Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har ni märkt något fulspel från butikerna under Black Week?

Permalänk
Medlem

Har ni märkt något fulspel från butikerna under Black Week?

Är det någon annan än mig som märkt lite fulspel under "rean"?

Mitt bidrag, utelämnar bolaget dock.

Skulle köpa en ratt till min switch för Mario kart och dotterns paw patrol racing.
Hittar pro varianten för 899:- hos försäljare A men tänker att jag tittar prisjakt och finner att den fanns för 800:- hos försäljare B.
Ska just plocka hem den då de bara fanns 1 i lager.
Men någon annan hann före mig.
Ja ja tänkte jag och går tillbaka till försäljare A för att köpa den där istället.
Uppdaterar prisjakt länken och ser då att så fort försäljare B försvann från prisjakt, så har dom ökat priset till ~1300 och lagt sig i nivå med de andra butikerna online.
Och produkter fanns fortfarande i lager.
Det var inte under en tidsbegränsad då försäljare A inte kör med sådant.
Det var mitt på kvällen i en pågående timma, så tiden gick inte över till en ny.
Fanns ingen information om att den hade haft ett billigare pris inom 30 dagar som är enligt lag. (Eller inom 5 minuter som detta var, står fortfarande inget ifall någon undrar)

Jag tycker det är lite illa att de ändrar priset mitt i en rea bara för att produkten hon konkurrenter tar slut.

Någon annan som varit med om något liknande?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alldeles för många bluff reor.
Borde vara lägsta priset de senaste 4 månaderna.

Jag letar spis och de flesta som har rea har ju höjts med 2-3k sedan september... Och sedan rea till ovan de priset de höjdes från

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alldeles för många bluff reor.
Borde vara lägsta priset de senaste 4 månaderna.

Jag letar spis och de flesta som har rea har ju höjts med 2-3k sedan september... Och sedan rea till ovan de priset de höjdes från

Jo givetvis men nu menade jag mer när du höjer under Black Friday/week utan att nämna något, utan att de finns anledning egentligen.
Utan för att "oj nu är vi billigare än alla andra, med bra marginal.
Bäst vi ökar priset trots att bf inte är över, så att vi inte förlorar inventarie på sådan andra företag kan sälja och tjäna pengar på"

Jag syftar inte på att allt blev i snitt 18% dyrare innan bf och bluff-rea .

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@Inet Inget fulspel, men fundera lite på vad som kan ha hänt och förtydliga.
Jag kikade (BF till ära, brukar aldrig bry mig om video annars) på eran sändning och då hade ni några minneskort på erbjudande. Då jag inte var inloggad på Youtube eller något annat fancy så letade jag upp korten "den vanliga vägen" på siten. Klickade in korten på varukorgen och allt verkade frid och fröjd.

Framåt natten så försvann de åtråvärda minneskorten från min varukorg, helt utan någon orsak.

Jag skulle vilja ha ett medelande i varukorgen om:
a) Antingen att minneskorten är slutsålda.
b) Eller att erbjudandet har avslutats (vilket jag inte tror, isåfall borde det varit mycket tydligare).

Annars gillar jag läget

Edit: Hur fungerar de olika handelssiterna om man går till kassan med en pryl i taget? Inet är ju ruskigt snabba så jag undrar om de "samfraktar" om man lägger till en produkt två dagar senare. Kan man på något sätt klicka i en ruta som säger att skicka inte än, det kommer mera

Permalänk
Medlem

En del saker som jag jämfört är inte billigare på Black Friday/Week/Month utan har varit minst lika billiga/dyra andra tider på året. Så ja, det är mycket bluff och båg.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

@Inet Inget fulspel, men fundera lite på vad som kan ha hänt och förtydliga.
Jag kikade (BF till ära, brukar aldrig bry mig om video annars) på eran sändning och då hade ni några minneskort på erbjudande. Då jag inte var inloggad på Youtube eller något annat fancy så letade jag upp korten "den vanliga vägen" på siten. Klickade in korten på varukorgen och allt verkade frid och fröjd.

Framåt natten så försvann de åtråvärda minneskorten från min varukorg, helt utan någon orsak.

