Intel Core i7-13700K och i5-13600K – en prisvärd syskonduo

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske dags att slänga ut min 6700k nu då? 😅 Ska man satsa på minst 8c/16t direkt?

Det tycker jag. Jag gick från 6700K till 10700K och bara det gav en väldigt bra FPS boost i spel i 1440p. Främst lägsta fps och spel som gillar CPU kraft.

Nu bytte jag från 10700K till 7700X och även det gav en bra skjuts i lägsta fps. Har egentligen bara spelat Elden Ring och lite Overwatch 2 än så länge. Men i Elden ring har jag nog 20 mer lägsta fps mot 10700K. Allt flyter på mycket bättre. Och då spelar jag i 3840x1600 nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, han pratar såklart inte om idle.

Exakt. Och idle är inte intressant utom möjligen strömförbrukningen. Min 12900KF ligger runt 28C vid lätt surf och drar 14-15W, men det är ett monster som kan dra upp till 300W vid OC och last. Har undervoltat så jag maxar vid ~200W Cinebench.

Intel drar mindre ström vid idle än AMD:s grövre processorer, om man är orolig för elräkningen vid surf, eftersom dom bara har 8 stora kärnor mot AMD:s 12-16 stora kärnor. Dom små E-cores drar nästan ingenting. Vid last är det omvänt, AMD drar mindre vid full load eftersom dom är tillverkade på en bättre nod.

Men ska man bara surfa behöver man ingen av dessa processorer, man kan köpa den billigaste av AMD eller Intel dom fungerar lika bra för surf och drar såklart minst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Bleh, bliv ruskigt sugen på i5-13600k då jag sitter på en i7-8700k idag. Samtidigt så är priserna sjukt höga för både moderkort och DDR5-minnen, vilket får mig att överväga hur mycket jag egentligen villhöver det. Sitter ändå med ett 3080 och spelar i 1440p.

Dessutom får jag intrycket av att det inte är värt att lägga 5-8k för ett MB i entusiastklassen för DDR5-minnen till en ny processor...överklockningen ser ju ut som en ren förlustaffär på en 13600k sett till vad man får mot vad det kostar i el. i-5'an blir nog mer intressant för mig efter årsskiftet när normalare MB kommer.

Vad menar du med skyhöga? B660f kan du få för 2500 kr och ddr5 16gb för 990 kr eller 32 för 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deusxxx:

Oj är intel 13600k cpuerna så varma i idle? Själv har jag en 10900k som ligger 30 grader i idle. 30 grader nu när jag surfar sweclockers.

Skrivet av the squonk:

Exakt. Och idle är inte intressant utom möjligen strömförbrukningen. Min 12900KF ligger runt 28C vid lätt surf och drar 14-15W, men det är ett monster som kan dra upp till 300W vid OC och last. Har undervoltat så jag maxar vid ~200W Cinebench.

Intel drar mindre ström vid idle än AMD:s grövre processorer, om man är orolig för elräkningen vid surf, eftersom dom bara har 8 stora kärnor mot AMD:s 12-16 stora kärnor. Dom små E-cores drar nästan ingenting. Vid last är det omvänt, AMD drar mindre vid full load eftersom dom är tillverkade på en bättre nod.

Men ska man bara surfa behöver man ingen av dessa processorer, man kan köpa den billigaste av AMD eller Intel dom fungerar lika bra för surf och drar såklart minst.

Jag kan tycka att oftast räcker en äldre Core i3 2C/4T för surf och notepad. Även mobila processorer i laptops, NUCs och dylikt.
Man behöver inte ha en värsting dator för surf, notepad och kalkylatorn, ens om man kör de samtidigt.
Man behöver inte skaffa en Core i9-13900K om det mest krävande man gör är att se HD videor på YouTube.

Bör gå att hitta en begagnad laptop i bra skick från Core 6000 serien eller nyare för under 2000kr.

Edit:
Om man inte behöver ha Windows så kan även enkortsdator som Raspberry Pi fungera som en enklare desktop.
Jag har provat med Raspberry Pi gen 1 V2 (512MB RAM) och Raspberry Pi 3B/3B+ (1GB RAM).
Var länge sen jag provade första generationens Pi, men har för mig den kändes fruktansvärt långsam till allt.
Raspberry Pi 3B och 3B+ kan faktiskt vara hyfsat ok om man surfar med fåtal flikar och mer läser saker, gränsfall för video, speciellt HD.
(Går bra att spela upp H264 Full HD video om man inte gör det via webben).

Raspberry Pi 4 har jag ingen ännu. Men ska vara ett hyfsat stort steg upp i prestanda mot Pi 3B/3B+ och har även mer minne. Finns i 2, 4 och 8GB version.

Kan garantera att en Raspberry Pi, även en Pi 4 med 8GB drar mindre ström/genererar mindre värme än både 13600k och 10900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad menar du med skyhöga? B660f kan du få för 2500 kr och ddr5 16gb för 990 kr eller 32 för 1600.

Mitt nuvarande MB (Asus ROG Strix Z370-E Gaming) kostade ca 2500...ASUS ROG Strix Z790-E Gaming kostar 8300. B660 hade jag faktiskt missat dock...behöver jag ju ta mig en funderare på, tack!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Endast fem spel känns kanske som en lite väl liten sample-size för spelprestanda. Kanske skulle vara värt att fixa en liknande suite some för gpus med prestanda index (för både lows och avg tack) och 10+ spel när ni byter test-konfig till 4090. Om 10 spel är för mycket skulle jag hellre se att 4k droppas än att antalet spel är så få. Tur-baserade spel som Civ med turntimes-tester skulle också vara nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Endast fem spel känns kanske som en lite väl liten sample-size för spelprestanda. Kanske skulle vara värt att fixa en liknande suite some för gpus med prestanda index (för både lows och avg tack) och 10+ spel när ni byter test-konfig till 4090. Om 10 spel är för mycket skulle jag hellre se att 4k droppas än att antalet spel är så få. Tur-baserade spel som Civ med turntimes-tester skulle också vara nice.

Det vore även roligt med lite mer CPU-krävande spel. Tänk moddat Skyrim eller lategame Europa Universalis.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

När jag set tester med 4090 är det helt andra siffror som dyker upp och sett andra testa 25 spel och amd är bättre i spel (men är inte stora marginaler alls dom vinner). Samt vissa spel som ett Marvel spindelman spel där Intel är överlägsen av någon anledning (rätt udda övertag). Är annat spel som är riktigt bra i också (men var tydligen en bug dom jobbar på).

Har inte tittat hur dyra Intels moderkort är, men tror Intel med ddr4 vinner pris och prestanda just nu.

"andra testa 25 spel", inte så att det är Hardware Unboxed? Säger inte att HU gör fel, men uppenbarligen gör de något fundamentalt annorlunda än SweC, TechPowerUp, GamersNexus, Linux Tech Tips, ComputerBase m.fl. för alla de uppräknande har i de flesta fall väldigt samstämmiga resultat medan HU har mer eller mindre avvikande resultat.

En sak som Anthony på LTT sa i deras 13900K test är att noterat att CPU-test i spel kräver höga inställningar i lägre upplösning om man vill ta bort GPU. Mer "normal" upplösning med lägre detaljinställningar gav "skumma" resultat, bl.a. blev vissa titlar mer GPU-bundna i det läget. En sak HU gör i vissa titlar (ofta de tyngsta som Cyberpunk) är just att testa med lägre inställningar, tror de är rätt ensamma om det.

RTX4090 kombinerat med 13600K eller 7600X lär inte vara en så vanligt förkommande kombo. Sökning på nätet fick i alla fall upp denna video där man testat just de CPU-modellerna i 1440p "maxinställning". Ser rätt mycket ut som SweC/TechPowerUp någonstans mellan 720p/1080p med 3090: 13600K är 5-10 % snabbare än 7600X (både i genomsnitt och lägsta FPS)

Precis som flera nämnt i denna tråd: CPU-prestanda har, i nuläget i alla fall, sprungit från GPU-prestanda om man zoomar in just på spel. Även om nuvarande konsolgeneration tog ett rejält steg upp i CPU-prestanda lär vi framåt nog ändå begränsas av just konsolerna på CPU-sidan då Zen2 klockad till 3,5-3,6 GHz (vilket är vad PS5/XSX/XSS har) är rätt långt efter dagens i5/R5 modeller i prestanda (faktum är att high end-mobilerna har högre single-core prestanda än konsolerna, det sedan ett par generationer tillbaka).

CPU-kraft är betydligt svårare att skala på något vettigt sätt i spel jämfört med GPU-prestanda. Vi har också sett historiskt att PC-sidan har kunna fortsatt innovera på GPU-sidan även om konsolerna hamnat efter. Svårare på CPU-sidan, vill man stödja konsolerna får man i praktiken begränsa sig till CPU-kraften som finns där. Enda "enkla" man kan göra är att låta PC-sidan kunna gå till högre FPS. Att CPU-mässigt skala andra aspekter är väldigt svårt utan att påverka hela spelupplevelsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Som jag förstår denna är "idle" här hela systemet, d.v.s. även inklusive GPU och annan kringutrustning.

Klicka för mer information
Visa mer

Är det fler än jag som har problem med att "idle" ligger väsentligt högre än det SweC får här? Ligger på 90-100 W, har konstaterat att ca 20 W kan förklaras av att min dator har 128 GB RAM (DDR4 drar en icke-försumbar mängd ström om man har mycket RAM och använder alla 4 slottar).

Enligt HW info drar GPU (RTX3090) ca 25 W i "idle" och CPU hoppar mellan 30-45 W (5950X). Kanske ändå går ihop, men ändå galet högt givet att det är ca 3x mot vad min MacMini drar under full last och det är också mer än vad ArsTechnica uppmätte för en MacStudio Ultra i full CPU-last (den kör i de flesta fall över min 5950X i CPU-kraft och drar något mindre än min dator drar i "idle" )

Både Intel och AMD bör ta sig en rejäl funderad kring strömförbrukningen, i alla fall jag tycker det börjar ta sig löjliga proportioner.

"Glaset halvfullt" storyn är ändå: i5/R5 har blivit så kompetenta att de i alla större uträkning även fungerar för "arbete", 13600K är i de flesta tester jag sett faktiskt något snabbare än 5950X för "produktivitet" samtidigt som den modellen har (givet AMD/Intels utbud ovanför) "rimlig" effekt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Saagaa:

Endast fem spel känns kanske som en lite väl liten sample-size för spelprestanda. Kanske skulle vara värt att fixa en liknande suite some för gpus med prestanda index (för både lows och avg tack) och 10+ spel när ni byter test-konfig till 4090. Om 10 spel är för mycket skulle jag hellre se att 4k droppas än att antalet spel är så få. Tur-baserade spel som Civ med turntimes-tester skulle också vara nice.

Skrivet av Jonas13:

Det vore även roligt med lite mer CPU-krävande spel. Tänk moddat Skyrim eller lategame Europa Universalis.

Tjena! Uppskattar feedback. Vi kommer att göra om CPU-sviten på sikt. Vi hann inte med att preppa det inför höstens lanseringar då det är potentiellt veckor till månader att först planera och sen testa alla modeller igen för att få jämförelsers så många olika processorer som möjligt. Men ja det kommer att uppdateras så fort vi har tid. Den här våren/sommaren uppdaterades GPU-sviten så nästa gång är det CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstår denna är "idle" här hela systemet, d.v.s. även inklusive GPU och annan kringutrustning.

Är det fler än jag som har problem med att "idle" ligger väsentligt högre än det SweC får här? Ligger på 90-100 W, har konstaterat att ca 20 W kan förklaras av att min dator har 128 GB RAM (DDR4 drar en icke-försumbar mängd ström om man har mycket RAM och använder alla 4 slottar).

Enligt HW info drar GPU (RTX3090) ca 25 W i "idle" och CPU hoppar mellan 30-45 W (5950X). Kanske ändå går ihop, men ändå galet högt givet att det är ca 3x mot vad min MacMini drar under full last och det är också mer än vad ArsTechnica uppmätte för en MacStudio Ultra i full CPU-last (den kör i de flesta fall över min 5950X i CPU-kraft och drar något mindre än min dator drar i "idle" )

Både Intel och AMD bör ta sig en rejäl funderad kring strömförbrukningen, i alla fall jag tycker det börjar ta sig löjliga proportioner.

"Glaset halvfullt" storyn är ändå: i5/R5 har blivit så kompetenta att de i alla större uträkning även fungerar för "arbete", 13600K är i de flesta tester jag sett faktiskt något snabbare än 5950X för "produktivitet" samtidigt som den modellen har (givet AMD/Intels utbud ovanför) "rimlig" effekt!

Jag snittar ca 30W för lättare surf. Då är både P-cores och E-cores överklockade, med spänningen satt till "auto".

13600K är verkligen en riktigt kompetent processor. De verkar överklocka hyfsat bra också, så den hänger med de större syskonen i mer lättrådade applikationer, och multitrådade fall kan man hänga jämnt med - eller köra om - 12900K.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Jag snittar ca 30W för lättare surf. Då är både P-cores och E-cores överklockade, med spänningen satt till "auto".

13600K är verkligen en riktigt kompetent processor. De verkar överklocka hyfsat bra också, så den hänger med de större syskonen i mer lättrådade applikationer, och multitrådade fall kan man hänga jämnt med - eller köra om - 12900K.

Vad snittar 30 W? Låter som enbart CPU-delen som den rapporteras från HWInfo (30-45 W jag nämnde är "total package power" rapporterat från HWInfo, lär ligga på marginellt högre vid surf men svårt att mäta då effekten hoppar så mycket...).

90-100 W är effekten mätt från väggen för hela systemet utan skärm (samma gäller de siffror jag nämnde från t.ex. MacMini:n).
Är det som känns lite väl högt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När jag set tester med 4090 är det helt andra siffror som dyker upp och sett andra testa 25 spel och amd är bättre i spel (men är inte stora marginaler alls dom vinner). Samt vissa spel som ett Marvel spindelman spel där Intel är överlägsen av någon anledning (rätt udda övertag). Är annat spel som är riktigt bra i också (men var tydligen en bug dom jobbar på).

Har inte tittat hur dyra Intels moderkort är, men tror Intel med ddr4 vinner pris och prestanda just nu.

Finns ett konto som skriver sammanställningar på reddit om man följer r/hardware

https://www.reddit.com/r/intel/comments/yehqn4/intel_raptor_l...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JDM:

Finns ett konto som skriver sammanställningar på reddit om man följer r/hardware

https://www.reddit.com/r/intel/comments/yehqn4/intel_raptor_l...

Det där måste ha tagit en del tid! Riktigt trevlig sammanställning.

Man kan spinna vidare och använda detta för att t.ex. beräkna hur många "stora kärnor" Raptor Lakes "små kärnor" motsvarar sett till applikationsprestanda. Man går att göra lite olika modeller, ju fler variabler ju mer osäkerhet får man in.

Har man en modell där varje Zen4 kärna räknas som ekvivalent som en "stor" Raptor Lake kärna blir resultatet att varje "liten" Raptor Lake kärna motsvarar ~49 % av en "stor" kärna. Så 13600K motsvara då ungefär en hypotetisk AMD 7000-serie alt. Intel 13000-serie med enbart "stora kärnor" som har strax under 10 kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

"andra testa 25 spel", inte så att det är Hardware Unboxed? Säger inte att HU gör fel, men uppenbarligen gör de något fundamentalt annorlunda än SweC, TechPowerUp, GamersNexus, Linux Tech Tips, ComputerBase m.fl. för alla de uppräknande har i de flesta fall väldigt samstämmiga resultat medan HU har mer eller mindre avvikande resultat.

En sak som Anthony på LTT sa i deras 13900K test är att noterat att CPU-test i spel kräver höga inställningar i lägre upplösning om man vill ta bort GPU. Mer "normal" upplösning med lägre detaljinställningar gav "skumma" resultat, bl.a. blev vissa titlar mer GPU-bundna i det läget. En sak HU gör i vissa titlar (ofta de tyngsta som Cyberpunk) är just att testa med lägre inställningar, tror de är rätt ensamma om det.

RTX4090 kombinerat med 13600K eller 7600X lär inte vara en så vanligt förkommande kombo. Sökning på nätet fick i alla fall upp denna video där man testat just de CPU-modellerna i 1440p "maxinställning". Ser rätt mycket ut som SweC/TechPowerUp någonstans mellan 720p/1080p med 3090: 13600K är 5-10 % snabbare än 7600X (både i genomsnitt och lägsta FPS)

Precis som flera nämnt i denna tråd: CPU-prestanda har, i nuläget i alla fall, sprungit från GPU-prestanda om man zoomar in just på spel. Även om nuvarande konsolgeneration tog ett rejält steg upp i CPU-prestanda lär vi framåt nog ändå begränsas av just konsolerna på CPU-sidan då Zen2 klockad till 3,5-3,6 GHz (vilket är vad PS5/XSX/XSS har) är rätt långt efter dagens i5/R5 modeller i prestanda (faktum är att high end-mobilerna har högre single-core prestanda än konsolerna, det sedan ett par generationer tillbaka).

