Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag kommer nära på långkörning, men... Det är bara på långkörning (landsväg) Annars ligger jag på ca 1 l/mil sett över helåret, blandad körning.
Var väldigt nära på att boka en ioniq 5 men säljaren avrådde mig då det var "minst 18 månders leveranstid", får se vilken bil som frestar mig nog för ett köp först!

Vad kör du för något? Bensinare?
Jäkligt trist med den snåla allokeringen av Ioniq 5: or till Sverige. Rullar runt 300 AWD-varianter på våra svenska vägar (enligt Car.info). Runt 1400 totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Om en sån hade funnits så hade alla pratat om det vid det här laget, tyvärr. Mycket av det du efterfrågar kan Skoda Enyaq leva upp till - om du inte vill ha suv så är väl ID Buzz ett korrekt men kanske lite fånigt svar på frågan då jag antar att du menar "en kombi som inte är högre än nödvändigt". Ska du dessutom dra något tyngre så återstår i princip bara de dyraste modellerna...

Skoda Enyaq ser ut att uppfylla många kriterier. Jag har inte varit imponerad av Superb som jag kört en del i jobbet då jag tyckte det känts väldigt budget sett till interiören, men dom kanske bättrat sig med elmodellerna. Dragvikten behöver inte vara så fasligt hög men gärna släp med en skoter eller två.

Mycket hellre en buss än SUV! Då används höjden till något vettigt. Synd bara att den har VWs nya interiör som är skit med kapacitiva knappar som inte är upplysta bl a…

Skrivet av Jonas79:

Vw Space vizzion blir mitt svar till det han efterfrågar som blir som passat kombi med mer utrymmen i kupen. dragkrok och bra räckvidd.

Frågan är bara när den går att köpa

Ser väldigt lovande ut, om den blir lyckad kanske Volvo kan mana sig till att ta fram en EX70 nån gång.

Jag har inte bråttom med att köpa ny bil, kör runt 800-1000 mil per år och ser inte hur det lönar sig att byta i nuläget. Betalar under 2000kr per månad inklusive allt. Var sugen på att leasa tidigare men ändrade åsikt snabbt med stigande räntor och indragen bonus..men när rätt modell finns och jag börjat köra mer så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vw Space vizzion blir mitt svar till det han efterfrågar som blir som passat kombi med mer utrymmen i kupen. dragkrok och bra räckvidd.

Frågan är bara när den går att köpa

2025-2026 innan man kan ha den levererad med fyrhjulsdrift skulle jag tro. Kommer ju komma som sedan först.

Ska mam handla idag och vill ha en V70 så är Enyaq närmast. Utrymmesmässigt är ju Model Y också en kandidat men hela den bilen har en karaktär som inte direkt skriker Volvo.

Skrivet av Purgatory:

Skoda Enyaq ser ut att uppfylla många kriterier. Jag har inte varit imponerad av Superb som jag kört en del i jobbet då jag tyckte det känts väldigt budget sett till interiören, men dom kanske bättrat sig med elmodellerna. Dragvikten behöver inte vara så fasligt hög men gärna släp med en skoter eller två.

Mycket hellre en buss än SUV! Då används höjden till något vettigt. Synd bara att den har VWs nya interiör som är skit med kapacitiva knappar som inte är upplysta bl a…

Ser väldigt lovande ut, om den blir lyckad kanske Volvo kan mana sig till att ta fram en EX70 nån gång.

Jag har inte bråttom med att köpa ny bil, kör runt 800-1000 mil per år och ser inte hur det lönar sig att byta i nuläget. Betalar under 2000kr per månad inklusive allt. Var sugen på att leasa tidigare men ändrade åsikt snabbt med stigande räntor och indragen bonus..men när rätt modell finns och jag börjat köra mer så

1200kg dragvikt kanske blir på gränsen då, för två skotrar. Den har vettig interiör men infotainmentsystemet lämnar en del att önska, men funkar bra mer Android auto och för att reglera klimatet och så. Som sagt är den inte mycket till höjd heller, samma total höjd som en XC70 men något lägre markfrigång. Känns inte som att köra en lastbil.

Ta en provtur om inte annat, och avgör om det är nåt för dig. Du känner nog rätt snabbt om det är nåt eller om du ska vänta. Kommer komma en del vanliga kombis framöver, men som sagt är inte skillnaden så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om man ser till lastvolym, finns det någon elbil som matchar t ex en V70 med fällda baksäten? Runt 1600 liter. Vill helst inte ha en SUV. Gärna fysiska knappar för vanliga reglage. Dragkrok är ett måste.

Som referens är Volvo V70 2.5T AWD så nära perfektion i nästintill alla aspekter jag kan tänka mig. Vill ha den med en elmotor men liknande layout av interiören och övriga funktioner. Dvs ingen gigantisk tablet i mitten som Mach E, Polestar 3, EX90 osv. Ser ingen vits med en acc snabbare än 8-9 sek på en vardagsbil.

Skrivet av Purgatory:

Skoda Enyaq ser ut att uppfylla många kriterier. Jag har inte varit imponerad av Superb som jag kört en del i jobbet då jag tyckte det känts väldigt budget sett till interiören, men dom kanske bättrat sig med elmodellerna. Dragvikten behöver inte vara så fasligt hög men gärna släp med en skoter eller två.

Mycket hellre en buss än SUV! Då används höjden till något vettigt. Synd bara att den har VWs nya interiör som är skit med kapacitiva knappar som inte är upplysta bl a…

Ser väldigt lovande ut, om den blir lyckad kanske Volvo kan mana sig till att ta fram en EX70 nån gång.

Jag har inte bråttom med att köpa ny bil, kör runt 800-1000 mil per år och ser inte hur det lönar sig att byta i nuläget. Betalar under 2000kr per månad inklusive allt. Var sugen på att leasa tidigare men ändrade åsikt snabbt med stigande räntor och indragen bonus..men när rätt modell finns och jag börjat köra mer så

Finns ju ytterligare en kommande som passar in på beskrivningen, dock troligen lite dyrare, Audi A6 Avant e-tron.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-a6-avant-e-t...

Permalänk
Medlem

Blev med elbil nu i veckan då jag tog över en VW ID4 nu i veckan som en på jobbet har haft

Hittills har jag bara laddat den hemma vilket har fungerat bra men lite nervös är jag inför längre tjänsteresor så som till Stockholm. Får undersöka lite vilka appar jag ska vara förberedd med att ha. Ruttplaneringen i den inbyggda navigationen lämnar en del att önska om jag inte förstått det fel.

Bilen jag kommer från är en Mercedes CLA shooting brake. Älskade infotainmentet och navigationen i den (framförallt att man kunde styra verkligen allt från rattens touchpads så att man slapp sträcka sig efter pekskärmen). Infotainmentet i ID4 känns som att resa tillbaka några år i tiden. Carplay räddar upp det hela lite iaf.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Blev med elbil nu i veckan då jag tog över en VW ID4 nu i veckan som en på jobbet har haft

Hittills har jag bara laddat den hemma vilket har fungerat bra men lite nervös är jag inför längre tjänsteresor så som till Stockholm. Får undersöka lite vilka appar jag ska vara förberedd med att ha. Ruttplaneringen i den inbyggda navigationen lämnar en del att önska om jag inte förstått det fel.

Bilen jag kommer från är en Mercedes CLA shooting brake. Älskade infotainmentet och navigationen i den (framförallt att man kunde styra verkligen allt från rattens touchpads så att man slapp sträcka sig efter pekskärmen). Infotainmentet i ID4 känns som att resa tillbaka några år i tiden. Carplay räddar upp det hela lite iaf.

Ladda hem a better route planner och i den så kan du se vilka stationer du kommer att behöva stanna vid och då är det bara att ladda hem deras appar/tag/kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Blev med elbil nu i veckan då jag tog över en VW ID4 nu i veckan som en på jobbet har haft

Hittills har jag bara laddat den hemma vilket har fungerat bra men lite nervös är jag inför längre tjänsteresor så som till Stockholm. Får undersöka lite vilka appar jag ska vara förberedd med att ha. Ruttplaneringen i den inbyggda navigationen lämnar en del att önska om jag inte förstått det fel.

Bilen jag kommer från är en Mercedes CLA shooting brake. Älskade infotainmentet och navigationen i den (framförallt att man kunde styra verkligen allt från rattens touchpads så att man slapp sträcka sig efter pekskärmen). Infotainmentet i ID4 känns som att resa tillbaka några år i tiden. Carplay räddar upp det hela lite iaf.

2 appar du kan klara dig långt med, gissar att det till iphone eftersom du nämnde carplay.
https://apps.apple.com/se/app/chargefinder-laddstationer/id14...
https://apps.apple.com/se/app/elli-charging/id1457901109

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ju ytterligare en kommande som passar in på beskrivningen, dock troligen lite dyrare, Audi A6 Avant e-tron.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-a6-avant-e-t...

A6 etron håller jag stenkoll på, den verkar ganska perfekt. Låg förbrukning, kombi, troligtvis en bra dragvikt, snabb laddning och kommer nog i en RS version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad kör du för något? Bensinare?
Jäkligt trist med den snåla allokeringen av Ioniq 5: or till Sverige. Rullar runt 300 AWD-varianter på våra svenska vägar (enligt Car.info). Runt 1400 totalt.

Japp, bensin! Passat med 3.6l VR6 👍 blir 1000-1200 mil per år, och troligast 100 av dom med släp kopplat så skönt med större bil.

Tyvärr "kräver" jag awd, om jag ska betala. Får se om de löser leveransproblemen (men det låter som att importören har gjort bort sig i avtalet med Hyundai)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Japp, bensin! Passat med 3.6l VR6 👍 blir 1000-1200 mil per år, och troligast 100 av dom med släp kopplat så skönt med större bil.

Tyvärr "kräver" jag awd, om jag ska betala. Får se om de löser leveransproblemen (men det låter som att importören har gjort bort sig i avtalet med Hyundai)

Min uppfattning har varit att det har varit en enorm efterfrågan på Ioniq 5: an globalt. Och av den totala årsproduktionen får Sverige bara en viss del. Som i somras var hela årsproduktionen för 2022 "överbokad" och 1200 svenska kunder fick sina ordrar avbokade. Men jag har verkligen ingen detaljkoll.
Förstår precis varför AWD är ett skall-krav. Jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Kombinationen av höga räntor och höga elpriser (och kanske även kommande lågkonjunktur) verkar ge avtryck på begagnatmarknaden för elbilar:

https://www.dagensps.se/motor/elbil/dyr-el-far-elbilspriser-att-rasa-klipplage/

/M

Fallet verkar fortsätta...

"Nu är det köpläge för den som vill köpa begagnad elbil. Det enligt Blocket, som noterar att priset på elbilar gick ner med 14 procent i november till i genomsnitt 380 000 kronor.

Trenden har hållit i sig efter en längre period av uppgång. De senaste två månaderna har priserna sjunkit med nära 22 procent, trots att bonusen på nya elbilar slopades i början av förra månaden."

https://alltomelbil.se/blocket-priset-pa-begagnade-elbilar-gick-ner-med-14-procent-i-november/

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Keep us posted!

Fått svar från Ford nu:

"Jag beklagar att du känner så. Ford tar säkerheten för ditt fordon och din data på största allvar. Enligt våra villkor och avtal erbjuder vi inte integration/åtkomst till tredje part för närvarande. Ford har strikta kontroller på plats för att säkerställa att dina uppgifter används på rätt sätt; att ge tillgång till detta genom en tredje part tillför risker som Ford inte kan redogöra för. Vi måste också ta hänsyn till din bils hälsa. FordPass är utformad för att fungera i samklang med ditt fordon och säkerställa att förfrågningar om data från fordonet till appen sker vid fastställda frekvenser; tredjepartsåtkomst kan avvika från våra kriterier, vilket kan leda till fordonsproblem som potentiell batteriladdning. "

Det är ju för att skydda mig i första hand, bilen i andrahand. Då kan man inte hålla på att släppa in tredjepart på det här viset, hur skulle det se ut liksom?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Rätt så exakt 15% ökning? "Helt ok"?

Jag hade blivit skogstokig..

Japp, men alternativet är ju tyvärr sämre. Så fick stryka på stoltheten och acceptera att känna sig blåst + principlös i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Volvo har släppt MY24 för C40 och XC40. Större batterier nu så WLTP ligger runt 500-530 km istället, vilket såklart är välkommet Även bakhjulsdrift är en grej numera. Man har också höjt priserna.. en del. En XC40 börjar nu på 636 000 kr men då ingår vinterdäck, Pilot assist, adaptiv farthållare etc så inte helt naket C40 börjar på 654K.

https://www.volvocars.com/se/care-by-volvo/cars/design-your-o...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvo har släppt MY24 för C40 och XC40. Större batterier nu så WLTP ligger runt 500-530 km istället, vilket såklart är välkommet Även bakhjulsdrift är en grej numera. Man har också höjt priserna.. en del. En XC40 börjar nu på 636 000 kr men då ingår vinterdäck, Pilot assist, adaptiv farthållare etc så inte helt naket C40 börjar på 654K.

https://www.volvocars.com/se/care-by-volvo/cars/design-your-o...

Är du säker på att riktiga vinterdäck faktiskt följer med eller är detta livsfarliga som det har använt tidigare på xc40 ?

https://carup.se/livsfarliga-i-nytt-test-volvo-borde-stoppa-r...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är du säker på att riktiga vinterdäck faktiskt följer med eller är detta livsfarliga som det har använt tidigare på xc40 ?

https://carup.se/livsfarliga-i-nytt-test-volvo-borde-stoppa-r...

Går man in i konfiguratorn och scrollar hela vägen ner så finns vinterdäck listat under extra tillbehör. Där är vinterdäck, friktion redan icheckat och med texten "utan kostnad". Dom året runt-däck Volvo använder skulle jag aldrig kalla för vinterdäck.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Fått svar från Ford nu:

"Jag beklagar att du känner så. Ford tar säkerheten för ditt fordon och din data på största allvar. Enligt våra villkor och avtal erbjuder vi inte integration/åtkomst till tredje part för närvarande. Ford har strikta kontroller på plats för att säkerställa att dina uppgifter används på rätt sätt; att ge tillgång till detta genom en tredje part tillför risker som Ford inte kan redogöra för. Vi måste också ta hänsyn till din bils hälsa. FordPass är utformad för att fungera i samklang med ditt fordon och säkerställa att förfrågningar om data från fordonet till appen sker vid fastställda frekvenser; tredjepartsåtkomst kan avvika från våra kriterier, vilket kan leda till fordonsproblem som potentiell batteriladdning. "

Det är ju för att skydda mig i första hand, bilen i andrahand. Då kan man inte hålla på att släppa in tredjepart på det här viset, hur skulle det se ut liksom?!

Vilken bullshit. "Att du får access till data du själv producerar kan innebära odefinierade risker för dig och din bil, vi kan inte förklara alls vilka de är eller hur det skulle innebära en risk att läsa något, men det har inte alls något att göra med att vi vill ta betalt för saker som annars är gratis. Vi lovar..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är du säker på att riktiga vinterdäck faktiskt följer med eller är detta livsfarliga som det har använt tidigare på xc40 ?

https://carup.se/livsfarliga-i-nytt-test-volvo-borde-stoppa-r...

Skrivet av Chippen2188:

Går man in i konfiguratorn och scrollar hela vägen ner så finns vinterdäck listat under extra tillbehör. Där är vinterdäck, friktion redan icheckat och med texten "utan kostnad". Dom året runt-däck Volvo använder skulle jag aldrig kalla för vinterdäck.

Det är precis som Chippen säger, numera ingår alltid vinterdäck. Man måste aktivt välja bort vinterdäck om man inte vill ha några.

De däcken som testas i artikeln är "de gamla Recharge-däcken", som Pirelli kallar Scorpion SF2. Dessa är sedan en tid utbytta till "nya Recharge-däck" som Michelin kallar Cross Climate 2. Michelin-däcken förefaller att vara bättre som vinterdäck än som sommardäck. Bland året-runt-däck är de, de bästa som finns, enligt Tire Reviews. Så pass bra i snö att dom hade slagit hälften av vinterdäcken i vinterdäckstestet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det är precis som Chippen säger, numera ingår alltid vinterdäck. Man måste aktivt välja bort vinterdäck om man inte vill ha några.

De däcken som testas i artikeln är "de gamla Recharge-däcken", som Pirelli kallar Scorpion SF2. Dessa är sedan en tid utbytta till "nya Recharge-däck" som Michelin kallar Cross Climate 2. Michelin-däcken förefaller att vara bättre som vinterdäck än som sommardäck. Bland året-runt-däck är de, de bästa som finns, enligt Tire Reviews. Så pass bra i snö att dom hade slagit hälften av vinterdäcken i vinterdäckstestet.

Så det du säger är att Recharge-däcken fungerar bäst på vintern men nu inkluderar Volvo vinterdäck i alla köp så folk kommer köra dessa Recharge-däck på sommaren istället, där dom presterar sämre.

Tycker det är helt sjukt att man envisas med dessa däck, ett företag som vill vara synonymt med säkerhet sätter på året runt-däck på sina bilar. Nu när dom skickar med både Recharge-däck och vinterdäck så kan det ju inte ens handla om kostnadsbesparing, varför gör man såhär?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Så det du säger är att Recharge-däcken fungerar bäst på vintern men nu inkluderar Volvo vinterdäck i alla köp så folk kommer köra dessa Recharge-däck på sommaren istället, där dom presterar sämre.

Tycker det är helt sjukt att man envisas med dessa däck, ett företag som vill vara synonymt med säkerhet sätter på året runt-däck på sina bilar. Nu när dom skickar med både Recharge-däck och vinterdäck så kan det ju inte ens handla om kostnadsbesparing, varför gör man såhär?

Jag håller med om att det verkar inkonsekvent och dåligt igenomtänkt. Och varje gång Volvo har försvarat (1, 2) sina beslut, baserat på egen data, finns det hundratals tangentbordskrigare ute i stugorna beredda att kapa dom vid fotknölarna.

Dom flesta testar aldrig ett däcks gränser med risk för liv och hälsa, oavsett årstid. Man gör också normalt max två skiften på en 12-månadersperiod. Men varje år åker många runt med sommardäck trots vinterväglag och vinterdäck trots barmark, plusgrader och ibland stekande solsken. Ändå är alltså däck som Cross Climate 2 de sämsta som finns i alla lägen?

Det optimala är väl att varje bilförare har tillgång till ett eget däckhotell med flera uppsättningar fräscha däck för varje slags scenario för bästa möjliga varvt..., jag menar, säkerhet för både föraren och andra trafikanter. Och dessa däck skiftas utan fördröjning vid varje slags omslag i väder. Eller?

För den som orkar läsa:

https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/volvo-recharge-dack

Jag förstår dom, givet verkligheten som den har sett ut och fortsätter att se ut. Sen har dessa däck sämre rykte än de förtjänar.
En sak kommer dock alltid att vara sant: alla däck är inte skapta lika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Jag håller med om att det verkar inkonsekvent och dåligt igenomtänkt. Och varje gång Volvo har försvarat (1, 2) sina beslut, baserat på egen data, finns det hundratals tangentbordskrigare ute i stugorna beredda att kapa dom vid fotknölarna.

Dom flesta testar aldrig ett däcks gränser med risk för liv och hälsa, oavsett årstid. Man gör också normalt max två skiften på en 12-månadersperiod. Men varje år åker många runt med sommardäck trots vinterväglag och vinterdäck trots barmark, plusgrader och ibland stekande solsken. Ändå är alltså däck som Cross Climate 2 de sämsta som finns i alla lägen?

Det optimala är väl att varje bilförare har tillgång till ett eget däckhotell med flera uppsättningar fräscha däck för varje slags scenario för bästa möjliga varvt..., jag menar, säkerhet för både föraren och andra trafikanter. Och dessa däck skiftas utan fördröjning vid varje slags omslag i väder. Eller?

För den som orkar läsa:

https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/volvo-recharge-dack

Jag förstår dom, givet verkligheten som den har sett ut och fortsätter att se ut. Sen har dessa däck sämre rykte än de förtjänar.
En sak kommer dock alltid att vara sant: alla däck är inte skapta lika.

Så kan man ju inte säga. Det är klart att man sällan går nära gränserna för ett däck men när man gör det är det ju ganska stor chans att det är en kritisk situation. Det är väldigt sällan ABS kickar in när jag kör exempelvis, men det betyder inte att jag lika gärna kan skippa det för när det verkligen är på väg att gå åt skogen är ju när den gör nytta liksom.

Att folk är dåliga på att byta däck kan säkert stämma, men de flesta kör åtminstone lagligt så problemet är i så fall mestadels vinterdäck utan dubb ("året runt") på sommaren. Och det handlar ju inte om dessa däck, har man en ny bil så är man ju väldigt mycket mer benägen att byta däck och däcken på en ny bil lär vara utslitna om inte efter första ägaren så åtminstone efter andra eller tredje, vilket borde vara då någon kanske får för sig att snåla och köra på "året runt däck".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag håller med om att det verkar inkonsekvent och dåligt igenomtänkt. Och varje gång Volvo har försvarat (1, 2) sina beslut, baserat på egen data, finns det hundratals tangentbordskrigare ute i stugorna beredda att kapa dom vid fotknölarna.

Dom flesta testar aldrig ett däcks gränser med risk för liv och hälsa, oavsett årstid. Man gör också normalt max två skiften på en 12-månadersperiod. Men varje år åker många runt med sommardäck trots vinterväglag och vinterdäck trots barmark, plusgrader och ibland stekande solsken. Ändå är alltså däck som Cross Climate 2 de sämsta som finns i alla lägen?

Det optimala är väl att varje bilförare har tillgång till ett eget däckhotell med flera uppsättningar fräscha däck för varje slags scenario för bästa möjliga varvt..., jag menar, säkerhet för både föraren och andra trafikanter. Och dessa däck skiftas utan fördröjning vid varje slags omslag i väder. Eller?

För den som orkar läsa:

https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/volvo-recharge-dack

Jag förstår dom, givet verkligheten som den har sett ut och fortsätter att se ut. Sen har dessa däck sämre rykte än de förtjänar.
En sak kommer dock alltid att vara sant: alla däck är inte skapta lika.

Upplever ditt inlägg som ganska drygt. Vet inte om du tog illa upp av oklar anledning men det var inte min tanke..

Tycker dock nyheten om att Volvos elbilar får större batteri, bakhjulsdrift och en rejäl prishöjning är både roligare och mer relevant för tråden än Recharge-däcken, dom har gåtts igenom otaliga gånger tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har ni för lösning nu om vintertid eller oväder för att skydda ladduttaget från snö och is mm?

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Vad har ni för lösning nu om vintertid eller oväder för att skydda ladduttaget från snö och is mm?

Typ en sån:

https://www.amazon.se/dp/B0BG1BWZ1N/ref=mp_s_a_1_15?keywords=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Upplever ditt inlägg som ganska drygt. Vet inte om du tog illa upp av oklar anledning men det var inte min tanke..

Tycker dock nyheten om att Volvos elbilar får större batteri, bakhjulsdrift och en rejäl prishöjning är både roligare och mer relevant för tråden än Recharge-däcken, dom har gåtts igenom otaliga gånger tidigare.

Tog inte alls illa upp. Var heller inte menat som drygt eller på något sätt personligt (om du tog åt dig) . Dylika diskussioner brukar tyvärr ofta bli anekdotiska och osakliga. Man känner och upplever utan särskilda belägg, och det bidrar ofta egentligen bara till gällande likriktning. Maths på Carup/Dagens PS etc. har bestämt sig för sin åsikt oavsett vad tester och systematiska prover ger för resultat.

Från länken i mitt förra inlägg:

JAG HAR LÄST NÅGRA KRITISKA ARTIKLAR MOT RECHARGE-DÄCKEN. ÄR DE HÄR DÄCKEN VERKLIGEN SÄKRA?
Ja, de är säkra. Kritiken kan bero på det skamfilade rykte som tidigare så kallade “året-runt-däck” har haft. I våra tester har våra Rechargedäck presterat 8-9 meter kortare bromssträcka än nordiska friktionsdäck på blött underlag. Och i blött väglag är Rechargedäcken lika bra eller bättre än sommardäck.
I den bästa av världar skulle man ha ett eget däckhotell med däck framtagna för varje specifikt väder och väglag, men det går ju inte. Därför är Rechargedäcken framtagna för en rad olika typer av väder och väglag, inte minst när temperaturer och väder skiftar snabbt. Våra tester har visat att Rechargedäcken är ett säkrare alternativ för den typen av väglag som förekommer i södra och mellersta Sverige.

Nu är var visserligen Gustaf Sjöholm, som står som skribent för ovanstående text, "PR & Content manager" och inte teknisk eller säkerhetschef eller dylikt på Volvo. Vill ändå tro att han inte direkt ljuger och förhärligar en hemsk verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tog inte alls illa upp. Var heller inte menat som drygt eller på något sätt personligt (om du tog åt dig) . Dylika diskussioner brukar tyvärr ofta bli anekdotiska och osakliga. Man känner och upplever utan särskilda belägg, och det bidrar ofta egentligen bara till gällande likriktning. Maths på Carup/Dagens PS etc. har bestämt sig för sin åsikt oavsett vad tester och systematiska prover ger för resultat.

Från länken i mitt förra inlägg:

JAG HAR LÄST NÅGRA KRITISKA ARTIKLAR MOT RECHARGE-DÄCKEN. ÄR DE HÄR DÄCKEN VERKLIGEN SÄKRA?
Ja, de är säkra. Kritiken kan bero på det skamfilade rykte som tidigare så kallade “året-runt-däck” har haft. I våra tester har våra Rechargedäck presterat 8-9 meter kortare bromssträcka än nordiska friktionsdäck på blött underlag. Och i blött väglag är Rechargedäcken lika bra eller bättre än sommardäck.
I den bästa av världar skulle man ha ett eget däckhotell med däck framtagna för varje specifikt väder och väglag, men det går ju inte. Därför är Rechargedäcken framtagna för en rad olika typer av väder och väglag, inte minst när temperaturer och väder skiftar snabbt. Våra tester har visat att Rechargedäcken är ett säkrare alternativ för den typen av väglag som förekommer i södra och mellersta Sverige.

Nu är var visserligen Gustaf Sjöholm, som står som skribent för ovanstående text, "PR & Content manager" och inte teknisk eller säkerhetschef eller dylikt på Volvo. Vill ändå tro att han inte direkt ljuger och förhärligar en hemsk verklighet.

Det är väl ganska självklart att en PR-snubbe från Volvo säger att man kan lita på Recharge-däcken? Volvo får jättegärna presentera sina testresultat och siffror men så länge dom inte gör det blir det ju inget annat än marknadsföring.

Vi Bilägare gjorde ett test som publicerades i slutet av oktober där man kommer fram till att Recharge-däcken har sitt högsta fokus på rullmotstånd, något som jag tycker antyds väldigt tydligt i den artikel du länkar till Volvo.

En intressant grej är att Recharge-däcket presterar dåligt i låg temperatur på asfalt vs mot ett sommardäck, ganska precis den situation som Volvo säger att däcket är så fantastiskt bra till.

Menar inte att Vi Bilägares test är the one to rule them all men det är iallafall ett test där man tydligt beskriver hur man gått tillväga.

https://www.vibilagare.se/test/dack/volvos-nya-recharge-dack-...

Summa summarum: Min slutsats är att Recharge-däcken tagits fram för att minska rullmotståndet och öka räckvidden i första hand. Säkerheten har fått backa i prioordningen. Att ett företag som profilerar sig som säkerheten själv gör så tycker jag är fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så kan man ju inte säga. Det är klart att man sällan går nära gränserna för ett däck men när man gör det är det ju ganska stor chans att det är en kritisk situation. Det är väldigt sällan ABS kickar in när jag kör exempelvis, men det betyder inte att jag lika gärna kan skippa det för när det verkligen är på väg att gå åt skogen är ju när den gör nytta liksom.

Att folk är dåliga på att byta däck kan säkert stämma, men de flesta kör åtminstone lagligt så problemet är i så fall mestadels vinterdäck utan dubb ("året runt") på sommaren. Och det handlar ju inte om dessa däck, har man en ny bil så är man ju väldigt mycket mer benägen att byta däck och däcken på en ny bil lär vara utslitna om inte efter första ägaren så åtminstone efter andra eller tredje, vilket borde vara då någon kanske får för sig att snåla och köra på "året runt däck".

Klart man kan säga så! Den där gränsen är inget som är statiskt. Snarare ändras den väldigt mycket beroende många saker så som temperatur (i både däck och underlag), underlag (asfalt, betong, kullersten, grus, is, snö etc.), mönster och ålder på gummit.

Har en polare som ska ha det värsta i allt. Han kör sin vardags-Merca med Cup 2-däck. Försöker förklara att dom gör sig bäst på torr varm asfalt när däcket i sig har kommit upp rätt temperatur. Men nä...dom är bäst ända fram till slutet av oktober då dubbdäcken åker på... Trots detta klarar både han och jag köra på rätt sida av våra respektive marginaler och gränser (som är väldigt olika under året).

Michelin CC2 ("nya" Rechargedäcken) känns trygga hittills, kan jag meddela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är väl ganska självklart att en PR-snubbe från Volvo säger att man kan lita på Recharge-däcken? Volvo får jättegärna presentera sina testresultat och siffror men så länge dom inte gör det blir det ju inget annat än marknadsföring.

Vi Bilägare gjorde ett test som publicerades i slutet av oktober där man kommer fram till att Recharge-däcken har sitt högsta fokus på rullmotstånd, något som jag tycker antyds väldigt tydligt i den artikel du länkar till Volvo.

En intressant grej är att Recharge-däcket presterar dåligt i låg temperatur på asfalt vs mot ett sommardäck, ganska precis den situation som Volvo säger att däcket är så fantastiskt bra till.

Menar inte att Vi Bilägares test är the one to rule them all men det är iallafall ett test där man tydligt beskriver hur man gått tillväga.

https://www.vibilagare.se/test/dack/volvos-nya-recharge-dack-...

Summa summarum: Min slutsats är att Recharge-däcken tagits fram för att minska rullmotståndet och öka räckvidden i första hand. Säkerheten har fått backa i prioordningen. Att ett företag som profilerar sig som säkerheten själv gör så tycker jag är fel.

Det är nog inte så enkelt.
Finns ju heller inget däck som är överlägset på allt. Man får prioritera (som bolag och privatperson). Under mars-maj och september-oktober kan vädret svänga ganska skarpt och då tror jag på riktigt att dom bästa åretruntdäcken slår sommar och/eller vinterdäcken. Men under kargaste vinterdagarna vinner nordiska vinterdäcken och under dom hetaste och torraste sommardagarna vinner UHP/UUHP-däcken (typ Michelin PS 4/4 S). Åretruntdäcken viktas inte mot ytterligheterna utan snarare mot mitten och det går nog bra om man vet vilka begränsningar man har.

För att förtydliga var jag står:
Varit väldigt hårt kritisk mot bekväma lösningar som åretruntdäck. Landat i att dom inte är den åttonde dödssynden utan är rätt bra ibland.
Jag föredrar UHP-sommardäck på sommaren.
Jag föredrar europeiska vinterdäck på vintern (kortare vintrar på senare år).
Omdöme väger tyngre än däcktyp och modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Klart man kan säga så! Den där gränsen är inget som är statiskt. Snarare ändras den väldigt mycket beroende många saker så som temperatur (i både däck och underlag), underlag (asfalt, betong, kullersten, grus, is, snö etc.), mönster och ålder på gummit.

Jo det är klart att det finns olika förutsättningar i olika situationer. Men i allmänhet kör man inte så fort och är därmed inte så beroende av däckens kvaliteter på andra vägunderlag än asfalt, sen kan den vara torr eller blöt, eller isig eller snötäckt förstås.

Men det jag hade invändningar mot var inte så mycket att "året runt däck" kan vara en bra kompromiss, det säger jag inte emot även om det förstås beror mycket på ens situation, utan att det inte spelar någon roll för att folk inte "testar däckens gränser" ändå, typ. Det handlar inte om att man märker av det själv i vanlig körning eller att man "testar gränserna" utan att däcken ger en förmågan att bromsa eller styra undan när det verkligen behövs.

Citat:

Har en polare som ska ha det värsta i allt. Han kör sin vardags-Merca med Cup 2-däck. Försöker förklara att dom gör sig bäst på torr varm asfalt när däcket i sig har kommit upp rätt temperatur. Men nä...dom är bäst ända fram till slutet av oktober då dubbdäcken åker på... Trots detta klarar både han och jag köra på rätt sida av våra respektive marginaler och gränser (som är väldigt olika under året).

Jo absolut, att många köper på sig "det värsta" även om det absolut inte är det bästa för dem är ju inte ovanligt. Se bara på alla som köper till keramiska bromsar exempelvis, de är sämre på alla sätt och vis utanför extremt hård körning och kostar många tusenlappar, ändå är de inte ovanliga. Eller typ att köpa en Range Rover när man aldrig kör utanför asfalten.

Citat:

Michelin CC2 ("nya" Rechargedäcken) känns trygga hittills, kan jag meddela.

Det är ju bra, men de är ju en kompromiss ändå, vilket förstås gäller alla däck i viss utsträckning, men mer så här. För mig är ett "europeiskt friktionsdäck" en ganska bra kompromiss, vintern är kort här så tiden med snö eller is är väldigt kort och för resten av tiden är ju egenskaper på blöt eller torr väg viktigare och där är de bättre. Hade jag bott långt norrut så hade jag nog prioriterat vinteregenskaperna mer förstås, och sannolikt inte kört på "året runt". Men dessa däck ska täcka alla scenarion, från månader av snö och is i norra landet till "sommarväglag" 99% av tiden med kanske lite slask den sista procenten i Skåne liksom.

Permalänk
Medlem

Geezus.

Nu råder det verkligen nyhetstorka…