Kompetensutveckling. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Kompetensutveckling. Hur gör ni?

Jag jobbar som konsult inom mjukvaruutveckling (70k/mån o.s.v.). Som konsult sitter jag ibland utan uppdrag eller åtminstone utan 100% beläggning. Då brukar jag passa på att försöka lära mig något nytt, kompetensutveckling som det så fint heter.

Här är det jag brukar sitta med:

  • Cert. Även om dessa ofta inte ger så mycket kunskap utan främst en fjäder i hatten...

  • Kodproblem (typ leetcode, AoC etc.). Men jag tröttnar lätt efter ett tag.

  • Miniprojekt. Bästa sättet att lära sig enligt mig. MEN jag tappar ofta intresset när jag stöter på "tråkiga" problem, dvs sånt som inte är relaterat till det jag vill lära mig men tar lång tid att lösa.

Största problemet för mig är att hålla motivationen uppe, framför allt om jag sitter på bänken längre perioder (några veckor+). Vad brukar ni göra när ni har dötid på jobbet och har ni några tips för att hålla uppe motivationen?

Permalänk
Medlem

Sitter med utmanande kunder istället så jag får betalt samtidigt. Har aldrig suttit på bänken.

Plugga cert och sånt har jag gjort nån gång men sen jobbade jag inte med grejerna och glömde allt så kändes meningslöst. Konferanser kan vara kul men det är mer nätverkande än kompetensutvecklande. Diverse. Webbkurser funkar sådär i mitt tycke. Små projekt är the way to go, men det måste vara kul.

Permalänk
Medlem

Testa köra aoc eller liknande, men i ett språk som är nytt för dig. Aldrig fel att lära sig iaf grunderna i ett nytt språk.

Är du backendare, lek med frontend. Är du frontendare, lek med backend. Är du fullstack, lek med mobilutveckling.

Latja med docker, kubernetes, terraform och andra verktyg runt omkring.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Inte ha 100% faktureringsgrad och den lönen? För mig låter det konstigt, men du kanske kostar över 2000kr/h. .

Så på din första fråga dötid på jobb finns ej. På fritiden kan man studera det ena och andra ofta extremt närliggande till det man jobbar med. Om man vill bredda sig så är det ett större projekt som för mig ofta går bet, jag orkar inte på fritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte ha 100% faktureringsgrad och den lönen? För mig låter det konstigt, men du kanske kostar över 2000kr/h.

Kanske sitter i huvudstaden eller i annat närliggande land

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte ha 100% faktureringsgrad och den lönen? För mig låter det konstigt, men du kanske kostar över 2000kr/h. .

Så på din första fråga dötid på jobb finns ej. På fritiden kan man studera det ena och andra ofta extremt närliggande till det man jobbar med. Om man vill bredda sig så är det ett större projekt som för mig ofta går bet, jag orkar inte på fritiden.

Det kändes lite som han körde på 70k-memen som rullar på sweddit. Med det sagt inte så att 70k är fantasisummor men i detta fall fick jag känslan ovan 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Testa köra aoc eller liknande, men i ett språk som är nytt för dig. Aldrig fel att lära sig iaf grunderna i ett nytt språk.

Är du backendare, lek med frontend. Är du frontendare, lek med backend. Är du fullstack, lek med mobilutveckling.

Latja med docker, kubernetes, terraform och andra verktyg runt omkring.

Mjo, jag har så lätt att tappa motivationen när jag bara leker runt med grejer dock. Så fort något orelaterat börjar strula (sätta upp någon miljö eller liknande) så tappar jag lusten.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte ha 100% faktureringsgrad och den lönen? För mig låter det konstigt, men du kanske kostar över 2000kr/h. .

Så på din första fråga dötid på jobb finns ej. På fritiden kan man studera det ena och andra ofta extremt närliggande till det man jobbar med. Om man vill bredda sig så är det ett större projekt som för mig ofta går bet, jag orkar inte på fritiden.

Förstår inte riktigt vad du menar. Dötid finns visst, det är en del jobbet. Hellre än att låta mig göra något meningslöst tidsfördriv vill arbetsgivarn att jag lägger tiden på kompetensutveckling efter eget huvud. Det är ju det som är hela frågan. Eller missförstod jag dig?

Skrivet av Forsgren:

Det kändes lite som han körde på 70k-memen som rullar på sweddit. Med det sagt inte så att 70k är fantasisummor men i detta fall fick jag känslan plan 😁

Bingo! Jag är ganska junior och i en mindre stad i Sverige, så 70k/mån är bara meme, iaf ett tag till

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Mjo, jag har så lätt att tappa motivationen när jag bara leker runt med grejer dock. Så fort något orelaterat börjar strula (sätta upp någon miljö eller liknande) så tappar jag lusten.

Förstår inte riktigt vad du menar. Dötid finns visst, det är en del jobbet. Hellre än att låta mig göra något meningslöst tidsfördriv vill arbetsgivarn att jag lägger tiden på kompetensutveckling efter eget huvud. Det är ju det som är hela frågan. Eller missförstod jag dig?

Bingo! Jag är ganska junior och i en mindre stad i Sverige, så 70k/mån är bara meme, iaf ett tag till

Ditt sista med att 70k/mån är bara meme förklarar allt.

För oss andra som har lägre lön är läget. En chef mailar och skriver t.ex du har endast tidrapporterat 95% faktureringsgrad för veckan förklara varför? Ibland när man ändå har skrivit bra kommentar får man frågan om man inte kan baka in det i något annat? Där en bra sak kan vara ta fram skattning/offert.

