Permalänk
Skrivet av Navicula:

Windows update är rätt duktig på att radera eller flytta viktiga komponenter för spel, t.ex VC redist och andra DLL filer. Ibland är det användaren själv som sabbar filsystemet genom att flytta filer eller använda hijack'ande backup-programvara såsom onedrive eller googledrive.

Se till att de spelen som crashar har alla nödvändiga komponenter installerade på rätt ställe.

ah har installerat om alla spel och dess klienter.. har provat allt möjligt som man har googlat runt på nätet.. men inget verkar fungera hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

ah har installerat om alla spel och dess klienter.. har provat allt möjligt som man har googlat runt på nätet.. men inget verkar fungera hehe

Det hjälper inte mot problemet jag tidigare beskrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

ah har installerat om alla spel och dess klienter.. har provat allt möjligt som man har googlat runt på nätet.. men inget verkar fungera hehe

Har du testat att radera drivrutinerna med DDU i felsäkert läge? Om ja; så hade jag installerat om windows från grunden för att eliminera windows relaterade problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du testat att radera drivrutinerna med DDU i felsäkert läge? Om ja; så hade jag installerat om windows från grunden för att eliminera windows relaterade problem.

ah jag totalrensade datorn igår, la om allting.. kunde köra elden scrolls online i typ 6 timmar innan man skulle sova
men Battlefield 2042 och Cod så kraschar den.. men kollade tempen och CPU går upp i 86 grader nu, så tror att värmen kan vara problemet att den stänger av sig av säkerhetskäl.. så ska testa med lite mer kylning.. så här varm var den inte innan med 3060 kortet.. så antar den får jobba mer nu med 3070ti.. GPU ligger på runt 60 grader utan att dess fläktar är maxade.. och det är väl inte så farligt antar jag?

Permalänk
Skrivet av Rosengren1985:

ah jag totalrensade datorn igår, la om allting.. kunde köra elden scrolls online i typ 6 timmar innan man skulle sova
men Battlefield 2042 och Cod så kraschar den.. men kollade tempen och CPU går upp i 86 grader nu, så tror att värmen kan vara problemet att den stänger av sig av säkerhetskäl.. så ska testa med lite mer kylning.. så här varm var den inte innan med 3060 kortet.. så antar den får jobba mer nu med 3070ti.. GPU ligger på runt 60 grader utan att dess fläktar är maxade.. och det är väl inte så farligt antar jag?

Testade nu att sänka CPU till 99% för att få ner tempen och ligger stadigt runt 62 grader.. Men lik förbannat så kraschar COD/Battlefield.. har även testat äldre drivrutiner till grafikkortet som endel på nätet har pratat om och det hjälper inte.. så börjar fundera på om man fått ett måndagsexemplar på grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

Testade nu att sänka CPU till 99% för att få ner tempen och ligger stadigt runt 62 grader.. Men lik förbannat så kraschar COD/Battlefield.. har även testat äldre drivrutiner till grafikkortet som endel på nätet har pratat om och det hjälper inte.. så börjar fundera på om man fått ett måndagsexemplar på grafikkortet...

Spel crasher är antingen psu eller gpu, vad har din gpu för memory temp?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Spel crasher är antingen psu eller gpu, vad har din gpu för memory temp?

Vid senaste kraschen hade den 72grader.. men pendlar typ mellan 70-75 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

Vid senaste kraschen hade den 72grader.. men pendlar typ mellan 70-75 grader

Glömde bort att du inte är ts... Låter som du borde RMA dit nya kort. Vad säger crash loggen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Glömde bort att du inte är ts... Låter som du borde RMA dit nya kort. Vad säger crash loggen?

jag får olika felkoder vid varje krasch från MW2 om det var den rutan du menade som kommer upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

jag får olika felkoder vid varje krasch från MW2 om det var den rutan du menade som kommer upp?

Kan du posta dessa felkoder?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du posta dessa felkoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det där ser snarare ut som spelet crashar av sig själv? Testa installera om det... Man vet aldrig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

ah jag formaterade hela datorn, alla hårddiskar så den var helt ren och sen installerade om det.. Men nu har jag sänkt volten på Ram minnena och även hastigheten på dom även fast jag aldrig har rört dom inställningarna, samt även uppdaterat BIOS bara för att verkligen ha testat allt, en polare som är mycket datorkunnig fick spela en stund och då kraschade det inte.. men ska testa en längre stund nu och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

(bilder på spelkrash)

Medans du söker lösningar kan du ju slänga iväg en supportförfrågan till de spelföretag som är listade i krashloggen, t.ex activision. Visserligen får du vänta i dagar, kanske nån vecka, men du har inget att förlora där.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Medans du söker lösningar kan du ju slänga iväg en supportförfrågan till de spelföretag som är listade i krashloggen, t.ex activision. Visserligen får du vänta i dagar, kanske nån vecka, men du har inget att förlora där.

Ajjemen, men nu verkar problemet vara löst.. har kört i flera timmar utan en enda krasch.. även maxat upp grafiken för att se.. så något av det man har gjort löste det.. antingen uppdatering av BIOS eller sänkt volt på ramminnena.. tack alla för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

ah jag formaterade hela datorn, alla hårddiskar så den var helt ren och sen installerade om det.. Men nu har jag sänkt volten på Ram minnena och även hastigheten på dom även fast jag aldrig har rört dom inställningarna, samt även uppdaterat BIOS bara för att verkligen ha testat allt, en polare som är mycket datorkunnig fick spela en stund och då kraschade det inte.. men ska testa en längre stund nu och se

Kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |