Permalänk
Avstängd

Hur blir man av med parkslide?

Hur blir man av med parkslide?
När vi köpte vårt hus visste vi inte att det växte parkslide på tomten. Den växte på 15 kvm ut mot vägen. Supertjocka stammar var det och tydligen, fick vi reda på i efterhand, hade det planterats där på 60-talet (!). Vi har nu bekämpat det i två år med hetvatten och glyfosfat och kommer från nästa säsong bara klippa när det kommer upp nya skott.

Någon som har erfarenhet kring hur länge man behöver klippa skotten och ffa hur ofta?

Permalänk
Medlem

Gift är det enda jag hört som har fungerat, måste ha godkännande från kommunen dock.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Gift eller byt ut jorden och ALLA rötter + rotdelar, klipper ni det så kan det bli nya rötter av klipp-spillet.
förvaras i genomskinlig säck och lämnas i brännbart-kontainern då det måste brännas

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Enligt en fatighetsförvaltare jag känner måste man gräva bort den med grävmaskin. Får man inte bort den helt direkt växer den bara mer aggressivt. Se till att den inte kommer nära huset för den växer igenom husgrunden.

Permalänk
Medlem

Här är en ganska spännande tråd från Byggahus: https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide-varning-foer-...

Man får följa en mans ~10åriga kamp mot parkslide, mycket intressant läsning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av radam83:

Hur blir man av med parkslide?
När vi köpte vårt hus visste vi inte att det växte parkslide på tomten. Den växte på 15 kvm ut mot vägen. Supertjocka stammar var det och tydligen, fick vi reda på i efterhand, hade det planterats där på 60-talet (!). Vi har nu bekämpat det i två år med hetvatten och glyfosfat och kommer från nästa säsong bara klippa när det kommer upp nya skott.

Någon som har erfarenhet kring hur länge man behöver klippa skotten och ffa hur ofta?

"take off, and nuke the entire site from orbit" verkar vara typ det enda som fungerar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet till denna lösningen tro?

Så gick grisarnas kamp mot parksliden i Härryda kommun

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-gick-grisarnas-kamp...

nöff nöff

Permalänk
Medlem

Har en faster som kämpar med det på sitt lantställe. Uppgrävning, kokande vatten, kemikalier, ta bort det växten lever av (ljus/vatten), uttröttning genom att plocka bort skott är väl det man brukar läsa.

Jag försökte hitta något utanför boxen och tänkte att elektricitet kanske skulle kunna vara något. Ingen aning om det är effektivt men hittade en länk, det verkar användas i praktiken.
https://www.knotweedservices.co.uk/japanese-knotweed-electric...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har själv växten hos mig. Trodde jag fick bort den efter ha gått all in med roundup i 2 år. Den försvann under 1,5 år men nu i somras var den tillbaka med nya skott.

Här är ett äldre inslag om något nytt sätt, vet dock inte hur det har gått långsiktigt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-metod-mot-parkslide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Har själv växten hos mig. Trodde jag fick bort den efter ha gått all in med roundup i 2 år. Den försvann under 1,5 år men nu i somras var den tillbaka med nya skott.

Här är ett äldre inslag om något nytt sätt, vet dock inte hur det har gått långsiktigt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-metod-mot-parkslide...

"Äkta" Roundup eller Roundup som säljs på byggvaruhus?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

"Äkta" Roundup eller Roundup som säljs på byggvaruhus?

Äkta tror jag. För den som säljs nu verkar inte ha samma innehåll ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

"Äkta" Roundup eller Roundup som säljs på byggvaruhus?

Glyfosat.

Har man små mängder är det inte svårt att bli av med säg 95%. Några små skott kommer alltid så man får rycka skotten altertersom de växer upp. Efter att år eller så brukar man fått bort så mycket att det inte är ett problem.

Kirskål är sju resor värre.

Permalänk
Medlem

Äkta roundrop (glyfosfat) får tydligen inte hanteras av privatpersoner längre, sedan gäller det att det appliceras i rätt tidpunkt (timmar/dagar, tid på dagen och beroende av vädret) då det gör bäst verkan när det växer som allra mest.

Att det kan komma upp några år senare efter behandling är för att det alltid finns bitar som är i vilande fas (och då biter inte glyfosfatet, lika lite som på frön och det är svårt att påverka med något alls i kemikalie-väg, utom möjligen kraftig uppvärmning) och sedan aktiveras av olika faktorer. Med andra ord är det en mångårig kamp.

Det enda jag skulle se som kan minska tiden är att bokstavligen koka upp jorden (djupt) med elström eller med många ångspjut och stor ångpanna som matar på under kanske flera dagars tid så att jordmassan verkligen hettas upp _ordentligt_ - dvs. allt genomvärmt närmare 100 grader C och det djupt ned och bra bit (> 5 meter) utanför området som man ser stammarna växa. Det är många kubik jord, grus och sten som behöver värmas ned till i stort sett grundvatten-nivå och är det mycket genomströmning av grundvatten så kanske det blir ogörbart.

Växter är relativt temperaturtåliga och att bara värma till 50 - 60 grader C räcker inte, utan det skall bokstavligen 'kokas' - med andra ord kan man inte vela och göra något halvdant här.

Alternativt är täckning med tålig vävd och icke ljusgenomsläpplig presenning (för att skott inte skall kunna pressa sig igenom) och sedan tjock lager med grus/makadam ovanpå och ha området som en fordonsparkering närmaste 10 åren framöver - för så länge får man vänta innan alla (de flesta i alla fall - det finns inga garantier här) de vilande rotdelaran bestämmer sig för att växa och hindra att dessa skott når solljus och till slut dör

---

Du får vara glad att parkslidet i Sverige inte har hanplantor i populationen så det sprider inte via fröer som den kan (försöka) bilda efter blomningen, utan det är genom rotskott och det visat sig vara synnerligen effektivt strategi för växtarten ifråga.

---

kirskål/kärs har man några få dagar per år att angripa med glysfosfat och då skall man ta och spruta det på blanden precis innan blommorna skall veckla ut från stänglarna då det är i den fasen kirskålen växer som allra mest med att just växa ut dessa blomstänglar. Missar man tidpunkten och spruta enstaka dagar före och efter så blir verkan inte alls som önskade - men lyckas man med detta så blir ytorna med kirskål helt rena från plantorna och i stort sett bar jord första året innan andra fröer börja växa där

Permalänk
Medlem

https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-terroriserar-jag-pa...
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-lyckats-bekae...

Finns massor av info om olika sätt, en tråd är min egen. Jag har parkslide och jag rycker skott och förgiftar innan växten går i vinter dvala. den är extremt svår att ta kål på och det bästa är såklart att gräva bort allting men man måste få med sig HELA rotsystemet, lämnas en 2 cm bit så kommer den tillbaka.
Min skjuter ut skott under marken upp till ca 8 meter bort från det man ser av plantan, denna planta lever och frodas i marken och kan klara sig väldigt länge utan att någonsin visa sig.

Holt på med den i ca 3 år nu så den börjar bli lite trött hoppas jag. Det jag märkt är att annan vegetation börjat komma tillbaka där den förut dominerat, gräs till exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Några skriver att man ska gräva bort det, tänk då på att jorden ej får lämnas på vanliga ÅVCer eller dumpas i skogen utan att det säkert kommer gå som special avfall och kan kosta väldigt stora summor att bli av med.

Permalänk
Medlem

Implantera lite japanska insekter? Verkar vara riktigt otyg det här =( Lycka till!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8555378.stm

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Har haft nästan halva tomten täckt av parkslide och pestskråp, närmare 1500kvm. Är helt borta efter tre år med frekvent nedklippning av nya skott.
Helt enkelt uttröttning.

Visa signatur

Intel i7 4770k 4,6Ghz ¤ Gigabyte GTX770 ¤ Corsair VX550 ¤ Gigabyte GA-Z87X ¤ Corsair 4x4gb 1600hz RAM ¤ Noctua NH-D14 ¤ SSD 530s Intel 180gb ¤ 5x Noctua NF-A14 ¤ Fractal Design Define R4 ¤ 3x Dell UltraSharp U2414H ¤ SMS Multi Control Triple Clamp ¤ Raptor K50 ¤ Logitech G602 ¤ Windows OS 8.1

Permalänk
Skrivet av Investments:

Har haft nästan halva tomten täckt av parkslide och pestskråp, närmare 1500kvm. Är helt borta efter tre år med frekvent nedklippning av nya skott.
Helt enkelt uttröttning.

Hur gör du med skotten ? Gräver du ur lite så du får med dig en bit av roten eller klipper du längst med marken ?

Permalänk
Rekordmedlem

Hägna området och skaffa vildsvin och håll dem där i några år så lär de ha hittat och ätit upp allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Äkta roundrop (glyfosfat) får tydligen inte hanteras av privatpersoner längre, sedan gäller det att det appliceras i rätt tidpunkt (timmar/dagar, tid på dagen och beroende av vädret) då det gör bäst verkan när det växer som allra mest.

Att det kan komma upp några år senare efter behandling är för att det alltid finns bitar som är i vilande fas (och då biter inte glyfosfatet, lika lite som på frön och det är svårt att påverka med något alls i kemikalie-väg, utom möjligen kraftig uppvärmning) och sedan aktiveras av olika faktorer. Med andra ord är det en mångårig kamp.

Det enda jag skulle se som kan minska tiden är att bokstavligen koka upp jorden (djupt) med elström eller med många ångspjut och stor ångpanna som matar på under kanske flera dagars tid så att jordmassan verkligen hettas upp _ordentligt_ - dvs. allt genomvärmt närmare 100 grader C och det djupt ned och bra bit (> 5 meter) utanför området som man ser stammarna växa. Det är många kubik jord, grus och sten som behöver värmas ned till i stort sett grundvatten-nivå och är det mycket genomströmning av grundvatten så kanske det blir ogörbart.

Växter är relativt temperaturtåliga och att bara värma till 50 - 60 grader C räcker inte, utan det skall bokstavligen 'kokas' - med andra ord kan man inte vela och göra något halvdant här.

Alternativt är täckning med tålig vävd och icke ljusgenomsläpplig presenning (för att skott inte skall kunna pressa sig igenom) och sedan tjock lager med grus/makadam ovanpå och ha området som en fordonsparkering närmaste 10 åren framöver - för så länge får man vänta innan alla (de flesta i alla fall - det finns inga garantier här) de vilande rotdelaran bestämmer sig för att växa och hindra att dessa skott når solljus och till slut dör

---

Du får vara glad att parkslidet i Sverige inte har hanplantor i populationen så det sprider inte via fröer som den kan (försöka) bilda efter blomningen, utan det är genom rotskott och det visat sig vara synnerligen effektivt strategi för växtarten ifråga.

---

kirskål/kärs har man några få dagar per år att angripa med glysfosfat och då skall man ta och spruta det på blanden precis innan blommorna skall veckla ut från stänglarna då det är i den fasen kirskålen växer som allra mest med att just växa ut dessa blomstänglar. Missar man tidpunkten och spruta enstaka dagar före och efter så blir verkan inte alls som önskade - men lyckas man med detta så blir ytorna med kirskål helt rena från plantorna och i stort sett bar jord första året innan andra fröer börja växa där

Med Roundup (Glysofat) är det inte speciellt, kritiskt när man använder det på ogräs i det fallet parkslide. Angående Kirskål möjligtvis för att få 100% effekt, men det är ju inte 0% effect on man missal den optimala tispunkten.

Angående att Glysofat är förbjudet att sälja åt privatpersoner, det är otroligt viktigt för lantbrukarna som faktiskt behöver ha möjligheten att använd Glysofat.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vi har här i norge en växt som kallas blåleddved som jag antar liknar parkslide. Bygger upp en buske på 1-2 m höjd med ett massivt rotsystem. Sprider sig på liknande sätt med skrämmande fart. Klipper man ner den rekas det att man forslar ALLT i stängda soppåsar till tippen för bränning.

Pratade med en anställd på lokala lantbruksbutiken och det enda han kunde reka var Roundup och följa imstruktionerna. Även om han menade att jag säkert skull ha större framgång med den koncentrerade versionen så fick de inte längre reka att sälja den för den är så otroligt giftig att om du får den på huden så får du brännskador som tydligen ska vara rejält otrevliga.

Så jag köpte den färdigutspädda och klippte ner buskarna till roten, sprayade frikostigt och med full skyddsmundering. Har inte växt en cm sen dess och det var förra sommaren.

Räknar dock med att det här är något jag lär få fortsätta hålla koll på och klippa/spraya efter behov.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vi har här i norge en växt som kallas blåleddved som jag antar liknar parkslide. Bygger upp en buske på 1-2 m höjd med ett massivt rotsystem. Sprider sig på liknande sätt med skrämmande fart. Klipper man ner den rekas det att man forslar ALLT i stängda soppåsar till tippen för bränning.

Pratade med en anställd på lokala lantbruksbutiken och det enda han kunde reka var Roundup och följa imstruktionerna. Även om han menade att jag säkert skull ha större framgång med den koncentrerade versionen så fick de inte längre reka att sälja den för den är så otroligt giftig att om du får den på huden så får du brännskador som tydligen ska vara rejält otrevliga.

Så jag köpte den färdigutspädda och klippte ner buskarna till roten, sprayade frikostigt och med full skyddsmundering. Har inte växt en cm sen dess och det var förra sommaren.

