Anmäl dig till Roborock Challenge!

Politikpolicy äntrar regelsidan – säg hej till §1.7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hej?

För övrigt förespråkar jag teknokrati.

Precis. Riksbanken har ju lyckats bra med inflationen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det hade varit underbart om det faktiskt gick att diskutera saker på det sättet, men politikdiskussioner på Sweclockers spårar alltid ur.

De flesta kan argumentera lugnt och sakligt, men efter ett par sidor så är det ofta mestadels 3-4 st av de mest "engagerade" som får upp farten och blir väldigt produktiva i att kasta wall of texts på varandra. Det skrämmer bort mer nyanserade inlägg.

Permalänk
Medlem

Bra regel. Var moderator på ett stort internationellt spelforum under 00-talet och under det amerikanska valet 2004 brakade helvetet lös. Så vi började med reglerna att ingen religion eller politik var tillåtet och det blev genast mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Får man fortfarande tillåta sig att yttra sin extremt stora besvikelse på RDNA3? Där AMD lovat runt 50% prestandahöjningar men bara lyckades med 30%? Hur ställer sig Sweclockers till det?

Snart får du nog inte diskutera din syn på produkterna. 😂

Någon borde starta ett mer vuxet forum med högre i tak, alla dessa regler börjar bli löjliga, ska man ha reglerna utskriva och checka av dem medans man skriver?
Vore mycket bättre om alla fick skriva det de egentligen tycker istället för krystade inlägg.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Får man fortfarande tillåta sig att yttra sin extremt stora besvikelse på RDNA3? Där AMD lovat runt 50% prestandahöjningar men bara lyckades med 30%? Hur ställer sig Sweclockers till det?

Det var en märklig fråga, varför skulle du inte få skriva det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De flesta kan argumentera lugnt och sakligt, men efter ett par sidor så är det ofta mestadels 3-4 st av de mest "engagerade" som får upp farten och blir väldigt produktiva i att kasta wall of texts på varandra. Det skrämmer bort mer nyanserade inlägg.

Fast efter 3-4 sidor är allting som kunde sägas ändå sagt så vad spelar det för roll om de mäter längd efter det i trådarna?
Det är ju inte så att krystade inlägg är bättre de, skriv från hjärtat eller inte alls säger jag, att sitta och skriva med ett glorifierat filter blir bara löjligt.
Det är extremt sällan jag ens läser sidan efter första 2 för jag orkar inte se upprepringarna som redan skrivits på den första, jag bryr mig inte om kalle på sidan 18 håller med olle som skrev på sidan 1.

Typo
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas att detta också innebär att moderatorerna faktiskt tar tag i politiska inlägg. I var och varannan tråd kommer det politiska inlägg, som får stå kvar både okommenterade och omodererade. Inte ens efter att det uppmärksammats försvinner det.
Så varför ha en regel när den inte upprätthålls?

Kan vara så att inläggen helt enkelt inte uppmärksammats av oss.
Det skriva en hel del inlägg och vi hinner inte läsa alla.

Därför uppmuntrar vi till att använda anmälningsfunktionen på inlägg man anser bryta mot reglerna. På så vis uppmärksammas vi på dessa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag vill bara få fram min stora besvikelse över RDNA3. AMD hade lovat 50% ökning men klarar knappt 30-35% mot 6950XT. Man undrar vad de på Radeon group tänker med?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill bara få fram min stora besvikelse över RDNA3. AMD hade lovat 50% ökning men klarar knappt 30-35% mot 6950XT. Man undrar vad de på Radeon group tänker med?

Okej, då har du nog hamnat i fel tråd 😁

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Förbud på ditten och datten, folk börjar såklart fundera vilket ben de ska stå på. 🤔
Det är nig bara en handfull som läst era regler, oavsett konsekvensen. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Apapapapap!
Nu bröt du nog mot §1.7!

Mjaäe, jag ger anledningar till varför det är bra att §1.7 existerar Jag diskuterar därmed existensberättigandet till §1.7 snarare än partipolitik, partitillhörighet eller liknande

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dem8n:

Förbud på ditten och datten, folk börjar såklart fundera vilket ben de ska stå på. 🤔
Det är nig bara en handfull som läst era regler, oavsett konsekvensen. 😊

Mja, fast regler på swec är ju inte direkt något nytt. Det har ju alltid funnits.
Att vara trevlig och föra sig på en mogen nivå i sociala omgivningar är ju inte heller något nytt.

Sweclockers är en sjukt rolig fest som alla är inbjudna till men det är klart att man inte får uppföra sig hur som helst på någons fest 🤷‍♂️

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis. Riksbanken har ju lyckats bra med inflationen...

De var bättre förr, det kan medges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Min absoluta favorit var när Sweclockers publicerade delar ur ett pressmeddelande från SSU och sen fick man, enligt reglerna, inte kommentera om att det var från SSU.

Skrivet av kaput:

Mjo. Har inget emot förbudet mot politisk diskussion, det är faktiskt rätt behagligt att få respit från det någonstans på nätet, men kan hålla med om att man också bör leva som man lär. Visst, Sweclockers är en privat plattform och man gör som man vill, men det blir väldigt konstigt när man postar politiskt laddade artiklar med öppet kommentarsfält, utan att sakfrågan kan diskuteras.

Inser att det är oerhört svårt att förhålla sig till i och med att definitionerna är så oskarpa som de är - ska man hårdra det kan man nästan inte diskutera några samhällsövergripande nyheter alls då i princip allt sådant innefattar politik på något vis - men man kan ju i alla fall försöka, och välja bort innehåll som är direkt politiskt.

Håller med er. Blir en viss ojämlikhet när redaktionella artiklar avhandlar politik, och politiska beslut, men när vi medlemmar inte får diskutera dessa på lika villkor.

Kan köpa att man inte får diskutera saker som rör politik, och politiska beslut, men då skall ta mig tusan redaktionen förhålla sig till detta själva. Annars så stryper man den viktiga interaktionen mellan redaktion och medlemmar som jag tycker en stor positiv sak med SweC.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inget parti vill som jag vill så alla är dåliga.

Nåja, det är i alla fall bättre när det går att rösta på flera partier än bara två, då blir den bipolära sjukan inte lika allvarlig.

Skrivet av Mithras:

Så är det ju absolut, vi har sett väldigt bra exempel på det under valkampanjen. Ett antal löften som inte hålls nu "för att det inte är så enkelt" när man för några månader sedan kritiserade sina motståndare när de sa exakt samma sak....

Våra nuvarande politiker går i bräschen för att bara smutskasta för allt, oavsett om man faktiskt håller med eller inte. Skitdåligt, helt enkelt.

Skulle inte denna typ av inlägg (rätt eller fel) modereras bort enligt §1.7, eller är det något jag missat här?

*förvillad*

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle inte denna typ av inlägg (rätt eller fel) modereras bort enligt §1.7, eller är det något jag missat här?

*förvillad*

Antagligen så, men de måste anmälas för att modereras och antar att exempel är tillåtna i den här tråden som är till för att diskutera regeln

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av martinot:

Håller med er. Blir en viss ojämlikhet när redaktionella artiklar avhandlar politik, och politiska beslut, men när vi medlemmar inte får diskutera dessa på lika villkor.

Detta stämmer väl inte helt. Som det står i reglerna är det möjligt att diskutera sakfrågan i de artiklar som publiceras. Problemet vi ämnar att motverka med 1.7 är ju att diskussionen inte får spåra ut och handlar om något annat.

Skrivet av martinot:

*förvillad*

Det stämmer!

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen släpp AMD-sidospåret*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kanske det bästa. Men också ett tecken på den ökade polariseringen i samhället, även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så tolkar jag det rätt:
Man kan skapa ett ämne (t.ex. om ett politiskt förslag) men ingen kan uttrycka sin åsikt om ämnet i tråden då det såklart direkt kan kopplas till partitillhörighet eller anses vara partipolitik.
...

Det är lite som "sexköpslagen"...

Man får sälja sex, men man får inte köpa...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Varandes just politiker ser jag hur sakfrågan ofta glöms mot en viss iver att sänka andras åsikter och dra orimliga och oväsentliga argument om varför de har fel just därför att de inte tillhör ett visst parti.

Nu blir det väl diskussion om det...

Ser inga utmaningar med §1.7.

Jag ser att du väldigt oblygt smugit in vilka du propagerar för i platsangivelsen
Politik berör det mesta så det är svårt att inte blanda in det i diskussioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Muahahaha, då vet man hur man ska "go out with a bang" >:)

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Tråd rensad pga, ironiskt nog, §1.7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är väl det som är problemet; Sverige har gått i samma riktning som USA där politiska snacket handlar mer om att ha rätt och "vinna" över sin motståndare, snarare än att lyssna på varandra och komma fram till en lösning.

Vi ser ju också hur många svenskar börjat anamma den amerikanska mentaliteten av att smutskasta, förlöjliga och i princip avhumanisera sina motståndare med alla medel möjliga, sanning eller inte.

Allt färre människor pratar politik för att prata om lösningar och vilka modeller som löser samhällsproblemen bäst, och allt fler börjar prata politik för att känna hat mot de som tänker annorlunda, och samhörighet med jämliktänkande.

Jo jag önskar att jag kunde säga att jag inte kände igen det. Men så är det på många ställen, tycker bara det är sorgligt när man ofta kan ha en rimlig diskussion med folk face to face. Man tror nästan att majoriteten av folk på nätet är bottar.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det hade varit underbart om det faktiskt gick att diskutera saker på det sättet, men politikdiskussioner på Sweclockers spårar alltid ur. Och problemet är att det skapar så mycket extra jobb för moderatorerna. De gjorde t.ex. ett undantag när Ryssland invaderade Ukraina i början av året och tillät en tråd för diskussioner, men även fast tråden bara hölls öppen på dagtid för att moderatorerna skulle hinna med så blev det till slut för mycket.

Så alternativen är i praktiken att tillåta omodererade politiska diskussioner eller förbjuda dem helt, något mellanting har gång på gång visat sig inte fungera här. Och då är ju valet enkelt för en sida som Sweclockers.

Det är tråkigt att höra, och med det i åtanke så kan jag tendera att hålla med, det ska inte gå ut över moderatorerna eller leda till en orimlig diskussion.

Men idealisten i mig blir lite ledsen, jag får hålla hoppet levande att en dag verktyg som chatGPT kan lösa detta!

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4