Hemelektronik i botten när e-handeln dalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Inte för att jag vill ge mig in i diskussionen som sådan, men antalet inlägg i en tråd är inte detsamma som antalet köpare. Se vilken tråd som helst om Ferraribilar. Eller en viss tråd om nästa Nintendo Switch som nu omfattar text som fyra oavkortade biblar (!). Och den produkten finns inte ens.

Det är inte bara 4090 ägare som postar i tråden du hänvisar till. Och de postar verkligen inte bara en gång.

Så är det. Det verkar ha sålt rätt så bra dock, både i Sverige och världen.

Edit. Ingenstans skrev jag heller att "antalet poster i en tråd == antalet sålda kort", det vore rätt absurt.

Det ger en indikation kring intresse dock och de har enligt alla uppgifter sålt rätt bra.

Tror jag att det gör att e-handeln inte sinat något? Nej, det var menat halvvägs som ett skämt. Bara halvvägs dock för det siades om att folk hade så dåligt ställt och att RTX 4090 inte skulle sälja slut och det gjorde det i princip vid lansering.

Tydlighet
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tycker folk köper på tok för mycket elektronik hela tiden och andra onödig saker,, dåligt för miljön bara.

Permalänk
Musikälskare

Många företag utnyttjar inflation och tar mycket högre priser än dom borde, det blir inte mycket över för medelsvensson när det livsviktiga är betalt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker folk köper på tok för mycket elektronik hela tiden och andra onödig saker,, dåligt för miljön bara.

Det löser du bara genom att göra folk fattigare. Det är plånbokens storlek som avgör hur mycket man konsumerar.

Permalänk
Medlem

Ja... 2600k nämndes i tråden. Lätt överklockad och med ssd etc så känner jag att min dator hänger med rätt bra. Spelar alltså inte senaste spelen.
Kan tänka mig uppgradera om någon släpper ett uppgraderingspaket med mobo, 6-8 kärnig intel-cpu och minst 16GB RAM för typ 2000.

Jag har haft datorer i 35 år (huu), och jag har alltid haft datorer som varit lite "efter", då jag inte haft råd med det värsta. På senare år (och jag vill inte skylla allt på åldern) har det känts allt mindre viktigt att uppgradera hårdvara eller operativsystem. Curse of Good Enough.

Sedan brukar det blir ett paradigmskifte. DVD var "Good Enough" på tjock-TV, men ingen skulle ju vilja koppla en DVD till en större 4K-skärm. Kommer säkert den dagen då min dator är öken, men den ligger nog ett par år bort.

Angående mobiler så har kameran varit viktig för mig gällande uppgraderingar. Och då främst att den är snabb och med kort slutartid. Finns utrymme för förbättringar fortfarande. Tog nyss en bild på dottern som leker, inomhus. Slutartid 1/33. (dvs uselt, Galaxy S21, man ska inte behöva fippla med pro-läge)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Priserna är över lag för höga, det är helt klart en starkt bidragande faktor, iallafall för mig personligen och säkert många andra.

Det jag själv är ute efter mest just nu är ett grafikkort (helst 3080 12GB), men där står priserna still eller fortsätter att gå upp på en kortserie som varit på marknaden i över två år nu. Det verkar dessutom vara brist på många grafikkort just nu, vilket känns konstigt med tanke på att bara för några veckor sen så pratades det om att det fanns massor med kort på lagerhyllorna som inte blev sålda. Har folk verkligen köpt massvis med kort till de här höga priserna den senaste tiden eller har man skapat en konstgjord brist för att kunna hålla priserna uppe? Lite foliehatt-varning kanske på det sistnämnda, men det känns lite konstigt.

Som nån annan nämnde så säljer ju grejerna om priset är rätt/bra, för det verkar ju definitivt finnas efterfrågan på de här produkterna.

Man kan skylla de höga priserna på inflation o.s.v. till viss del, men jag tror inte det är enda orsaken till att priserna är (för) höga just nu. Kronan har ju dessutom hämtat tillbaka lite mot dollarn den senaste tiden, men det påverkar tydligen ingenting.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt deg över men rabatterna är nästintil hånfulla så det blev absolut ingenting för min del... ovanligt som fan!

Permalänk
Testpilot

För egen del blev det att uppgradera kringutrustningen för spelhörnan, blev att gå full Razer denna sväng då Elgiganten kört med så ruskigt bra priser på saker och ting att det inte varit motiverat att köpa annat för just detta ändanmål. Annars har det inte blivit mycket.. Ett par vinterskor, MicroSD till Steam Deck och lite julklappar till sambon.