CPU-kraft är betydligt svårare att skala på något vettigt sätt i spel jämfört med GPU-prestanda. Vi har också sett historiskt att PC-sidan har kunna fortsatt innovera på GPU-sidan även om konsolerna hamnat efter. Svårare på CPU-sidan, vill man stödja konsolerna får man i praktiken begränsa sig till CPU-kraften som finns där. Enda "enkla" man kan göra är att låta PC-sidan kunna gå till högre FPS. Att CPU-mässigt skala andra aspekter är väldigt svårt utan att påverka hela spelupplevelsen.

Har tittat på flera sidor och är lite skillnad på 3090 och 4090 tester.

Det specifikt 25 spel (även några production tester) var det youtube klip med 4090 tror det inte var Hardware unboxed.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

13600k verkar vara en go kompromiss bland de nya Intel processorerna med hänsyn till prestanda, energieffektivitet och elkonsumtion. Känner flera som införskaffat en sådan nyligen, mestadels för deras speldatorer, så det ska bli spännande att se hur de upplever den.

Personligen känner jag mig fortfarande väldigt belåten med min Ryzen 9 5950X som även i jämförelse med de senaste processorgenerationerna från både AMD och Intel kommer in på en väldigt respektabel plats när det kommer till flertrådade produktionsoperationer som bevisat i BMW-blendertestet. Det är intressant hur processorerna börjar visa mer skillnad inom olika användningsområde. Jag som personligen mest använder min dator till jobb inom 3D, vfx och filmredigering skulle inte tveka att välja AMD men de nya intelprocessorerna och däribland 13600 verkar vara en riktig tuffing för spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjena! Uppskattar feedback. Vi kommer att göra om CPU-sviten på sikt. Vi hann inte med att preppa det inför höstens lanseringar då det är potentiellt veckor till månader att först planera och sen testa alla modeller igen för att få jämförelsers så många olika processorer som möjligt. Men ja det kommer att uppdateras så fort vi har tid. Den här våren/sommaren uppdaterades GPU-sviten så nästa gång är det CPU

IMHO så tycker jag inte moddade spel bör vara med i testsviten. För att om inte "alla gör så" så motsvarar det inte spelupplevelsen för de som bara köper spelet, installerar det och sen spelar det.

Om vi gör en billiknelse (...) det är en sak att jämföra olika standardbilar.
Men att jämföra trimmade bilar blir svårare. Dels så är de flesta bilar standard när de köps/säljs. Så motsvarar vad man kan förvänta sig då. Långt ifrån alla trimmar. Av de som trimmar så gör inte alla samma trim, samma tuning, etc. Man kan inte räkna att alla trimmade bilar är samma.
Medan alla standard bilar inom en given modell bör vara samma (inom någon mindre felmarginal).

Jag tänker mig att det kan bli lite liknande fenomen med moddade spel.
Dels är det inte representativt för de som inte moddar.
Dels kan det bli en röra att hålla reda på för alla som moddar kanske inte kör samma moddar och inställningar och grejer.

Däremot så tyckte jag att de andra förslagen som nämndes lät bra.
* Fler än 5 spel i testsviten
* Prestandaindex (Gärna både avg och 1% low)
* Avsiktligt välja något/några CPU tunga spel för CPU testsvit

Angående tunga spel så ska det helst vara något som skalar bra och uppvisar skillnader mellan senaste high end när det jämförs mot lowend och/eller tidigare generationer.
Ett spel som är tungt enbart för att det är dåligt optimerat tycker jag är ett sämre val.
Man kan också göra så att man avsiktligt väljer någon del av spelet som är tyngre än andra delar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad snittar 30 W? Låter som enbart CPU-delen som den rapporteras från HWInfo (30-45 W jag nämnde är "total package power" rapporterat från HWInfo, lär ligga på marginellt högre vid surf men svårt att mäta då effekten hoppar så mycket...).

