Hemelektronik i botten när e-handeln dalar

Permalänk
Melding Plague

Hemelektronik i botten när e-handeln dalar

Under årets tredje kvartal minskade e-handeln ytterligare, med färre och mindre elektronikköp som resultat av tunnare plånböcker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mat och räkningar kommer före elektronik.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tycker främst saker håller längre idag än för 15 år sedan, ingen större poäng att uppgradera bara för skojs skull när det finns så mycket annat att lägga pengar på

Permalänk
Medlem

Ökad tillgång på komponenter och där med lägre priser på tex grafikkort kanske bara det gör sitt...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tycker främst saker håller längre idag än för 15 år sedan, ingen större poäng att uppgradera bara för skojs skull när det finns så mycket annat att lägga pengar på

Ge dem inga idéer nu.. ;/

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Inte ens kollat en enda butik i år under Black Friday, nytt personligt rekord.
Som tidigare sagts så kommer det bli värre när vi blir fattigare och fattigare. Nästa år beräknas komma fler räntehöjningar (Sveriges konsumtion har drivits hårt på belåning av villan) och inflation beräknas runt 10% mot lönehöjningar på 2-3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tycker främst saker håller längre idag än för 15 år sedan, ingen större poäng att uppgradera bara för skojs skull när det finns så mycket annat att lägga pengar på

Samtidigt har vi svenskar tappat köpkraft rejält så vi har inte råd även om vi skulle vilja

Permalänk

Jag har handlat en hel del igen i år igen, men man märker att alla budget elektronik går som smör nu när folk sparar pengar.

Till exempel Galaxy tab a8 för 1399 kr måste vara årets mest sålda produkt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu är väl kanske inte problemet mindre plånböcker utan snarare rent förolämpande priser på allt från kaffe till grafikkort. Klart folk köper mindre när producenterna och återförsäljarna försöker mjölka konsumenterna tills de sinar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med många av de tidigare inläggen men vill lägga till att folk lagt en hel del pengar på elektronik under corona så det minskar så klart köpbehovet för många.

Permalänk
Medlem

Tänk om priserna kunde dala också 😀

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag inte visar nån sympati alls för Nvidia, Intel m.m om de helt plötsligt nu har fulla lager och tvingas att sälja under aktieägarnas förväntningar

Permalänk
Medlem

Tycker det var en rätt kass rea också denna gången, så dem får skylla sig själva. Mest skärmar som det var stor rabatter på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är mycket mera prismedveten än tidigare tack vara inflationen, komponent bristen och alla dessa fejk-black-friday erbjudande. När man är tillräcklig medveten om vad delarna kostar i verkligheten så är black friday deals lite sådär "meh", och man sparar istället och återanvänder det man har.

Detta året kostade min uppvärmning i huset 2 x priset från föriga år, jag har även reducerat min el-förbrukning med 41-50% ändå har räkningen gått upp.

Maten är numera svindyr, så när man går och handlar märks det direkt och man går och tänker, hm...det behöver jag inte, och man tittar efter alternativ.

Jag är inte urfattig på nåt sätt, men det märks att man måste tänka till lite, och då ska det riktig mycket erbjudande till att man slår till på nåt som man inte riktig behöver, så på nått sätt känns det lite okej med - man sparar samhället för resurser, man återanvänder saker mera, reparerar istället för att köpa nytt hela tiden.

Det jag förvånas över är e-handelns extrema optimism, dom tänker att vi har hur många pengar som helst, och ger inte mycket bra köp eller fina besparingar, allt kostar riktig mycket som om vi alla var störtrika och allt var som förut.

Permalänk

Inte konstigt av många orsaker.
Förutom det självklara lågkonjekturen, så har en stor del av befolkningen rätt schysst elektronik hemma så det finns ingen större vits för dem att uppgradera till något som bara är marginellt bättre men kostar väldigt mycket pengar.

Jag påstår t.ex. att en majoritet har behov av en extremt mycket bättre mobil på alla sätt och vis, inte minst att kameran är bättre när det gäller zoom. Men tvärtemot är det ytterst få personer som har behov av en ny mobil för kanske 15 000kr och de har väldigt svårt att se skillnad på denna och deras befintliga mobil. Skulle någon ta foton med båda och de inte genom blindtest kan avgöra vilken som är bäst, så är det inget stort argument för att köpa den nya mobilen.

*edit*
Samma gäller allt som hörlurar, laptop, surfplatta etc. Folk i allmänhet har behov av extremt mycket bättre. Men folk i allmänhet vill inte betala extremt mycket för marginella skillnader som de har svårt att se skillnad på den nya och deras gamla enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt av många orsaker.
Förutom det självklara lågkonjekturen, så har en stor del av befolkningen rätt schysst elektronik hemma så det finns ingen större vits för dem att uppgradera till något som bara är marginellt bättre men kostar väldigt mycket pengar.

