Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara på summerad dygnsnivå. Så jag skulle behöva ha en hel grupp avstängd i över tre dagar för att se vad den gör, och sen upprepa för nästa. Har nio i min lägenhet, så det skulle ta en månad.

Ok, så har det inte varit för mig. Inlåsta i skåp som jag inte kan komma åt. Men det kan ju vara olika.

Men det var väl inte du som hade problemet utan någon där eldistributör visar per timme åtminstone?

Har man dina förutsättningar och dessutom behöver bo i lägenheten så behöver man elektriker för att kolla alla grupper givetvis.

Men i praktiken har man nog en ganska god ide, finns det ventilationsaggregat brukar den ju ofta sitta i köket exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men det var väl inte du som hade problemet utan någon där eldistributör visar per timme åtminstone?

Har man dina förutsättningar och dessutom behöver bo i lägenheten så behöver man elektriker för att kolla alla grupper givetvis.

Men i praktiken har man nog en ganska god ide, finns det ventilationsaggregat brukar den ju ofta sitta i köket exempelvis.

Jag kan se per timme efter 1-2 dagar på nätet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, så har det inte varit för mig. Inlåsta i skåp som jag inte kan komma åt. Men det kan ju vara olika.

Vanligast i flerbostadshus är väl att mätarna/huvudsäkringarna sitter bakom lås som endast behöriga kan komma åt.

Förra lägenheten hade dock alla mätarna placerade i källarutrymmet som alla boende hade tillgång till. Fördelen med det är ju att man kan gå ner och skruva ur säkringarna om man tycker grannen spelar lite för högt. 😁

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

När blev 27*9 162kr?

Blev nog lite fel där =).
Menade nog 162 kilowatt x typ 3kr.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Tog upp det igen under slutbesiktningen idag, att passiva förbrukningen är hög. Fick då svaret att det är köksfläkten som är direktkopplad och att den går på hushållselen "för det är så i nya lägenheter".

Berättade att det är 3kWh/dygn vilket är rätt högt, svaret blev helt enkelt att det inte är så farligt med 3kW och att fler grannar hade tagit upp detta. Roligt sätt att se på saken Tur vi flyttat och slipper detta.

Tänkte slå ifrån strömmen nu när besiktningen var över men fick inte det för hyresvärden då ventilationen också slutar fungera, så då börjar det lukta så unket. Får väl helt enkelt betala för dessa sista 18kWh nu tills nästa granne flyttar in.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Då var det som jag trodde. Jag har fläkten satt i ett uttag i alla fall så jag kan dra ut sladden ifall jag inte vill ha igång den, vilket jag gör ifall jag åker bort. Tyvärr luktar det illa när jag kommer tillbaka efter ha haft den avstängd eftersom det har bott rökare där innan mig och det gjordes ingen sanering efter de flyttade.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Då var det som jag trodde. Jag har fläkten satt i ett uttag i alla fall så jag kan dra ut sladden ifall jag inte vill ha igång den, vilket jag gör ifall jag åker bort. Tyvärr luktar det illa när jag kommer tillbaka efter ha haft den avstängd eftersom det har bott rökare där innan mig och det gjordes ingen sanering efter de flyttade.

Rätt sjukt ändå att 90kWh/mån inte anses vara mycket

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fick tag på en Homewizard P1-meter från Nederländerna. Kan bekräfta att den fungerar med Sagemcom T211. Har integrerat den med Home Assistant och får din värden från den. Blir kanske en fördröjning på 10 sekunder och det blir enklare att jaga energitjuvar.

Permalänk
Medlem

Nu är elpriserna uppe på de 5 kronorna vi befarade i vinter, 3kr 90 öre på Nordpool i genomsnitt idag, vilket blir mer än 5 kr med skatter, avgifter och nätbolagens avgifter. 50 öre per förbrukad kWh i stöd i område 3 gör ingen rik.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu är elpriserna uppe på de 5 kronorna vi befarade i vinter, 3kr 90 öre på Nordpool i genomsnitt idag, vilket blir mer än 5 kr med skatter, avgifter och nätbolagens avgifter. 50 öre per förbrukad kWh i stöd i område 3 gör ingen rik.

