Ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?

Permalänk
Medlem

Varenda vanliga tv kanal har ju fastnat på "rince&repeat" mode sedan åratal tillbaka.

Maken till sörja får man leta efter.

Spiken i kistan för mig var rätt nyligen och det var när dom började sända "Bianca" 2 ggr i veckan. Man blir mållös.🤦🤦🤦

Permalänk
Medlem

Ja det blir enndel tittande mest beror det på att frugan gillar att zappa tv kanaler.
Men annars hade jag nog inte tittat alls.

Sen blir det såklart hel del netflix och liknande också.
Men lär aldrig få säga bort tv kanalerna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Räknas ful IPTV som streaming? Jag ser sport via det iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ibland har man inte motivation nog att själv välja vad man ska titta på. Då är det skönt att bara kunna slå på TV:n och bli matad med innehåll. Men oftast blir det streaming.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kollar absolut på linjär TV, men det gäller främst Nyheter och Sport. Framför allt sport skulle jag vilja säga.

Vill dra det så långt som att ser du inte sporten på linjär TV så blir du fan lurad på dina pengar om du betalar för ett sportabonnemang. Det sämsta som hänt var ju när Telia köpte Champions League och fick för sig att det bara ska gå att streama. Blir fan förbannad på det! Dålig bitrate, fördröjningar på flera minuter, och ibland störningar i översändningen. Det är ju bara att jämföra en stream med en linjärsändning i HD så ser man ju direkt vilken man föredrar. Streamande sport borde ju kosta halva priset mot linjär-TV sänd dito.

Har CMore, och kollar på Fotbolls VM nu. Matcherna som sänds ser jag på TV4 för där sänds de linjärt (tidigare har även Cmore sänt på sina linjära kanaler, men det har de slutat med till detta mästerskap), drar dock igång appen mellan halvlek och mellan matcher för studiosnacket. Annars är ju matcherna på SVT guld värda, för det går att se linjärt och ingen reklam mellan halvlekarna.

Tvi vale säger jag för strömmande sport alltså!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Sist jag hade en TV inkopplad hemma var för ~15år sen.

Ser dock mycket serier genom Plex och väldigt mycket Youtube.
Även SVTPlay ses det på till och från.

Men just marksänt efter schema, nej det är borta och kommer aldrig tillbaka i mitt hushåll.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Brukar kolla på svt nyheter då o då sen är det najs ibland att ha något igång i bakgrunden när man pillar på något på mobilen.

Permalänk
Medlem

Nej, slängde antennen på skroten för 5 år sen efter att varit oanvänd i 5 år innan dess. Var trött på rostfläckarna.

Ibland ser jag lite hos föräldrarna. Får nästan slaganfall av att det tar 60min att se ett program som egentligen bara åt 40min långt. Hur står man ut?🤯

Permalänk

Hade inte hört "linjär-tv" innan och har sedan jag flyttat hemmifrån aldrig använt det heller!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Inte haft antenn kabeln inkopplad sedan man flyttade hemifrån.
Känns som det är är lika dött som hemtelefoni.

Permalänk
Medlem

Saxat från Swedroid:

”Definitionen av ”linjär-tv” är program som sänds på fasta sändningstider och styrs av en tablå, det vill säga hur alla såg på tv förr i tiden (bortsett från filmer eller inspelade program på VHS)”.

Har inget att göra med antennkabel vad jag förstår. Första gången jag kom i kontakt med ordet linjär-TV också, så tänkte jag googlar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Har inte haft några kanaler på en bra bit över tio år med undantag för några dagar för ett-två år sedan då jag fick en gratis IP-TV-box med kanaler. Vi använde den en gång i en halvtimme kanske, sen tröttnade vi på reklamavbrott och uppspeedat ljud och återgick till streaming.

Permalänk
Medlem

Enda jag ser live är sport och valvakor.

Permalänk
Medlem

Denna fråga är lite dum utformad då Jag streamar allt jag tittar på men en del av det är direktsänt räknas det som linjärtv då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Denna fråga är lite dum utformad då Jag streamar allt jag tittar på men en del av det är direktsänt räknas det som linjärtv då?

Ja det skulle jag säga

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det händer att jag tittar på sport på TV, senast handbolls-EM. Annars är det mest streaming, när jag tar mig tid till det istället för att spela något.

Permalänk
Medlem

Inte sen ~2005

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har inte kopplat in antennsladden till TVn och inte tänkt på det förens nu, har nog gått 7-8 år sen jag senast kollade på vanlig TV. Är isåfall om jag hälsar på päronen eller så.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Denna fråga är lite dum utformad då Jag streamar allt jag tittar på men en del av det är direktsänt räknas det som linjärtv då?

Ja, det stökiga med Swec-omröstningens formulering är väl just att strömning och "linjär-TV" inte nödvändigtvis står i motsatsförhållande; det går absolut att strömma "linjär-TV".

Sett till den här tråden så är dock frågan tydligare: ser du på traditionella TV-kanaler?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Inte haft sedan 2003/2004.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det stökiga med Swec-omröstningens formulering är väl just att strömning och "linjär-TV" inte nödvändigtvis står i motsatsförhållande; det går absolut att strömma "linjär-TV".

Sett till den här tråden så är dock frågan tydligare: ser du på traditionella TV-kanaler?

Ja precis. Ännu klurigare om man som jag har IPTV som är någonstans mittemellan, eller både och.

Kan säga att jag nyttjar alla tre: IPTV "direkt", IPTV i efterhand (hoppa över reklam!) och vanlig streaming (Netflix, SVT play etc).

Permalänk
Medlem

Närmare linjär-TV än nyheterna live på svt play har jag inte kommit det senaste året. Innan dess var det diverse sportevenemang - Vinterstudion, etc, som var på. Nu streamas allt, så vi inte har något tv-abonnemang

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så här stor procentsats som inte äns glor på IPTV?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Linjär TV för en del sport. Annars streamar jag allt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Har 16 kanaler som ingår i hyran så varför inte utnyttja dom. Jag är heller inte en film- och serienörd och det finns tillräckligt med bra program och se på dom 16 kanalerna. Käkar och fikar i soffan så det blir naturligt att kolla på något då. Reklam är ju tråkigt men det är väl det som man har fjärren till, dessutom har tv:n en alldeles utmärkt inspelningsfunktion och då slipper man reklamen. Svtplay kollar jag uteslutande på tv:n, funkar smidigare än på datorn tycker jag.

Permalänk

Älskar min tv-antenn. nyttjar svt varje dag. Barnkanalen, kunskapskanalen, på spåret, ifs, skidor, rally, hårt väder, svenska nyheter, aktuellt, rapport, antikduellen, fråga lund, muren.
Inte samma sak med streaming. "Kom igen nu är det dags!!!" så samlar sig hela familjen. Kl 20.00 är det familjetid med xxxx.
När man pratar med föräldrar och familjer så känns det som att dom knappt umgås nu för tiden, då kan man ju iaf planera in lite efter programmen man vill se tillsammans.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Minns inte när jag kollade på något live. Det närmaste är att man börjar några minuter efter programmet startat till en kvart, timme eller nästa dag.

Permalänk
Medlem

Slutade kolla på vanlig TV för säkert 15 år sedan. Har alltid tankat ner det jag velat kolla på, sen kom Netflix och alla andra aktörer med streamingtjänster. Så nu har jag dom alla mer eller mindre då jag inte orkar vara olaglig då jag avskyr att leta subtitles.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på linjär TV på runt 15 år. Inte ens när jag bodde i lägenhet och hade gratis kanaler så var TV:n inkopplad.
Streamar dock svt play till TV:n ibland om det räknas.
Har TV men används bara till streaming så kunde lika bra ha varit en monitor.

Permalänk
Snusfri

Nej.
Senast jag kollade på "linjär TV" var 2007 och fotbollsmatchen mellan Sverige - Danmark när en supporter sprang in på planen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro