Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Några exempel på språk som säger koffein eller liknande:
Armeniska, azerbajdzjanska, bosniska, kroatiska, tjeckiska (kofein), bulgariska, malawi/chichewa (khofi), danska, estniska, finska (kofeiini)...
Ska jag fortsätta?

Nja, det räcker, det finns tydligen språk jag inte kan eller förstår Läste på lite för att se vad mer jag missat och, se där, koffein är en psykoaktivt centralstimulerande drog, något jag också missat. Att tein är samma sak visste jag men inte att guaranin och matein också är exakt samma kemiska förening. Jag går tydligen också miste om flera alternativa sätt att berusa mig. Nåja, det finns fortfarande en massa andra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Pro-gnäll:
Nej det är inte alls utmärkt eller bra. Faktiskt riktigt illa, diskvatten är bättre.

Nja vet inte riktigt om jag håller med, just det snabbkaffet tycker jag fungerar utmärkt till kaffenol.
Kaffenol

Bara man slipper dricka eländet så...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nja vet inte riktigt om jag håller med, just det snabbkaffet tycker jag fungerar utmärkt till kaffenol.
Kaffenol

Bara man slipper dricka eländet så...

Tycker ändå att det är bättre än Gevalias pulverkaffe och automatkaffet på jobbet.

Permalänk
Avstängd

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Permalänk

Få tiden att räcka med. Och det skulle behöva något som heter vård av föräldrars teknisk utrustning för att få tiden räcka med.
Man har jobbigt i sitt liv, precis som alla andra. Utöver ens liv så måste man hjälpa till att få andras liv att fungera, det är konstant hela tiden saker. Och väldigt ofta är det så att man skulle behöva åka till dem för att uträtta enkla saker.
Det kan vara saker som att de har råkat trycka på en knapp på tvn så de har hamnat i en meny. De har haft denna tv i över 5år, de har även haft exakt samma tv box lika länge. De använder den flera timmar per dag.
Jag själv äger en helt annan tv av ett annat fabrikat, har aldrig någonsin ägt en tvbox för tvkanaler.
Men självklart ska jag behöva åka 20mil enkel väg för att lista ut hur man fixar det, istället för att de kan lägga 15minuter på att försöka lösa det själva.

Samma sak med bilen etc. Jag kör knappt bil, äger ingen etc. Men självklart så bör jag åka 20mil för att de har råkat komma åt någon inställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Creepy yes. Halva åldern plus sju är väl ungefär där det börjar bli ok enligt normerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Creepy yes. Halva åldern plus sju är väl ungefär där det börjar bli ok enligt normerna.

Nej förihelvete. Den där grejen är bara fel och idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Känns det konstigt så känns det konstigt, men helt ärligt är ålder bara en siffra… kolla på Frankrikes president, eller ett otal andra exempel.

Vissa människor når sin mognadsgrad vid helt olika tillfällen i livet och kan passa utmärkt, till exempel i avseende att vilja skapa familj och annat. 24 år är en vuxen människa som kan ta egna beslut

Permalänk
Skrivet av stgr:

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Men det var ändå en homo sapiens eller? Jag var ute efter samma sak men det var en Bos taurus. (Ko på svenska)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ålder bara en siffra

Håller med om detta. Så länge det inte handlar om grooming eller nåt annat äckligt så spelar inte åldern någon roll.

Anna Nicole Smith gifte sig som 26-åring med en 89-åring.
Gold digger, tänker folk.
Hennes dagböcker från tiden säger annat dock:

“If Jesus decides to take him I don’t know what I’ll do. I love him so much it hurts me to sit and watch him when he’s hurting. I just want to hold him, touch him let him no how much I care.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Creepy yes. Halva åldern plus sju är väl ungefär där det börjar bli ok enligt normerna.

Det som är creepy är hur ni resonerar. Jag var ihop med en 38 år gammal kvinna när jag var 19 och precis tvärtom lite senare, ihop med en 19-åring när jag var nästan 40. Nu är jag gift med en kvinna som är 13 år yngre och vi har varit ihop i 36 år och gifta i 32. Så sant som någon sa. Det är bara siffror, tycker man om varandra så spelar åldern inte så stor roll. Det börjar ha en betydelse nu när jag är 77 och har fått en del ålderskrämpor. Tycker det är lite trist att frun som fortfarande är alert inte har en lika alert man. Men hon verkar inte bry sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Nej förihelvete. Den där grejen är bara fel och idioti.

Jag säger inte att det är rätt, bara att det är där någonstans som det börjar vara acceptabelt enligt de samhälleliga normerna.

Skrivet av serafim:

Det som är creepy är hur ni resonerar. Jag var ihop med en 38 år gammal kvinna när jag var 19 och precis tvärtom lite senare, ihop med en 19-åring när jag var nästan 40. Nu är jag gift med en kvinna som är 13 år yngre och vi har varit ihop i 36 år och gifta i 32. Så sant som någon sa. Det är bara siffror, tycker man om varandra så spelar åldern inte så stor roll. Det börjar ha en betydelse nu när jag är 77 och har fått en del ålderskrämpor. Tycker det är lite trist att frun som fortfarande är alert inte har en lika alert man. Men hon verkar inte bry sig.

Normerna såg förstås annorlunda ut "förr i tiden".

Samtidigt förstår jag ofta inte denna grej. Det finns kanske undantag men i allmänhet så har jag svårt att se att jag skulle vilja ha ett förhållande med någon så mycket yngre, vad skulle vi ha gemensamt liksom? Ett förhållande som inte har något med intellektet att göra möjligtvis men det håller ju knappast särskilt länge ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att det är rätt, bara att det är där någonstans som det börjar vara acceptabelt enligt de samhälleliga normerna.
Normerna såg förstås annorlunda ut "förr i tiden".

Samtidigt förstår jag ofta inte denna grej. Det finns kanske undantag men i allmänhet så har jag svårt att se att jag skulle vilja ha ett förhållande med någon så mycket yngre, vad skulle vi ha gemensamt liksom? Ett förhållande som inte har något med intellektet att göra möjligtvis men det håller ju knappast särskilt länge ändå.

Tror faktiskt de flesta inte primärt söker ett förhållande där åldern är så pass viktig att man inte hunnit lära sig tillräckligt mycket för att föra vissa slags samtal, då ska man nog vara väldigt nördig/akademisk i ett specifikt ämne.

Men visst, sedan finns det ju någon form av övergripande "mogenhet" som tar ett tag att utveckla för de flesta. Men är man runt 20 år och inte helt pantad så finns det nog tillräckligt där för de flesta.

Jag själv lutar dock åt hållet att jag har svårt att connecta med någon som inte är lika sugen som jag är på att diskutera olika samhälleliga och tekniska utvecklingar/tendenser etc... men det har nog mest legat mig i fatet hittills för att vara ärlig.

För att spekulera kring det sista du skriver så är väl det som de flesta söker i grunden trygghet och gemenskap, det är ju en grundläggande drift hos alla människor. Sedan är det väl nice att ha någon fast person att ligga med emellanåt, vad vet jag

Permalänk
Medlem

Åldersgrejen här är verkligen intressant.
Men vi pratar relationer här @stgr eller bara ett ligg? Inget av det är väl fel. Men en relation kan ha vissa utmaningar när åldersskillnaden är så "stor". Ni får ju räkna med dömande blickar och tankar från mindre vetande personer som helt utgår ifrån sina egna ideal. Kör på det om nu hon också visar intresse. Ni är ju båda vuxna och unga, 40 är ju det nya 20!?

Alla ser vi olika på det här. Min bästa vän fick krupp och kräkreflexer när jag berättade att jag träffat en nittonåring, jag själv är 17 år äldre. Han själv fick under sin singelperiod riktigt dåligt samvete när han träffade en fem år yngre tjej. Det är ju ingenting tyckte jag.
Jag och numera fyllda tjugoåringen träffas en till två gånger i veckan endast för en sak. Ett upplägg som passar oss bra. Man lär ju känna varandra lite mer för varje gång. Men någon seriöst relation lär det inte bli utav detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Du är för gammal för henne, bara att släppa det innan det blir mer creepy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att det är rätt, bara att det är där någonstans som det börjar vara acceptabelt enligt de samhälleliga normerna.

Nej, det är bara trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Faen jag fick min "gammelgubbe"-moment nyss..

Tydligen gillar jag en tjej som är 18 år yngre än mig.. Visst laglig, men ändå creepy känner jag att det är. Jag är 42 rotationer asgammal..

Inte så konstigt. Oavsett ålder på mannen så tycker denne att ca 23 år är mest attraktiva åldern på en kvinna. Kvinnor håller sig däremot närmre sin egen ålder genom hela livet.

EDIT: Källa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Tror faktiskt de flesta inte primärt söker ett förhållande där åldern är så pass viktig att man inte hunnit lära sig tillräckligt mycket för att föra vissa slags samtal, då ska man nog vara väldigt nördig/akademisk i ett specifikt ämne.

Tja det är ju en aspekt, men än mer handlar det väl om att man sällan har så mycket gemensamt med någon mycket yngre eller äldre. Det kan absolut vara intressant att prata med någon från en helt annan generation men förr eller senare så handlar det inte om intressanta samtalsämnen längre utan om ganska grundläggande skillnader i hur man ser på saker, vad man har upplevt och så.

Citat:

Men visst, sedan finns det ju någon form av övergripande "mogenhet" som tar ett tag att utveckla för de flesta. Men är man runt 20 år och inte helt pantad så finns det nog tillräckligt där för de flesta.

Tja, men "helt pantad" är ju något flytande. Som tjugoåring tyckte jag ju i allmänhet att fyrtioåringar var ganska pantade eller i alla fall inte alls hade samma prioriteringar eller förhoppningar som jag, och tyckte att tjugoåringar i allmänhet var rätt smarta. Som fyrtioåring så känns argument och resonemang från tjugoåringar extremt banala och utan djup, i allmänhet alltså. Undantag finns förstås.

Jag gick exempelvis med i en förening för ett tag sedan som mestadels bestod av studenter, men var tvungen att hoppa av efter första mötet då sakerna de diskuterade var helt verklighetsfrånvända och de verkar inte förstå att man kanske har annat att göra än att diskutera exempelvis nationalekonomi med någon som "vet allt" efter fem högskolepoäng och vill redovisa allt den har lärt sig.

Citat:

Jag själv lutar dock åt hållet att jag har svårt att connecta med någon som inte är lika sugen som jag är på att diskutera olika samhälleliga och tekniska utvecklingar/tendenser etc... men det har nog mest legat mig i fatet hittills för att vara ärlig.

Tja, det är ju alltid bra med gemensamma intressen förstås, men också bra med en del som inte är det. De flickvänner jag haft som varit väldigt lika mig inte bara i åsikter och prioriteringar utan också annat som musiksmak och så har ofta blivit lite trista i längden, förhållandena alltså, inte tjejen. Samtidigt kan det ju bli svårt med någon som exempelvis bara lyssnar på vad som spelas på radio om man själv är musikintresserad. Sen får man förstås prioritera, du kanske hatar Iphone exempelvis men är det så farligt om ens flickvän ändå har en sådan? Däremot någon vars intressen mestadels består av smink och att spegla sig (eller filma sig själv för tiktok eller något) hade jag haft svårt med väldigt fort, vilket visserligen inte är exklusivt för yngre personer.

Citat:

För att spekulera kring det sista du skriver så är väl det som de flesta söker i grunden trygghet och gemenskap, det är ju en grundläggande drift hos alla människor. Sedan är det väl nice att ha någon fast person att ligga med emellanåt, vad vet jag

Jo det är klart. Men man kan ju se på de förhållanden med stora ålderskillnader som man ser i samhället. Många handlar rätt uppenbart om status, en ung tjej blir lockad av en äldre man med status eller pengar är väl det vanligaste även om motsatsen också finns. Dessa brukar sällan hålla så länge, i alla fall inte där det är ett faktiskt förhållande. Håller de längre så är det inte sällan ett förhållande där de faktiskt inte umgås eller träffas så mycket.

Sen finns det förstås en massa andra typer också. Min syrras farsa exempelvis har väl inte riktigt "växt upp", han är musiker och har aldrig haft ett riktigt jobb och jag skulle kanske inte kalla honom barnslig men på vissa sätt är han ju mer en tonåring än den sjuttioåring han faktiskt är. Hans tjej är lika gammal som mig, men också något konstig, har bara haft äldre män exempelvis vilket kan ha att göra med uppväxten med hårda föräldrar och så. De håller dock ihop än efter femton år, men de bor inte ihop trots att de har tre barn tillsammans, så jag vet inte.

För mig fick jag en insikt när jag var kanske 30 eller så. Att huruvida ett förhållande blir bra, funkar, har inte så mycket att göra med hur mycket man gillar personen när man träffar den eller hur bra det funkar i sängen, utan mer hur vardagen funkar och om man kan slappna av ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KurtEgon:

Inte så konstigt. Oavsett ålder på mannen så tycker denne att ca 23 år är mest attraktiva åldern på en kvinna. Kvinnor håller sig däremot närmre sin egen ålder genom hela livet.

https://i.redd.it/ad2f4k5wy1n81.jpg

https://i0.wp.com/therationalmale.com/wp-content/uploads/2012/05/smv_curve1.jpg?ssl=1

EDIT: Källa

Fast det där handlar bara om vilka man tycker ser bäst ut, inte vem man vill flytta ihop med, leva med, skaffa barn med eller liknande.

Skönhetsnormerna skiljer sig åt mellan könen, kvinnor ses som mest attraktiva när de är unga för det är sånt vi värderar högt för dem, slät hy, "fast i hullet" och så vidare. Och många män gillar ju också någon form av oskuldsfullhet. Jag vill inte ge mig in i spekulationer om vad kvinnor gillar för det blir aldrig bra.

Och det gäller förstås även mig. Om jag ska kolla på nakenbilder eller porr exempelvis så kollar jag ju hellre på en nittonåring än en femtioåring, men det har liksom inget att göra med vem som är mest attraktiv som helhet, vem jag kan se mig själv med framöver eller så.

Permalänk
Medlem

Skärpning!

Nu vill vi se mera gnäll!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nu kommer lite äkta gubbgnäll, via mig från min far.

Han har bytt från Telia till Allente som TV-leverantör, och idag fick han sin nya TV-box och inser till sin fasa att nya fjärrkontrollen saknar knapp för Text-TV.
Han ska ringa dem imorgon och fråga om de har en fjärrkontroll med Text-TV-knapp...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Nu kommer lite äkta gubbgnäll, via mig från min far.

Han har bytt från Telia till Allente som TV-leverantör, och idag fick han sin nya TV-box och inser till sin fasa att nya fjärrkontrollen saknar knapp för Text-TV.
Han ska ringa dem imorgon och fråga om de har en fjärrkontroll med Text-TV-knapp...

Fy fan... Det borde vara olagligt att inte ha Text-TV knapp för linjär-tv.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Nu kommer lite äkta gubbgnäll, via mig från min far.

Han har bytt från Telia till Allente som TV-leverantör, och idag fick han sin nya TV-box och inser till sin fasa att nya fjärrkontrollen saknar knapp för Text-TV.
Han ska ringa dem imorgon och fråga om de har en fjärrkontroll med Text-TV-knapp...

Min pappa hade samma klagomål med com hemtele2 som han bytte till från Felia (som tappade hela Viasat och inte fixat det än

Han fick en android-puck till tvn som han kan installera text-tv-app på sa dom? What?!

Permalänk
Medlem

Någon ringde mig på jobbtelefonen och sa att han var från Allente och att de precis anslutit TV i mitt område. Undrade om jag var hemma. Varför tror de att jag bor på jobbet och har tid att se på TV på arbetstid?

Permalänk
Snusfri

Lock för örat så man är typ totalt döv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt gubbagnäll för idag får vara att hårlinjen tagit livet av sig. Men nu bereder vi landningsbana! God jul allihop

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Nu kommer lite äkta gubbgnäll, via mig från min far.

Han har bytt från Telia till Allente som TV-leverantör, och idag fick han sin nya TV-box och inser till sin fasa att nya fjärrkontrollen saknar knapp för Text-TV.
Han ska ringa dem imorgon och fråga om de har en fjärrkontroll med Text-TV-knapp...

Den har inte text-tv om det är Allente 1 som de försöker sälja in nu. Kollade lite på den nyligen då jag fick en fråga då de försökte sälja ny box mot bindning. Slutsatsen blev att avvakta då den egentligen inte tillförde särskilt mot den befintliga för vad den används till, men det går ju inte om man behöver ny box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Mitt gubbagnäll för idag får vara att hårlinjen tagit livet av sig. Men nu bereder vi landningsbana! God jul allihop

Satsar på vackra fjordar med bevuxet fjäll emellan än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det där handlar bara om vilka man tycker ser bäst ut, inte vem man vill flytta ihop med, leva med, skaffa barn med eller liknande.

Skönhetsnormerna skiljer sig åt mellan könen, kvinnor ses som mest attraktiva när de är unga för det är sånt vi värderar högt för dem, slät hy, "fast i hullet" och så vidare. Och många män gillar ju också någon form av oskuldsfullhet. Jag vill inte ge mig in i spekulationer om vad kvinnor gillar för det blir aldrig bra.

Och det gäller förstås även mig. Om jag ska kolla på nakenbilder eller porr exempelvis så kollar jag ju hellre på en nittonåring än en femtioåring, men det har liksom inget att göra med vem som är mest attraktiv som helhet, vem jag kan se mig själv med framöver eller så.

Din kommentar motsäger inte min, snarare tvärtom. Allt som attraherar det motsatta könet har sin grund i fortplantning och det är sen stenåldern. Yngre kvinnor har större chans att föda friska barn och överleva själva. Äldre män har mer erfarenhet och längre/större/starkare hade större chans att försörja familjen.

Han sa att han gillade en tjej som är 18 år yngre och det är inte konstigt, det börjar vanligtvis med en yttre attraktion som ger en chansen att utveckla en djupare relation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Mitt gubbagnäll för idag får vara att hårlinjen tagit livet av sig. Men nu bereder vi landningsbana! God jul allihop

Samma här. Är 34 år, har ett skägg som ännu inte utvecklat sig klart, utan är lite fläckigt. Det lär väl aldrig bli ett helt skägg... o hårlinjen har gett upp före skägget blev klart. Får välja att se ut som en bäbis eller som han i team america som klär ut sig till terrorist.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.