Det intressantare för de flesta är väl vad månadssnittet landar på och det ser ut att landa bra mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det intressantare för de flesta är väl vad månadssnittet landar på och det ser ut att landa bra mycket lägre.

Det har du rätt i och hoppas det inte blir de högre priserna hela december-mars.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu är elpriserna uppe på de 5 kronorna vi befarade i vinter, 3kr 90 öre på Nordpool i genomsnitt idag, vilket blir mer än 5 kr med skatter, avgifter och nätbolagens avgifter. 50 öre per förbrukad kWh i stöd i område 3 gör ingen rik.

Fast det är väl inte sagt något om stöd? Det enda som är diskuterat är stöd för förbrukningen som var fram till och med sista september 2022. Om det blir något stöd för perioden som startar 1 oktober 2022 återstår att se.

Permalänk

Går över till Tibber den 1e december och kommer beställa en livetids mätare för att hitta energibovar.
En Shelly puck kommer även inhandlas och köra varmvattenberedaren på nätterna så man kan använda varmvatten när man vill utan att varmvattenberedaren går igång. Känner en elektriker som kommer hjälpa till med att koppla in detta.
Undervoltat grafikkortet och håller på med processorn.
Avfuktaren i garaget har jag kopplat ihop med ett wifi uttag så den kommer jag bara köra när det är billig el. Osäkert om det blir billigt mer i vinter....

Vad jag inte gjort och inte kommer göra är att dra ner på lampor. Har inte ens LED överallt. Men alla fönsterlampor går nu på timer.

Ligger runt på 15-20 kwh per dygn med kamin.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

I min "man cave" som även är mitt hemmakontor gick jag från två lysrörsarmaturer med dubbla lysrör i varje (totalt 200W) till 2 dimbara ledlampor (totalt max 80W). Kör dem på ca 20%. Med dagens priser så har jag snart sparat in den investeringen.

Veden till kaminen har jag snart tjänat in redan och har 3,5 m3 kvar. Eldar normal runt 1 m3 per år men eldar mer och började tidigare i år. Tror dock jag klarar mig ^^

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Officiell jultomte

690 öre i SE4 idag inklusive avgifter etc. Det svider lite
Har ändrat värmepannan att bara köra värme och VV mellan 20-08 och det håller fortfarande huset varmt samtidigt som jag sparar in kostnaderna på priserna under dagen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Insåg att min fjärrvärmepump hade en elpatron som hoppade in och härjade i tid och otid. Stängde av denna värmepatronen och höjde tempen på fjärrvärmen lite istället och ser ingen skillnad alls på innetemperatur. Men sparar 5-6kWh per dag. Kan vara värt att kolla om ni bor i nyare radhus med fjärrvärme!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Nästan så det är billigare att åka och köpa färdiga lussekatter än att köra igång ugnen och baka idag :/

Permalänk
Skäggig legend

Nu när min Nya bergvärmepump kommit har förbrukningen gått ner från c:a 67kW/h till 39/41kW/h per dygn (totala förbrukningen för huset) från motsvarande utomhustemperatur året innan. Det måste ses som galet bra.

Annars har jag gått från 20.400kW/h till beräknade 15.800kW/h med gamla pumpen och att tänka lite extra med:

1. Snabba duschar för alla i hushållet.
2. Släcka lysrören i källaren. (förbannade fru)
3. Laga maten smartare och effektivare. Tävla in ugnens temp till att när den precis är klar lägga in det som ska in osv.
4. Stänga av det som inte används helt enkelt.

Dold text
Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Brukar värma mig själv med gott skratt när jag citerar mig själv från ett och ett halvt år sen och sade att elkrisen var ett faktum och 1000 öre per KwH kommer bli norm inom snar framtid. Till folk på Reddit som gav en massiv kritik och svar på tal att Vindkraften redan löst allt minsann! Vi kan stänga ner all kärnkraft Nu!

Skaffade 5 år fast pris när jag insåg faktumet så råder ingen nåd på mig. Men absolut planerar man för strömlöshet. Har skaffat fyra stycken 25L dunkar med dricksvatten. Har cirka en månads 'mat' i form av enkla saker som kan lagas på gasolkök. Har väldigt många värmeljus med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Insåg att min fjärrvärmepump hade en elpatron som hoppade in och härjade i tid och otid. Stängde av denna värmepatronen och höjde tempen på fjärrvärmen lite istället och ser ingen skillnad alls på innetemperatur. Men sparar 5-6kWh per dag. Kan vara värt att kolla om ni bor i nyare radhus med fjärrvärme!

Du kan till och med få bonus om du tappar ut mer värme ur fjärrvärmen då deltat mellan in och ut blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nu när min Nya bergvärmepump kommit har förbrukningen gått ner från c:a 67kW/h till 39/41kW/h per dygn (totala förbrukningen för huset) från motsvarande utomhustemperatur året innan. Det måste ses som galet bra.

Annars har jag gått från 20.400kW/h till beräknade 15.800kW/h med gamla pumpen och att tänka lite extra med:

1. Snabba duschar för alla i hushållet.
2. Släcka lysrören i källaren. (förbannade fru)
3. Laga maten smartare och effektivare. Tävla in ugnens temp till att när den precis är klar lägga in det som ska in osv.
4. Stänga av det som inte används helt enkelt.

Byt ut gamla lysrör till led-lysrör. Du slipper byta ut armaturen och man får ofta med ”drosslarna”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Brukar värma mig själv med gott skratt när jag citerar mig själv från ett och ett halvt år sen och sade att elkrisen var ett faktum och 1000 öre per KwH kommer bli norm inom snar framtid. Till folk på Reddit som gav en massiv kritik och svar på tal att Vindkraften redan löst allt minsann! Vi kan stänga ner all kärnkraft Nu!

Skaffade 5 år fast pris när jag insåg faktumet så råder ingen nåd på mig. Men absolut planerar man för strömlöshet. Har skaffat fyra stycken 25L dunkar med dricksvatten. Har cirka en månads 'mat' i form av enkla saker som kan lagas på gasolkök. Har väldigt många värmeljus med.

Grattis till dig som lyckades förutse marknaden. Konflikten mellan Ryssland och Ukraina, men tyvärr kommer du dras med i det också. Dina nära och kära som inte bundit elpriset, eller företaget du jobbar på lägger ned osv. Ensam är inte stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du kan till och med få bonus om du tappar ut mer värme ur fjärrvärmen då deltat mellan in och ut blir större.

Kan du utveckla detta? Är inte riktigt med på hur du menar men blir klart nyfiken

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kan du utveckla detta? Är inte riktigt med på hur du menar men blir klart nyfiken

Satt i styrelsen för en BRF för ett tag sen. Intresserade mig för fjärrvärmen och läste på lite. Stockholm Exergi har iaf att om fjärrvärmen är på 70C, men du tappar bara av 2grader, så att returvattnet är på 68C. Då kommer du få betala extra då förlusterna blir stora och du får böta, men om returvattnet är på 50C. Då har du tappat ut mycket mer än vad medelanvändaren gör och då får du en bonus istället. Så ju effektivera din värmeväxlare är, desto mer kan du tappa ur fjärrvärmesystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Brukar värma mig själv med gott skratt när jag citerar mig själv från ett och ett halvt år sen och sade att elkrisen var ett faktum och 1000 öre per KwH kommer bli norm inom snar framtid. Till folk på Reddit som gav en massiv kritik och svar på tal att Vindkraften redan löst allt minsann! Vi kan stänga ner all kärnkraft Nu!

Skaffade 5 år fast pris när jag insåg faktumet så råder ingen nåd på mig. Men absolut planerar man för strömlöshet. Har skaffat fyra stycken 25L dunkar med dricksvatten. Har cirka en månads 'mat' i form av enkla saker som kan lagas på gasolkök. Har väldigt många värmeljus med.

Du har helt klart koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har helt klart koll.

Yep, man behöver inte alltid sätta rätt KwH och kWh . Energikrisen var ett faktum långt innan Ryssland invaderade Ukraina, det accelererade bara ökningen av energipriser och räntor.

Vilket även experter inom området pekade ut länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yep, man behöver inte alltid sätta rätt KwH och kWh . Energikrisen var ett faktum långt innan Ryssland invaderade Ukraina, det accelererade bara ökningen av energipriser och räntor.

Vilket även experter inom området pekade ut länge sedan.

Even a broken clock is right twice a day

När ska vi få 1000 öre/kWh då? Är det det genomsnittliga spotpriset eller det genomsnittliga månadspriset? Vilket elprisområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Even a broken clock is right twice a day

Jag är en person som utgår från fakta, vetenskap, och analys. Folk bygger ofta en förskönad bild i huvudet om hur kriser som energikrisen vi har nu inte kan ske. Det var klart redan 2019 att vi saknade planerbar energi för våra dåvarande behov. Och grön omställning betyder tiofaldigt ökande av energiförbrukning i form av el generellt. Expansion av livsblodet av vår ekonomi är oundvikligt med, stålindustrin. Utan den stannar Sverige. Om vi saknade kapacitet då, är vi helt körda.... Nu.

Folk är snabba att peka ut hur Sverige exporterar el mest, inte hur det kan, eller snarare, inte kan transporteras inom Sverige. Samt hur vår elmarknad är bunden till Europas. Det fanns flertalet nyhetsartiklar runt den tiden om läget som uppmanade folk att binda sina elpriser. Som alla sköts ned av verklighetsförnekare som inte förstår hur världen fungerar. Vindkraften löser allt eller hur?

Så ja vi är körda, även om Europas energi kommer tillbaka på spåret kommer Sverige importera en hel del svindyr el för att täcka vårt massivt ökade framtida behov i områden där företag kan och får bygga ut. Om inte industrierna flyr Sverige innan dess och vårt land dör dvs. Många större svenska industrier har pågående inköp för att effektivisera arbetsplatser och göra sig av med överflödiga anställda, storvarsel är på ingång med. Vilket är varför jag gick till ett mindre företag med jobb som ökar snarare än minskar.

Lika så står andra länder inför enorm ökning av elförbrukning. Priserna är långt ifrån färdiga att spåra ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Satt i styrelsen för en BRF för ett tag sen. Intresserade mig för fjärrvärmen och läste på lite. Stockholm Exergi har iaf att om fjärrvärmen är på 70C, men du tappar bara av 2grader, så att returvattnet är på 68C. Då kommer du få betala extra då förlusterna blir stora och du får böta, men om returvattnet är på 50C. Då har du tappat ut mycket mer än vad medelanvändaren gör och då får du en bonus istället. Så ju effektivera din värmeväxlare är, desto mer kan du tappa ur fjärrvärmesystemet.

Om de får tillbaka för varmt vatten minskar effektiviteten i kraftvärmeverket och det är antagligen dimensionerat för en viss intemperatur. Det innebär en extra kostnad för dem om de behöver kyla ner vattnet eller minska produktionen och det får den som orsakar kostnaden stå för.

Permalänk
Medlem

de som märks i vårt hushåll är att matkassen är dyrare.

fasta el avtalet går ut i Maj 2023.
inget stort bolån drar iväg för oss häller, vi har ett mindre lån pga vi var tvunga att installera bergvärme 1 år tidigare än planerat.
så vi hann inte spara ihop till hela kostnaden som vi tänkt oss. men det är inget som svider direkt för oss när räntorna går upp.

men visst är det tråkigt å se att en pengar inte räcker till lika mycket längre. även om jag och min sambo har gott om pengar varje månad som lön samt sparkonto.

bilen är en ladd hybrid, och 90% av resorna görs utan att bensin motor går igång. vi kommer ca 5 mil på en laddning.
jag har tankat 2 gånger sen 14 Aug 2022. mest pga jag varit tvungen att åka ned till sthlm 2 gånger i arbetet.

Men, jag stängde av min gamla Proliant server i Januari 2021 redan, då den drog för mycket ström och lät satan. kändes bara som en onödig kostnad. Den startades ibland för att komma åt lite filer och starta en VM å sånt starta den 3 gånger på nästan 2 år.
Nu kör jag min AMD Threadripper som VM server istället. låter inget, mycket snabbare, fler kärnor, drar mindre ström.

sen jag som aldrig brukar släcka efter mig i div rum, då jag börjar se sämre när det är mörkt / mörkare i rummen på hösten å vintern även jag har börjat släcka för att inte slösa ström, men vi har råd, det handlar mer om att spara för hela el-nätets skull.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.