Räknar dock med att det här är något jag lär få fortsätta hålla koll på och klippa/spraya efter behov.

Brännskador får man inte av Roundup (Glysofat), Det är fullständigt omöjligt
edit: fyfan att behöva försvara Monsanto, men ibland måste man.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Brännskador får man inte av Roundup (Glysofat), Det är fullständigt omöjligt
edit: fyfan att behöva försvara Monsanto, men ibland måste man.

Kan bara gå på vad säljaren, som hade vart på säkerhetskurs gällande koncetrerad roundup, sa till mig. Brämnskador/frätskador - vad du nu vill kalla det. Poängen är att du vill INTE ha koncentrerad roundup på din hud.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kan bara gå på vad säljaren, som hade vart på säkerhetskurs gällande koncetrerad roundup, sa till mig. Brämnskador/frätskador - vad du nu vill kalla det. Poängen är att du vill INTE ha koncentrerad roundup på din hud.

Tror dig, inte fråga om annat, i princip alla "Sprutmedel" åt lantbruksgrödor. Har en massa symboler, för vissa är på riktigt farliga för människor, som tur är börjar de flesta vara förbjudna. men som Roundup är molekyliskt uppbyggd kan den med nuvarande vetenskap inte vara farlig åt människor eller "Bin".

Förbjuds Roundup i Eu är det absolut början på slutet för någon typ av Självförsörjning i Europa. För det finns inget vettigt alternativ .

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kan bara gå på vad säljaren, som hade vart på säkerhetskurs gällande koncetrerad roundup, sa till mig. Brämnskador/frätskador - vad du nu vill kalla det. Poängen är att du vill INTE ha koncentrerad roundup på din hud.

Man ska väl generellt undvika kemikalier på huden men för Roundup så måste man skilja på koncentrat och koncentrat. Den koncentrerade Roundup som såldes till privatpersoner var redan så utspädd att den verkar ha varit ofarlig (har fått den på fingrar osv x antal gånger utan skador bara man sköjer av det inom några min).
Jordbrukskoncentrat är (om jag minns rätt) tre gånger starkare.

Roundup plus grovsalt i de delar av "rören" som blir kvar när man kapar eländet har funkat för mig. Dock är det som sagt en flerårs process. Även kombinerat med att rycka skott.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Låter på er som om säljaren var överdrivet försiktig i sin framställan till mig men det är ok då vi verkar sluta i enighet kring att man oavsett bör vara försiktig vid användandet av kemikalier. Två tummar upp

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Även parkslide är beroende på fotosyntes.
Vi köpte en tjock markduk som blev svetsad ihop har nu en fin gräsmatta istället för parksliden. Da vi inte hade tid til et flerårigt bekämpnings projekt.

Testade i början och dra i dom nya skott med rot, men det fick den till at sprida sig. Däremot funkar det ok at skott ovan mark samt glysofat straks innan frosten.

Permalänk
Skrivet av Bobokrull:

Hur gör du med skotten ? Gräver du ur lite så du får med dig en bit av roten eller klipper du längst med marken ?

Klipper lågt cirka 2 ggr i veckan, så att bladen knappt hinner vecklas ut. Märkte enorm skillnad i somras, nästan ren gräsmatta. Några få som tar sig igenom, blir intressant att se hur det är till sommaren.

Visa signatur

Intel i7 4770k 4,6Ghz ¤ Gigabyte GTX770 ¤ Corsair VX550 ¤ Gigabyte GA-Z87X ¤ Corsair 4x4gb 1600hz RAM ¤ Noctua NH-D14 ¤ SSD 530s Intel 180gb ¤ 5x Noctua NF-A14 ¤ Fractal Design Define R4 ¤ 3x Dell UltraSharp U2414H ¤ SMS Multi Control Triple Clamp ¤ Raptor K50 ¤ Logitech G602 ¤ Windows OS 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Investments:

Klipper lågt cirka 2 ggr i veckan, så att bladen knappt hinner vecklas ut. Märkte enorm skillnad i somras, nästan ren gräsmatta. Några få som tar sig igenom, blir intressant att se hur det är till sommaren.

Dessto mer du klipper, dessto mer breder rotsystemet ut sig, mer eller mindre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

På jobbet när vi skulle sanera det va det prat om att gräva 7 meter ner och 7 meter utanför sista plantan och sen ska det på deponi och förbrännas.

dock sluta det med 2 meter djupt. men gick på förbränning.

Ska man bli av med det helt är det nog ett väldigt jobb tyvärr.