Jag skulle vilja ha ett medelande i varukorgen om:
a) Antingen att minneskorten är slutsålda.
b) Eller att erbjudandet har avslutats (vilket jag inte tror, isåfall borde det varit mycket tydligare).

Annars gillar jag läget

Edit: Hur fungerar de olika handelssiterna om man går till kassan med en pryl i taget? Inet är ju ruskigt snabba så jag undrar om de "samfraktar" om man lägger till en produkt två dagar senare. Kan man på något sätt klicka i en ruta som säger att skicka inte än, det kommer mera

Om de va uppesittarkväll erbjudande är de endast giltiga fram till 00:00 samma kväll.
Vilket de meddelar om flera gånger per stream.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Är det någon annan än mig som märkt lite fulspel under "rean"?

Mitt bidrag, utelämnar bolaget dock.

Skulle köpa en ratt till min switch för Mario kart och dotterns paw patrol racing.
Hittar pro varianten för 899:- hos försäljare A men tänker att jag tittar prisjakt och finner att den fanns för 800:- hos försäljare B.
Ska just plocka hem den då de bara fanns 1 i lager.
Men någon annan hann före mig.
Ja ja tänkte jag och går tillbaka till försäljare A för att köpa den där istället.
Uppdaterar prisjakt länken och ser då att så fort försäljare B försvann från prisjakt, så har dom ökat priset till ~1300 och lagt sig i nivå med de andra butikerna online.
Och produkter fanns fortfarande i lager.
Det var inte under en tidsbegränsad då försäljare A inte kör med sådant.
Det var mitt på kvällen i en pågående timma, så tiden gick inte över till en ny.
Fanns ingen information om att den hade haft ett billigare pris inom 30 dagar som är enligt lag. (Eller inom 5 minuter som detta var, står fortfarande inget ifall någon undrar)

Jag tycker det är lite illa att de ändrar priset mitt i en rea bara för att produkten hon konkurrenter tar slut.

Någon annan som varit med om något liknande?

Du nämner ju inte om varan är markerad med rea eller inte. Om den inte är det så finns det inget att prata om.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du nämner ju inte om varan är markerad med rea eller inte. Om den inte är det så finns det inget att prata om.

Den låg under Black Friday tabben.
Och de gör den fortfarande men till BETYDLIGT lägre %.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Den låg under Black Friday tabben.
Och de gör den fortfarande men till BETYDLIGT lägre %.

Då låter det ju inte bra. Du borde säga vilket företag det gäller.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dragone:

Den låg under Black Friday tabben.
Och de gör den fortfarande men till BETYDLIGT lägre %.

I min öron låter det inte som bolaget du kikat på har utfört något fuffens. Det kan vara såpass enkelt som att de har olika inventarier till olika priser, exempel:

5st = 10kr (kickback)
10st = 15kr (vanlig BF/BW-rea)
100+ = 20kr (ordinarie)

Bara för att man sätter något på rea betyder inte det att det avser hela inventariet för produkten i fråga. Vissa butiker löser detta genom att lägga in speciella "subsidor" eller artiklar med annat artikelnummer för sina reor där de sedan ändrar status till "ej tillgänglig/slut i lager", medan andra avsätter helt en enkelt ett visst antal produkter på ordinarie sida för sina reor och ändrar sedan priset när detta antal sålt ut.

Detta är inte så mycket fuffens som det är en blandning av teknikalitet på hemsidorna samt vilka typer av förluster bolaget är villigt att ta/vilka typer av kickbacks eller andra typer av återbetalningar från tillverkare som de lyckats förhandla fram.

Det är inget som stoppar ett företag att höja ett (rea) pris under rean eller helt och hållet plocka bort en produkt från rean, likaså komma med en ännu bättre rabatt (t.ex. drops som Inet och Webhallen kört med) – de får bara inte höja ordinarie priset och sedan rea ut det innan 30 dagar passerat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kollade på en eltandborste på Mediamarkt som var prissänkt till 333:-. Ordinarie pris var 329:-. Och på Jula hade de erbjudande på ett 10-pack kapskivor för 69.90:-. Ord. pris 99.90:-. Fast jag köpte dessa på rea för 49.90:- för bara några veckor sen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ingen reade ut det jag ville köpa. Bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I min öron låter det inte som bolaget du kikat på har utfört något fuffens. Det kan vara såpass enkelt som att de har olika inventarier till olika priser, exempel:

5st = 10kr (kickback)
10st = 15kr (vanlig BF/BW-rea)
100+ = 20kr (ordinarie)

Bara för att man sätter något på rea betyder inte det att det avser hela inventariet för produkten i fråga. Vissa butiker löser detta genom att lägga in speciella "subsidor" eller artiklar med annat artikelnummer för sina reor där de sedan ändrar status till "ej tillgänglig/slut i lager", medan andra avsätter helt en enkelt ett visst antal produkter på ordinarie sida för sina reor och ändrar sedan priset när detta antal sålt ut.

Detta är inte så mycket fuffens som det är en blandning av teknikalitet på hemsidorna samt vilka typer av förluster bolaget är villigt att ta/vilka typer av kickbacks eller andra typer av återbetalningar från tillverkare som de lyckats förhandla fram.

Det är inget som stoppar ett företag att höja ett (rea) pris under rean eller helt och hållet plocka bort en produkt från rean, likaså komma med en ännu bättre rabatt (t.ex. drops som Inet och Webhallen kört med) – de får bara inte höja ordinarie priset och sedan rea ut det innan 30 dagar passerat.

Hade dom gjort på de vis du beskriver ja då hade det inte vara något att prata om.

Så som inte gör med dropps är ju helt klockrent, och till viss mån tycker jag att alla företag ska göra så.

Men detta företaget skrev inte ut att de bara gällde ett visst antal, inte att de va ett tillfälligt pris mer än Black Friday.

Och produkten höjs samma minut som konkurrentens låga pris försvinner? Nä de är dåligt tycker jag.
Hade jag vetat vad som skulle ske hade jag tagit bild på de för att vissa 🙂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag var ute efter nya köksknivar och såg en "deal" hos en butik som exakt en månad innan rean hade höjt priset från 799kr till 3495kr enligt Prisjakt. Så j***a fult...

Permalänk
Medlem

Efter "alla påståenden" om MEGA-REA p.g.a. saker, av olika "experter" i olika medier är årets "rea" mer STOR RÖDSVART prislapp med -11%. Har kollat både saker jag behöver, vill ha för det är bra och "skräp". Inget var nämnvärt nedsatt i pris jämfört med vanliga priset eller andra av årets tidigare reor. Näe, BF är numer BigFail. Förstår det säkert finns en del kap, speciellt på TV och mycket dyra produkter (15k+). Men överlag ingen rea att se fram emot längre. Men rent fulspel har jag inte sett mer än som tidigare i tråden skrev om spis, då även jag råkar leta nytt på den fronten.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Efter "alla påståenden" om MEGA-REA p.g.a. saker, av olika "experter" i olika medier är årets "rea" mer STOR RÖDSVART prislapp med -11%. Har kollat både saker jag behöver, vill ha för det är bra och "skräp". Inget var nämnvärt nedsatt i pris jämfört med vanliga priset eller andra av årets tidigare reor. Näe, BF är numer BigFail. Förstår det säkert finns en del kap, speciellt på TV och mycket dyra produkter (15k+). Men överlag ingen rea att se fram emot längre. Men rent fulspel har jag inte sett mer än som tidigare i tråden skrev om spis, då även jag råkar leta nytt på den fronten.

Det har urmjölkats till månen fram och tillbaka då alla tjuvstartar typ 1-2 veckor i förtid.Black Week är ju numera lika vanligt förekommande som det ordinarie känns det som snart.
Sen har ju också att lite av charmen försvunnit med denna rea... att sitta uppe kl 00:00 och scanna alla deals i ett rasande tempo och klicka iväg en beställning och sitta uppe hela natten
Finns säkert vissa butiker som kör något liknande, men inget jag sett på sista åren i alla fall. Dvs nya deals släpps i olika timslag, hel eller halvtimme.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De flesta har gjort fel gällande nya lagen där ordinariepris varit helt felaktigt. Detta inkluderar ju även Swecs favorit ÅF