Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Såja, nu tar vi det lite lugnt.
Jag frågade om det ens fanns något land som hade total yttrandefrihet.
Svaret var att usa kanske hade varit närmst

Jag har dålig koll på om där är fler länder som har/haft/varit i närheten av total yttrandefrihet så kom gärna med förslag

Det finns förstås inte, inte i ett något modernt land. Hot är ju ett exempel på en "inskränkning i yttrandefriheten" som typ alla länder har i någon form, samma med regler kring oärlig marknadsföring och så.

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig och skrämmande utveckling, med tanke på hur katastrofalt dålig deras moderering av YouTube videos är. YouTube algoritmen är så jävla funtad, att även kreatörer som på ett seriöst sätt försöker behandla samhällsproblem som pedofili, våldtäkt, självmord, mm, måste censurera sig själva för att undvika att bli flaggade.

Tror knappast att detta kommer att sluta väl.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Ja nä men så är det inte riktigt.
Man får säga det man vill utöver de inskränkningar staten gör i yttrandefriheten. Exempel på inskränkningar i yttrandefriheten är olaga hot, förtal, uppvigling och hets mot folkgrupp.

Så länge det inte bryter mot lagen så får man faktiskt säga vad man vill.

Det innebär emellertid inte att andra måste framföra budskap åt en. Du får själv framföra det du vill ha sagt på oliks sätt. Och du får söka frivilliga samarbeten med publicister som kan framföra det du vill säga. Men andra måste inte framföra dina budskap. Den delen finns det inte underlag för i yttrandefriheten.

Det innebär i praktiken att man inte kan kräva att få sina böcker utgivna på ett bokförlag. Bokförlaget får fritt välja vad de önskar ge ut. Det innebär att man inte kan kräva att få sina krönikor publicerade i tidningar.
Och det innebär också att man inte kan kräva att skriva vad som helst på forum. Det är utgivarnas regler som gäller om de ska utföra tjänsten åt dig att framföra budskap.
Det handlar ju om att de vill kunna välja vad deras egen produkt ska bestå av.

Följer man inte vad man kommit överens om så kan det frivilliga samarbetet avbrytas - eller att det får konsekvenser. Och detta samarbet är alltså inte en inskränkning av yttrandefriheten.

Det är är inte direkt nytt - utan det är samma som innan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alexraptor:

Sjukt dålig och skrämmande utveckling, med tanke på hur katastrofalt dålig deras moderering av YouTube videos är. YouTube algoritmen är så jävla funtad, att även kreatörer som på ett seriöst sätt försöker behandla samhällsproblem som pedofili, våldtäkt, självmord, mm, måste censurera sig själva för att undvika att bli flaggade.

Tror knappast att detta kommer att sluta väl.

Fast det är väl ett helt annat problem än moderering i kommentarsfältet? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Kränker du någon annans frihet så sätter du din yttrandefrihet över någon annans lika värde. Därför det finns brott som hets mot folkgrupp och olaga hot, inget konstigt alls

Vi lever i ett samhälle, inte en anarki

Permalänk
Medlem

Inget företag har något åtagande att tillhandahålla en platform för din yttrandefrihet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Senast igår dömdes Joakim Lamotte för grovt förtal. Yttrandefrihet är inte ett frikort att spy galla och förtala andra människor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vad bra. Då kan alla få ta del av samma syn på saker och ting. Den enda tillåtna synen på saker och ting.
För sånt här missbrukas ju aldrig.

Det är ändå rätt imponerande att man kan komma undan med nästan vad som helst bara man kopplar det till "säkerhet" etc.

Om man aldrig utsätts för rövhattar, hur ska man då lära sig att hantera en rövhatt när man till slut möter en?
Vad är nästa grej? Man börjar kräva att folk tycker på ett visst sätt?

Jag vill inte heller ha kommentarsfält där den mest dryga dyngan finns men det är ett pris jag kan ta om det innebär att jag har möjlighet att få ta del av helt skilda åsikter som kan forma mina egna.

Sen kan man ju fundera på om detta inte flyttar målstolpen för vad som är accceptabelt eller inte. Sådana här system har ju en tendens till att bli värre med tiden för att rättfärdiga sin egna existens.

/rant over

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Beror nog väldigt mycket på vad för genre man följer och generella målgruppen. Om det är inom gaming så är sannolikheten rätt stor att det kan vara bajs som kastas till höger och vänster i kommentarsfältet, är kanalen fokuserad på historia t ex så innehåller kommentarsfältet i regel aldrig hatiska kommentarer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Låt mig gissa, "Fuck Trump!!"inget händer. "Fuck Biden!!" Instant ban.

Jag utgår ifrån att det är elaka kommentarer riktade till kreatören, inte politiker.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1k:

"Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer" och en del tar åt sig direkt.

Väldigt intressant.

Nej, tar inte åt mig. Jag vet dock att algoritmer som ska läsa av s.k. otrevligheter kommer vara allt annat än perfekta.
Jag har sett naket på facebook många ggr, inkl så långt som erektioner och penetreringar som inte AI:t upptäcker samtidigt som jag själv lagt upp en skämtbild där Putin har kvinnobröst p.g.a. ryska covid-vaccinet..dvs det är ett skämt men framför allt väldigt retuscherat så att inga som helst kvinnobröst syns överhuvudtaget. Hamnade i FB-fängelset för den p.g.a. "nakenhet".

Så det slår fel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tänker på lite längre sikt är att branchen faktiskt behöver självsanera. Det är i det närmsta oundvikligt.

Antingen sköter sig branchen själv bra nog och inte orsakar problem. Eller så kommer staten gå in och reglera.
Såhär ser det ut i alla brancher. Banksektorn är ett exempel. Kryptovärlden är däremot vilda västern. Kan den delen inte självsanera så kommer det komma lagstiftning som sätter gränser.

Anledningen till att vi har ett medieetiskt råd är för att vi i landet har långtgående rättigheter för media att säga vad de vill. Men det där har inte alltid skötts. Yttrandefriheten hade kunnat inskränkas med lagstiftning för att stävja mediers beteende. Men istället har branchen självsanerat med medieetiska råd, krav på ansvariga utgivar och liknande.

Det här finns ju inte riktigt i forum. Utbildade och ansvariga personer som kollar att det som publiceras håller någon form av etisk gemensam standard.

Om företagen som driftar social media inte håller undan hat, hot och skit på nätet och låter det härja fritt så kommer stater sätta igång mer reglering på området. Är det svårt på en global arena? Yes. Såklart.
Men på sikt är det antagligen av intresse för social media att själva göra jobbet. Det innebär nämligen att branchen i större utsträckning själva får välja hur det ska gå till. Begränsning genom lagstiftning är antagligen något som varken företagen, staten eller användarna vill egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Om man aldrig utsätts för rövhattar, hur ska man då lära sig att hantera en rövhatt när man till slut möter en?
Vad är nästa grej? Man börjar kräva att folk tycker på ett visst sätt?

Fast anser du dig att dessa rövhattar ska förtjäna att få stå och spy galla och mordhota folk bara för att man ska utsättas för det för att "hantera det"?
Jag slipper helst att såna människor får yttra sig i mina kommentarsfält överhuvudtaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Youtube är ett privat företag så de får sköta modereringen hur de vill. Yttrandefriheten innebär att myndigheter inte får begränsa den, privata företag är inte myndigheter. Sen brukar man inte få publicera någons adress och telefon nummer osv utan tillstånd. Och direkt uppmanande till våld är också olagligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

YouTube har, som många andra nämnt tidigare, ibland riktigt bra kommentarer och bra inlägg med väldigt mycket hjälpsamma personer. Bra om sådant premieras över skräp inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Om man aldrig utsätts för rövhattar, hur ska man då lära sig att hantera en rövhatt när man till slut möter en?

Om man aldrig utsätts för rövhattar behöver man inte lära sig att hantera dem

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det är så spännande hur folk känner att detta inkräktar på deras yttrandefrihet... Man kan ju fortfarande lägga fram sina åsikter. Det är bara att man sanerar bort hat, hot och personangrepp. Något som jag tror alla kan komma överens om inte är vidare trevligt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är så spännande hur folk känner att detta inkräktar på deras yttrandefrihet... Man kan ju fortfarande lägga fram sina åsikter. Det är bara att man sanerar bort hat, hot och personangrepp. Något som jag tror alla kan komma överens om inte är vidare trevligt.

Nu för tiden räknas det som hat och hot om någon inte håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är så spännande hur folk känner att detta inkräktar på deras yttrandefrihet... Man kan ju fortfarande lägga fram sina åsikter. Det är bara att man sanerar bort hat, hot och personangrepp. Något som jag tror alla kan komma överens om inte är vidare trevligt.

Det är för att folk inte begriper vad yttrandefrihet är, utan de plockar begreppet från sin godtyckliga syn på vad yttrandefrihet borde vara enligt dem själva, och då blir ju diskussionen rätt meningslös... Eller intressant beroende på hur man ser det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av _genki:

Det är så spännande hur folk känner att detta inkräktar på deras yttrandefrihet... Man kan ju fortfarande lägga fram sina åsikter. Det är bara att man sanerar bort hat, hot och personangrepp. Något som jag tror alla kan komma överens om inte är vidare trevligt.

De är rädda för det sluttande planet.
Alltså något börjar bra och det går inte riktigt argumentera för att det är dåligt, men sedan så börjar de använda det mer och mer på mer tveksamma saker.

