Google Pixel 6a vinner i blindtest av mobilkameror

Permalänk
Medlem

Min telefon tar tillräckligt bra bilder så det räcker för mig. För mig en fullkomlig "icke-grej" när jag väljer mobil.

Permalänk
Medlem

Testade själv och för de generella bilderna vann Pixel 6A. Orkade inte testa mer, tog jättelång tid.

Permalänk
Medlem

Som en ren point-and-shoot kamera är Pixels svåra att slå. Google har en så enorm mängd data att träna sin AI på vilket ger galet imponerande resultat i både digital zoom och i miljöer med lågt ljus. Finns mycket intressant att läsa om deras teknologi på deras blogg.
https://ai.googleblog.com/2018/10/see-better-and-further-with...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vissa kameror som egentligen inte är så bra och vice versa hamnar där man inte förväntar sig beror ju på flera anledningar i detta fall.

Vissa kameror har exponerat helt fel, en del av de "bättre" tar en mer neutral bild vilket gemene man inte faller lika lätt för även om det är en bättre bild rent tekniskt. Lite samma syndrom som att TV i butiker står på maximal färg och kontrast för att locka till sig köpare.

Sen tycker jag bilderna i testet var för små på en 27" skärm till och med för att kunna titta på alla detaljer. Någon bild såg bra ut tills jag zoomade in och såg att den var helt överprocessad osv...

Att 6a vinner över 7 Pro exempelvis beror mer troligt på omständigheterna eller hur mycket tur man haft när kameran exponerat eftersom 7 Pro har både bättre optik, sensor och samma eller till och med vidareutvecklad mjukvara..

Permalänk
Medlem

Och jag med min iPhone 14 pro….

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag är brydd på en sak att kameran ofta hänvisas som viktig på telefon.
Vill jag ha kanon bilder då köper jag en bra kamera.
Telefon har jag till att ringa och kunna surfa på sen ek ok kamera för att ta komihåg bilder.
har nu skaffat en fet ASUS ROG Phone 6 Pro 18/512Gb är nöjd med den hade före huawei P30 Pro 8/256Gb

Inte ett dugg konstigt. Man har alltid telefonen med sig, orka släpa runt på en klumpig kamera jämt.
Är ju lite roligt att du skaffat telefoner med dom bästa kamerorna.

Permalänk

Hur kan en Pixel 6a vara bättre än Pixel 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Min telefon tar tillräckligt bra bilder så det räcker för mig. För mig en fullkomlig "icke-grej" när jag väljer mobil.

Jag är i klubben där ingen av dem räcker än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Köpte en pixel 6a till Frugan, för telefonens väl beprövade sony sensor. Kul att den hamnade så högt. (den hamnade även överst för mig personligen i testet)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så en omröstning om vilken telefon som har bäst filter, inte bäst kamera?

Edit: vilket inte behöver vara negativt. 99% av bilderna efterbehandlad aldrig så det här är ju slutresultatet

Alla kameror har processerings bias.

Men testet är faktiskt rätt bra vetenskapligt. Dock borde man haft fler bildkategorier och dessutom fler bilder i samma kategori (större sample size). Men då hade man råkat ut för att folk inte orkat göra hela testet.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Massy:

Anledningen till att vissa kameror som egentligen inte är så bra och vice versa hamnar där man inte förväntar sig beror ju på flera anledningar i detta fall.

Vissa kameror har exponerat helt fel, en del av de "bättre" tar en mer neutral bild vilket gemene man inte faller lika lätt för även om det är en bättre bild rent tekniskt. Lite samma syndrom som att TV i butiker står på maximal färg och kontrast för att locka till sig köpare.

Sen tycker jag bilderna i testet var för små på en 27" skärm till och med för att kunna titta på alla detaljer. Någon bild såg bra ut tills jag zoomade in och såg att den var helt överprocessad osv...

Att 6a vinner över 7 Pro exempelvis beror mer troligt på omständigheterna eller hur mycket tur man haft när kameran exponerat eftersom 7 Pro har både bättre optik, sensor och samma eller till och med vidareutvecklad mjukvara..

större sample size på de olika kategorierna hade antagligen visat det.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur kan en Pixel 6a vara bättre än Pixel 7?

Spontant så är det ganska mycket slump med i just det här testet eftersom det är en enskild bild som inte justerats för likvärdig vitbalans/exponering/brännvidd/…

De tog en bild med varje telefon och så blev det som det blev (lite så i alla fall)

Bäst hade varit att ta 5 bilder med varje eller välja en bild från en sekvens med varje telefon, eller manuellt justera lite så de ser mer likvärdiga ut

Testet har en poäng i sin systematik också, men inte helt rättvist på alla sätt

Kanske 6a råkade fokusera några pixlar åt ena eller andra hållet, eller beräkna exponering med ett område som innehöll lite annan data. Då kan det vara slumpen som avgör vem som vinner ett sånt här test

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Spontant så är det ganska mycket slump med i just det här testet eftersom det är en enskild bild som inte justerats för likvärdig vitbalans/exponering/brännvidd/…