Hade en lista och (rätt) fast budget uppsatt för årets rea, kan inte säga att jag gick speciellt ur vägen från denna uppsättning. Upplever att jag har det mesta som jag behöver, mest bara småpryttlar som vore trevligt att byta men som egentligen inte behövs – var inget utom Razer-prylarna som var tillräckligt rabatterat för ett "villhöver"-impulsköp helt enkelt.

Det jag ville ha mest skymtade jag inte någon rea på:
En sådan där stekpanna från Gordon som tål både maskindisk och metallredskap!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan bara säga att jag inte visar nån sympati alls för Nvidia, Intel m.m om de helt plötsligt nu har fulla lager och tvingas att sälja under aktieägarnas förväntningar

Tycker att det är ett generalfel när man hela tiden förväntas öka vinster från år till år.
Om man ett år gör 100.000 kr i nettovinst
Så ska man nästa år göra 110.000 kr i nettovinst, året efter det 111.000 osv. OBS grovt förenklat.
Vore det inte bättre om man "nöjde" sig med att göra 100.000 i vinst varje år.

Ja jag vet att företagsekonomi är mer komplicerat än så och jag vet att det inte räcker med att vara bra utan att människan alltid strävar till att bli bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker folk köper på tok för mycket elektronik hela tiden och andra onödig saker,, dåligt för miljön bara.

Folk går på rea som nöje, inte för att de behöver en massa saker. Klart konsumtionen går ned när priserna är höga och sakerna faktiskt inte behövs. Kvar blir då de som har god ekonomi eller verkligen behöver något.

Reor för kläder och liknande kan vara intressant, men elektronikreor finner jag mer eller mindre helt ointressant. Leta reda på vad du vill ha och sätt upp en prisbevakning.

Permalänk
Hedersmedlem

Gärna en skärm som böjer sig själv, men först en rejäl skinkmacka.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gärna en skärm som böjer sig själv, men först en rejäl skinkmacka.

Våran butik fick just in julskinka så jupp, skinkmacka.

Annars enda black friday fynd för mig blev några skjortor nedsatt 40%.
Enda datorpryl jag har behov av är ny skärm men den jag vill ha var det ingen rea på så det får vänta ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bara vi nördar som gladeligen lägger 30k för några få %. Vanligt folk klarar sig utan och skippar därför nya saker för de märker eller bryr sig inte. Många vet att det bara är kul en vecka med ny mobil och det klarar man sig utan.

Jag är nörd och jag betalar inte dubbla priset för en produkt som motsvarar den produkt jag redan har från förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker folk köper på tok för mycket elektronik hela tiden och andra onödig saker,, dåligt för miljön bara.

Håller med. När jag städade ur mitt hus ville jag ge bort fullt ut fungerande TV apparater, även en med digitalmottagare, försökte först fråga mina arbetskollegor, ingen var intresserade, sen frågade jag vänner, sen grannar, och till slut second-hand butiker.
Ingen tog emot erbjudande och jag var med tungt hjärta tvungen att lämna dom på återvinnings centralen.

Där fick jag ett jättechock. Det fanns stora som 85" skärmar, Asus Nvidia ROG supertunna gaming skärmar med 144hz etc. Dyra high end skärmar, en som gick och samlade lite sade att de allra flesta av skärmarna funkade jättebra, men om du inte var snabb så slängs bara flera och flera skärmar på toppen av högen, och jag bor även i en liten ort, det var häpnadsväckande.

Skrivet av underd0g76:

Jag är nörd och jag betalar inte dubbla priset för en produkt som motsvarar den produkt jag redan har från förra generationen.

Samma här, mina vänner känner mig som en ultra-nörd, och kollar jag "steam hårdvara statistik" så ligger min numera 5 år gamla 16-kärniga 64 GB dator fortfarande över top 10% av dom kraftigaste dator systemen som folk spelar på. Jag har ett relativt modernt grafikkort (3090 som ju inte är 5 år), men det är det nyaste jag har.

När jag tittar på den pris jag ska få betala för en ny 16 kärning processor + DDR5 ram + svindyrt motherboard etc, och får inte extremt stor skillnad på performance vs pris så blir man inte direkt sugen.

