min sambo blir kund istället på ett av deras BW-erbjudande?
Går inte det så får jag väl ta Telia istället.

Ouch har 599 också idag men 100kr rabatt idag som går ut slutet av dec. Fult om de höjer ännu mer till 699 (inte hört nåt än). Märks att de inte vill ha kunder på sina snabba abbonemang utan pushar 250/250 hårt.

Permalänk
Skrivet av DhrDevil:

Jag var precis i chattkontakt med Bahnhof om prismatchining från Telia. Medarbetaren skulle skicka mitt ärende vidare till kollegor som arbetar med erbjudanden som lovade att "titta på det och se vad de kunde göra".

Betalar i dagsläget 259kr för 100/10. Återkopplar när jag hör något.

De kommer nog att erbjuda 30 kronor lägre månadskostnad än vad du har idag, och 12 månaders bindningstid på det.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är stenhårda iår, jag har betalat för mycket då de sänkt ordinarie och som standard hos prenumerationsföretag så betalar man ju alltid för mycket som trogen kund.... (250/250)

Citat:

Vi erbjuder dig halva priset i 3 månader mot 12 månadersbindningstid, så ändrar vi såklart ditt nuvarande pris till 349
Vad vi kan erbjuda beror på vilket stadsnät man tillhör och vad vi har för marginaler där.

Permalänk
Medlem

Kontaktade Telia via chatten idag då mitt bundna fiber släpper strax innan jul (stadsnät, band 24 mån för lägre installationskostnad). Påpekade att jag tycker att det blir lite väl dyrt och pekade på att deras black friday-erbjudande nog skulle kunna få mig att stanna. Supporten kollade upp och bad om att få ringa upp mig.

Så nu har jag 500/500 för 299 kr/månad efter jul mot 250/250 för 349 kr/månad. Klart nöjd!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

De kommer nog att erbjuda 30 kronor lägre månadskostnad än vad du har idag, och 12 månaders bindningstid på det.

Nästan rätt. Jag fick istället det fantastiska erbjudandet att få hela 20 kr rabatt (!) per månad om jag accepterade en bindningstid om 12 månader. Vilken succé! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Ni som bara kan få Telia fiber där ni bor, har ni lyckats att förhandla ner priset hos Telia?

Jag lyckades inte ens förhandla ner priset trots att jag har öppen Fiber. Blev byte till Telenor.
Tror de är lite less på att jag alltid byter abbonemang kring black friday.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av DhrDevil:

Nästan rätt. Jag fick istället det fantastiska erbjudandet att få hela 20 kr rabatt (!) per månad om jag accepterade en bindningstid om 12 månader. Vilken succé! /s

Haha, det börjar visst börja svida i plånboken för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har inte tecknat något tv avtal alls.
På Telia 500 så ingår inte något tv abonnemang, var la Telia 250 det ingick väll?
Eller är det jag som sett fel?

Jag valde 500 och fick med TV också.
Så något fel blev det nog. Går säkert ringa in och lösa

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Haha, det börjar visst börja svida i plånboken för dem.

Det verkar som det. Jag ställde även fråga om vad de kunde erbjuda vid uppgradering av hastighet till 250/100. Svaret var - hör och häpna - deras ordinarie pris som framgår på deras hemsida.

Riktigt feta deals från Bahn denna svarta fredag!

Permalänk

Ska teckna mig för Telia nu och har Bahnhof som jag ska säga upp strax. En månads uppsägningstid, vad ska man då ta för startdatum för Telia? Dagen innan tjänsten hos Bahnhof tar slut?

Permalänk

Någon som lyckats få bahnhof att pris matcha Telias 299kr/mån iår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

Ska teckna mig för Telia nu och har Bahnhof som jag ska säga upp strax. En månads uppsägningstid, vad ska man då ta för startdatum för Telia? Dagen innan tjänsten hos Bahnhof tar slut?

Ta inte inkoppling en röd dag som jag gjorde. Avslutade Telenor till sista december, men får Telia först 2/1 då 1/1 är en röd dag!

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Ta inte inkoppling en röd dag som jag gjorde. Avslutade Telenor till sista december, men får Telia först 2/1 då 1/1 är en röd dag!

Be Telenor koppla ur tidigare då även om du betalar för hela månaden?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Be Telenor koppla ur tidigare då även om du betalar för hela månaden?

Absolut, men jag orkar bara inte ringa runt mer. Är nog inte hemma 1/1 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

Ska teckna mig för Telia nu och har Bahnhof som jag ska säga upp strax. En månads uppsägningstid, vad ska man då ta för startdatum för Telia? Dagen innan tjänsten hos Bahnhof tar slut?

du kan koppla ur tidigare om du vill, men då får du börja betala Telia tidigare.
Jag ville inte hamna i mellandagarna så jag avslutade Bahnhof direkt och Telia kopplade några timmar senare, nu kör jag Telia 500/500 på Itux Göteborg
Den dagen du väljer att Bahnhof skall koppla ur så gör de det sent på natten automatiskt.
Välj en arbetsdag som du kan få tag på Telia så att de kopplar in efter att Bahnhof kopplar ur. Tex. 20 Dec, Bahnhof kopplar ur 19-de vid midnatt och Telia kopplar in 20-de på morgonen.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

Någon som lyckats få bahnhof att pris matcha Telias 299kr/mån iår?

många som har försökt men alla har fått endast 30 SEK i rabatt på de "normala" priserna. Finns ingen som helst anledning att stanna hos Bahnhof.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Skrivet av aposteriori:

Ska teckna mig för Telia nu och har Bahnhof som jag ska säga upp strax. En månads uppsägningstid, vad ska man då ta för startdatum för Telia? Dagen innan tjänsten hos Bahnhof tar slut?

