Supertyst surf och videoredigeringsdator (4k)

Permalänk
Medlem

Supertyst surf och videoredigeringsdator (4k)

Har satt ihop en dator för första gången och vill be om lite feedback. Jag kanske har missat att tänka på något eller tänker fel om något.

Jag vill att datorn ska vara närmast knäpptyst vid internet-surfning och kollande på Youtube. Men samtidigt klara av videoredigering i Premiere Pro och då vara så tyst som möjligt. Jag filmar i 4k H.264 4:2:0 24fps och använder ibland övergångar/färgkorrigering/effekter.

Jag har sett videoklipp där man testat 4k H.264 på en jämförbar dator med den jag satt ihop. Man testade color-grading på 60 fps. Det gick inte riktigt att spela upp på 100% i Premiere Pro. Min förhoppning är att det ska fungera att spela upp 24 fps. Processorn i fråga har Intel Quick Sync. Dedikerade grafikkort kostar mycket nu och bidrar också till värme i lådan och fläktljud, tänker jag. Jag kommer nog köpa till något i framtiden så det ska finnas utrymme/fläktar/effekt för det.

Här är hur jag har tänkt:

Corsair RM850X
Har kollat tester och fläktarna startar inte förrän vid 400w och har därefter en fin fläktkurva.

Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD
Ok pris. Snabb read/write. 5 års garanti så den borde klara att det skrivs mycket till disken.

Noctua NH-D15S x3
En 15 cm fläkt. Större fläktar kan köras långsammare och låter mindre. Två-fläktsvarianten kan vara i vägen för ram-minnen så därför tog jag denna.

Noctua NF-A12x25
Baktill

3x Noctua NF-A14 / PWM / 140mm
Två i fronten och en längst bak upptill. Många fläktar innebär att jag kan köra dem saktare för mindre ljud. Och att finns bra kylning om jag köper ett RTX 3070 Ti eller liknande senare.

Fractal Design Meshify 2 Compact
Tänker att ett normalt Geforce ryms här i framtiden samt den stora cpu-kylaren.

Intel Core i5-13600K
Har Intel Quick Sync.

ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Wifi 6, PCIe 5. DDR5. USB 3.2 2x2. Fläktstyrning från bios. Inget wifi 6e dock. Finns ju moderkort med fler PCIe-platser men vet inte riktigt vad jag skulle ha dem till i framtiden.

Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) / 4800MHz / DDR5 / CL38
Känt märke. Tog inte ett snabbare ddr5 i och med att det i så fall måste överklockas med xmp (vill ha en så stabil dator som möjligt). Tog ddr5 för att inte behöva köpa ett långsamt ddr4 nu när jag inte vill överklocka. Eftersom iGPU:n använder ramminnet är det bra med mycket ram. T

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett kort i premiumklass går på halvfart där ett mellanklasskort maxas. Det kan alltså ibland vara tystare med lite overkill. Och kan alltid klocka ner ett maxat kort så blir de relativt tysta.

Men helt ärligt, om du vill ha knäpptyst så köper du bara en väldigt lång skärmkabel o ställer burken i ett annat rum än där du jobbar. Problemet löst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns overkill att ha så många chassi fläktar på en dator som ska vara tyst och bara köras med igpu

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tycker det ser vettigt ut.

Jag har haft ett liknande bygge men med annan CPU och det gick onekligen att få tyst. Det mesta handlar ju om att trimma fläktkurvor och ibland tåla att termometern visar lite högre siffror innan du drar på fläktarna för fullt. Min rekommendation är att titta på separat mjukvara för fläktstyrningen i Windows och inte bara i BIOS. Det gör det kanske inte bättre men det är lättare att trimma in - färre omstarter.

Även jag tror att du troligen kan klara dig på lite färre fläktar men ... tja, det är ju skoj med lite overkill.

Om du tänker på framtida lite större grafikkort kanske Fractals Torrent-låda är värd att överväga. Den funktionella skillnaden är att de satt PSUn i toppen så att du kan dra in luft genom botten och mata kall frisk luft direkt till GPUn.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer. Skönt, då vet jag att inget var galet.

Kände inte till att vassare grafikkort kan vara tystare. Var lite osäker på grafikkorts möjlighet att anpassa effekt efter belastning. Har ju saftat på med nätagget. Var ju lite samma tänk där.

Jag hade faktiskt den lösningen med dator utanför rummet och lång sladd när jag var student. Är ett bra tips! Nu har jag dock inget bra ställe att ställa datorn på utanför rummet.

Tack för tipset om fläktinställning i windows för att slippa omstarter. Då går det ju också att koppla samma fläkt till både GPU- och CPU-temperaturer samtidigt.

Tror absolut att det stämmer att det är för mycket fläktar. Vill slippa montera fläktar när jag i framtiden köper till grafikkort. Och nu med bara iGPU ska jag testa att köra alla fläktarna jättesakta och tänker mig att det låter mindre än när få fläktar går snabbare. Är det svalare i lådan innebär ju det också att processorkylaren inte behöver gå upp så mycket i varv och göra oljud.

Har sett att Fractal Torrent fått bra i recensioner. Jag var lite orolig att nätagget skulle bli varmt när det sitter i toppen och köra igång sin fläkt. Kände inte till att luft kunde komma in från botten till grafikkortet. Det låter ju bra!

Permalänk

Personligen skulle jag satsa pengar pa en battre processor, dvs 13900k, for videoredigering. Du kan spara lite pengar genom att kopa 2x2x16mb RAM istallet. Om du har rad skulle jag ocksa satsa pa ett z790-kort med inriktning mot content creation, typ Gigabytes Aero G eller D (dar D dessutom brukar har TB/USB4, men som vad jag vet inte kommit som z790 annu).

Jag gillar ocksa Noctuas flaktar, sarskilt 140mm, men blir det verkligen sa stor skillnad mot de flaktar som foljer med chassit? Dessutom om du inte ska overklocka och liknande kommer den ju inte att bli sarskilt varm hur som helst med en D15.

Kor for narvarande en D15 med en 9900k och en 2080 super in en NXZT H500 med de flaktar som foljde med chassit och systemet ar i princip knapptyst nar man surfar / idlar.

Permalänk
Medlem

Tack kebabmannen666 för dina tips.