Om man inte har kommit upp i denna nivå, så är min rekommendation att skaffa sig kunskaper där man gör det. För det är snart vad ens arbetsgivare kräver. Ännu värre är med dötider. Sånt finns inte.. Fundera på varför man ändå inte har kunskap att göra något som borde göras men ändå inte blir utfört för ingen har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Mjo, jag har så lätt att tappa motivationen när jag bara leker runt med grejer dock. Så fort något orelaterat börjar strula (sätta upp någon miljö eller liknande) så tappar jag lusten.

Förstår inte riktigt vad du menar. Dötid finns visst, det är en del jobbet. Hellre än att låta mig göra något meningslöst tidsfördriv vill arbetsgivarn att jag lägger tiden på kompetensutveckling efter eget huvud. Det är ju det som är hela frågan. Eller missförstod jag dig?

Bingo! Jag är ganska junior och i en mindre stad i Sverige, så 70k/mån är bara meme, iaf ett tag till

Jag var konsult i 9år. Mitt råd är att vara ledig istället för make-work. Visst har du något du vill göra så kör på men jag tror det är man ska tänkte bredare. Är du programmerade? Testa 3D modellering, läs matematik eller fördjupa dig i Excel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För mig är kvaliteten på utbildningen/utmaningen helt avgörande för motivationen, och jag söker mig därför numera nästan uteslutande till utbildningar/utmaningar som jag på goda grunder kan anta kommer att vara givande. Ex kommer jag nu i mellandagarna sannolikt att läsa ett Google-program inom mitt område (AI). Har läst flera liknande program tidigare och vet att de brukar vara intressanta och väl värda tiden. Annars finns ju alltid HarvardX och MITx på edX (www.edx.org) - ofta med fantastisk kvalitet.

Nu arbetar jag numera inom akademin, varför jag kan tänka mig att mina möjligheter att planera min tid är större än om jag hade arbetat som konsult - vilket underlättar när man läser kurser och program. Är inte säker på att jag skulle läst lika mycket som jag gör, om jag inte kände mig relativt säker på att jag hade en rimlig möjlighet att avsluta.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För oss andra som har lägre lön är läget. En chef mailar och skriver t.ex du har endast tidrapporterat 95% faktureringsgrad för veckan förklara varför? Ibland när man ändå har skrivit bra kommentar får man frågan om man inte kan baka in det i något annat? Där en bra sak kan vara ta fram skattning/offert.

OT: Herrejösses, då förstår jag varför kunderna gillar mig, jag fakturerar den tid jag arbetar för kunden och bortsett från intensiva perioder är det i princip omöjligt att nå 100%, det är alltid något annat som tar lite tid. Räcker att du tidrapporterar och läser lite interna mail på konsultfirman du är anställd på eller förväntas du göra det på din fritid?

OnT: Udemy kurser med något mål, t.ex. ett cert så man blir motiverad att faktiskt ta till sig informationen är ett billigt sätt att hålla sig lite ajour inom diverse olika kompetenser.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

OT: Herrejösses, då förstår jag varför kunderna gillar mig, jag fakturerar den tid jag arbetar för kunden och bortsett från intensiva perioder är det i princip omöjligt att nå 100%, det är alltid något annat som tar lite tid. Räcker att du tidrapporterar och läser lite interna mail på konsultfirman du är anställd på eller förväntas du göra det på din fritid?

OnT: Udemy kurser med något mål, t.ex. ett cert så man blir motiverad att faktiskt ta till sig informationen är ett billigt sätt att hålla sig lite ajour inom diverse olika kompetenser.

Betalt per timme är ett så otroligt dåligt mått då folk presterar olika per timma.
Dock förväntar sig kunder uppgifter lösta med en viss kvalite och pris och blir nöjda om denna faktor är bra. Att sedan vissa har gjort mer eller mindre timmar i verkligheten spelar ej så stor roll. Jag tror de flesta som mig gör en massa obetald övertid. Nå min faktoringsgrad detta år var 99,5% och då har jag utöver mitt arbete vissa administrativa uppgifter utanför ordinarie arbetsuppgift.

Jag själv har märkt att vissa typ av kunder är mycket svårare att ha med att göra än andra. Förenklat stora kunder vill ofta ha ett flyt, de litar på en. Mindre kunder som vill ha skattningar och annat innan, ja det är då svårt att ligga på 100% faktureringsgrad. Företaget som man är anställd på tar hänsyn till detta.. Personen som själv får jaga kunder, förhandla etc lär ha lägre faktoringsbarhet än en som sitter med kund och kanske har ett ramavtal (offentlig upphandling) som lyder. Vill kund ha något löst, så får de bara fråga ens företag om prisförslag eller vänta några år på ett nytt ramavtal har skaffas.

Många kunder kör också med ärenden för olika uppgifter, dessa har olika namn beroende på kund. I vilket fall säg man gör 15 ärende en vecka och sedan har man 1h möte om något utanför detta, så upplever jag det mer default att kunden själv vill att man ska slänga in denna timma på någon uppgift. Detta istället för att kund ska skapa ett administrativt arbete och redovisa varför mötet behövdes.

Permalänk
Medlem

Vi kör hackday ungefär en gång per månad på fredagar, man får göra vad man vill, men oftast blir det något nytt relaterat till produkten

Mitt team gör massa olika delar så finns nästan alltid något kul att göra eller testa, men det är fritt fram att testa ett nytt språk eller andra saker

Sen har vi review tisdagen efter där alla som har något att visa presenterar sina resultat

Det är frivilligt att delta, man får såklart jobba som vanligt om man känner att man inte hinner eller inte hittar på något kul