90-100 W är effekten mätt från väggen för hela systemet utan skärm (samma gäller de siffror jag nämnde från t.ex. MacMini:n).
Är det som känns lite väl högt!

Ja, precis, jag menar 30W för CPU (VRM Vcore Power i HWinfo). Tror inte jag har någon "total package power" i min HWinfo.

Permalänk

Synd att Intel suger för produktivitet i vmware: https://communities.vmware.com/t5/VMware-Workstation-Pro/If-y...
https://communities.vmware.com/t5/VMware-Workstation-Pro/Poor...
Motargument, varför ska man köra några laster lokalt? Ja, varför ska man då ens köpa en ny cpu och inte behålla den gamla om man ändå inte kör lasterna lokalt?

Och sedan AMD som per design blir onödigt varma.

Det känns som nu att oavsett vad man köper så blir man besviken... DDR5 minnen är fortfarande dyra och inte riktigt genomtestade än, så man kan vänta in även det.
De flesta kör med väldigt lite minne, men andelen som kör 4*32 GB ram är räknade och vi lär få mer strul med kompilatet än de som har väldigt lite minne.
Det tar emot att köpa en riktigt dyr dator nu som kanske dessutom inte är så superstabil.

Permalänk
Medlem

Saknar prestanda/krona delen på SweC.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Har en IntelCorei513600KF i min nya custom dator. Tidigare hade i7 2600k sandy bridge. Väldigt stor skillnad😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ja, precis, jag menar 30W för CPU (VRM Vcore Power i HWinfo). Tror inte jag har någon "total package power" i min HWinfo.

Det heter CPU Package Power och är där du har Voltage Offsets samt IA Cores Power och PL1/PL2 Power Limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det heter CPU Package Power och är där du har Voltage Offsets samt IA Cores Power och PL1/PL2 Power Limit.

Nej, på mitt moderkort gör det inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Nej, på mitt moderkort gör det inte det.

Kan du ta en bild på ditt hwinfo? För det bör ha samma namn på allas datorer oavsett moderkort egentligen.

Permalänk
Medlem

Tack för testet. Kör en 13700KF med en offset v-core på -0.06v vilket gör stor skillnad för temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan du ta en bild på ditt hwinfo? För det bör ha samma namn på allas datorer oavsett moderkort egentligen.

Det är beroende av vilka sensorer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Är sjukt nöjd med min 13600k. Satte i den i ett sjukt billigt men också ruskigt påkostat z690-moderkort där jag kunde klocka upp de relativt billiga ram-minnena till 6000mhz och enkelt kyla systemet med min noctua d15. Allt som fick jag typ lika bra spelprestanda som 7700x och bättre flertrådig prestanda till ett mycket bättre pris!

Vad har du för temps med d15? Undervolta du något?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Vad har du för temps med d15? Undervolta du något?

Ingen undervolt- har aldrig fått upp den över 74 grader

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Ingen undervolt- har aldrig fått upp den över 74 grader

Jag måste undervolta min 13700k duktigt, Msi tyckte det var en bra ide att skjuta 1.47v på den i stock...bara man hade bootat upp windows så hade den redan spikat på 80+ grader. Just nu har ja den på test på 1.25v, 1.30 har den inte bsod i. Den går aldrig över 60 grader nu i samma lägen. Återkommer med resultat

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjena! Uppskattar feedback. Vi kommer att göra om CPU-sviten på sikt. Vi hann inte med att preppa det inför höstens lanseringar då det är potentiellt veckor till månader att först planera och sen testa alla modeller igen för att få jämförelsers så många olika processorer som möjligt. Men ja det kommer att uppdateras så fort vi har tid. Den här våren/sommaren uppdaterades GPU-sviten så nästa gång är det CPU

När ni gör om CPU-sviten så föreslår jag att ni tar med raytracing i speltesterna, då det på senare tid verkar vara allt mer avgörande med god CPU-prestanda när raytracing är påslaget. Kollar man på Digital Foundry:s analyser av t.ex. Spider-Man Remastered och Witcher 3 Next Gen ser man tillfällen när även nyare CPU:er som i7 12700k har svårt att hänga med!