Supertyst surf och videoredigeringsdator (4k)
Har satt ihop en dator för första gången och vill be om lite feedback. Jag kanske har missat att tänka på något eller tänker fel om något.
Jag vill att datorn ska vara närmast knäpptyst vid internet-surfning och kollande på Youtube. Men samtidigt klara av videoredigering i Premiere Pro och då vara så tyst som möjligt. Jag filmar i 4k H.264 4:2:0 24fps och använder ibland övergångar/färgkorrigering/effekter.
Jag har sett videoklipp där man testat 4k H.264 på en jämförbar dator med den jag satt ihop. Man testade color-grading på 60 fps. Det gick inte riktigt att spela upp på 100% i Premiere Pro. Min förhoppning är att det ska fungera att spela upp 24 fps. Processorn i fråga har Intel Quick Sync. Dedikerade grafikkort kostar mycket nu och bidrar också till värme i lådan och fläktljud, tänker jag. Jag kommer nog köpa till något i framtiden så det ska finnas utrymme/fläktar/effekt för det.
Här är hur jag har tänkt:
Corsair RM850X
Har kollat tester och fläktarna startar inte förrän vid 400w och har därefter en fin fläktkurva.
Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD
Ok pris. Snabb read/write. 5 års garanti så den borde klara att det skrivs mycket till disken.
Noctua NH-D15S x3
En 15 cm fläkt. Större fläktar kan köras långsammare och låter mindre. Två-fläktsvarianten kan vara i vägen för ram-minnen så därför tog jag denna.
Noctua NF-A12x25
Baktill
3x Noctua NF-A14 / PWM / 140mm
Två i fronten och en längst bak upptill. Många fläktar innebär att jag kan köra dem saktare för mindre ljud. Och att finns bra kylning om jag köper ett RTX 3070 Ti eller liknande senare.
Fractal Design Meshify 2 Compact
Tänker att ett normalt Geforce ryms här i framtiden samt den stora cpu-kylaren.
Intel Core i5-13600K
Har Intel Quick Sync.
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Wifi 6, PCIe 5. DDR5. USB 3.2 2x2. Fläktstyrning från bios. Inget wifi 6e dock. Finns ju moderkort med fler PCIe-platser men vet inte riktigt vad jag skulle ha dem till i framtiden.
Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) / 4800MHz / DDR5 / CL38
Känt märke. Tog inte ett snabbare ddr5 i och med att det i så fall måste överklockas med xmp (vill ha en så stabil dator som möjligt). Tog ddr5 för att inte behöva köpa ett långsamt ddr4 nu när jag inte vill överklocka. Eftersom iGPU:n använder ramminnet är det bra med mycket ram. T