Vad behövs för att spela upp 4k media

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att spela upp 4k media

Nyligen införskaffat en ny tv, och vill nu kunna spela upp alla mina nerladdade 4k filmer på tvn. Vad skulle vara det smidigaste och billigaste sättet att göra detta på. Har testat att köra plex server på min macbook pro och sen plex klient på tvn. Men den klarar inte av att direkt streama 4k av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Vlc eller kodi på tvn kanske sen bara dela ut via nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vlc eller kodi på tvn kanske sen bara dela ut via nätverket?

går inte att få kodi eller vlc på tvn. Men om jag köper t.ex. en chromecast så skulle jag kunna göra det. Kommer kvalitén vara 100% då?

Permalänk
Medlem

Du kan ju säga vad har för tv.. Ja du kommer få så bra som du kan få.

Permalänk
Medlem

har en samsung s95b qd-oled. är okej med att lägga runt typ 2-3k om man kan hitta en lösning med någon billigare nas eller så. Men har så pass dålig koll på när det kommer till htpc och nas och hela den delen av teknikvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag kör MiniDLNA på en StarFive Visionfive och det fungerar bra! Båda är kopplade till trådat nätverk genom en switch. Tittar på 4k HDR och det blir inget lagg eller något. Har en 4TB WD Elements i Visionfiven.

Permalänk
Medlem

Om du har filmer nedladdade så är det ju ganska smidigt att köra extern USB disk och bara spela upp på TVn.

Permalänk
Medlem

En färsk Chromecast eller en Raspberry pi 4, 2GB+ med Libreelec borde lösa det där enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Nyligen införskaffat en ny tv, och vill nu kunna spela upp alla mina nerladdade 4k filmer på tvn. Vad skulle vara det smidigaste och billigaste sättet att göra detta på. Har testat att köra plex server på min macbook pro och sen plex klient på tvn. Men den klarar inte av att direkt streama 4k av någon anledning.

Ett väldigt bra wifi utan störningar eller trådat. Själv har jag inte lyckats med 4k och wifi. Har 1gig/1gig och får hastigheter på ca 900mb/s. Det är långt över vad som krävs. Problemet som jag upptäckt är att 4k video verkar känsligt för dippar eller störningar. Så testa trådat, det bör funka.
Du kan ju också testa med usbsticka in i tvn.
Det finns en del roligare lösningar men då kostar det en slant också.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ett väldigt bra wifi utan störningar eller trådat. Själv har jag inte lyckats med 4k och wifi. Har 1gig/1gig och får hastigheter på ca 900mb/s. Det är långt över vad som krävs. Problemet som jag upptäckt är att 4k video verkar känsligt för dippar eller störningar. Så testa trådat, det bör funka.
Du kan ju också testa med usbsticka in i tvn.
Det finns en del roligare lösningar men då kostar det en slant också.

Kör tvn via Ethernet men inte MacBooken vad skulle du säga att de roligare lösningarna är? Testade att koppla in min externa nvme ssd i tvn men den ville inte hitta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

En färsk Chromecast eller en Raspberry pi 4, 2GB+ med Libreelec borde lösa det där enkelt.

Chromecast med libreelec eller funkar det enbart på Raspberry pi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Chromecast med libreelec eller funkar det enbart på Raspberry pi?

LibreElec är en linuxdist med minimal installation för att köra Kodi och kan köras på diverse olika hårdvara, bl.a. på RaspberryPi. För just Chromecast ska det däremot vara möjligt att köra Kodi direkt, men har inte prövat det själv.

Permalänk
Medlem

4k klarar väl allt som marknadsför att de klarar det i princip.

HDR, dolby vision, dolby truehd, dts hd ma kan vara klurigare. Det finns väl två spelare som är kompatibla i dagsläget, Nvidia shield pro 2019 och zidoo z9x.
Nvidia shield är inte perfekt när det gäller dolby vision och zidoo z9x saknar bla tillgång till en del streaming appar.

För mig är nvidia shield pro 2019 den mest kompatibla enheten, men de beror ju på vad man har för media.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

En AppleTV och airplay blir ju väldans smidigt. Funkar med plex också

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

En AppleTV och airplay blir ju väldans smidigt. Funkar med plex också

klarar ej av Atmos TrueHD eller DTS-X.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Kör tvn via Ethernet men inte MacBooken vad skulle du säga att de roligare lösningarna är? Testade att koppla in min externa nvme ssd i tvn men den ville inte hitta den.

Vissa TV har bara 100/100 när du kör trådat (de sparar väl pengar på att inte köra Gbit).
Jag kör plexserver på spelburken (2070 super men transcodar inte så det kvittar nog). Kör en apple TV 4k och den spelar upp 4k från plex utan problem (spelar upp i originalkvalitet). Kör jag bredbandskollen på appleTVn så ligger den på 350-400Mbit ner eftersom den är en bit ifrån routern.

AppleTVn är smidig, finns kanske billigare och mer hack-vänliga varianter men den är liten och gör vad den ska så jag är nöjd.

Edit: kollade manualen för TVn (sid 10, här: https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202210/20221007165443572/BN81-22795C-560_EM_OSNDVBEUB_EU_ENG_221005.0.pdf och det står:

Citat:

To connect a LAN cable, use a CAT 7 (*STP type) cable for the connection. (100/10 Mbps)
* Shielded Twisted Pair

Om den bara har 100/10 nätverk så lär du få bättre prestanda med wlan

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

En sån här med coreelec(kodi) + plex plugin. Billig och liten.
https://www.aliexpress.com/item/4000434433369.html

Odroid N2 finns också men lite dyrare.

Lista på olika rekommenderad hårdvara på kodis forum
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar något uppenbart, men varför inte bara HDMI kabel från nuvarande dator till TV? Så jag kör, använder Kodi för bibliotek och mpv som mediaspelare, dock med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Nyligen införskaffat en ny tv, och vill nu kunna spela upp alla mina nerladdade 4k filmer på tvn. Vad skulle vara det smidigaste och billigaste sättet att göra detta på. Har testat att köra plex server på min macbook pro och sen plex klient på tvn. Men den klarar inte av att direkt streama 4k av någon anledning.

Enklast och billigast och bästa möjligheterna är helt enkelt, som sagt att koppla PC till TV direkt via HDMI.
Kör själv så och kör med MPC-HC.
Du får det precis som du vill med minsta möjliga krångel. Bara att ladda ned och spela upp direkt.
Dessutom självklart också överlägset bästa sättet att styra med mus o tangentbord om man vill på Youtube eller några playtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Kör tvn via Ethernet men inte MacBooken vad skulle du säga att de roligare lösningarna är? Testade att koppla in min externa nvme ssd i tvn men den ville inte hitta den.

En NAS + dedikerad mediaspelare med jukebox (dvs som drar hem metadata, undertexter osv). Finns flera, personligen föredrar jag Zappiti tack vare stödet för alla filformat jag kör .iso, bdmv-folders osv med fullt stöd för blu-ray menyer. Sen är deras interface bäst imo. Dyr apparat (ca 9k) men samtidigt fantastiskt skönt att det alltid bara funkar och flyter. Inte haft problem med en enda fil. Zidoo z9x är en bra mediaspelare för en bråkdel av priset. Jag är inte riktigt vän med deras interface men för uppspelning av lokal media borde den ändå va avsevärt bättre än ex Shield och Apple TV.

Skrivet av LudvigLindell:

4k klarar väl allt som marknadsför att de klarar det i princip.

HDR, dolby vision, dolby truehd, dts hd ma kan vara klurigare. Det finns väl två spelare som är kompatibla i dagsläget, Nvidia shield pro 2019 och zidoo z9x.
Nvidia shield är inte perfekt när det gäller dolby vision och zidoo z9x saknar bla tillgång till en del streaming appar.

För mig är nvidia shield pro 2019 den mest kompatibla enheten, men de beror ju på vad man har för media.

Njae. Finns flera spelare. Zappiti har 3st. Zidoo har ett antal. Z9x är ju instegsmodellen. Sen har du Dune. Men ska man va petig är det ingen av dessa som har fullt stöd för Dolby Vision MEL och FEL vad jag vet. Då får man kika på ex Reavon blu-ray spelare osv.
Shield räknar jag inte till den gruppen då den saknar stöd för flera format där kanske AV1 är det mest alarmerande. Shield spelar inte heller Bdmv-folders med fullt menystöd vad jag vet?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag kanske missar något uppenbart, men varför inte bara HDMI kabel från nuvarande dator till TV? Så jag kör, använder Kodi för bibliotek och mpv som mediaspelare, dock med Windows.

Kör med Macbook som enbart har usb c

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En NAS + dedikerad mediaspelare med jukebox (dvs som drar hem metadata, undertexter osv). Finns flera, personligen föredrar jag Zappiti tack vare stödet för alla filformat jag kör .iso, bdmv-folders osv med fullt stöd för blu-ray menyer. Sen är deras interface bäst imo. Dyr apparat (ca 9k) men samtidigt fantastiskt skönt att det alltid bara funkar och flyter. Inte haft problem med en enda fil. Zidoo z9x är en bra mediaspelare för en bråkdel av priset. Jag är inte riktigt vän med deras interface men för uppspelning av lokal media borde den ändå va avsevärt bättre än ex Shield och Apple TV.

Njae. Finns flera spelare. Zappiti har 3st. Zidoo har ett antal. Z9x är ju instegsmodellen. Sen har du Dune. Men ska man va petig är det ingen av dessa som har fullt stöd för Dolby Vision MEL och FEL vad jag vet. Då får man kika på ex Reavon blu-ray spelare osv.
Shield räknar jag inte till den gruppen då den saknar stöd för flera format där kanske AV1 är det mest alarmerande. Shield spelar inte heller Bdmv-folders med fullt menystöd vad jag vet?

Shield med Kodi klarar av BDMV, ISO osv om man är intresserad av sånt, för mig och många andra räcker hederliga bluray remux filer.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Shield med Kodi klarar av BDMV, ISO osv om man är intresserad av sånt, för mig och många andra räcker hederliga bluray remux filer.

Hmm, det går att lösa med workarounds men funkar inte särskilt bra när jag testat. Kanske finns det nyare version?
Sist jag testade var det dessa steg man fick göra.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=360250

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hmm, det går att lösa med workarounds men funkar inte särskilt bra när jag testat. Kanske finns det nyare version?
Sist jag testade var det dessa steg man fick göra.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=360250

aha ok, aldrig testat då jag bara kör mkv remux filer vilket täcker mina behov.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Kör tvn via Ethernet men inte MacBooken vad skulle du säga att de roligare lösningarna är? Testade att koppla in min externa nvme ssd i tvn men den ville inte hitta den.

troligen använder disken ett filsystem som inte tv´n kan hantera.

TV osv brukar vilja ha någon form av FAT filsystem typ FAT32 eller ExFAT så har den NTFS filsystem eller något annat så är det troligen orsaken då det av outgrundlig anledning ofta inte stödjs.

brukar stå i manualen för tv´n vad som stöds

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Kör med Macbook som enbart har usb c

Då finns det något som kallas USB-C hub.. med t.ex. HDMI-utgång.

Annars håller jag med ett par andra här om Apple-TV 4K. Kör själv med den och är smidigt med det filmtittande jag ägnar mig åt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En NAS + dedikerad mediaspelare med jukebox (dvs som drar hem metadata, undertexter osv). Finns flera, personligen föredrar jag Zappiti tack vare stödet för alla filformat jag kör .iso, bdmv-folders osv med fullt stöd för blu-ray menyer. Sen är deras interface bäst imo. Dyr apparat (ca 9k) men samtidigt fantastiskt skönt att det alltid bara funkar och flyter. Inte haft problem med en enda fil. Zidoo z9x är en bra mediaspelare för en bråkdel av priset. Jag är inte riktigt vän med deras interface men för uppspelning av lokal media borde den ändå va avsevärt bättre än ex Shield och Apple TV.

Njae. Finns flera spelare. Zappiti har 3st. Zidoo har ett antal. Z9x är ju instegsmodellen. Sen har du Dune. Men ska man va petig är det ingen av dessa som har fullt stöd för Dolby Vision MEL och FEL vad jag vet. Då får man kika på ex Reavon blu-ray spelare osv.
Shield räknar jag inte till den gruppen då den saknar stöd för flera format där kanske AV1 är det mest alarmerande. Shield spelar inte heller Bdmv-folders med fullt menystöd vad jag vet?

Nej det finns inget utöver br spelare som har fullt stöd för dv vad jag vet. Just därför jag föredrar shield pro då jag enbart kör genom plex, även om jag hade föredragit typ en chinoppo

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då finns det något som kallas USB-C hub.. med t.ex. HDMI-utgång.

Annars håller jag med ett par andra här om Apple-TV 4K. Kör själv med den och är smidigt med det filmtittande jag ägnar mig åt.

vet inte om jag har fel kabel eller vad det är men, känns inte som kvalitén är helt 100% när jag kopplar upp dator via hdmi till tvn.
Hur gör jag för att se filmer jag har lagrade på datorn via en apple tv 4k till TVn?

Permalänk
Medlem

Låter som antingen en adapter från usb-c till HDMI (använd mac själv som källa), eller köpa något android-baserat (google tv chromecast länk, eller Nvidia Shield)

När det kommer till custom setups så kan man såklart få det man vill, men man måste ha tid och ork att pilla