Håller med. När jag städade ur mitt hus ville jag ge bort fullt ut fungerande TV apparater, även en med digitalmottagare, försökte först fråga mina arbetskollegor, ingen var intresserade, sen frågade jag vänner, sen grannar, och till slut second-hand butiker.
Ingen tog emot erbjudande och jag var med tungt hjärta tvungen att lämna dom på återvinnings centralen.
Där fick jag ett jättechock. Det fanns stora som 85" skärmar, Asus Nvidia ROG supertunna gaming skärmar med 144hz etc. Dyra high end skärmar, en som gick och samlade lite sade att de allra flesta av skärmarna funkade jättebra, men om du inte var snabb så slängs bara flera och flera skärmar på toppen av högen, och jag bor även i en liten ort, det var häpnadsväckande.
Samma här, mina vänner känner mig som en ultra-nörd, och kollar jag "steam hårdvara statistik" så ligger min numera 5 år gamla 16-kärniga 64 GB dator fortfarande över top 10% av dom kraftigaste dator systemen som folk spelar på. Jag har ett relativt modernt grafikkort (3090 som ju inte är 5 år), men det är det nyaste jag har.
När jag tittar på den pris jag ska få betala för en ny 16 kärning processor + DDR5 ram + svindyrt motherboard etc, och får inte extremt stor skillnad på performance vs pris så blir man inte direkt sugen.
Och jag ser ingen jättestor skillnad på mobiler heller, min föriga Huawei P20 pro som numera är 5-6 år gammal pensionerade jag bara för att jag fick en One Plus 9 Pro (som jag är svin nöjd med) eftersom den hade avsevärdigt bättre video (4k60 fps) utan nån form for chromatic aberration och fick den för 3500,- ny i butik med garanti (det var en telefon som kostade 11-15K i 2021 när den var ny), och då är det iNTE frestande att köpa en Samsung ultra eller iPhone 14 - för det finns inte mycket skillnad på performance.