SweClockers vinterdatorer 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade en idé för länge sedan som aldrig blev något av, men nu har det bytts chef några gånger så kanske är det dags igen?

Det är så sjukt många köpråd och trådar om saker, borde vi inte kunna ha en ’officiell’ lista med medlemsrekommendationer som uppdateras dagligen och baseras på röster, lite som dagens fynd men för datorer i olika prisklasser

Kanske en tråd för varje av 8, 10, 12, 15, 20, 25 tusen kronor, där dagens/veckans billigaste och mest prisvärda kan hållas uppdaterade av medlemmarna och lättillgängligt på sajten

Olika förslag med olika plattform, bästa gpu för viss budget, etc…

Borde gå att göra något bra av detta

Ars Technica hade förr en rekommendation som styrdes av användare i forumet, där man gjorde en Budget Box, Sweet Spot och God Box. Kom ut en gång i kvartalet, vilket var rätt lagom. Artikeln innehöll då också en del diskussion om alternativ, av typen ”om det här kortet finns för under x kr så köp det istället”. Man skulle kunna göra något sådant här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

I 20k klassen hade jag nog baserat bygget på DDR5.

https://komponentkoll.se/bild/jcdir.png

20042:- vid postande, med Komplett's 4000D Airflow för 890:- inte 1390:-.

Dold text

Priset är ju endast 17.500 så vet inte om någon koponent bytts ut? Hade personligen inte valt långsamma DDR5-minnen eller en sexkärning CPU i den prisklassen men vad vi däremot verkar rörande överrens om är att det går att bygga betydligt bättre datorer än SweC's vinterdator. Alla alternativ som nämnts i tråden är hästlängder bättre, precis som typ alla byggen som postas i köprådforumet som också är bättre.

Webhallen Config är exakt lika bra (dåliga) bara det att man får med Windows och en bättre kylare än SweCs vinterdator. Om man skulle vara lite konspiratorisk så verkar det ju faktiskt som att man mer eller mindre copy pasteat en Webhallen Config:

SweC, gör om och gör rätt. Det här är faktiskt för dåligt.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Som det påpekats tidigare har arbetet med vinterdatorerna skett under en längre tid och under resans gång sker det en och annan justering på marknaden. Tyvärr blev det så att samtliga komponenter var tvungna att spikas en längre tid innan publicering, vilket i detta fallet lett till att andra komponenter blev mer relevanta.

Vi på redaktionen läser era åsikter och synpunkter kring årets vinterdatorer. Artikeln har nu uppdaterats med ytterligare reflektioner, mer specifikt gällande valet av grafikkort, som förhoppningsvis ger en bättre bild över hur vi tänkt kring byggena och hur du kan anpassa datorn för att få den upplevelse du behöver.

Vi ser över möjligheterna att göra ytterligare justeringar på årets vinterdatorer och kommer hålla er uppdaterade.

Permalänk

Tråkigt för er att behöva sätta erat varumärke på något som uppenbarligen inte ens förtjänar eran egen "Bra produkt" stämpel

Förståeligt att pengar behöver tjänas för att firman ska gå runt, men segt när kvalitén får stryka med i samma veva. Håller tummarna för att ni kan lösa situationen. 2022 var verkligen året då det var dags att bygga en dator från det röda laget (och förväntar mig inget annat från 2023 heller).

Permalänk

Hur går man till väga om man vill beställa vinterdatorn monterad men utan grafikkort? Jag vill alltså stoppa in mitt nuvarande i ett färdigmonterat bygge.

Finns det någon butik som möjliggör detta?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kelsier123:

Hur går man till väga om man vill beställa vinterdatorn monterad men utan grafikkort? Jag vill alltså stoppa in mitt nuvarande i ett färdigmonterat bygge.

Finns det någon butik som möjliggör detta?

Det är nog bara att beställa komponenterna separat och sedan smacka i ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Priset är ju endast 17.500 så vet inte om någon koponent bytts ut? Hade personligen inte valt långsamma DDR5-minnen eller en sexkärning CPU i den prisklassen men vad vi däremot verkar rörande överrens om är att det går att bygga betydligt bättre datorer än SweC's vinterdator. Alla alternativ som nämnts i tråden är hästlängder bättre, precis som typ alla byggen som postas i köprådforumet som också är bättre.

Webhallen Config är exakt lika bra (dåliga) bara det att man får med Windows och en bättre kylare än SweCs vinterdator. Om man skulle vara lite konspiratorisk så verkar det ju faktiskt som att man mer eller mindre copy pasteat en Webhallen Config:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/353060

SweC, gör om och gör rätt. Det här är faktiskt för dåligt.

Grafikkortet hos Computersalg är inte XT-varianten, utan det är Proshop 10001:- som jag avsåg, men den varianten är inget dåligt val heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Det är nog bara att beställa komponenterna separat och sedan smacka i ditt grafikkort.

Problemet är att jag inte känner mig bekväm med att bygga datorn från delar 🤗

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Kelsier123:

Problemet är att jag inte känner mig bekväm med att bygga datorn från delar 🤗

Tjenare, om du hör av dig till komplett så borde dom kunna lösa det åt dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett förtydligande:

SweClockers vinterdator, och de tidigare sommardatorerna, är ett av de av våra koncept vi anser är viktigast att förvalta väl. Vi väljer ut ett, eller i det här fallet två, paket med komponenter vi anser vara prisvärda och ett bra köp. Att vi gör det tillsammans med en samarbetspartner är för att göra det lättare, framför allt för de som inte vill bygga ihop sina komponenter själva, samt ha en försäkran om tillgängligheten på komponenterna.

Eftersom det här är ett återkommande inslag som många uppskattar planerar vi alltid en hel del redaktionellt innehåll runt vinterdatorn, med videor, prestandatester, bilder och en längre artikel. Det här gör att produktionstiden kan bli ganska lång, och komponenterna måste väljas i ett tidigt skede då innehållet helt cirklar runt dessa.

Det som har uppkommit mest i diskussionen kring vinterdatorerna är grafikkorten. Det är svårt att säga emot att AMD-korten är väldigt prisvärda just nu, och självklart kan vi rekommendera dem. Däremot står vi för valen av RTX 3060 och RTX 3070. När komponenterna valdes ut var det fortfarande osäkert med tillgängligheten och faktiska priser hos återförsäljarna för AMD:s kort, vilket gjorde att de vare svårare att motivera. Sedan ska det även tilläggas att fler faktorer spelar in där Nvidia får en högre viktning för både sitt bättre ray tracing-stöd och snabbare drivrutinsuppdateringar*. (*Ja, AMD har absolut blivit bättre på drivrutiner och Nvidia har också sina brister, men det är fortfarande en bit kvar till Nvidias release-frekvens på sina Game Ready-drivrutiner.)
Dessa faktorer ger bara Nvidia bättre marginaler, det är så klart fortfarande pris/prestanda som är avgörande.

Även om den samlade prisvärdheten i ett paket är en stor faktor är vinterdatorn ändå en bra utgångspunkt om man vill köpa dator, men ändå byta komponenter. Köptips är (tyvärr) färskvara och för de som är mer bekväma med det rekommenderar vi alltid att man jämför olika komponentalternativ.
Vi kommer under veckan se över om komponentvalen i det här fallet långsiktigt har bäst prisvärdhet gentemot konkurrerande alternativ, och om det behövs uppdatera komponentlistan. Vår samarbetspartner, Komplett, kommer i sådant fall även uppdatera sina färdiga paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ett förtydligande:

SweClockers vinterdator, och de tidigare sommardatorerna, är ett av de av våra koncept vi anser är viktigast att förvalta väl. Vi väljer ut ett, eller i det här fallet två, paket med komponenter vi anser vara prisvärda och ett bra köp. Att vi gör det tillsammans med en samarbetspartner är för att göra det lättare, framför allt för de som inte vill bygga ihop sina komponenter själva, samt ha en försäkran om tillgängligheten på komponenterna.

Eftersom det här är ett återkommande inslag som många uppskattar planerar vi alltid en hel del redaktionellt innehåll runt vinterdatorn, med videor, prestandatester, bilder och en längre artikel. Det här gör att produktionstiden kan bli ganska lång, och komponenterna måste väljas i ett tidigt skede då innehållet helt cirklar runt dessa.

Det som har uppkommit mest i diskussionen kring vinterdatorerna är grafikkorten. Det är svårt att säga emot att AMD-korten är väldigt prisvärda just nu, och självklart kan vi rekommendera dem. Däremot står vi för valen av RTX 3060 och RTX 3070. När komponenterna valdes ut var det fortfarande osäkert med tillgängligheten och faktiska priser hos återförsäljarna för AMD:s kort, vilket gjorde att de vare svårare att motivera. Sedan ska det även tilläggas att fler faktorer spelar in där Nvidia får en högre viktning för både sitt bättre ray tracing-stöd och snabbare drivrutinsuppdateringar*. (*Ja, AMD har absolut blivit bättre på drivrutiner och Nvidia har också sina brister, men det är fortfarande en bit kvar till Nvidias release-frekvens på sina Game Ready-drivrutiner.)
Dessa faktorer ger bara Nvidia bättre marginaler, det är så klart fortfarande pris/prestanda som är avgörande.

Även om den samlade prisvärdheten i ett paket är en stor faktor är vinterdatorn ändå en bra utgångspunkt om man vill köpa dator, men ändå byta komponenter. Köptips är (tyvärr) färskvara och för de som är mer bekväma med det rekommenderar vi alltid att man jämför olika komponentalternativ.
Vi kommer under veckan se över om komponentvalen i det här fallet långsiktigt har bäst prisvärdhet gentemot konkurrerande alternativ, och om det behövs uppdatera komponentlistan. Vår samarbetspartner, Komplett, kommer i sådant fall även uppdatera sina färdiga paket.

Jag skulle nog säga att de flesta komponeterna ifrågasatts här i tråden, ofta handlar det om stora skillnader procentuellt sett.

Man kan absolut göra olika val i många avseenden, till exempel är AMD 5000 vs Intel 12000 en smaksak, beror på vilka funktioner man söker

16GB RAM ifrågasattes ganska hårt redan förra gången, det har rekommenderats i ett årtionde, känns väldigt daterat i den här prisklassen

DDR4 3600 16GB för 700kr med en budget på 20000kr, betala dubbelt så mycket för chassit, moderkort för 4000kr, samma chassi och nätagg när budget skiljer med 6000kr, …?

Det är helheten som ifrågasätts

Sen kan man alltid diskutera saker som chassi och andra ’icke-prestanda-påverkande’ komponenter, där finns det mycket mer prisvärda val som totalt genererar plats för andra uppgraderingar

Det går att fundera och försvara era val bättre, men också ta ett extra varv över vad datorn är till för och ska representera.

Är det främst en speldator är den helt enkelt dålig sett till vad man får för pengarna, man kan antingen få mer för samma budget eller likvärdig prestanda mycket billigare. Är det andra aspekter som är prioriterade på en sådan nivå att det skadar prisvärdheten behöver det framgå mycket tydligare och ges alternativ

Som någon annan skrev, dessa datorer hade knappast fått en utmärkelse om de recenserats av redaktionen, det tror jag helt på. Fel saker har prioriterats, eller halvt missat att ta hänsyn till budget och prisvärdhet för helheten

Känns mer som ’vilken dator med gedigna komponenter kan byggas runt 3060/3070’, det kan absolut vara ett val man kan göra, men då blir responsen som den blir.

Detta känns som högbudget-byggen med svaga kärnkomponenter

Missade en nolla
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ett förtydligande:

SweClockers vinterdator, och de tidigare sommardatorerna, är ett av de av våra koncept vi anser är viktigast att förvalta väl. Vi väljer ut ett, eller i det här fallet två, paket med komponenter vi anser vara prisvärda och ett bra köp. Att vi gör det tillsammans med en samarbetspartner är för att göra det lättare, framför allt för de som inte vill bygga ihop sina komponenter själva, samt ha en försäkran om tillgängligheten på komponenterna.

Eftersom det här är ett återkommande inslag som många uppskattar planerar vi alltid en hel del redaktionellt innehåll runt vinterdatorn, med videor, prestandatester, bilder och en längre artikel. Det här gör att produktionstiden kan bli ganska lång, och komponenterna måste väljas i ett tidigt skede då innehållet helt cirklar runt dessa.

Det som har uppkommit mest i diskussionen kring vinterdatorerna är grafikkorten. Det är svårt att säga emot att AMD-korten är väldigt prisvärda just nu, och självklart kan vi rekommendera dem. Däremot står vi för valen av RTX 3060 och RTX 3070. När komponenterna valdes ut var det fortfarande osäkert med tillgängligheten och faktiska priser hos återförsäljarna för AMD:s kort, vilket gjorde att de vare svårare att motivera. Sedan ska det även tilläggas att fler faktorer spelar in där Nvidia får en högre viktning för både sitt bättre ray tracing-stöd och snabbare drivrutinsuppdateringar*. (*Ja, AMD har absolut blivit bättre på drivrutiner och Nvidia har också sina brister, men det är fortfarande en bit kvar till Nvidias release-frekvens på sina Game Ready-drivrutiner.)
Dessa faktorer ger bara Nvidia bättre marginaler, det är så klart fortfarande pris/prestanda som är avgörande.

Även om den samlade prisvärdheten i ett paket är en stor faktor är vinterdatorn ändå en bra utgångspunkt om man vill köpa dator, men ändå byta komponenter. Köptips är (tyvärr) färskvara och för de som är mer bekväma med det rekommenderar vi alltid att man jämför olika komponentalternativ.
Vi kommer under veckan se över om komponentvalen i det här fallet långsiktigt har bäst prisvärdhet gentemot konkurrerande alternativ, och om det behövs uppdatera komponentlistan. Vår samarbetspartner, Komplett, kommer i sådant fall även uppdatera sina färdiga paket.

Jag hänger faktiskt inte riktigt med i slutsatsen "Det som har uppkommit mest i diskussionen kring vinterdatorerna är grafikkorten" då det ju likt beskrivet av @medbor faktiskt handlar om så gott som alla delar. De enda delarna som är okej är väl chassi, PSU och SSD. I övrigt så tycker jag det beskrivits tidigare i tråden hur faktiskt varenda komponent är rätt taskigt utvalda. Sen tycker jag personligen inte argumenten om att man planerat långt i förväg håller, priserna har ju faktiskt sett ut ungefär såhär under hela hösten och om det nu är så att man kan korrigera komponenter med så kort varsel efter kritik så förstår jag faktiskt inte hur man inte skulle kunna ha gjort det innan man släppte datorn.

Jag må låta konspiratorisk nu men min känsla är att Sweclockers och Komplett har lite för täta personliga kopplingar mellan varandra med rätt varierande (mestadels dåliga) resultat. SweC har i min uppfattning allt mer glidit ifrån att vara en mötesplats för datorentusiaster till att vara en reklamplattform och jag tycker årets vinterdator och er reaktion på kritik återspeglar den bilden ganska väl.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

En faktor i valet av delar som jag tror en del missar här är tillgängligheten. Det är en sak att opportunistiskt bygga ihop en dator virtuellt i dag och plocka de bästa priserna från olika butiker och vad som finns i lager, om så bara enstaka exemplar. Det är en helt annan att göra samma sak flera månader i förväg, och då också välja delar med hög förväntan på god tillgänglighet över flera månader, och dessutom från en och samma butik (pga konceptet med Komplett som "leverantör").

Det är lite som det där uttrycket "amateurs talk strategy, generals talk logistics", dvs det är lätt att tycka till om vad som är bäst och mest effektivt att använda på slagfältet, hur man ska rycka fram runt en by eller korsa en flod, och liknande. Men ledarna vet att det inte spelar så stor roll om man har världens bästa vapen och världens skickligaste soldater, om vapnen finns i ett lager 20 mil från fronten och soldaterna inte fått mat och ammo på flera veckor. Logistiken är enormt viktig. Se tillgängligheten för komponenterna som logistiken i den här diskussionen.

Vad gäller 16 GB så är väl frågan om det i praktiken är en begränsning för det tänkta användningsområdet? Det är ju inte så klyftigt att kasta in mer minne, som inte är gratis även om det råkar vara billigt just nu (men det kunde man inte heller veta flera månader tidigare!), och höja totalkostnaden utan egentlig nytta.

Att ha en bra låda att bygga i tycker jag är vettigt, och en sak att tänka på är också att Komplett förväntas ge support och garanti på inte bara delarna utan även helheten. Då kan man inte begära att de ska bygga i rangliga skräpchassin för 600 spänn. Ett bra chassi i rätt storlek kan också leva mycket längre än komponenterna, så för det liksom för nätagget, är det en poäng med att gå upp nån nivå redan från början.

Så med de förutsättningar som råder tycker inte jag att det var dåligt alls, utan jag hade förmodligen kommit fram till ungefär samma själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En faktor i valet av delar som jag tror en del missar här är tillgängligheten. Det är en sak att opportunistiskt bygga ihop en dator virtuellt i dag och plocka de bästa priserna från olika butiker och vad som finns i lager, om så bara enstaka exemplar. Det är en helt annan att göra samma sak flera månader i förväg, och då också välja delar med hög förväntan på god tillgänglighet över flera månader, och dessutom från en och samma butik (pga konceptet med Komplett som "leverantör").

Det är lite som det där uttrycket "amateurs talk strategy, generals talk logistics", dvs det är lätt att tycka till om vad som är bäst och mest effektivt att använda på slagfältet, hur man ska rycka fram runt en by eller korsa en flod, och liknande. Men ledarna vet att det inte spelar så stor roll om man har världens bästa vapen och världens skickligaste soldater, om vapnen finns i ett lager 20 mil från fronten och soldaterna inte fått mat och ammo på flera veckor. Logistiken är enormt viktig. Se tillgängligheten för komponenterna som logistiken i den här diskussionen.

Vad gäller 16 GB så är väl frågan om det i praktiken är en begränsning för det tänkta användningsområdet? Det är ju inte så klyftigt att kasta in mer minne, som inte är gratis även om det råkar vara billigt just nu (men det kunde man inte heller veta flera månader tidigare!), och höja totalkostnaden utan egentlig nytta.

Att ha en bra låda att bygga i tycker jag är vettigt, och en sak att tänka på är också att Komplett förväntas ge support och garanti på inte bara delarna utan även helheten. Då kan man inte begära att de ska bygga i rangliga skräpchassin för 600 spänn. Ett bra chassi i rätt storlek kan också leva mycket längre än komponenterna, så för det liksom för nätagget, är det en poäng med att gå upp nån nivå redan från början.

Så med de förutsättningar som råder tycker inte jag att det var dåligt alls, utan jag hade förmodligen kommit fram till ungefär samma själv.

Då återkommer man såklart till varför ser datorn ut som den gör, vem är målgruppen och vad är primära syftet. Hur många kommer uppgradera datorn? Hur många vill ha mer än ett instickskort samtidigt genom hela datorns livslängd? Har datorn moderna funktioner för framtida uppgradering (DDR5, 12VHPWR, PCIe5-M.2-slot)? Behövs dessa eller kan man prioritera annat?

Det finns många prioriteringar man behöver välja mellan, och jag förstår att detta är en Volvo, men måste man år 2022 (snart 23) köpa en diesel-suv med 7 sittplatser bara för att sådan fanns på lager? Fyrhjulsdrift är trevligt, men en liten V40-hybrid hade nog räckt åt de flesta med alternativ på de komponenterna man kanske vill välja annat baserat på behov.

Känns bara fel prioriterat. Självklart kan inte datorn leva på veckans erbjudanden och måste gå att köpa för angivet pris även framåt. Omvärldsituationen och den svaga kronan och mycket annat skapar osäkerhet. Men att kalla de övriga rekommendationerna i tråden för amatörmässiga tycker jag trivialiserar diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då återkommer man såklart till varför ser datorn ut som den gör, vem är målgruppen och vad är primära syftet. Hur många kommer uppgradera datorn? Hur många vill ha mer än ett instickskort samtidigt genom hela datorns livslängd? Har datorn moderna funktioner för framtida uppgradering (DDR5, 12VHPWR, PCIe5-M.2-slot)? Behövs dessa eller kan man prioritera annat?

Det finns många prioriteringar man behöver välja mellan, och jag förstår att detta är en Volvo, men måste man år 2022 (snart 23) köpa en diesel-suv med 7 sittplatser bara för att sådan fanns på lager? Fyrhjulsdrift är trevligt, men en liten V40-hybrid hade nog räckt åt de flesta med alternativ på de komponenterna man kanske vill välja annat baserat på behov.

Jag förstår verkligen inte hur mycket annorlunda den skulle se ut enligt er som klagar. Grafikkorten är vettiga, processorerna är tveklöst vettiga sett till pris/prestanda. Det är balanserat och rimligt. Inget är löjligt överdimensionerat, som du verkar antyda med "diesel-SUV med 7 sittplatser". Det argumentet hade jag kunnat köpa om det var ett XL-tower-chassi, 1600 W nätagg och ett moderkort och processor från nån HEDT-nivå. Här är det i stället saker från lägre mellannivå och helt normala standardstorlekar.

Som en övning, sätt ihop ett paket i dag, som är optimalt, men det ska gälla lagom till påsk nästa år. Inget som släpps efter denna veckan får ingå. Så får vi se hur bra det går...

Målgruppen är förstås folk som vill ha ett balanserat paket inom en viss prisklass, färdigmonterat från en butik, med support och garantier.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En faktor i valet av delar som jag tror en del missar här är tillgängligheten. Det är en sak att opportunistiskt bygga ihop en dator virtuellt i dag och plocka de bästa priserna från olika butiker och vad som finns i lager, om så bara enstaka exemplar. Det är en helt annan att göra samma sak flera månader i förväg, och då också välja delar med hög förväntan på god tillgänglighet över flera månader, och dessutom från en och samma butik (pga konceptet med Komplett som "leverantör").

Det är lite som det där uttrycket "amateurs talk strategy, generals talk logistics", dvs det är lätt att tycka till om vad som är bäst och mest effektivt att använda på slagfältet, hur man ska rycka fram runt en by eller korsa en flod, och liknande. Men ledarna vet att det inte spelar så stor roll om man har världens bästa vapen och världens skickligaste soldater, om vapnen finns i ett lager 20 mil från fronten och soldaterna inte fått mat och ammo på flera veckor. Logistiken är enormt viktig. Se tillgängligheten för komponenterna som logistiken i den här diskussionen.

Vad gäller 16 GB så är väl frågan om det i praktiken är en begränsning för det tänkta användningsområdet? Det är ju inte så klyftigt att kasta in mer minne, som inte är gratis även om det råkar vara billigt just nu (men det kunde man inte heller veta flera månader tidigare!), och höja totalkostnaden utan egentlig nytta.

Att ha en bra låda att bygga i tycker jag är vettigt, och en sak att tänka på är också att Komplett förväntas ge support och garanti på inte bara delarna utan även helheten. Då kan man inte begära att de ska bygga i rangliga skräpchassin för 600 spänn. Ett bra chassi i rätt storlek kan också leva mycket längre än komponenterna, så för det liksom för nätagget, är det en poäng med att gå upp nån nivå redan från början.

Så med de förutsättningar som råder tycker inte jag att det var dåligt alls, utan jag hade förmodligen kommit fram till ungefär samma själv.

Jo men nu när det inte längre råder någon komponentbrist, utan tillverknarna sitter på högvis av både RTX 4000-serien och RX 6000-serien som de försöker bli av med till varje pris så det känns ändå orealistiskt att tänka sig att ingen skulle kunna lova tillgång på till exempel RX 6700 XT om Komplett (Sweclockers) tänkt ha med deras modell i vinterdatorn (pingar in @Asus som kanske kan svara på mitt påstående).

Vidare har jag redan gett min kritik på andelen minne, 16GB räcker bara i teorin och inte i praktiken då benchmarks inte tar hänsyn till alla program som körs i bakgrunden.

Anledning till odimensionerat dyra moderkort är inte heller något jag riktigt köper då tillgången på till exempel Strix B550 verkar vara mer eller mindre oändlig och ett rimligare val än att lägga nästan 4000kr på en Z790 som ju även den är på sitt sista år i kompabilitet.

Sammantaget är känslan att det här är en "Komplett Config" som man satt Sweclockers logga på med fokus att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att ge köparen den bästa möjliga datorn för pengarna. Om det är så att man måste göra så enorma uppoffringar på grund av tillgänglighet att produkten i slutänden blir sämre än till exempel Webhallen Config så tycker jag att man borde vara öppen med det och hänvisa till köprådsdelen här på forumet. Fortsätter man på det här sättet så kommer man urvattna SweCs varumärke till det inte längre är mer än en marknadsplats för hårdvara och reklamplats för de stora återförsäljarna som man dessutom sätter sin egen logga på.

Jag må låta hård i min kritik men jag har upplevt en tydlig skiftning åt det komersiella hållet från SweCs sida som resulterat i att i alla fall jag spender allt mindre tid här på forumet eftersom lusten att hänga här mer och mer har försvunnit. Denna helhetskänsla är något som kanske borde tas i en annan forumdel men nu spilde det över för mig och jag känner att förtroende trynat snabbt nu på slutet.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår verkligen inte hur mycket annorlunda den skulle se ut enligt er som klagar. Grafikkorten är vettiga, processorerna är tveklöst vettiga sett till pris/prestanda. Det är balanserat och rimligt. Inget är löjligt överdimensionerat, som du verkar antyda med "diesel-SUV med 7 sittplatser". Det argumentet hade jag kunnat köpa om det var ett XL-tower-chassi, 1600 W nätagg och ett moderkort och processor från nån HEDT-nivå. Här är det i stället saker från lägre mellannivå och helt normala standardstorlekar.

Som en övning, sätt ihop ett paket i dag, som är optimalt, men det ska gälla lagom till påsk nästa år. Inget som släpps efter denna veckan får ingå. Så får vi se hur bra det går...

Målgruppen är förstås folk som vill ha ett balanserat paket inom en viss prisklass, färdigmonterat från en butik, med support och garantier.

Jag skulle nog inte sätta ihop ett fast paket på det viset, utan hålla koll och byta ut komponenter baserat på hur marknaden ändras i så fall

Tror vi behöver andra sätt att göra saker än fasta paket på det viset om de ska kunna nå upp till nivån som medlemmarna i tråden är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle nog inte sätta ihop ett fast paket på det viset, utan hålla koll och byta ut komponenter baserat på hur marknaden ändras i så fall

Tror vi behöver andra sätt att göra saker än fasta paket på det viset om de ska kunna nå upp till nivån som medlemmarna i tråden är ute efter

Men nu har du inte det alternativet. Redaktionen behövde ju göra precis det jag beskrev, som de själva påpekat. Bestämma sig för vad som ska ingå många månader i förväg. Om du inte tror dig klara det, så ska du inte klaga på deras val heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår verkligen inte hur mycket annorlunda den skulle se ut enligt er som klagar. Grafikkorten är vettiga, processorerna är tveklöst vettiga sett till pris/prestanda. Det är balanserat och rimligt. Inget är löjligt överdimensionerat, som du verkar antyda med "diesel-SUV med 7 sittplatser". Det argumentet hade jag kunnat köpa om det var ett XL-tower-chassi, 1600 W nätagg och ett moderkort och processor från nån HEDT-nivå. Här är det i stället saker från lägre mellannivå och helt normala standardstorlekar.

Som en övning, sätt ihop ett paket i dag, som är optimalt, men det ska gälla lagom till påsk nästa år. Inget som släpps efter denna veckan får ingå. Så får vi se hur bra det går...

Målgruppen är förstås folk som vill ha ett balanserat paket inom en viss prisklass, färdigmonterat från en butik, med support och garantier.

13 890 kr kostade den billigaste vinterdatorn. Det här är billigare och då är montering av Inet inkluderat i priset.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/odUMAebBi_xq8VtIrI_5spK0Qdk/cyklonen

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det är fullständigt irrelevant vad för dator som går att sätta ihop i dag. Man måste se till tillgänglighet. Läste du inte mitt inlägg som du svarar på?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är fullständigt irrelevant vad för dator som går att sätta ihop i dag. Man måste se till tillgänglighet. Läste du inte mitt inlägg som du svarar på?

Om det enda som är av vikt är tillgänglighet så visst men en dator i delar för 14 000 med ett 3060 som grafikkort t.ex. kan ju inte någonsin anses vara prisvärt om det primära syftet är spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men nu har du inte det alternativet. Redaktionen behövde ju göra precis det jag beskrev, som de själva påpekat. Bestämma sig för vad som ska ingå många månader i förväg. Om du inte tror dig klara det, så ska du inte klaga på deras val heller.

I det fallet kan man nog fundera på om det är värt att göra något paket alls, eller bara låna något annat paket och sätta sin logga på och inte tänka allt för mycket

Jag förespråkar nog en mer agil approach, borde absolut gå att tillämpa även i såna här fall. Inte miljardproduker som en macbook vi talar om, borde gå att hitta en balans mellan priskoll, underhåll och support. Butikerna säljer ju redan tusentals olika konfigurationer och byggen från lösa delar, har svårt att se att det skulle påverka avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I det fallet kan man nog fundera på om det är värt att göra något paket alls, eller bara låna något annat paket och sätta sin logga på och inte tänka allt för mycket

Jag förespråkar nog en mer agil approach, borde absolut gå att tillämpa även i såna här fall. Inte miljardproduker som en macbook vi talar om, borde gå att hitta en balans mellan priskoll, underhåll och support. Butikerna säljer ju redan tusentals olika konfigurationer och byggen från lösa delar, har svårt att se att det skulle påverka avsevärt

Ja, alternativet är förmodligen inget alls, snarare än nåt "agilt", om jag förstått förutsättningarna rätt.

Eller att man skippar samarbetet med butik och bara sätter samman en lista med olika konfigurationer, men då blir det inte ens en video eller artikel av det, för naturligtvis kan man då inte skaffa hem alla delar och bygga, testa och demonstrera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det var förvånansvärt dåliga datorer måste jag ändå tycka, har ju redan påpekats ovan men det finns ju betydligt bättre datorer man kan få för pengarna än dessa vinterdatorer. För 14.000kr tycker jag att man ska kunna förvänta sig att kunna spela i 1440p och inte behöva stänga ner chromeflikar stup i kvarten för att inte vara ram bottle necked.

Personligen hade jag väl kört på något i den här stilen, formfaktorn är såklart en smaksak:

https://komponentkoll.se/bild/tfBnA.png

Att ha 16gb ram i en burk för 20.000kr år 2022 är faktiskt helt mind blowing, IT IS NOT ENOUGH! Verkligheten är inte benchmarks där man stänger ner exakt allt förutom det spel som ska spelas, jag har personligen kanske 20-30 chrome tabbar, Discord, 4-5st launchers, MSI Afterburner, Spotify, HWInfo, Adrenalin och ibland massa mer. Jag använder närmare 16gb ram innan jag ens har startat ett spel och det förväntar jag mig att kunna göra för både 14.000kr och 20.000kr.

För 20k hade jag nog kört på något i den här stilen och sen vetat att det enda som behöver bytas på många år är grafikkortet:

https://komponentkoll.se/bild/KYvYq.png

Har inget att anmärka alls på första bygget, som påpekats är det väldigt hugget som stucket mellan 5600 och 12400F (det finns relevanta skillnader i specifika fall, men det slår åt båda hållen). Givet hur diskussionen sett ut kring Alder/Raptor Lakes vansinniga peak-effekt på toppmodellerna är det värt att peka ut att en av fördelarna med 12400F jämfört med 5600 är att den normalt drar väsentligt mindre ström i spel.

Är dock inte helt med på valet av CPU i andra bygget, hur är 5900X på något relevant sätt ett bättre val än den i5-13600K som SweC bygge har?

Det är ungefär samma prisnivå på moderkort och ungefär samma prisnivå på CPUer (nu när AMD gjort flera prissänkningar). Bortsett från enstaka avvikande fall är i5-13600K snabbare i multitrådat (den ligger mer i nivå med 5950X, vilket som ägare av just 5950X ger lite mixed feelings: positivt att utvecklingen går framåt, segt att en 9000 kr CPU två år senare är "medelklass") och den är klart snabbare i enkeltrådat.

Då fokus primärt är spel ger 5800X ett visst steg upp från 5600/5600X, men modellerna över det spelar bara roll i "annat än spel".

I spannet 4000-4500 kr är i5-13600K ett självklart val just nu och lär fortsätta vara det till DDR5 kommer ned i pris och 7700X (13600K ligger prestandamässigt mellan 7700X och 7900X) faller under 13600K i pris. Däremot finns det varianter från "båda lagen" om man vill köra pris-optimerat samt efter AMDs prisjustering av 7000-serien är det mest tycke och smak även i konsument-toppmodellerna.

GPU-marknaden är lurigare. Här måste man som köpare vara införstådd med skillnaderna. AMD är i nuläget klart mer prisvärt förutsatt att man inte bryr sig i ray tracing och man är säker på att man bara vill använda GPUn för spel. Tyvärr är det rätt mycket spel mot ett mål om man vill ha någon av de senare sakerna, priset Nvidia tar ut pekar på att de är väl medvetna om detta...

Håller helt om det du skriver på slutet

För 20k hade jag nog kört på något i den här stilen och sen vetat att det enda som behöver bytas på många år är grafikkortet:

Just det är något jag tycker man ska tänka på extra mycket om man ger råd och i artiklar likt denna. Detta då det verkar vara en rätt stor andel användare, även de på SweC, som faktiskt kör med samma dator under väldigt många år. Uppdaterar man något är det ofta endast GPU som kommit i fråga innan det blir ett helt nytt bygge.

Det kombinerat med hur lägsta FPS beror av CPU-kraft gör att det inte alls är fel att "ta i lite för mycket" med CPU-delen. Långsam GPU kan man i rätt stor utsträckning kompensera med lägre inställningar. När CPU-kraften tryter och börjar ge FPS-dippar är det inte speciellt mycket man kan göra åt saker mer än att uppgradera CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av medbor:

I det fallet kan man nog fundera på om det är värt att göra något paket alls, eller bara låna något annat paket och sätta sin logga på och inte tänka allt för mycket

Jag förespråkar nog en mer agil approach, borde absolut gå att tillämpa även i såna här fall. Inte miljardproduker som en macbook vi talar om, borde gå att hitta en balans mellan priskoll, underhåll och support. Butikerna säljer ju redan tusentals olika konfigurationer och byggen från lösa delar, har svårt att se att det skulle påverka avsevärt

Jag känner att du underskattar hur mycket jobb det ligger bakom att ta fram dessa datorkonfigurationer, verifiera att det fungerar, prestandatesta och samtidigt välja komponenter där tillgången är stabil. Det går inte riktigt att jämföra med att plocka ihop dagsfärska kundvagnar på Prisjakt eller valfria datorbutiker, där pris och tillgång ständigt varierar.

(Många tillverkare har fortfarande problem med leveranserna när det kommer till enskilda SKU:s, vilket komplicerar det hela ytterligare när man behöver landa i specifika modeller.)

Med det sagt har Vinterdatorn/Sommardatorn aldrig handlat om att ta fram de mest prisoptimerade paketen på planeten. Artiklarna är skrivna i syfte att ge tips om bra datorpaket, som håller hög standard med god kvalitet/livslängd, och ge vägledning för den som inte har tid eller kunskap nog att göra grundarbetet själv.

Självklart finns alternativa konfigurationer som också håller hög nivå och samtidigt handlar en hel del om personliga prioriteringar och vad man själv värderar högst, vilket t.ex. diskussionen om AMD vs. Intel vs. Nvidia visar prov på. Tror de flesta inser att det inte finns några absoluta sanningar här och att variablerna är mer eller mindre oändliga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPU-marknaden är lurigare. Här måste man som köpare vara införstådd med skillnaderna. AMD är i nuläget klart mer prisvärt förutsatt att man inte bryr sig i ray tracing och man är säker på att man bara vill använda GPUn för spel. Tyvärr är det rätt mycket spel mot ett mål om man vill ha någon av de senare sakerna, priset Nvidia tar ut pekar på att de är väl medvetna om detta...

Jag kan hålla med om detta, men effekten av detta varierar beroende på var i pyramiden man befinner sig. Skall man köpa ett 3080 eller 6800XT (om vi backar ett par år då), ja då är det relevant att man håller koll på raytracingen eller prestandan för compute. Men 3060? Den är för långsam för bägge! Det är bara inte en relevant del av ekvationen. Det är därför jag kan vara OK med 3070 i den övre modellen - speciellt som 6800 faktiskt inte går att få tag i - med det är 3060 i den undre som jag verkligen ifrågasätter.

Nvidia är glasklara i hur de designar och prissätter korten - det är samma premium-pyramid som biltillverkarna försöker sig på. De gör svindyra kraftfulla x80 och x90-kort som marknadsföring för att kunna sälja x60-kort för mer än vad de är värda. Det har varit så i åratal nu. Nvidias mellanklassare är inte prisvärda om det inte är så att man får en bra deal på något av dem. De är oftast ganska prisvärda på x70-kort och högre - delvis för att AMD har så svårt att konkurrera där - men de gör så många fler x60-kort som de säljer med massiv marginal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Som det påpekats tidigare har arbetet med vinterdatorerna skett under en längre tid och under resans gång sker det en och annan justering på marknaden. Tyvärr blev det så att samtliga komponenter var tvungna att spikas en längre tid innan publicering, vilket i detta fallet lett till att andra komponenter blev mer relevanta.

Vi på redaktionen läser era åsikter och synpunkter kring årets vinterdatorer. Artikeln har nu uppdaterats med ytterligare reflektioner, mer specifikt gällande valet av grafikkort, som förhoppningsvis ger en bättre bild över hur vi tänkt kring byggena och hur du kan anpassa datorn för att få den upplevelse du behöver.

Vi ser över möjligheterna att göra ytterligare justeringar på årets vinterdatorer och kommer hålla er uppdaterade.

Jättebra skrivet. Här fick jag verkligen intrycket att ni har förstått och tagit till er av kritiken på ett konstruktivt sätt.

Skrivet av Enlightener:

Ett förtydligande:

SweClockers vinterdator, och de tidigare sommardatorerna, är ett av de av våra koncept vi anser är viktigast att förvalta väl. Vi väljer ut ett, eller i det här fallet två, paket med komponenter vi anser vara prisvärda och ett bra köp. Att vi gör det tillsammans med en samarbetspartner är för att göra det lättare, framför allt för de som inte vill bygga ihop sina komponenter själva, samt ha en försäkran om tillgängligheten på komponenterna.

Eftersom det här är ett återkommande inslag som många uppskattar planerar vi alltid en hel del redaktionellt innehåll runt vinterdatorn, med videor, prestandatester, bilder och en längre artikel. Det här gör att produktionstiden kan bli ganska lång, och komponenterna måste väljas i ett tidigt skede då innehållet helt cirklar runt dessa.

Det som har uppkommit mest i diskussionen kring vinterdatorerna är grafikkorten. Det är svårt att säga emot att AMD-korten är väldigt prisvärda just nu, och självklart kan vi rekommendera dem. Däremot står vi för valen av RTX 3060 och RTX 3070. När komponenterna valdes ut var det fortfarande osäkert med tillgängligheten och faktiska priser hos återförsäljarna för AMD:s kort, vilket gjorde att de vare svårare att motivera. Sedan ska det även tilläggas att fler faktorer spelar in där Nvidia får en högre viktning för både sitt bättre ray tracing-stöd och snabbare drivrutinsuppdateringar*. (*Ja, AMD har absolut blivit bättre på drivrutiner och Nvidia har också sina brister, men det är fortfarande en bit kvar till Nvidias release-frekvens på sina Game Ready-drivrutiner.)
Dessa faktorer ger bara Nvidia bättre marginaler, det är så klart fortfarande pris/prestanda som är avgörande.

Även om den samlade prisvärdheten i ett paket är en stor faktor är vinterdatorn ändå en bra utgångspunkt om man vill köpa dator, men ändå byta komponenter. Köptips är (tyvärr) färskvara och för de som är mer bekväma med det rekommenderar vi alltid att man jämför olika komponentalternativ.
Vi kommer under veckan se över om komponentvalen i det här fallet långsiktigt har bäst prisvärdhet gentemot konkurrerande alternativ, och om det behövs uppdatera komponentlistan. Vår samarbetspartner, Komplett, kommer i sådant fall även uppdatera sina färdiga paket.

Sedan kom det här "förtydligandet" och då insåg jag att ni inte verkar ha förstått något alls! Själv poängen med artikeln är att ge bra råd till oss konsumenter. Ni måste tänka på att många som läser här på sweclockers inte alltid är insatta i ämnet och sannolikt inte ens läser andra tekniksajter. Många litar på ert omdöme och att ni verkligen ger de bästa råden.

I år har ni tyvärr inte gjort ett bra jobb med detta och därav anledningen till att många medlermmar reagerat som de gjort. I "fortyligandet" här påstår ni att ni står bakom valet av grafikkort vilket är helt oansvarigt. Ett kort som presterar nästan 30% bättre i spel rekommenderas inte pga att tillgängligheten inte var bra för flera månader sedan, det är som många redan nämnt ingen hållbar ursäkt. Det är just en speldator och raytracing med en 3060 är knappast någon höjdare. Majoriteten hade valt 30% högre vanlig prestanda över RT.

Och som så många andra redan skrivit är att det går att ifrågasätta ett flertal andra val av delar, inte minst mängden RAM minne och dyra moderkort med hänsyn till att datorn ska vara till huvudsakligen spel.

Själva poängen med artikeln är väl att ge bästa råden för konsumenten just nu och åtminstone ett tag framöver men det är redan utdaterad nu. Vill ni tjäna pengar via annonser får det vara så men kom ihåg att dåliga råd skadar ert förtroendekapital och kommer inte hålla i längden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Jag kan hålla med om detta, men effekten av detta varierar beroende på var i pyramiden man befinner sig. Skall man köpa ett 3080 eller 6800XT (om vi backar ett par år då), ja då är det relevant att man håller koll på raytracingen eller prestandan för compute. Men 3060? Den är för långsam för bägge! Det är bara inte en relevant del av ekvationen. Det är därför jag kan vara OK med 3070 i den övre modellen - speciellt som 6800 faktiskt inte går att få tag i - med det är 3060 i den undre som jag verkligen ifrågasätter.

Nvidia är glasklara i hur de designar och prissätter korten - det är samma premium-pyramid som biltillverkarna försöker sig på. De gör svindyra kraftfulla x80 och x90-kort som marknadsföring för att kunna sälja x60-kort för mer än vad de är värda. Det har varit så i åratal nu. Nvidias mellanklassare är inte prisvärda om det inte är så att man får en bra deal på något av dem. De är oftast ganska prisvärda på x70-kort och högre - delvis för att AMD har så svårt att konkurrera där - men de gör så många fler x60-kort som de säljer med massiv marginal.

Med avseende på ray tracing beror på om man ser 3060 som ett 2560x1440 kort eller ett 1920x1080. Den är definitivt för klen i det förra läget, men finns flertalet titlar (framförallt om de har stöd för DLSS) där man får en lägsta FPS över 60 FPS redan med 3060 i 1920x1080 (och DLSS "quality" fungerar ofta helt OK i 1920x1080).

Vad det gäller GPGPU finns det ju massor med fall där 3060 är mer än nog. Tyvärr handlar det allt för ofta här om: endera har du ett Nvidia kort, eller så är det inget/klart reducerat stöd för GPGPU. För saker som lämpar sig för GPGPU är redan 3060 är mycket snabbare än en CPU på uppgiften. Även om just Blender inte är de bättre exemplen (där kan man vilja ha mer VRAM) så är det värt att notera att ett 3060 presterar ungefär som 6900XT som i sin tur presterar i nivå med de absolut snabbaste Threadripper CPUerna.

Men finns fler exempel, saken är att de bara påverkar de som gör just detta men då är det viktigt. Spela under Linux brukar komma upp. Här är den trista sanningen att spelmotorer som Unreal Engine och Unity verkar överhuvudtaget inte testande med något annat än Nvidia (deras propretära drivare, de öppna lär krascha direkt...). Ofta fungerar det ändå på Radeon, men finns kända buggar (oklart om det är i Radeon drivarna eller i UE5/Unity, men inte alls osannolikt att det är det senare...) som inte verkar stå speciellt högt på att-fixa-listan.

Poängen? Det är inte lika enkelt på GPU-sidan just p.g.a. att det handlar så mycket mer om programvara där och Nvidia har länge varit enda realistiska alternativet inom flertalet områden under allt för lång tid. Förhoppningsvis kan AMD och Intel sammarbeta för att komma ikapp här + kan man acceptera MacOS har Apple gjort stordåd inom GPGPU-område sedan release:en av "Apple Silicon". (På MacOS får man i praktiken rätt mycket slänga ut spelade från datorn i nuläget Positiva är att både UE5 och Unity faktiskt verkar bry sig om Apple Silicon / Metal, stödet är numera riktigt bra!)

CPU-sidan för x86 är enkel då det för konsumenter inte finns någon relevant skillnad i programvarustöd! Enda som spelar roll då är saker som pris och prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag känner att du underskattar hur mycket jobb det ligger bakom att ta fram dessa datorkonfigurationer, verifiera att det fungerar, prestandatesta och samtidigt välja komponenter där tillgången är stabil. Det går inte riktigt att jämföra med att plocka ihop dagsfärska kundvagnar på Prisjakt eller valfria datorbutiker, där pris och tillgång ständigt varierar.

(Många tillverkare har fortfarande problem med leveranserna när det kommer till enskilda SKU:s, vilket komplicerar det hela ytterligare när man behöver landa i specifika modeller.)

Med det sagt har Vinterdatorn/Sommardatorn aldrig handlat om att ta fram de mest prisoptimerade paketen på planeten. Artiklarna är skrivna i syfte att ge tips om bra datorpaket, som håller hög standard med god kvalitet/livslängd, och ge vägledning för den som inte har tid eller kunskap nog att göra grundarbetet själv.

Självklart finns alternativa konfigurationer som också håller hög nivå och samtidigt handlar en hel del om personliga prioriteringar och vad man själv värderar högst, vilket t.ex. diskussionen om AMD vs. Intel vs. Nvidia visar prov på. Tror de flesta inser att det inte finns några absoluta sanningar här och att variablerna är mer eller mindre oändliga.

Jag förstår att ni lagt mycket arbete på detta och har full förståelse för att det finns många variabler som inte syns på ytan. Och definitivt att man vill ha något satt i sten som man inte behöver finjustera. Min stora fråga är om den tiden hade kunnat prioriteras annorlunda, inte ha en så fast modell och kanske lösa uppgiften på ett helt annat sätt, även om det på pappret löser en helt annan uppgift.

Min känsla är att det tidigare år har handlat om lite småsaker här och där, marknaden för datorer har såklart ändrats i grunden sedan dess

@Cyklonen och ni som skrivit här från redaktionen har påvisat ett annat sätt att tänka, jag köper absolut att det inte är så lätt som att de på dagens erbjudanden och jämföra. Men det känns som att de som skriver i tråden ser på datorer på ekvationen på ett helt annat sätt.

Jag tror man behöver fundera igen när bemötandet är så här. Jag menar inte alls att datorerna är panikdåliga, långt från detta, men förr har de varit mer i linje med rekommendationer från forumet och inte mött samma motstånd. Ett färdigt paket som ska finnas på en lagerhylla med köp-nu knapp är såklart inte samma sak som dagens fynd, men sätter man sweclockers logga på det så hade uppenbarligen många användare förväntat sig något helt annat, framförallt när ni säger att så mycket arbete ligger bakom

Förhoppningsvis gör denna kritik och det blir annorlunda nästa gång, eller så får man räkna med liknande mottagande… jag har verkligen inte alla svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av medbor:

Jag förstår att ni lagt mycket arbete på detta och har full förståelse för att det finns många variabler som inte syns på ytan. Och definitivt att man vill ha något satt i sten som man inte behöver finjustera. Min stora fråga är om den tiden hade kunnat prioriteras annorlunda, inte ha en så fast modell och kanske lösa uppgiften på ett helt annat sätt, även om det på pappret löser en helt annan uppgift.

Min känsla är att det tidigare år har handlat om lite småsaker här och där, marknaden för datorer har såklart ändrats i grunden sedan dess

@Cyklonen och ni som skrivit här från redaktionen har påvisat ett annat sätt att tänka, jag köper absolut att det inte är så lätt som att de på dagens erbjudanden och jämföra. Men det känns som att de som skriver i tråden ser på datorer på ekvationen på ett helt annat sätt.

Jag tror man behöver fundera igen när bemötandet är så här. Jag menar inte alls att datorerna är panikdåliga, långt från detta, men förr har de varit mer i linje med rekommendationer från forumet och inte mött samma motstånd. Ett färdigt paket som ska finnas på en lagerhylla med köp-nu knapp är såklart inte samma sak som dagens fynd, men sätter man sweclockers logga på det så hade uppenbarligen många användare förväntat sig något helt annat, framförallt när ni säger att så mycket arbete ligger bakom

Förhoppningsvis gör denna kritik och det blir annorlunda nästa gång, eller så får man räkna med liknande mottagande… jag har verkligen inte alla svar

Samtidigt tycker jag att det är lite av tjusningen med att bygga egen dator, att det finns mängder av alternativ och att vad som är "rätt" kan stötas och blötas i all oändlighet. Om inte annat skulle ju våra diskussioner här annars snabbt bli ganska trista.

Jag har jobbat med SweClockers i många år och just datorpaket och köprekommendationer har alltid varit omdiskuterade ämnen, särskilt när vi publicerar någonting så efterlängtat som Vinterdatorn. Redaktionen gör verkligen ett gediget jobb och tar hänsyn till så mycket som möjligt, men förr eller senare behöver detta landa i konkreta val. Som vi alla märkt har de senaste åren dessutom varit extra luriga pga. leveransproblem, komponentbrist, valutaförändringar m.m.

Visst finns det alltid utrymme för förbättringar och för oss är det ju bara positivt att så många är engagerade och generösa med feedback. Det är ju så vi kan bli bättre!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015