Jag påstår t.ex. att en majoritet har behov av en extremt mycket bättre mobil på alla sätt och vis, inte minst att kameran är bättre när det gäller zoom. Men tvärtemot är det ytterst få personer som har behov av en ny mobil för kanske 15 000kr och de har väldigt svårt att se skillnad på denna och deras befintliga mobil. Skulle någon ta foton med båda och de inte genom blindtest kan avgöra vilken som är bäst, så är det inget stort argument för att köpa den nya mobilen.

*edit*
Samma gäller allt som hörlurar, laptop, surfplatta etc. Folk i allmänhet har behov av extremt mycket bättre. Men folk i allmänhet vill inte betala extremt mycket för marginella skillnader som de har svårt att se skillnad på den nya och deras gamla enhet.

Hur kommer du fram till slutsatsen att folk har behov av high end-prylar? Är väl snarare tvärtom att behovet är mycket mindre än vad som tillgodoses. Räcker med en telefon att kunna ringa, smsa och i viss mån surfa med och en laptop behöver man väl inte alls ifall man har en telefon. Förutom i jobb då men det får väl jobbet fixa. Jag kanske missförstår ditt inlägg men jag har svårt att se att en stor del av befolkningen går runt och har ett stort behov av bättre zoom på sin mobilkamera. 😁

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

Hur kommer du fram till slutsatsen att folk har behov av high end-prylar? Är väl snarare tvärtom att behovet är mycket mindre än vad som tillgodoses. Räcker med en telefon att kunna ringa, smsa och i viss mån surfa med och en laptop behöver man väl inte alls ifall man har en telefon. Förutom i jobb då men det får väl jobbet fixa. Jag kanske missförstår ditt inlägg men jag har svårt att se att en stor del av befolkningen går runt och har ett stort behov av bättre zoom på sin mobilkamera. 😁

Jag känner deja vu av sent 90 tal på ditt argument. Där folk argumenterade för att det var bara idiotisk att kunna surfa, lyssna på musik, spela, fotografera på mobilen etc. Argument av samma art har gått länge. Folk har hela tiden argumenterar för att saker ej behövs, där de senare efter några år skaffar det själva.

Folks behov har dock hela tiden ökas. Jag själv tror att utvecklingen kommer fortsätta med att folks behov kommer öka.
Dock argumenterar jag för att folk behov att betala skitmycket för marginella förbättringar inte är stort.

Så ta zoom på mobilen. Om man får 20x optisk zoom för samma pris som ordinarie pris, så kan detta locka köpare. Om tillverkaren säremot säger, vi har förbättrat den digitala zoomen såpass mycket så man vid blindtest 50% av gångerna kan se om bilden är tagen med den nya algoritmen och vi endast har höjt priset på mobilen med 5000kr. Så blir det mindre lockande för den stora skaran.

Permalänk
Medlem

Klart folk köper mindre. Det e ju det som är hela poängen med att höja styrräntan. Kanske att bevis på att Ingves taktik börjar ta fart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner deja vu av sent 90 tal på ditt argument. Där folk argumenterade för att det var bara idiotisk att kunna surfa, lyssna på musik, spela, fotografera på mobilen etc. Argument av samma art har gått länge.

Folks behov har dock hela tiden ökas. Jag själv tror att utvecklingen kommer fortsätta med atr folks behov kommer öka.
Dock argumenterar jag för att folk behov att betala skitmycket för marginella förbättringar inte är stort.

Så ta zoom på mobilen. Om man får 20x optisk zoom för samma pris som ordinarie pris, så kan detta locka köpare. Om tillverkaren säremot säger, vi har förbättrat den digitala zoomen såpass mycket så man vid blindtest 50% av gångerna kan se om bilden är tagen med den nya algoritmen och vi endast har höjt priset på mobilen med 5000kr. Så blir det mindre lockande för den stora skaran.

Folk vill alltid ha det senaste men jag ser inte hur det är ett behov bara för att man vill ha någonting. Behov har du vara av det mest nödvändiga. Jag vågar argumentera för att det inte finns en enda människa i hela världen som har ett behov av en bra zoom på mobilen. Har man det behovet (alltså är någon typ av fotograf) köper man en kamera. Att man vill ha massa saker och funktioner är en annan sak. Jag är en av dem och zoomen på min S21 Ultra är härlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner deja vu av sent 90 tal på ditt argument. Där folk argumenterade för att det var bara idiotisk att kunna surfa, lyssna på musik, spela, fotografera på mobilen etc. Argument av samma art har gått länge. Folk har hela tiden argumenterar för att saker ej behövs, där de senare efter några år skaffar det själva.

Folks behov har dock hela tiden ökas. Jag själv tror att utvecklingen kommer fortsätta med atr folks behov kommer öka.
Dock argumenterar jag för att folk behov att betala skitmycket för marginella förbättringar inte är stort.

Så ta zoom på mobilen. Om man får 20x optisk zoom för samma pris som ordinarie pris, så kan detta locka köpare. Om tillverkaren säremot säger, vi har förbättrat den digitala zoomen såpass mycket så man vid blindtest 50% av gångerna kan se om bilden är tagen med den nya algoritmen och vi endast har höjt priset på mobilen med 5000kr. Så blir det mindre lockande för den stora skaran.

Det känns ändå som att behoven har mättats inom många områden, speciellt där utvecklingen går sakta.

Skillnaden mellan olika generationer mobiltelefoner har blivit mindre och mindre. De har blivit "tillräckligt bra" för väldigt många användare samtidigt som priserna för toppmodellerna ökar en aning för varje generation. Mellanklassmodellerna fixar de dagliga behoven för en väldigt stor del av användarna.. utan att byta varje eller vartannat år. Det ska till något riktigt stort för att man ska känna "wow, nu måste jag verkligen byta!" numera.

Övriga prylar inom hemelektronik är det ännu mer tydligt inom. 20 år gamla högtalare och hörlurar som var bra då är ungefär lika bra som ett par du köper idag inom samma prisklass. Förstärkare får man byta ibland för att hänga med i utvecklingen vad det gäller nya format och anslutningar, men vi pratar ändå om grejer som bör hålla i kring 15 år utan att en normal användare (ej hemmabio-nörd) måste byta för att det är för gamla saker som inte går att använda. TV är väl det enda där det har hänt något senaste åren, 4K har varit standard länge men Oled och bättre paneler är en rätt stor uppgradering för de som känner att de behöver det.

Sen har folk i allmänhet ganska dålig koll på vad de behöver eller vill ha... så folk handlar ganska irrationellt ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

Folk vill alltid ha det senaste men jag ser inte hur det är ett behov bara för att man vill ha någonting. Behov har du vara av det mest nödvändiga. Jag vågar argumentera för att det inte finns en enda människa i hela världen som har ett behov av en bra zoom på mobilen. Har man det behovet (alltså är någon typ av fotograf) köper man en kamera. Att man vill ha massa saker och funktioner är en annan sak. Jag är en av dem och zoomen på min S21 Ultra är härlig.

Väldigt många fotograferar enbart från mobilen. Skaran som har behov av att släppa med en extern kamera minskas. Den stora flaskhalsen på mobiltelefoner är objektivet.
Argument att bära med sig fler saker än mobilen är en klassiker. Folk använde detta emot att lyssna på musik, se på filmer, spela på mobilen etc

Jag ser skillnaden i mitt av många här är att jag tror att folks behov kommer öka, men det är inte säkert utvecklingen går så snabbt fram så folk vill ösa pengar på en försumbar skillnad. När folk köper en ny datorpryl så vill dem se en markant skillnad emot vad de redan har.

Min uppfattning har jag från alla som hela tiden har sagt att nu har en produkt utvecklas färdig och inget större behov av bättre finns. Och jag pratar då om datorteknik från 90talet.
Där jag snarare påstår att det handlar om utvecklingen och en dag kanske våra mobiltelefoner utrustas med en cpu på flera hundra MHz och mer än 16MB ram etc.

Permalänk
Medlem

"RTX 4090 owners club" har 1200 inlägg. RTX 4090 trampar på din sinande e-handel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt av många orsaker.
Förutom det självklara lågkonjekturen, så har en stor del av befolkningen rätt schysst elektronik hemma så det finns ingen större vits för dem att uppgradera till något som bara är marginellt bättre men kostar väldigt mycket pengar.

Jag påstår t.ex. att en majoritet har behov av en extremt mycket bättre mobil på alla sätt och vis, inte minst att kameran är bättre när det gäller zoom. Men tvärtemot är det ytterst få personer som har behov av en ny mobil för kanske 15 000kr och de har väldigt svårt att se skillnad på denna och deras befintliga mobil. Skulle någon ta foton med båda och de inte genom blindtest kan avgöra vilken som är bäst, så är det inget stort argument för att köpa den nya mobilen.

*edit*
Samma gäller allt som hörlurar, laptop, surfplatta etc. Folk i allmänhet har behov av extremt mycket bättre. Men folk i allmänhet vill inte betala extremt mycket för marginella skillnader som de har svårt att se skillnad på den nya och deras gamla enhet.

Tycker precis tvärtom. Jag har en 32” Anderson från 2010 och jag känner inget behov av en bättre. Jag hade fortfarande klarat mig på min iPhone 4 från typ 2011 om den hade fungerat. Tror de flesta snarare inbillar sig att de har ett behov av bättre grejer, men man klarade sig fint även utan smartphones förr.

