Vill bli behörig elektriker, möjligt?

Permalänk
Medlem

Vill bli behörig elektriker, möjligt?

Hej,

Som kanske de flesta på detta forum som är lite äldre utför jag en del småjobb hemma och på landet som kanske ligger lite (eller mycket) i gråzonen av vad man får göra som icke-behörig elektriker.

Tanken har vuxit fram att det hade varit ganska kul att ”bli” elektriker. Dvs, behörig för installationer då jag tycker det är rätt roligt också!

Då jag är 45 år och har ett bra jobb som jag gillar har jag inte möjlighet att gå som lärling osv, och är heller inte intresserad av att faktiskt arbeta som elektriker i framtiden.

Så vad kan man göra? Hittade denna distanskurs på nätet, är den vettig, rimligt? https://www.distansia.se/allman-behorighet-el

Eller är det pengar i sjön?

Berätta gärna om era erfarenheter och om ni har tips! 🙏🏻

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har fattat det som att det är obligatoriskt att gå som lärling för att kunna bli behörig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert

Nu var det många år sedan jag gick ut elprogrammet på gymnasiet och har heller aldrig arbetat med det, men vad jag vet så behöver du arbeta ett visst antal timmar som lärling på ett företag med kollektivavtal för att kunna bli behörig elektriker. Vill minnas att det är ca 1600 timmar som krävs innan man går från lärling till behörig.

Sedan ser det ut som att utbildningen du hänvisar till är avsedd för elektriker med BB1 som vill få AB. Det låter väldigt overkill för din del. De som blev AB "på min tid" arbetade mest med hissar och gjorde sällan jobb hos privatpersoner i hus.

Permalänk
Medlem

Ja, efter lite mer googlande (borde man ju gjort innan kanske) ser det ut som man måste ha praktisk erfarenhet i minst 2 år, även om man bara vill byta lysrörsarmatur…

Trist.

Men då undrar man ju om utbildningen jag länkade till - vad tjänar den till egentligen…?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Ja, efter lite mer googlande (borde man ju gjort innan kanske) ser det ut som man måste ha praktisk erfarenhet i minst 2 år, även om man bara vill byta lysrörsarmatur…

Trist.

Men då undrar man ju om utbildningen jag länkade till - vad tjänar den till egentligen…?

Man måste ha både praktisk och teoretisk utbildning för att bli behörig. Finns länkat vad som gäller för praktisk erfarenhet på den sida du länkade till.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär vara pengar i sjön för du lär aldrig få en auktorisation om du inte arbetar med eller har arbetat som elektriker.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-aukto...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anarkizt:

Ja, efter lite mer googlande (borde man ju gjort innan kanske) ser det ut som man måste ha praktisk erfarenhet i minst 2 år, även om man bara vill byta lysrörsarmatur…

Trist.

Men då undrar man ju om utbildningen jag länkade till - vad tjänar den till egentligen…?

Att utbilda de som arbetat som elektriker till att kunna ansöka om auktorisation så att de själva kan driva ett företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara för att du är behörig elektriker så får du inte göra jobben själv hemma. Går något fel (ex misstag) så spelar det ingen roll om du är elektriker eller inte.

Du behöver ha ett företag MED gällande försäkringar och kvitto på arbetet du utför hemma. Med det kommer även de fakto att du ska ge dig själv en timpenning som du skall skatta på för att göra arbetet på ditt eget hus.

Sen är det ju jättebra om man är elektriker på så man vet vad man gör, det är det ju inget snack om! Så missförstå mig inte nu!

Permalänk
Medlem

Ah tack för svar, missade vad just den utbildningen gick ut på.

Ja det här lär bli svårt utan att vara villig att göra praktiken. Tack för svar all 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att bara för att du är behörig elektriker så får du inte göra jobben själv hemma. Går något fel (ex misstag) så spelar det ingen roll om du är elektriker eller inte.

Du behöver ha ett företag MED gällande försäkringar och kvitto på arbetet du utför hemma. Med det kommer även de fakto att du ska ge dig själv en timpenning som du skall skatta på för att göra arbetet på ditt eget hus.

Sen är det ju jättebra om man är elektriker på så man vet vad man gör, det är det ju inget snack om! Så missförstå mig inte nu!

Kan du länka till någon källa, för det är inte vad jag hört av en vän som är elektriker och som jobbar som elektriker. Min vän får också skapa eget företag om hon vill.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har fattat det som att det är obligatoriskt att gå som lärling för att kunna bli behörig.

Så är det. Jag gick en elutbildning "installationselektriker" 2014 - 2015 någonstans där om jag inte minns fel. Men då det var omöjligt att få tag på någon lärlingsplats någonstans inte allt för långt borta så sket jag helt enkelt i det sen och valde en helt annan yrkeskategori. Rent ekonomiskt var det en otrolig fördel, men hade inte varit fel att jobbat som elektriker ett tag iallafall, man klarar inte av det yrket så länge ändå.

Sedan är det ju så att man inte behöver vara behörig för att få arbeta som elektriker, bara om man ska driva egen firma. Om inte reglerna har ändrats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Sedan är det ju så att man inte behöver vara behörig för att få arbeta som elektriker, bara om man ska driva egen firma. Om inte reglerna har ändrats?

Hade en elektriker här hemma för att koppla in ett bastuaggregat (låg lite utanför min kompetens 😅) och han menade att sedan en tid tillbaka låg behörighet/certifikat osv på just firman och inte på individer (som det var tidigare?). Och att det var upp till firman att bedöma om individen var behörig… detta skulle i sin tur bero på PUL-lagen, att det var då det flyttades över till firman. Lät lite snurrigt men orkade inte ställa följdfrågor vid den tidpunkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad jag vet: du behöver inte allmän behörighet. Du kan komma igång att jobba som installatör t ex med B-nivån, under någon som innehar Allmän behörighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Kan du länka till någon källa, för det är inte vad jag hört av en vän som är elektriker och som jobbar som elektriker. Min vän får också skapa eget företag om hon vill.

Reglerat yrke
Det finns yrken som är reglerade genom att det i svensk lag finns definierat vad som krävs för att få arbeta inom yrket, till exempel en viss examen eller en auktorisation, legitimation eller annat formellt erkännande. Elinstallatör är ett reglerat yrke.
Om man vill bli elinstallatör måste man ansöka om en auktorisation hos Elsäkerhetsverket. För att få en auktorisation ställs ett utbildningskrav och ett krav på praktisk erfarenhet. Kraven regleras i Elsäkerhetsverkets auktorisationsföreskrifter ELSÄK-FS 2017:4.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-aukto...

Alla som arbetar som elektriker behöver inte vara elinstallatörer men de arbetar under en elinstallatörs egenkontrollprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan du länka till någon källa, för det är inte vad jag hört av en vän som är elektriker och som jobbar som elektriker. Min vän får också skapa eget företag om hon vill.

Precis som flera redan hunnit svara sp betyder det inte att man är behörig elinstallatör för att man jobbar som elektriker.
Då ligger ansvaret på företaget. Sen kan vem som helst starta ett företag, det betyder nödvändigtvis inte de besitter rätt kompetens för ex företagets namn (säger absolut inte att det är så med din kompis utan pratar bara generellt nu).

Permalänk
Medlem

Jag kollade på det nyligen och som sagt så verkar man inte kunna få auktorisering utan att ha jobbat minst ett år. Kanske kanske kanske kan man däremot blir auktoriserad i ett annat land (som inte kräver att man blir lärling) och sedan byta den mot en svensk. Dock är jag osäker på om det faktiskt går i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har fattat det som att det är obligatoriskt att gå som lärling för att kunna bli behörig.

Skrivet av Nissling:

Nu var det många år sedan jag gick ut elprogrammet på gymnasiet och har heller aldrig arbetat med det, men vad jag vet så behöver du arbeta ett visst antal timmar som lärling på ett företag med kollektivavtal för att kunna bli behörig elektriker. Vill minnas att det är ca 1600 timmar som krävs innan man går från lärling till behörig.

Sedan ser det ut som att utbildningen du hänvisar till är avsedd för elektriker med BB1 som vill få AB. Det låter väldigt overkill för din del. De som blev AB "på min tid" arbetade mest med hissar och gjorde sällan jobb hos privatpersoner i hus.

Ni blandar ihop saker och ting. Lärling är något som har att göra med kollektivavtalet mellan Elektrikerförbundet och Installationsföretagen. Det innebär att man under de första 1600-timmarna arbetar till mycket låg lön och samtidigt ska få möjlighet att lära sig vissa arbetsmoment på arbetsplatsen.

Att ha fullgjort sin lärlingstid har bara betydelse för vilken lön man får så länge som man arbetar inom ett företag som tillämpar det kollektivavtalet.

Att få ut auktorisation (det som tidigare kallades "behörighet") kräver dels att man arbetat som elektriker under en viss tid och dels att man har en teoretisk utbildning.

För att få begränsad auktorisation (B) så krävs det att man arbetat med el i två år samt att man har en utbildning motsvarande gymnasiets elprogram. Denna behörighet är så pass begränsad att jag har svårt att se att man skulle ha någon användning för den.

Allmän auktorisation (A) kräver att man arbetat med el i fyra år (varav ett år med högspänning, ifall man vill ha behörighet för högspänning) samt att man har ytterligare utbildning utöver elprogrammet. Normalt sett så uppfyller man detta genom en kurs hos någon utbildningsanordnare och det tar ca. 6 månader på heltid.