Detta var huvudargumentet varför så många var emot övervakningskameror, IPred och annat. Aktuellt idag är Netflex och reklam. Typ ingen är emot att det finns, men vissa är rädda för att Netflex kan utöka detta till fler abonnemang.

Jag själv ser båda delarna men jag tycker det idag är hyfsat bra nästan överallt. På de stora ställena är det bara extrema sakerna som censureras.

När vi tar upp förtal som nämndes tidigare i tråden. Så är sverige unik med att om man säger något som är 100% sant så är det ändå förtal om det är för att säga något negativt om en person. Det blir dock snabbt väldigt flummigt. Extremfallen är såklart självklara, men det blir sedan luddigt exakt vad gränsen går.
Är det olaga förtal att berätta för ens syster att berätta brottshistoriken på hennes nya pojkvän? Troligen inte, är det förtal om man gör exakt samma sak till ens granne? Troligen.. Att källan man har enbart är från sveriges domstolar med fällande domar är irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Vad bra.

Edit:

Ni som skriker åt detta. Är ni medvetna att man kan bli avstängd hos Swec också? Ändå hänger ni här.

Problemet är ju vem som beslutar vad som är OK och inte, har fått en del inlägg ändrade och raderade här på sweclockers utan någon som helst anledning. En moderator tyckte tex det var kränkande när jag skrev att running hours i SMART inte säger så mycket om en hårddisks hälsa.

Finner ditt inlägg kränkande och borde raderas 😘

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Klubba:

Problemet är ju vem som beslutar vad som är OK och inte, har fått en del inlägg ändrade och raderade här på sweclockers utan någon som helst anledning. En moderator tyckte tex det var kränkande när jag skrev att running hours i SMART inte säger så mycket om en hårddisks hälsa.

Vi har nog väldigt olika synsätt på det

Edit: kommentaren du hänvisar till är för övrigt kvar men något redigerad där vi tog bort det som bröt mot forumets regler

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Problemet är ju vem som beslutar vad som är OK och inte, har fått en del inlägg ändrade och raderade här på sweclockers utan någon som helst anledning. En moderator tyckte tex det var kränkande när jag skrev att running hours i SMART inte säger så mycket om en hårddisks hälsa.

Finner ditt inlägg kränkande och borde raderas 😘

Fast oavsett är det ju företaget som har frihet att själva bestämma sina egna regler.

Skriver jag att de som håller på med Mining är jävla svin blir jag avstängd från Sweclockers, Tar jag med en boombox in på en biograf och drar på hög musik under filmen blir jag utslängd från bion. Skriver jag nedsättande kommentarer om Elon musk så blir jag avstängd från Twitter, etc etc, för att företagen själva satt sina trivselregler och har moderatorer som efter bästa förmåga skall se till att de efterlevs. Det har med deras egna trivselregler att göra och inte ett dugg att göra med yttrandefrihet. Yttrandefrihet är ett förhållande mellan individ och stat, och även där finns det paragrafer med diverse inskränkningar. Det är helt naturligt.

Men såsom de flesta verkar tolka yttrandefrihet idag så är det att man utan konsekvenser ska få säga

Vad man vill
Till vem man vill
Var man vill
När man vill.
Utan konsekvenser

Så har det aldrig någonsin sett ut någonstans och kommer förhoppningsvis aldrig göra heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Problemet är ju vem som beslutar vad som är OK och inte, har fått en del inlägg ändrade och raderade här på sweclockers utan någon som helst anledning. En moderator tyckte tex det var kränkande när jag skrev att running hours i SMART inte säger så mycket om en hårddisks hälsa.

Finner ditt inlägg kränkande och borde raderas 😘

Det är väl självklart att det är upp till SweClockers att själva besluta vad som är OK och inte att skriva på deras egen hemsida?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

Ingen frisk person skriver en kommentar under ett Youtube-klipp.

Det är väl klart man gör, iaf jag. Det finns många mycket skickliga personer som lägger upp innehåll av hög kvalitet. Som för mig t ex som haft mycket god hjälp att lära mig spela gitarr.
Så självklart tackar jag och även sänder uppskattande kommentarer.

Permalänk
Medlem

Det är många här som tycker företag ska få moderera som dom vill och tycks dom här rätt till detta eftersom dom är företag.

Men det finns ändå ett visst ansvar, för när ett företag blir så stort att störstadelen av befolkningen använder detta som en plattform att sprida sina åsikter, intressen och recensioner, hur skulle det då gå om vissa fick och andra inte. Vart går gränsen för vad som är okej idag att säga och tycka?

(PS: Vi talar INTE om uppenbar rasism, ful-ord, hat ord etc. som är absolut uppenbara - men vem som bestämmer vilken åsikt är vad, och hur det man säger får tolkas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast oavsett är det ju företaget som har frihet att själva bestämma sina egna regler.

Skriver jag att de som håller på med Mining är jävla svin blir jag avstängd från Sweclockers, Tar jag med en boombox in på en biograf och drar på hög musik under filmen blir jag utslängd från bion. Skriver jag nedsättande kommentarer om Elon musk så blir jag avstängd från Twitter, etc etc, för att företagen själva satt sina trivselregler och har moderatorer som efter bästa förmåga skall se till att de efterlevs. Det har med deras egna trivselregler att göra och inte ett dugg att göra med yttrandefrihet. Yttrandefrihet är ett förhållande mellan individ och stat, och även där finns det paragrafer med diverse inskränkningar. Det är helt naturligt.

Men såsom de flesta verkar tolka yttrandefrihet idag så är det att man utan konsekvenser ska få säga

Vad man vill
Till vem man vill
Var man vill
När man vill.
Utan konsekvenser

Så har det aldrig någonsin sett ut någonstans och kommer förhoppningsvis aldrig göra heller.

Exakt så!

Det man kan hävda dock är väl att t.ex. Google och FB/insta osv är i princip har monopolställning för de kanaler där vi bedriver diskussion som i slutändan påverkar politik osv. Därav blir det problematiskt att de har trivselregler som påverkar den allmänna diskussionen.

Det är ju dock en helt annat fråga som är mycket mer subjektiv än själva definitionen av yttrandefrihet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JoOngle:

Det är många här som tycker företag ska få moderera som dom vill och tycks dom här rätt till detta eftersom dom är företag.

Men det finns ändå ett visst ansvar, för när ett företag blir så stort att störstadelen av befolkningen använder detta som en plattform att sprida sina åsikter, intressen och recensioner, hur skulle det då gå om vissa fick och andra inte. Vart går gränsen för vad som är okej idag att säga och tycka?

(PS: Vi talar INTE om uppenbar rasism, ful-ord, hat ord etc. som är absolut uppenbara - men vem som bestämmer vilken åsikt är vad, och hur det man säger får tolkas).

Jag känner fortfarande att det är ägaren/ägarna till tjänsten som ska få sätta reglerna så länge dessa inte bryter mot några lagar eller liknande.

Vilka ska annars få bestämma över tjänsten?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det olaga förtal att berätta för ens syster att berätta brottshistoriken på hennes nya pojkvän? Troligen inte, är det förtal om man gör exakt samma sak till ens granne? Troligen.. Att källan man har enbart är från sveriges domstolar med fällande domar är irrelevant.

Fast den springande punkten är väl hur allmän spridningen har varit? Tror knappast ditt exempel med grannen skulle ge fällande som. Jmfr uppmärksammade fall där det alltid handlat om att en stor spridning i samhället anses orättfärdig (Wallin), alt att man försöker utverka juridiska fördelar (Busch).

Om du har exempel på fällande domar vid en liten spridning inom en lokal bekantskapskrets är jag intresserad av att få höra om dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Det är många här som tycker företag ska få moderera som dom vill och tycks dom här rätt till detta eftersom dom är företag.

Men det finns ändå ett visst ansvar, för när ett företag blir så stort att störstadelen av befolkningen använder detta som en plattform att sprida sina åsikter, intressen och recensioner, hur skulle det då gå om vissa fick och andra inte. Vart går gränsen för vad som är okej idag att säga och tycka?

(PS: Vi talar INTE om uppenbar rasism, ful-ord, hat ord etc. som är absolut uppenbara - men vem som bestämmer vilken åsikt är vad, och hur det man säger får tolkas).

Det är ju alltid en balansgång förstås, men tanken är väl att företag som beter sig på sätt som deras användare inte gillar kommer att väljas bort. Vill jag se på konspirationsvideos om att Trump är Jesus eller något så kommer jag kanske välja bort Youtube i framtiden exempelvis (om de nu börjar plocka bort sådant), medan andra som uppskattar att slippa sånt kanske väljer att gå över till Youtube när de inte blir matade med sådant innehåll. De flesta lär inte märka av denna specifika moderering alls dock för de kollar inte på videos med sådant innehåll, eller videos som Youtube tolkar som att man hade varit intresserad av sådant. Men om Youtube går "för långt" (och när de går för långt är förstås väldigt individuellt) så kommer de att tappa användare, och därmed pengar, och då lär de antingen ändra sig eller så kommer en konkurrent och tar marknadsandelarna.

Samtidigt faller de ju under en del regleringar ändå. Hade de "censurerat" alla inlägg från demokraterna (eller republikanerna) men låtit andra sidan stå kvar så hade de fått böta exempelvis.