Samma dag ska du välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

många som har försökt men alla har fått endast 30 SEK i rabatt på de "normala" priserna. Finns ingen som helst anledning att stanna hos Bahnhof.

Kan tyvärr bara bekräfta detta. Är befintlig kund hos Bahnhof men utan bindningstid.
Betalar idag 449kr/mån för 500/500
Fick erbjudande om
3 månader halva priset, 12 månaders bindningstid. Samt en prissänkning till 439 kronor i månaden.
Det blir c:a 175kr mindre/år jämfört med om jag skulle nappa på deras nuvarande kampanj där 500/500 kostar 399kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DhrDevil:

Nästan rätt. Jag fick istället det fantastiska erbjudandet att få hela 20 kr rabatt (!) per månad om jag accepterade en bindningstid om 12 månader. Vilken succé! /s

haha jaa jag fick hela 30kr rabatt! =o

Blev uppsägning och nu blivande felia kund =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Kan tyvärr bara bekräfta detta. Är befintlig kund hos Bahnhof men utan bindningstid.
Betalar idag 449kr/mån för 500/500
Fick erbjudande om
3 månader halva priset, 12 månaders bindningstid. Samt en prissänkning till 439 kronor i månaden.
Det blir c:a 175kr mindre/år jämfört med om jag skulle nappa på deras nuvarande kampanj där 500/500 kostar 399kr.

... och jag ligger på stabila 779kr/mån för 1000/1000. Med c:a 2 veckors down time per år.

Permalänk
Skrivet av Johan_S:

Pratade nyss med Telenor om att förlänga (avtal 1 feb - 1 feb), det gick inte för att jag "redan har en rabatt inlagt". Ring tillbaka i januari vi kommer ha reor då också. Hmm svårt tyvärr är min fastighet bunden till Telenor, men det låter lite konstigt att det är av tekniska skäl de inte kunde lägga in en rabatt på nytt.

Den jag pratade med kunde lägga in ny rabatt för mig som startar direkt efter att nuvarande rabatt slutar gälla. Pratade med uppsägningsavdelningen, dit jag blev kopplad då jag sa att jag ville ha black friday erbjudandet som befintlig kund. Så det verkar gå! Tyvärr gjorde de inte riktigt som de sa, utan gav mig 1 månad med fullpris däremellan rabatterna. Tänker därför byta till Telia då de kommer vara snabbare och billigare. Och förhoppningsvis hålla det vi avtalar.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof också via iponly fibernät i huset. Är det smidigt o byta leverantör Något man bör tänka på? eller sätter man bara samma urkoppling och inkoppling dag? Alternativt ska man vänta en dag? Alltså sätta urkoppling dagen innan och inkoppling dagen efter?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfw:

Kontaktade Telia via chatten idag då mitt bundna fiber släpper strax innan jul (stadsnät, band 24 mån för lägre installationskostnad). Påpekade att jag tycker att det blir lite väl dyrt och pekade på att deras black friday-erbjudande nog skulle kunna få mig att stanna. Supporten kollade upp och bad om att få ringa upp mig.

Så nu har jag 500/500 för 299 kr/månad efter jul mot 250/250 för 349 kr/månad. Klart nöjd!

Verkar som att Telia har bättre service för befintliga kunder än Telenor, som envisas med Näää inget för befintliga kunder! Du har redan X rabattkuponger tillagda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Har Bahnhof också via iponly fibernät i huset. Är det smidigt o byta leverantör Något man bör tänka på? eller sätter man bara samma urkoppling och inkoppling dag? Alternativt ska man vänta en dag? Alltså sätta urkoppling dagen innan och inkoppling dagen efter?

Jag har också Bahnhof via IP-Only.
Bahnhof är väldigt smidiga på det här området. Om du vill att Telia kopplar in dig t.ex. 06 december, så ber du bara Bahnhof att koppla "loss" dig 05 dec kl 23:59. De kan schemalägga det så. De är nästan för bra på att släppa kunder (matchar inte pris, underlättar byte av ISP).

Permalänk
Medlem

Kontaktade Bahnhof om att säga upp.
Frågade mig varför..
”Telia har ett bra erbjudande & antar att ni inte kan matcha det?”
”Jag har nu sagt upp din tjänst och den stängs av 25/12”

De gör det så enkelt

Permalänk
Medlem

Kontaktade Tele2 för att säga upp mitt nuvarande bredband 300/10 för 469 kr/mån... och byta till Telia 500/500 för 299 kr/mån
Blev erbjuden 600/50 för 299kr/mån, 12 mån bindningstid
Får även tillgång till Tele2 Play så att jag kan kolla TV vart jag vill, vilket låter som en bättre deal än extra box med basutbud från telia, då jag ändå inte planerade att säga upp TV hos Tele2 och då har jag tillgång till alla kanaler jag har på abonnemanget
Och 40 GB mobiltbredband per månad

I mina ögon överlag för mig ett bättre erbjudande än om jag skulle bytt till Telia?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz