Testare sökes till hobby-app med Sveriges Radios utbud

Permalänk
Medlem

Testare sökes till hobby-app med Sveriges Radios utbud

Sverige Radio har ett öppet API som jag använt för att skapa en egen app för att kunna lyssna på deras kanaler och program. Nu söker jag personer som vill testa den här versionen som finns i Google Play sedan en liten tid tillbaka:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pekspro.rad...

Jag använder den själv varje dag och tycker den är stabil. Men jag har ett litet antal enheter att testa på, så lite feedback från andra skulle vara mycket användbart.

Lite funktioner som finns i appen:

  • Favoritlista för program och kanaler.

  • Stöd för nedladdningar (både manuellt och automatisk).

  • Spellista.

  • Se vad du har lyssnat på.

  • Synkronisering av favoriter och historik till andra enheter (via OneDrive).

  • Sömntimer.

  • Mörkt och ljus färgtema.

  • Gratis och reklamfri.

Källkoden finns tillgänglig på GitHub:

https://github.com/pekspro/RadioStorm

Appen finns också för Windows (och Windows Phone) sedan några år tillbaka. Det går utmärkt att synkronisera med dessa versioner.

Permalänk
Medlem

Ser inte sökresultat, sökning get ett svart fält utan text. Dock går det klicka och då kommer jag till var som ser ut att vara ett resultat i listan. Kör mörk tema på mobilen, testade att ändra till ljuset i appen men lika resultat.
OnePlus 10 Pro, Android 13

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta breakman, precis sådant här jag är ute efter :-). Har fixat till buggen i koden.

Permalänk
Medlem

Såg ett grammatiskt fel i README: RadioStorm is an unofficial app the let you listen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Såg ett grammatiskt fel i README: RadioStorm is an unofficial app the let you listen

RadioStorm is an unofficial app the let you listen

RadioStorm is an unofficial app that lets you listen ...

Fast kanske ändra det helt typ

RadioStorm is an unofficial app which lets you listen ...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ett par till saker som jag reagerade på, inga buggar utan mer önskemål:

  1. När jag väljer något i menyn så stannar den kvar på vänster sida. Skulle kännas mer naturligt om den doldes efter att man valt ex 'Program'.

  2. Under program, det är en väldigt lång lista att skrolla i och plåttriga kategorirubriker

    1. Kanske kunna få en översikt på vilka kategorier som finns och välja utifrån den

    2. Kategorirubrikerna är i väldigt lite text, mindre än programmens namn, den blå färgen gör sig inte så bra på svart bakgrund när man kör mörkt läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

RadioStorm is an unofficial app which lets you listen ...

Tack för detta. Har ändrat till ovanstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:
  1. När jag väljer något i menyn så stannar den kvar på vänster sida. Skulle kännas mer naturligt om den doldes efter att man valt ex 'Program'.

Självklart ska det fungera så här. Förstår inte hur jag missat detta Har fixat till det.

Skrivet av breakman:
  1. Under program, det är en väldigt lång lista att skrolla i och plåttriga kategorirubriker

    1. Kanske kunna få en översikt på vilka kategorier som finns och välja utifrån den

    2. Kategorirubrikerna är i väldigt lite text, mindre än programmens namn, den blå färgen gör sig inte så bra på svart bakgrund när man kör mörkt läge

De plåttriga kategorirubrikerna och färgerna har jag kopierat från Windows Phone På den plattformen kunde man också använda rubrikerna för att "zooma ut" och välja en annan kategori för att snabbt hoppa till en annan kategori. Det var en trevlig funktion som jag saknar lite i de andra plattformarna.

Jag ska fundera lite på vad jag kan göra med detta. Jag hade velat ha en snabbfunktion för att snabbt byta kategori, men en bugg i det ramverk jag använder gör att det inte går att scrolla i listan på rätt sätt. Vill även kunna göra det för att snabbt visa ett ospelat avsnitt. Har allt på plats redan för detta

Tack för förslagen, det är mycket uppskattat

Permalänk
Rekordmedlem

Går det att lägga till en funktion för att man själv ska kunna ange en ström, säg att jag vill lyssna på vår lokala kommersiella station https://streaming.943.se/treby915 ?

Det finns en webbradiospelare för pc som heter Screamer och en app med liknade funktioner finns inte så vitt jag vet och det är en väldigt bra pc-webbradiospelare så låt gärna appen inspireras av Screamer.
https://www.screamer-radio.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låt appens källkod vara öppen för alla (lägg den till exempel på Codeberg) och låt folket att ladda hem APK-filen från samma sida som källkoden, alternativt från F-Droid (alltså, inte endast ha den på Play Butik). Då kommer jag att testa den fullt ut (om appen inte använder sig av någon analytik (som Google Analytics) eller annan spårningskod) Ser dock bra ut sett från bilderna.

Lite rak ärlighet: tänk på att många personer vill gärna använda poddströmningsappar, som till exempel AntennaPod. Det kanske kan vara lite/mycket svårt att få folk att använda en annan app som är låst till en enda tjänst, när det finns appar som låter användarna lägga in vilken podd som de själva vill.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att lägga till en funktion för att man själv ska kunna ange en ström, säg att jag vill lyssna på vår lokala kommersiella station https://streaming.943.se/treby915 ?

Nej, det finns inget sådant stöd. Mitt mål är att göra en SR-klient, varken mer eller mindre än så Jag hoppas det finns andra appar som gör detta.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns en webbradiospelare för pc som heter Screamer och en app med liknade funktioner finns inte så vitt jag vet och det är en väldigt bra pc-webbradiospelare så låt gärna appen inspireras av Screamer.
https://www.screamer-radio.com/

Tackar, den ska jag absolut titta på. Inspiration kan jag inte få för mycket av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Låt appens källkod vara öppen för alla (lägg den till exempel på Codeberg) och låt folket att ladda hem APK-filen från samma sida som källkoden, alternativt från F-Droid (alltså, inte endast ha den på Play Butik). Då kommer jag att testa den fullt ut (om appen inte använder sig av någon analytik (som Google Analytics) eller annan spårningskod) Ser dock bra ut sett från bilderna.

Källkoden finns här: https://github.com/pekspro/RadioStorm
En dagsfärsk APK finns här: https://pekspro.com/files/radiostorm/com.pekspro.radiostorm-S...
Någon telemetri finns inte.

Jag har i dagsläget inga planer på att lägga upp den i andra butiker. Jag har gjort så med andra projekt, men har fått för få användare för att jag ska tycka det vara värt det. Kanske kan ändra mig om jag får mycket förfrågningar på det.

Skrivet av Airikr:

Lite rak ärlighet: tänk på att många personer vill gärna använda poddströmningsappar, som till exempel AntennaPod. Det kanske kan vara lite/mycket svårt att få folk att använda en annan app som är låst till en enda tjänst, när det finns appar som låter användarna lägga in vilken podd som de själva vill.

AntennaPod är en utmärkt app, använder den själv ofta För några månader sedan tittade jag i källkoden på det projektet för att lösa i svår bugg i RadioStorm Jag har i dagsläget inga planer på att göra en generell podd-app. Allt jag försöker är att göra en egen SR-klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekspro:

Källkoden finns här: https://github.com/pekspro/RadioStorm
En dagsfärsk APK finns här: https://pekspro.com/files/radiostorm/com.pekspro.radiostorm-S...
Någon telemetri finns inte.

Jag har i dagsläget inga planer på att lägga upp den i andra butiker. Jag har gjort så med andra projekt, men har fått för få användare för att jag ska tycka det vara värt det. Kanske kan ändra mig om jag får mycket förfrågningar på det.

AntennaPod är en utmärkt app, använder den själv ofta För några månader sedan tittade jag i källkoden på det projektet för att lösa i svår bugg i RadioStorm Jag har i dagsläget inga planer på att göra en generell podd-app. Allt jag försöker är att göra en egen SR-klient.

Perfekt! Har nu laddat hem APK-filen och installerat appen. Men jag måste fråga, varför har du inte inkluderat APK-filen till din repo på GitHub?

Några anmärkningar/tips efter att ha testat appen i några fåtal minuter:

  • Tillåt synkronisering via Gpodder, Nextcloud, och/eller låta användaren ladda hem databasfilen (exportera och importera).

  • På program-"sidan", låt användaren fälla ihop och utvidga rubrikerna ("Barn 3 - 8 år", "Barn 9 - 13 år", "Dokumentär", och så vidare). Tänk dig details-taggen i HTML5, samma effekt liksom.

  • Istället för en svart vy när man öppnar appen efter ha haft den nedstängd, visa en laddningsindikation om att innehållet laddas. Jag trodde nämligen att appen hade hängt sig eller nått liknande.

Kommer fortsätta använda din app Bra jobbat än så länge!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Perfekt! Har nu laddat hem APK-filen och installerat appen. Men jag måste fråga, varför har du inte inkluderat APK-filen till din repo på GitHub?

Bra fråga! Det beror till stor del på att på GitHub så för man 500 MB gratis lagringsutrymme varje månad. Då jag bygger releaser av RadioStorm så tar detta en hel del dyrbar plats. Jag har gått över gränsen några gånger, lyckligtvis har jag kunnat rensa bort en del så det har ändå fungerat bra :-). Jag skulle vilja ha APK-filerna tillgängliga där, och jag tror jag plats för att i alla fall ha det på senaste versionen. Behöver sätta in mig bättre exakt hur vad som ingår och så vidare, eller vad det kostar att skaffa mer.

Skrivet av Airikr:

Tillåt synkronisering via Gpodder, Nextcloud, och/eller låta användaren ladda hem databasfilen (exportera och importera).

Jag har några idéer om att kunna synkronisera mot Google Drive som komplement till OneDrive. RadioStorm har ganska bra infrastruktur att kunna synkronisera mot olika ”filsystem”. Gpodder tror jag blir svårt att använda. Nextcloud ser enklare ut. I vilket fall som helst så avvaktar jag med allt detta till vidare. Behöver få en bättre bild av vad folk faktiskt vill ha. En enkel export och import är däremot något jag vill bygga in.

Skrivet av Airikr:

På program-"sidan", låt användaren fälla ihop och utvidga rubrikerna ("Barn 3 - 8 år", "Barn 9 - 13 år", "Dokumentär", och så vidare). Tänk dig details-taggen i HTML5, samma effekt liksom.

Att kunna fälla ihop rubrikerna är en mycket intressant idé Men är lite osäker på om och hur jag kan lösa det rent tekniskt. Jag tittar på en annan lösning just nu, men ska ha detta i bakhuvudet, gillar tanken med det.

Skrivet av Airikr:

Istället för en svart vy när man öppnar appen efter ha haft den nedstängd, visa en laddningsindikation om att innehållet laddas. Jag trodde nämligen att appen hade hängt sig eller nått liknande.

Hm, vet du vilken vy det gällde? Det ska visas en laddningsindikator på alla ställen om jag gjort rätt. Men kanske har missat något.

Skrivet av Airikr:

Kommer fortsätta använda din app Bra jobbat än så länge!

Kul att höra Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Först och främst, förståeligt gällande det begränsade lagringsutrymmet hos GitHub. Bra att du har enkel exportering och importering på planeringsbordet

Skrivet av pekspro:

Hm, vet du vilken vy det gällde? Det ska visas en laddningsindikator på alla ställen om jag gjort rätt. Men kanske har missat något.

Det är när man startar appen för att börja använda den. Först är skärmen svart i kanske 1-2 sekunder, sen visas gränssnittet med en laddningsindikation visas tills innehållet syns. Och sen när man väljer att gå till en podd, så fryser hela appen medan den laddar allt innehåll. Efter kanske 1-2 sekunder (igen) visas alla avsnitt från podden

Man hade ju önskar att appen är snabbare på att reagera på ens tryck, alternativt visar en laddningsindikation om att något är på gång. Annars tror man att appen har hängt sig eller att ens tryck inte har blivit registrerat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

En feature-request till
Skulle prova appen i helgen men konstaterade snabbt att det inte fanns stöd för att casta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är när man startar appen för att börja använda den. Först är skärmen svart i kanske 1-2 sekunder, sen visas gränssnittet med en laddningsindikation visas tills innehållet syns. Och sen när man väljer att gå till en podd, så fryser hela appen medan den laddar allt innehåll. Efter kanske 1-2 sekunder (igen) visas alla avsnitt från podden

Man hade ju önskar att appen är snabbare på att reagera på ens tryck, alternativt visar en laddningsindikation om att något är på gång. Annars tror man att appen har hängt sig eller att ens tryck inte har blivit registrerat.

Bra synpunkter! Helt rätt att navigeringen är lite långsam ibland. Kan ta 0,5 till 1 sekunder innan jag kommer till rätt sida ibland. Ofta är innehållet inläst när man kommer till sidan, vilket kanske är ett fel. Ska gräva djupare i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

En feature-request till
Skulle prova appen i helgen men konstaterade snabbt att det inte fanns stöd för att casta

Kan du utveckla detta lite? Hur vill du att det ska fungera? Jag gissar att det är Chromecast du syftar på och en sådan har jag inte . Sköts inte sådant här direkt ifrån operativsystemet? Jag har verkligen ingen koll

Bluetooth fungerar fint vet jag. Använder det ofta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pekspro:

Kan du utveckla detta lite? Hur vill du att det ska fungera? Jag gissar att det är Chromecast du syftar på och en sådan har jag inte . Sköts inte sådant här direkt ifrån operativsystemet? Jag har verkligen ingen koll

Bluetooth fungerar fint vet jag. Använder det ofta.

Jag har inte programmerat appar men gissar att det här är relevant för att integrera CC i appen ?
https://developers.google.com/cast/docs/android_sender/integr...
https://developers.google.com/cast/docs/audio

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte programmerat appar men gissar att det här är relevant för att integrera CC i appen ?
https://developers.google.com/cast/docs/android_sender/integr...
https://developers.google.com/cast/docs/audio

Ja, det ser ju genomförbart ut :-). Ska läsa på lite och se om jag kan få ihop något. Men behöver något att testa på så det kommer ta ett tag.