Idag behöver man ju dock bankid osv för att ens kunna fungera i samhället, men att de flesta skulle ha ett faktiskt behov av enormt mycket bättre grejer? Ett fåtal kanske, men de allra flesta har inte det behovet. Typ som 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"RTX 4090 owners club" har 1200 inlägg. RTX 4090 trampar på din sinande e-handel.

Inte för att jag vill ge mig in i diskussionen som sådan, men antalet inlägg i en tråd är inte detsamma som antalet köpare. Se vilken tråd som helst om Ferraribilar. Eller en viss tråd om nästa Nintendo Switch som nu omfattar text som fyra oavkortade biblar (!). Och den produkten finns inte ens.

Det är inte bara 4090 ägare som postar i tråden du hänvisar till. Och de postar verkligen inte bara en gång.

Permalänk

Köpte lite datorprylar på Black Friday,som jag ändå hade tänkt att köpa,men väntat på bättre pris.🙂 Även några julklappar. Men bästa dealen fick jag på ett par skor med 50% rabatt🙂 men kan inte säga att jag handlar bara för o handla så att säga.
Mat,el,bensin osv har gått upp och räkningar prioriteras före annat. Så är inte konstigt att folk håller i sina slantar.
Sen att man blir äldre och mer betänksam på om man verkligen behöver den ex dyra mobilen eller om det funkar med en mycket billigare osv

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Det är bara vi nördar som gladeligen lägger 30k för några få %. Vanligt folk klarar sig utan och skippar därför nya saker för de märker eller bryr sig inte. Många vet att det bara är kul en vecka med ny mobil och det klarar man sig utan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt många fotograferar enbart från mobilen. Skaran som har behov av att släppa med en extern kamera minskas. Den stora flaskhalsen på mobiltelefoner är objektivet.
Argument att bära med sig fler saker än mobilen är en klassiker. Folk använde detta emot att lyssna på musik, se på filmer, spela på mobilen etc

Jag ser skillnaden i mitt av många här är att jag tror att folks behov kommer öka, men det är inte säkert utvecklingen går så snabbt fram så folk vill ösa pengar på en försumbar skillnad. När folk köper en ny datorpryl så vill dem se en markant skillnad emot vad de redan har.

Min uppfattning har jag från alla som hela tiden har sagt att nu har en produkt utvecklas färdig och inget större behov av bättre finns. Och jag pratar då om datorteknik från 90talet.
Där jag snarare påstår att det handlar om utvecklingen och en dag kanske våra mobiltelefoner utrustas med en cpu på flera hundra MHz och mer än 16MB ram etc.

Det är snarare så att mobilen är "tillräckligt bra" för att ganska många ska nöja sig med den istället för andra enheter... men det är som komplement och inte ersättare.

Kolla på film på mobilen är hur stor man än gör den fortfarande för litet. Inte ens en laptop i 15"-klassen är i närheten av att vara "tillräckligt bra" för att vara en tv-ersättare.
Mobilerna har i princip dödat hela markanden för kompaktkameror som i ärlighetens namn var speciellt bra då de flesta som såldes var prispressade och storlekspressade modeller för vanliga konsumenter som är mer intresserade av att det blir en bild än hur den ser ut. För dessa duger mobilbilderna med bra marginal eftersom de landar på ungefär samma max-nivå när det gäller kvalitet.
Jämför man däremot mobilen med en systemkamera i de högre klasserna så är det ingen tvekan om att mobilerna har fysiks lagar mot sig och inte har de förutsättningar som behövs för att nå samma nivå. Att få in en fullformatssensor och ett ljusstarkt 200mm-objektiv är inte något enkelt eller något som "alla" behöver. Kortare brännvidder kan man få till det "okej", men ändå så presterar 10 år gamla kameror även med 40-50 år gamla objektiv bättre än dagens mobiler i toppklassen.

Tittar man på datorer så hade vi en extremt snabb utveckling från säg 1995-2005, därefter har det i ren cpu-kraft, minnesmängd och lagringskapacitet planat ut en hel del. En 10 år gammal dator (exempelvis en 2600k med 16gb ram och en hygligt fräsch ssd) är idag är fortfarande helt okej så länge man håller sig borta från spel.

Samma jämförelse 2005 hade gett att datorn som är 5 år går att använda i nödfall och den 10 år gamla datorn inte ens är att tänka på att använda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har inget med tunna plånböcker att göra. Hade priserna varit rätt så hade det sålt.
T.ex. så sålde 5800X3D ganska bra när Inet sänkte priset. Men nästan allt på BF var till de vanliga extrapriserna.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Det enda jag köpte under black friday var ett spel på Steam, ca 75kr. Allt annat jag hade funderat på hade inte speciellt imponerande priser. Känns som black friday har blivit som vilken annan rea som helst.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Priserna går ner när efterfrågan sjunker.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.