De tog en bild med varje telefon och så blev det som det blev (lite så i alla fall)

Bäst hade varit att ta 5 bilder med varje eller välja en bild från en sekvens med varje telefon, eller manuellt justera lite så de ser mer likvärdiga ut

Testet har en poäng i sin systematik också, men inte helt rättvist på alla sätt

Kanske 6a råkade fokusera några pixlar åt ena eller andra hållet, eller beräkna exponering med ett område som innehöll lite annan data. Då kan det vara slumpen som avgör vem som vinner ett sånt här test

Men är inte poängen att det bara är en bild tagen med kameran i normalläget liksom, och porträtt respektive nattläge då? Min Xperia tar grymma bilder om jag jobbar mig men för att bara ta en bild är min Pixel 5 helt överlägsen. Det är jättefint att Xperian erbjuder en massa möjligheter till manuella inställningar och så, men Pixeln tar bättre bilder 99 gånger av hundra när jag inte har tid eller ork att tänka igenom allt i detalj innan jag tar bilden liksom.

Permalänk
Medlem

Jag blir så fascinerad över att blinda kan avgöra vilka bilder som ser bäst ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Anledningen till att vissa kameror som egentligen inte är så bra och vice versa hamnar där man inte förväntar sig beror ju på flera anledningar i detta fall.

Vissa kameror har exponerat helt fel, en del av de "bättre" tar en mer neutral bild vilket gemene man inte faller lika lätt för även om det är en bättre bild rent tekniskt. Lite samma syndrom som att TV i butiker står på maximal färg och kontrast för att locka till sig köpare.

Sen tycker jag bilderna i testet var för små på en 27" skärm till och med för att kunna titta på alla detaljer. Någon bild såg bra ut tills jag zoomade in och såg att den var helt överprocessad osv...

Att 6a vinner över 7 Pro exempelvis beror mer troligt på omständigheterna eller hur mycket tur man haft när kameran exponerat eftersom 7 Pro har både bättre optik, sensor och samma eller till och med vidareutvecklad mjukvara..

För mig vann Pixel 7 Pro faktiskt. Sen kom Pixel 6a. Sen Find X5 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är inte poängen att det bara är en bild tagen med kameran i normalläget liksom, och porträtt respektive nattläge då? Min Xperia tar grymma bilder om jag jobbar mig men för att bara ta en bild är min Pixel 5 helt överlägsen. Det är jättefint att Xperian erbjuder en massa möjligheter till manuella inställningar och så, men Pixeln tar bättre bilder 99 gånger av hundra när jag inte har tid eller ork att tänka igenom allt i detalj innan jag tar bilden liksom.

Jo absolut, men vilken mobil som helst kan ju missa en slumpmässig bild och skulle ta en bättre bild 9/10, det är det testet riskerar att missa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jo absolut, men vilken mobil som helst kan ju missa en slumpmässig bild och skulle ta en bättre bild 9/10, det är det testet riskerar att missa

Tja, samtidigt är det väl viktigt att telefonen inte missar "slumpmässigt" så ofta om den ska funka i vardagen. Bilderna skiljer sig inte så mycket i mina ögon, men om en telefon väljer att överexponera i denna ändå rätt simpla situation så är det sannolikt ett problem på den exempelvis. Sen följer ju slutsatserna ganska bra vad exempelvis fototidningar kommer fram till i deras tester av telefoner.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har dom inte tagit bara en bild med telefonerna? Eller har dom sagt det?

Permalänk
Medlem

🥇: Xperia 1 IV, | 13 vinster | 1 Förlust |
🥈: Iphone 14 PRO | 14 vinster | 5 Förluster |
🥉: Pixel 7 PRO | 7 Vinster | 1 Förlust |

Intressant test, vet inte riktigt hur de jämför mot varandra dock. Skulle nog se 7 vinster och 1 förlust som bättre än 14 vinster och 5 förluster. Kändes skevt att man fick vissa modeller mer sällan, och då gjorde jag de långa testet för bästa resultat. Vore dock också kul att kunna se vilka de förlorade mot.

Har själv ögon som en kratta, så skulle ändå inte lita på mitt bidrag.

Permalänk
Medlem

Ser inte någon diskussion av olika brännvidd på kamerornas objektiv. Brännvidd är en sak som aldrig går att justera i efterbehandling eftersom det påverkar fov från samma fysiska avstånd.

För porträtt är en längre brännvidd ovärderligt.

En annan sak är sensorns storlek och ljuskänslighet. Det är en stor skillnad mellan hur olika presterar. Sony är ju störst på marknaden (de levererar mycket till Nikon också t.ex.).

Med andra ord är det som jag skulle värdesätta högst objektiv och sensorkvalitet.

Färgmättnad och skärpning är busenkelt att fixa i efterhand.

Det är för övrigt lite kul att (iaf fram till nyligen) var en av de bästa kamerorna på marknaden en gammal Nokia Lumia med Windows Phone.