AMD Radeon RX 7900 XTX tittar fram i Geekbench

Permalänk

När det gäller XTX-kortet: Några enstaka token-exemplar kommer att släppas för ca 14.000 för att kunna hävda "msrp", sen kommer resten att ligga på ca 16.000 och uppåt, min gissning.

Inte helt ologiskt eftersom det här kortet är minst 15% bättre än 4080, och trots överpris så blir det billigare än 4080, vars överpris är helt bisarrt. När AMDs ocker bara är svagt förolämpande jämfört med Nvidias overkill över alla gränser, så kommer rubbet att säljas slut på direkten, och kvar utan nytt grafikkort står dom som trodde att AMD, techkonsumentens bäste vän, skulle prisa ut Nvidia med besked och återställa ordningen. Så blir det inte, men jag hoppas gärna att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med motsvarande siffror från konkurrenterna i hand räcker nykomlingens resultat föga förvånande inte för att passera det gröna lagets värsting RTX 4090 oavsett gränssnitt

Är det bara jag eller saknas siffror för 4090 i Vulkan? Hade ju varit intressant att se hur långt efter AMDs kort var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag eller saknas siffror för 4090 i Vulkan? Hade ju varit intressant att se hur långt efter AMDs kort var.

Enligt videocardz är 4090 lite mer än 20% snabbare i Vulkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför bry sig så mycket i vad det kostar. Är kortet bra så är kortet bra. Mer nytta och nöje i ett fett grafikkort än lite pengar på banken.

Ok men jag tror 7900XT/XTX kommer ligga norr om 11k. Troligtvis hela vägen upp till 18k beroende på modeller.
Men det lilla positiva tror jag är att Nvidia kommer sänka sina priser något.

Alla skiter inte pengar, framförallt inte när man är småbarnsförälder. Men om du inte bryr dig vad saker kostar och det är för många siffror på bankkontot så kan du ju kanske köpa ett till oss andra med? Delad glädje är dubbel glädje brukar man ju säga

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag eller saknas siffror för 4090 i Vulkan? Hade ju varit intressant att se hur långt efter AMDs kort var.

4090 finns inte med på GB:s topplista av någon anledning, men kollar man individuella resultat så verkar de ligga runt 280000-290000 (det varierar dock kraftigt, känslan är att CUDA/OpenCL verkar lite stabilare). Notera dock att detta är Vulkan Compute, d.v.s. det testar beräkningsprestanda och inte grafikprestanda.

Tillägg: Det verkar som att Vulkan-testet kan variera extremt mycket bara mellan olika körningar på samma dator, så den siffran är nog tyvärr bara att bortse från i artikeln eftersom ett testresultat då inte säger någonting.

Permalänk
Medlem

Är folk lite snurriga vad det gäller priset. En dollar = 10.5. Plus moms och marginal.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fine Wine gäller knappast olanserade produkter, eller hur. Saken är den att AMD är kända för att lägga locket på och inte släppa något som fungerar förrän i absolut sista stund, inte ens korttillverkarna brukar ha rätt drivrutiner.

Ok, ja det stämmer säkert. Om det fanns en driver så var det ju säkert en tidig en då de lär fila på sina "final driver" fram till släpp.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alla skiter inte pengar, framförallt inte när man är småbarnsförälder. Men om du inte bryr dig vad saker kostar och det är för många siffror på bankkontot så kan du ju kanske köpa ett till oss andra med? Delad glädje är dubbel glädje brukar man ju säga

Du tror inte att ungarna blir lite avundsjuka på tomten då?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det intressantaste med ny hårdvara är priset. Tyvärr tror jag inte de kommer leverera där. Kommer säkert att vara billigare än Nvidia, men det säger ju inte så mycket idag....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det är verkligen inte någon sweet spot. Sry, men konsumenter måste sluta skjuta sig själva i foten. Varför i herrans namn accepterar folk att storföretag håller på med regelrätt scalping baserad på dom jävligaste 3 åren i mannaminne? Jag begriper det inte????

Alltid intressant med folk som tror sig förstå marknadsekonomi….

Ser väldigt mycket folk som vill massa saker, rimligheten i det är dock inte där. Ska tillverkarna inte ta betalt för deras kostnadsökningar. Vi har en skillnad mot dollar och Euro på rätt många procent.

Titta på alla ingående variabler och säg att priset är fel… Enda jag hittar är Nvidias vinstmarginal som under pandemin verkar ha varit för hög. Nu? Ser inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem

Klent med läckor hittills.
Korten skall ju ändå släppas snart.

Och jag tror nog att AMD sätter priset efter prestanda.
Så matchar det i snitt ungefär 4080 prestanda så kommer priset att hamna strax under, säg 15%.
Så 14-15000:-, mer för "exklusivare" varianter.

Men mycket hänger ju på raytracing prestandan, känner AMD att dom nu kan konkurrera på den så justerar dom såklart priset efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alla skiter inte pengar, framförallt inte när man är småbarnsförälder. Men om du inte bryr dig vad saker kostar och det är för många siffror på bankkontot så kan du ju kanske köpa ett till oss andra med? Delad glädje är dubbel glädje brukar man ju säga

Jag var inte helt seriöst med mitt inlägg men det är ju svårt att tolka ibland när man är online och bara läser en text!
Vet att alla inte skiter pengar. Barn kostar en hel del. Men det handlar om prioriteringar också.
Jag lägger betydligt mer pengar på min datorhörna än vad jag egentligen behöver.

Oavsett så har grafikkort blivit väldigt dyra och det är tråkigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vad tror ni, kommer jag behöva nytt MoBo, Ram & CPU om jag vill ha RX 7900 XTX i burken? eller kan min i7 7700k @4.8 med 16GB Ram får det att lira bra ändå?

Optimalast vore nog om du spelar i 4K 60Hz. I lägre upplösningar och/eller högre uppdateringsfrekvenser så beror det på hur krävande spelen är, vilka grafikinställningar du kör, och hur många FPS du nöjer dig med. I vissa fall så kanske du behöver låsa antalet FPS för att minska mängden micro-stutter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Nån som vet att Asus strix serie kommer tillverkas ?
Asså asus strix 7900xt eller 7900xtx
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det blir lite rediga grejer den här gången. Och att det finns folk som vill köpa. Det kan bli en hård fajt. Nvidia kommer ju knappast bara se på ifall dom här säljer 4090-style.

Håller tummarna för att det finns både tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alla skiter inte pengar, framförallt inte när man är småbarnsförälder. Men om du inte bryr dig vad saker kostar och det är för många siffror på bankkontot så kan du ju kanske köpa ett till oss andra med? Delad glädje är dubbel glädje brukar man ju säga

Även om man har råd och man knappt ens skulle märka att summan försvann från kontot, så köper jag inte ett grafikkort för summan man fick en hel speldator för (för några år sedan) av ren princip..

Permalänk
Medlem

Tycker att priset är ganska irrelevant när det kommer till summan 10k, 15k, eller 25k.

Vi pratar en high end produkt för att kunna driva spel i cirka 100fps i 4k upplösning. Detta är en lyxprodukt som vi som har Datorspel / Datorprestanda som hobby trånar efter. Vi får samtidigt inte glömma att det är det bästa vi kan köpa inom våran hobbykategori.

Vad är den bästa high end bilen/båten och i vilken priskategori hamnar den i för de som är entusiaster kring detta?
Lägg därefter på en extrem inflation som Sverige i övrigt varit ganska skonade från så hamnar vi tyvärr här med en väldigt dyr leksak.

/underbetald arbetare

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

Verkar vara mot 4070Ti matchen kommer att vara.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Optimalast vore nog om du spelar i 4K 60Hz. I lägre upplösningar och/eller högre uppdateringsfrekvenser så beror det på hur krävande spelen är, vilka grafikinställningar du kör, och hur många FPS du nöjer dig med. I vissa fall så kanske du behöver låsa antalet FPS för att minska mängden micro-stutter.

Personligen kommer jag ligga kvar på 1440p i många år till, siktar efter höga grafikinställningar med hög FPS.
Sitter med en 240Hz 1440p skärm idag men att ligga på 140fps o uppåt.

Funderar på om AMDs värstingkort eller t.ex deras 6900xtx blir flaskad av min nuvarande CPU... om det är så märkbart att det är bäst att uppgradera CPU m.m samtidigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RTX 4090 och 4080 har en ökning med cirka 40% mot sitt MSRP pris gentemot svenska butiker.

Så 999$ för XTX varianten ger cirka 14 500 kr i sämsta fall, dock kan inte ÅF ta lika bra betalt för AMDs kort som för Nvidia så jag tror dessa landar mellan 12 500 kr till 13 500 kr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Så när får vi se oberoende testare av kortet ? Säljstart ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför bry sig så mycket i vad det kostar. Är kortet bra så är kortet bra. Mer nytta och nöje i ett fett grafikkort än lite pengar på banken.

Ok men jag tror 7900XT/XTX kommer ligga norr om 11k. Troligtvis hela vägen upp till 18k beroende på modeller.
Men det lilla positiva tror jag är att Nvidia kommer sänka sina priser något.

För att priset är viktigt för många konsumenter framförallt de som inte har en kappsäck full med guldmynt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Så när får vi se oberoende testare av kortet ? Säljstart ?

Säljstart 13e december, tester dagen innan?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, varför skulle AMD ta 3 tusen premium på den svenska marknaden för?

Moms.

Permalänk
Medlem

Hmm, ju mer jag tänker på detta så var det ju lite såhär det fungerade när jag började joddla med datorer. Inte många som verkligen hade råd med ett Voodoo 2-kort när de var nya och de som hade det, de satt på dem länge och väl.

Bara att kavla upp ärmarna och börja tweaka config-filer tills spel ser ut som gröt för att få njuta FPS över 30, nu återgår vi till de goa gamla tiderna igen där man verkligen fick anstränga sig för att plocka ur minsta lilla prestanda ur allt (för man då bodde hemma utan lön eller annan inkomst men jaja).

Saker är skitdyrt, lev med vad du har.

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta stort om man även testar Resize BAR med Amd CPU på dessa kort @sweclockers

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Hmm, ju mer jag tänker på detta så var det ju lite såhär det fungerade när jag började joddla med datorer. Inte många som verkligen hade råd med ett Voodoo 2-kort när de var nya och de som hade det, de satt på dem länge och väl.

Bara att kavla upp ärmarna och börja tweaka config-filer tills spel ser ut som gröt för att få njuta FPS över 30, nu återgår vi till de goa gamla tiderna igen där man verkligen fick anstränga sig för att plocka ur minsta lilla prestanda ur allt (för man då bodde hemma utan lön eller annan inkomst men jaja).

Saker är skitdyrt, lev med vad du har.

Mja. Voodoo2 kostade 3000. I dagens penningvärde 4400:-. De flesta som ville ha ett köpte ett. Iaf bland mina vänner. Däremot är det väldigt få som lägger 25 papp eller mer på grafikkort av de jag känner idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Skulle uppskatta stort om man även testar Resize BAR med Amd CPU på dessa kort

Dem har aktiverat det sen sommaren:
https://www.sweclockers.com/artikel/34481-sweclockers-nya-tes...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det där är väl Intel CPU? Jag undrar hur prestandan blir med AMD CPU.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

att jämföra med 4090 är ju lite puckat, det är ju inget kort som en människa med vett å sans lägger pengarna på.
jag skulle snarare ta bort 4090 kortet helt å hållet från tester. För de hushåll som kan, vill, behöver köpa ny GPU har inte ekonomi för ett 4090, inte den stora massan av hushållen. 4090 är inte gemene mans målgrupp helt enkelt. plus att 4090 verkar även vara lite mer "workstation" GPU där den har rejäl prestanda och fördelar för företagare osv.

Som jag ser det så är 4080 som är "bästa kortet för mig" från Nvidia.
Då skall det jämföras med AMD 7900 XTX.

4090 är helt ointressant.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.