Och jag ser ingen jättestor skillnad på mobiler heller, min föriga Huawei P20 pro som numera är 5-6 år gammal pensionerade jag bara för att jag fick en One Plus 9 Pro (som jag är svin nöjd med) eftersom den hade avsevärdigt bättre video (4k60 fps) utan nån form for chromatic aberration och fick den för 3500,- ny i butik med garanti (det var en telefon som kostade 11-15K i 2021 när den var ny), och då är det iNTE frestande att köpa en Samsung ultra eller iPhone 14 - för det finns inte mycket skillnad på performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller med. När jag städade ur mitt hus ville jag ge bort fullt ut fungerande TV apparater, även en med digitalmottagare, försökte först fråga mina arbetskollegor, ingen var intresserade, sen frågade jag vänner, sen grannar, och till slut second-hand butiker.
Ingen tog emot erbjudande och jag var med tungt hjärta tvungen att lämna dom på återvinnings centralen.

Där fick jag ett jättechock. Det fanns stora som 85" skärmar, Asus Nvidia ROG supertunna gaming skärmar med 144hz etc. Dyra high end skärmar, en som gick och samlade lite sade att de allra flesta av skärmarna funkade jättebra, men om du inte var snabb så slängs bara flera och flera skärmar på toppen av högen, och jag bor även i en liten ort, det var häpnadsväckande.

Samma här, mina vänner känner mig som en ultra-nörd, och kollar jag "steam hårdvara statistik" så ligger min numera 5 år gamla 16-kärniga 64 GB dator fortfarande över top 10% av dom kraftigaste dator systemen som folk spelar på. Jag har ett relativt modernt grafikkort (3090 som ju inte är 5 år), men det är det nyaste jag har.

När jag tittar på den pris jag ska få betala för en ny 16 kärning processor + DDR5 ram + svindyrt motherboard etc, och får inte extremt stor skillnad på performance vs pris så blir man inte direkt sugen.

Och jag ser ingen jättestor skillnad på mobiler heller, min föriga Huawei P20 pro som numera är 5-6 år gammal pensionerade jag bara för att jag fick en One Plus 9 Pro (som jag är svin nöjd med) eftersom den hade avsevärdigt bättre video (4k60 fps) utan nån form for chromatic aberration och fick den för 3500,- ny i butik med garanti (det var en telefon som kostade 11-15K i 2021 när den var ny), och då är det iNTE frestande att köpa en Samsung ultra eller iPhone 14 - för det finns inte mycket skillnad på performance.

Jag gav bort min 40” Swedx tv till second hand nu i helgen, fungerade fortfarande fint, FullHD 60Hz, duger till det mesta, men ingen vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag är nörd och jag betalar inte dubbla priset för en produkt som motsvarar den produkt jag redan har från förra generationen.

Dubbla prestandan till samma pris har varit mitt motto sedan jag började bygga datorer i slutet av 90-talet (så borde väl kvala in som nörd?).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är väl kanske inte problemet mindre plånböcker utan snarare rent förolämpande priser på allt från kaffe till grafikkort. Klart folk köper mindre när producenterna och återförsäljarna försöker mjölka konsumenterna tills de sinar.

Det ligger något i det.
Tuffare tider för alla i alla led men det känns verkligen som om många företag/brancher kör en "rädda sig den som räddas kan" och mjölkar ut en sista squeeze innan de går i ide inför "vintern"... och skjuter sig själva i foten på sikt genom att göra så?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Aphex:

Gärna en skärm som böjer sig själv, men först en rejäl skinkmacka.

Ja, tyvärr mättar ju hårdvara långt från lika bra som hårdbrö'.

Elektronik utöver det mest nödvändiga förpassas även för mig rätt snabbt till kategorin lyxkonsumtion när budgeten stramas åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Det ligger något i det.
Tuffare tider för alla i alla led men det känns verkligen som om många företag/brancher kör en "rädda sig den som räddas kan" och mjölkar ut en sista squeeze innan de går i ide inför "vintern"... och skjuter sig själva i foten på sikt genom att göra så?

Lång sikt i så fall. Inga miljarder i vinst eller förlust gör att styrelsemedlemmarna har eller inte har mat på bordet. De behöver aldrig leta reapriser oavsett så hur deras priser påverkar annat än boksluten bryr de sig nog inte om. Det är det som är det fina med marknaden. Är man högt i pyramiden är det lugnt oavsett.