Men man kan även göra som jag gjorde och uppfylla teorikravet via högskolestudier (du måste dock fortfarande ha arbetat med el i minst 4 år, oavsett hur mycket utbildning du har).

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett de exakta detaljerna, så är det i praktiken omöjligt för en 45-åring att bli en fullvärdig elektriker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alldeles oavsett de exakta detaljerna, så är det i praktiken omöjligt för en 45-åring att bli en fullvärdig elektriker.

Det är inte alls omöjligt. Det är bara att gå en vuxenutbildning på ca. 1 år och sedan börja jobba som elektriker.

Vill man sedan ta behörighet så gör man det efter att man jobbat i fyra år.

Men att skaffa sig behörighet som en hobby, för att kunna göra lagliga hemmapul? Det är i praktiken omöjligt eftersom man måste ha arbetat fyra år som elektriker (och under dessa år ha gjort en viss uppsättning arbetsuppgifter som arbetsgivaren ska intyga). Man kan nästan tro att systemet är gjort för att förhindra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är inte alls omöjligt. Det är bara att gå en vuxenutbildning på ca. 1 år och sedan börja jobba som elektriker.

Vill man sedan ta behörighet så gör man det efter att man jobbat i fyra år.

Men att skaffa sig behörighet som en hobby, för att kunna göra lagliga hemmapul? Det är i praktiken omöjligt eftersom man måste ha arbetat fyra år som elektriker (och under dessa år ha gjort en viss uppsättning arbetsuppgifter som arbetsgivaren ska intyga). Man kan nästan tro att systemet är gjort för att förhindra detta.

Som du säkert vet är reglerna betydligt hårdare i bl.a. Sverige och Norge än i många andra (EU-)länder. Det hade varit trevligt att kunna gå någon kortare kurs för att vara behörig att göra enklare hemmagrejer tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Som du säkert vet är reglerna betydligt hårdare i bl.a. Sverige och Norge än i många andra (EU-)länder. Det hade varit trevligt att kunna gå någon kortare kurs för att vara behörig att göra enklare hemmagrejer tycker jag.

Jag har inte så bra koll på andra EU länder, förutom Finland som har ungefär samma regler som oss (lite andra praktiktider).

Man får redan idag byta ut saker som gått sönder (dvs. utföra underhåll) på sin elanläggning. Det enda kravet är att man har tillräcklig kännedom.

Det man inte får göra utan behörighet är främst att utöka sin elinstallation. Och jag tycker att det är en ganska rimlig gränsdragning.

Sen finns det vissa saker som jag tycker är ganska löjliga, som att man som privatperson inte får förbereda för elfirman genom att t.e.x. gräva ned kabelrör, sätta upp kabellister eller resa belysningsstolpar. De sakerna skulle man kunna ändra.

Permalänk
Medlem

Som behörig elektriker får du visst arbeta på egen anläggning och även annans, så länge det sker helt utan motprestation. Dvs du får inte ta emot betalt i någon form, varken pengar, en flaska whisky eller en gratis bilreparation.

Får du betalt i någon form räknas det som yrkesmässig installation och då skall utföraren vara anställd i ett registrerat elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Som behörig elektriker får du visst arbeta på egen anläggning och även annans, så länge det sker helt utan motprestation. Dvs du får inte ta emot betalt i någon form, varken pengar, en flaska whisky eller en gratis bilreparation.

Får du betalt i någon form räknas det som yrkesmässig installation och då skall utföraren vara anställd i ett registrerat elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Ja, så är det. Och det är tydligt beskrivet på Elsäkerhetsverkets hemsida.

I samband med lagändringen där man ändrade namnet från "Behörighet" till "Auktorisation" så låg det uppe en skrivning på Elsäkerhetsverkets hemsida som gav intrycket av att detta inte längre skulle vara tillåtet. Men nu har de förtydligat att det fortsatt är tillåtet för den som har behörighet att utföra arbeten privat så länge som man inte får betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Som behörig elektriker får du visst arbeta på egen anläggning och även annans, så länge det sker helt utan motprestation. Dvs du får inte ta emot betalt i någon form, varken pengar, en flaska whisky eller en gratis bilreparation.

Får du betalt i någon form räknas det som yrkesmässig installation och då skall utföraren vara anställd i ett registrerat elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Du måste ju då ha AL för att få göra allt som kan göras i ditt hem. Så visst, sadlar TS om så kan han göra egna elarbeten vid 50 års ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste ju då ha AL för att få göra allt som kan göras i ditt hem. Så visst, sadlar TS om så kan han göra egna elarbeten vid 50 års ålder.

Jag har inte påstått något annat? Jag bemötte detta inlägg där användaren SuperNova hävda att den som har allmän behörighet inte får utföra arbeten på egen anläggning utan att gå via ett företag.

Konstigare saker har väl hänt än att folk har bytt bana vid 50 års ålder? (även om jag håller med om att det är rätt lång startsträcka om man gör det bara för att få hemmapula på lagligt vis).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har inte påstått något annat? Jag bemötte detta inlägg där användaren SuperNova hävda att den som har allmän behörighet inte får utföra arbeten på egen anläggning utan att gå via ett företag.

Konstigare saker har väl hänt än att folk har bytt bana vid 50 års ålder? (även om jag håller med om att det är rätt lång startsträcka om man gör det bara för att få hemmapula på lagligt vis).

Tycker inte det är konstigt heller, håller kroppen och du inte har något emot fysiskt arbete kan du ju arbeta med det långt upp i åldern dessutom.

Rent ekonomiskt kanske det inte är vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag har inte så bra koll på andra EU länder, förutom Finland som har ungefär samma regler som oss (lite andra praktiktider).

Man får redan idag byta ut saker som gått sönder (dvs. utföra underhåll) på sin elanläggning. Det enda kravet är att man har tillräcklig kännedom.

Det man inte får göra utan behörighet är främst att utöka sin elinstallation. Och jag tycker att det är en ganska rimlig gränsdragning.

Sen finns det vissa saker som jag tycker är ganska löjliga, som att man som privatperson inte får förbereda för elfirman genom att t.e.x. gräva ned kabelrör, sätta upp kabellister eller resa belysningsstolpar. De sakerna skulle man kunna ändra.

Det är ju ändå väldigt begränsat "underhåll" man lagligen får göra (som att byta befintliga uttag och brytare). Du kan vara professor i elteknik och arbetat 20 år på en elfirma med att installera el mm (utan egen auktorisation), men får ändå inte lagligen sätta upp ett extra uttag hemma. Reglerna fokuserar på elföretag snarare än vilken kompetens och kunskap personen har. Många har ju anklagat regelverket för att skydda branschen snarare än att öka elsäkerheten och det ligger definitivt något i det.
Någon form av utbildning och godkännande för "hemmapul" borde absolut införas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är ju ändå väldigt begränsat "underhåll" man lagligen får göra (som att byta befintliga uttag och brytare). Du kan vara professor i elteknik och arbetat 20 år på en elfirma med att installera el mm (utan egen auktorisation), men får ändå inte lagligen sätta upp ett extra uttag hemma. Reglerna fokuserar på elföretag snarare än vilken kompetens och kunskap personen har. Många har ju anklagat regelverket för att skydda branschen snarare än att öka elsäkerheten och det ligger definitivt något i det.
Någon form av utbildning och godkännande för "hemmapul" borde absolut införas.

En professor i "elteknik" som arbetat på en elfirma i 20 år uppfyller antagligen både utbildnings- och praktikkraven för auktorisation, så det är väl bara att ansöka om den.

Man får sätta upp uttag på befintlig gruppledning med B auktorisation.

Om man tänker sig att det skulle finnas en "hemmapularutbildning" som gav rätten att sätta upp fler uttag på befintliga gruppledningar, och som innehöll tillräckligt med praktik och teori för att kunna göra just detta arbetsmoment på ett säkert sätt. Säg 20 timmars praktik och 100 timmars teori, så undrar jag om det verkligen hade funnits en efterfrågan. Man får ha bra många uttag att sätta upp för att det ska löna sig jämfört med att bara anlita en elfirma.

Mitt intryck är att de som vill ha en hemmapularutbildning vill göra betydligt mer komplicerade saker, och eftersom de inte vet vad de inte vet så tror de att de skulle klara av att göra det på ett fackmannamässigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

En professor i "elteknik" som arbetat på en elfirma i 20 år uppfyller antagligen både utbildnings- och praktikkraven för auktorisation, så det är väl bara att ansöka om den.

Man får sätta upp uttag på befintlig gruppledning med B auktorisation.

Om man tänker sig att det skulle finnas en "hemmapularutbildning" som gav rätten att sätta upp fler uttag på befintliga gruppledningar, och som innehöll tillräckligt med praktik och teori för att kunna göra just detta arbetsmoment på ett säkert sätt. Säg 20 timmars praktik och 100 timmars teori, så undrar jag om det verkligen hade funnits en efterfrågan. Man får ha bra många uttag att sätta upp för att det ska löna sig jämfört med att bara anlita en elfirma.

Mitt intryck är att de som vill ha en hemmapularutbildning vill göra betydligt mer komplicerade saker, och eftersom de inte vet vad de inte vet så tror de att de skulle klara av att göra det på ett fackmannamässigt sätt.

Alltså det krävs inte mycket utbildning för att kunna utföra ett eljobb på ett "säkert sätt"... om man inte är lite efterbliven och har tummen mitt i handen. Fast med tanke på de inlägg man ser ibland där folk frågar om vilken kabel som skall kopplas vart så kan man ju faktiskt bli lite smått mörkrädd nästan.