Ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?

Permalänk

Ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?

Hej ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?
Bakgrunden till min fråga är att jag nu har blivit av med hälften av mina tv-kanaler och när jag frågar alla grannar jag känner så svarar de att de inte ens har en tv. Och jag blir paff.
Såklart jag själv har dragit ner mitt tv-tittande men inte till att inte ens se. Så jag är nyfiken om mina grannar är konstiga eller om det är jag som inte hänger med?

För ca runt 15år sedan när interner var nere och man frågade grannar så hade de ofta inte märkt det, de använde inte internet så mycket.

Permalänk
Medlem

Lägenheten jag bor i har inte antennuttag så nej. SVT kan jag se på via Svtplay.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Nej, har nog inte haft på drygt 10 år.

Permalänk
Medlem

Ytterst sällan, kommer inte ens ihåg sist jag tittade på en vanlig tv-kanal. Play kanaler och streaming är det som gäller för min del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Har en TV men har inte orkat koppla in sladden för vanliga tv-kanaler. Haft så i ungefär 3 år.

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att göra det när det gäller 4:an, t ex nu under fotbolls-vm. Så i stort sett bara när det är något större evenemang som går på 4:an, som jag inte kan streama.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Svar ja, primärt för att jag har ett antennuttag för marksänd TV i min lägenhet. Har dock inget abonnemang utan ser bara på de fria kanalerna SVT och TV4 och primärt för livesänd sport som ofta ligger minst 30-60 sekunder före streamen så helt överlägset för detta!

Permalänk
Medlem

Ja! Jag ser på vissa kanaler ibland, dok alltid via app på AppleTV.

Kabel/fiber Tv-box har jag inte användt sen 2017 . Bättre kvalitet via streaming

Permalänk
Medlem

Slutade för kanske 15 år sedan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Du kommer nog få mest svar från de som säger att de inte har tv här så det är lite svårt att få en uppfattning. Jag tänker såhär, om det inte fanns en kundgrupp som köpte tv-abonnemang så skulle det inte finnas. Jag tror däremot att det har minskat att kolla på tv på det sättet, och att det förr eller senare kommer försvinna till fördel för streamingtjänster.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Nästan all "TV" jag ser är SVT Play, plus lite skidor på nån av de där kanalerna som köpte upp det för några år sen (kan se det genom ett basutbud där jag bor). Men allt är på datorn. Jag har en TV sen några år, "ärvd" av en släkting som dog, men den används nästan aldrig. Jag tror att det har gått snart två år sen den senast var påslagen.

Skidorna ser jag direktsänt, eftersom man inte kan se annat än direktsänt med basutbudet, men SVT:s grejer ser jag aldrig "direktsänt" förutom enstaka sportgrejer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är mest diverse sportevenemang som numera får mig att slå på de linjära tv-kanalerna, allt annat strömmas mest.

Permalänk
Medlem

Kör grundutbudet på fibertv från Telia.
Rätt skönt att bara slå på och slötitta ibland. Men många kanaler försvann nu när det är nåt bråk om licensern som jag inte har koll på. Mest synd på 10an som kör lite intressanta dokumentära program ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

2017 sa vi upp alla kanalerna och jag saknar dom inte ett dugg. Att folk säger att dom inte ens har en tv låter väldigt märkligt, jag känner ingen som inte har en tv men många som inte har några kanaler.

Permalänk
Medlem

Det händer, men då är det mest någon nyhetssändning, det mesta streamas numera.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Vem står ut med reklam på typ tv4.
Jag har "säkerhetskopierat" all media till mina barn, pippi, Alfons mm så dom slipper SVT/SRs försök att skapa flera galna Gretor och ge dom ångest för något dom inte kan påverka.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har TV via fiber (ingår) och hittade en Sony smart-TV i soprummet som någon slängt, troligtvis för att de köpt en finare/större/dyrare. Fungerar fint för att se sport på och gillar den där frågesporten "På spåret", även om jag tycker Luuk är väldigt gapig. Annars, nja, lite nyheter till frukosten, annars får det vara.

Permalänk
Medlem

Kör via apple tv (har ingen traditionell tvbox) och kollar via apparna. Tyvärr tecknade jag ett bundet avtal med telia för formel 1 (vart ju prisvärt då i mars 2022 (cmore plus viaplay till samma pris som bara viaplay med formel 1 hade kostat )) men jag borde ju förstått att det skulle skita sig. Kollar annars sällan på linjär tv utan bara via de specifika apparna.

Kommer inte när telia abbonemanget gå ut fortsätta att abbonera på linjär tv. Vill ju se det jag betalar för. Känns som telia visade för mig att nu är linjär tv helt död.

Permalänk
Medlem

Närmaste är väl nyheterna, men det är via svtplay/tv4play.
Kopplade ur antennen för 10 år sen och det är nog 15 år sen jag tittade något nämnvärt på ”vanlig” tv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det händer, men jag tycker (åldersavslöjande möjligen…) att det gått från kreativitet i den (ur svenskt perspektiv) spännande nya världen med friare villkor under särskilt 90-talet, till utspädning över många kanaler efter digitalexplosionen när det analoga marksända nätet lades ned, till någon slags zombietillvaro. Vissa kanaler gör ju innehåll, som SVT och i viss mån TV4, men det känns lite som att de som inte sänder sådant som gör sig bäst i direktsändning väntar på döden. Kanske är vi på sätt och vis på väg bakåt i tiden där antalet kanaler minskar och koncentrationen ökar igen.

Permalänk
Medlem

Det är klart att teven står på i bakgrunden. 1 2 4 via en gammal boxerbox utan abb. spelar in det jag vill se och spolar förbi reklamen då. Lite av det fina med teven är just att det sänds lite av varje, som man aldrig själv skulle ha klickat igång. Linjär TV är bildande, om man inte bara tittar på lättsamma underhållningsprogram. Strömmar annars endast de få program jag vill se från kanaler som jag inte har. En tråkig bieffekt av att analogteven togs bort från kabeltvnätet är att även rundradio försvann från antennuttaget, så jag har numera usel radiomottagning också. Radio strömmar jag därför ofta (och alltid samma kanal).

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Jag har inte ägt en TV på många år nu. Sedan PS4 var hyfsat nytt och då antingen för att dra igenom något spel eller kolla på Netflix men aldrig vanliga kanaler. När ungarna slutade titta på Netflix så fanns det inte heller någon anledning att ha kvar grejerna kände jag då jag själv bara använde datorn eller telefonen till allt vad underhållning heter.

Permalänk
Avstängd

Nej, slutade helt med det när jag flyttade hemifrån för över 12 år sedan. De sista åren i tonåren var det också väldigt sällan. Det var ju om man skulle glo på något med föräldrarna för att vara social. 99% skit och en massa reklam bara. Nej tack!

Permalänk
Medlem

Ser mer ell mindre aldrig på livesänd TV, vare sig via utsänding eller stream, min fru ser något sport match via stream (apple TV) i i samband med mästerskap. Vet inte när jag såg på tv via traditionel utsändning senast...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Att folk säger att dom inte ens har en tv låter väldigt märkligt, jag känner ingen som inte har en tv

Jag hade ingen mellan augusti 2005 och november 2018.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man betalar för att se reklam. Helt otroligt.

Jag har några streamingtjänster, typ curiosity stream och nebula, som jag kollar på lite till och från.
Annars så är det youtube via dator, med ublock origin. Aldrig via någon cast funktion då det är 75% reklam då.

Fast jag har aldrig brytt mig om reality såpor och eller sport så kan vara därför jag tyckte det var så lätt att sluta med TV-kanaler.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har tv (LG 65CX), kollar aldrig på någon tvkanal överhuvudtaget (har inte gjort på åratal), har inga streamingtjänster.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Har ca 350 utsorterade satellitkanaler från totalt några tusen.
Astra 28,2 E plus fyra andra satelliter, UK och norra europa.
Strömmar nästan inget.

Permalänk

Vi kör traditionella tv-kanaler här. Kompletterar med streaming med iofs, men ibland är det skönt att slippa "behöva välja". Att slötitta i soffan och bara zappa runt. Den generation är jag i alla fall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Tittar på linjär tv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless