Permalänk

Gratis internet via tjänstetelefon...

Hej!

Jag har en tjänstetelefon från jobbet (Telenor simkort). Vet ej men det kan nog finnas chans att det är obegränsad surf alternativt väldigt mycket surf iaf.

Om jag skulle skaffa en router med simkortsplats och sätta in detta simkort i routern - skulle det betyda att jag har "gratis" mobilt bredband då?

Vad tror ni om den idén?

OBS! Använder inte tjänstemobilen i jobbet så detta skulle fungera riktigt bra...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kolla med chefen...
Det blir ju lite pinsamt när chefen undrar vad du använder 200GB till när du inte ens använder telefonen i arbetet.

Permalänk
Medlem

Förutom att det låter moraliskt tveksamt så tror jag inte att ditt företagsabbonemang har obegränsat surf.

Permalänk
Medlem

Jag hade Telenor i några veckor när mitt företag fick för sig att det var något bra att ha, då kunde man som användare iaf registrera sig för att se sitt abonnemang med tillhörande surfpott i deras app. Testa det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Och surfar du på företagets abboneman så kan det vara så att allt du gör på nätet faller under företagets IT policy.

Beroende på företagets policy kan det ju vara så att vissa kategorier av sidor som besöks kan vara av sådan karaktär att de bryter mot företagets policy och är en grund för varning / uppsägning. Säger inte att du surfar på sådant, men ha det i åtanke.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vi använder också Telenor på jobbet, kan vara så att ni likt oss har 100 GB per abonnemang och den totala potten fördelas på alla nummer som företaget betalar för. Så har ni 5 abonnemang innebär det totalt 500 GB som fördelas beroende på användning.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Två punkter, jag vet inte varför man inte kan fråga eller söka reda på hur mycket data som ingår och för det andra behövs ingen 4G-router om du har en gammal 4G-telefon.

Så som jag gjort vid kortare driftstörningar så går det bra att internetdela från telefonen och ansluta routern dit. Förutsatt att programvaran fixar detta.

Problemet är mer varför man ska vara dumsnål, du får ingen publik ip (inte alltid viktigt) och en väldigt varierande prestanda med tidvis mycket höga svarstider. Nu när jag flyttat till större ort är det tveksamt att jag skulle palla internetdela från telefonen, 4G/LTE är brutalt långsamt när det är många som använder det. Sitter du på en mast utan större användning kommer däremot en mobil ge hyfsad prestanda hastighetsmässigt.

Skrivet av Karaff:

Och surfar du på företagets abboneman så kan det vara så att allt du gör på nätet faller under företagets IT policy.

Beroende på företagets policy kan det ju vara så att vissa kategorier av sidor som besöks kan vara av sådan karaktär att de bryter mot företagets policy och är en grund för varning / uppsägning. Säger inte att du surfar på sådant, men ha det i åtanke.

Ja om det är på arbetsgivarens APN kan du nog knappt jobba på det nätet.