Men ja, det är klart att den allmänna opinionen lyser igenom i recensioner och annat så småningom vilket svärtar ner bilden av företag så hur länge som helst kan de nog inte håla på.

Det är inte OK att en flaggskeppsprodukt kostar 4 gånger så mycket som den brukade och bör göra, men ännu mindre OK att de sitter och tjuvhåller på mellanklassen som är mer intressant för de flesta. Då spelar man på människans otålighet och får folk att spendera mer pengar än de har på bättre produkter än de tänkt köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller med. När jag städade ur mitt hus ville jag ge bort fullt ut fungerande TV apparater, även en med digitalmottagare, försökte först fråga mina arbetskollegor, ingen var intresserade, sen frågade jag vänner, sen grannar, och till slut second-hand butiker.
Ingen tog emot erbjudande och jag var med tungt hjärta tvungen att lämna dom på återvinnings centralen.

Det här är ett fenomen jag också har noterat under åren. De gånger man inte längre har behovet av en fullt fungerande produkt och försöker skänka bort den till bekanta så är det i princip omöjligt. Människor verkar tror att saker man ger bort är pestsmittade och tackar nej i princip ögonblickligen vid erbjudandet. Uppenbarligen så värderar folk att få ta av plasten från en produkt oerhört högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Inte för att jag vill ge mig in i diskussionen som sådan, men antalet inlägg i en tråd är inte detsamma som antalet köpare. Se vilken tråd som helst om Ferraribilar. Eller en viss tråd om nästa Nintendo Switch som nu omfattar text som fyra oavkortade biblar (!). Och den produkten finns inte ens.

Det är inte bara 4090 ägare som postar i tråden du hänvisar till. Och de postar verkligen inte bara en gång.

Håller med och de som köper 4090 är till största del personer som inte påverkas lika mycket som gemene man av inflationen och handlar på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag är nörd och jag betalar inte dubbla priset för en produkt som motsvarar den produkt jag redan har från förra generationen.

Då är du ingen äkta nörd

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är du ingen äkta nörd

Han är inte äkta dum heller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

De med bra lön som har mycket sparat på vanliga konton och inte aktier eller crypto, som också bor i en hyresrätt. Är det största vinnarna i dagens läge.

Permalänk

Årets Black Week har jag köpt mer hemelektronik än någonsin tidigare antagligen för att priserna verkligen pressades rejält neråt i år gentemot tidigare år.

Permalänk
Medlem

Vet att detta gäller hela e-varuhandeln men vi har inte haft ett vettigt prissatt mellan eller instegssegment för gpuer sen nvidia 1000 serien. Nu är det är global lågkonjunktur och överlager men kapitalismens grundregler verkar ej gälla gpu:er av någon anledning. En undrar ju hur länge återförsäljare och kretstillverkare är nöjda med att bara 4090 / 7900 säljer/kommer sälja.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånegrabb90:

Årets Black Week har jag köpt mer hemelektronik än någonsin tidigare antagligen för att priserna verkligen pressades rejält neråt i år gentemot tidigare år.

Vad köpte du då?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Vad köpte du då?

Blev faktiskt ett köp av en ny telefon Samsung S22 Plus då min förra Note 9 började ge upp i batteriet efter 4 år tänkte lika bra att slå till då priserna är lägre just nu. Visst sen vet man ju att priserna säkert kommer sjunka igen en bit in i nästa år då nya modeller kommer ut. Sen blev det en Seagate Iron Wolf Pro NAS Hårddisk behöver klämma in lite mer lagring i datorn så passade på. Blev även ny trådlös snabbladdare till mobilen samt USB sticka på 512 GB. Sen utöver det beställde jag en ny arbetsväska till jobbet. Haha så nu får man lugna sig med shoppingen på ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem

Köpte Tab S8, AW7 Cellular, Xbox kontroller PC, metroid och xenogears 3. Behöver inte något av de, men kan iaf sälja för priset jag köpte om jag nu skulle tröttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag är nörd och jag betalar inte dubbla priset för en produkt som motsvarar den produkt jag redan har från förra generationen.

Tyvärr är det inte många som tänker så, eller tänker alls. Därför har tillverkarna kommit undan och slagit försäljningsrekord trots sina skenande priser på GPUer, mobiler och mycket annat. Kanske blir det en förändring nu när folk får det tuffare och mindre att spendera på "onödiga" uppgraderingar.