Google Pixel 6a vinner i blindtest av mobilkameror

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel 6a vinner i blindtest av mobilkameror

Youtube-profilen Marques Brownlee har sammanställt resultat från kamerablindtest där Googles senaste tillskott i mellansegmentet hamnar på topp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var förvånad att se iPhone så långt ner. Hade varit kul att ha mobilen med bäst kamera (som dessutom är väldigt billig) men är lite för bekväm med IOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Var förvånad att se iPhone så långt ner. Hade varit kul att ha mobilen med bäst kamera (som dessutom är väldigt billig) men är lite för bekväm med IOS.

Tror det beror delvis på hur man uppfattar "en bra bild" tagen i svagt ljus. Iphones har en tendens att överprocessera bilden och göra den alltför ljus och onaturlig. Sedan beror det säkert också mycket på att det är ett blindtest. Skulle man se sitt favoritmärke nämnt brevid bilden så klickar man där, oberoende om bilden brevid ser bättre ut eller inte.

Permalänk
Avstängd

Tycks inte finnas någon källa som är överens.
DXOmark lägger 7 pro högre, en YT sida föredrog efter 1000 bilder S22 Ultra över 7 pro och senaste Max Iphone...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av enterthewoid:

Tror det beror delvis på hur man uppfattar "en bra bild" tagen i svagt ljus. Iphones har en tendens att överprocessera bilden och göra den alltför ljus och onaturlig. Sedan beror det säkert också mycket på att det är ett blindtest. Skulle man se sitt favoritmärke nämnt brevid bilden så klickar man där, oberoende om bilden brevid ser bättre ut eller inte.

Dels detta, men det lär nog även spela in vilken skärm man gör blindtestet på. Sitter man och gör testet på säg en dassig gammal TN vs en ny OLED lär man uppfatta bilderna lite olika. Men just överprocesserat är det jag själv mest valde bort när jag provade blindtestet själv.

Permalänk
Relik 📜

Just "överprocessat" var ju i alla fall tidigare något Samsung gick hårt på. Bilderna justerades för att poppa rejält på OLED-skärmarna, men skarpa kontraster, överskärpning och väldigt mättade färger. Men, tror de gått bort från det på senare år?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så en omröstning om vilken telefon som har bäst filter, inte bäst kamera?

Edit: vilket inte behöver vara negativt. 99% av bilderna efterbehandlad aldrig så det här är ju slutresultatet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycks inte finnas någon källa som är överens.
DXOmark lägger 7 pro högre, en YT sida föredrog efter 1000 bilder S22 Ultra över 7 pro och senaste Max Iphone...

Ja, det är lite som mat. Många är överens om god mat och mindre god mat men alla har olika favoriter. Känns oxå lite skönt att det är så.

Permalänk
Medlem

Går det att göra blindtestet själv och skapa sig en egen uppfattning för de som missade?

Skulle vara kul att ifrågasätta sitt eget bias

Jag tror precis som @landmarks att skärmen man ser det på har störst inverkan, de som gör testet på en mobil ser vissa saker, de på dator en helt annan. Kollar man på en bra 4K-skärm/tv med bra förhållanden så ser/letar man nog efter andra saker

Kul ändå med oväntade vinnare, borde ju vara större skillnader tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går det att göra blindtestet själv och skapa sig en egen uppfattning för de som missade?

Skulle vara kul att ifrågasätta sitt eget bias

Jag tror precis som @landmarks att skärmen man ser det på har störst inverkan, de som gör testet på en mobil ser vissa saker, de på dator en helt annan. Kollar man på en bra 4K-skärm/tv med bra förhållanden så ser/letar man nog efter andra saker

Kul ändå med oväntade vinnare, borde ju vara större skillnader tänkte jag

Går att göra testet här https://vote.mkbhd.com/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rekommenderar iaf att man kollar på hela videon. Tycker att han styrde upp testet bra i år

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Går att göra testet här https://vote.mkbhd.com/

O egentligen så bör testet göras med större kalibrerad OLED. Gör jag med min IPS så ser allt sämre ut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det här blev mitt resultat i lowlight, sjukt förvånad. Körde alla tre "prickar" för att få mer tillförlitligt resultat. Allra längst ned i listan för mig hamnade Iphone 14 Pro, vilket jag inte alls trodde. Hade Pixel-telefonerna strax efter topp 3 här

Permalänk
Medlem

Category: Standard

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går att göra testet här https://vote.mkbhd.com/

Tack!

Kanske är min mobilskärm men skiljer det inte jättemycket i vitbalans? Vissa bilder är typ gula eller något

Permalänk
Medlem

Category: Low-light

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Category: Portrait mode

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
DingDongerMcDongface

En annan potentiellt intressant aspekt är hur bra mjukvaran och efterbehandlingen är på att hantera olika hudtoner. Bland annat Google stoltserar ju mycket med hur de fokuserat på just det, skulle ju kunna vara en bidragande faktor till varför Pixel hamnar högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

En annan potentiellt intressant aspekt är hur bra mjukvaran och efterbehandlingen är på att hantera olika hudtoner. Bland annat Google stoltserar ju mycket med hur de fokuserat på just det, skulle ju kunna vara en bidragande faktor till varför Pixel hamnar högt

Möjligt.

I dagsläget så skulle inte jag välja mobiltelefon för vilken som har bäst kamera utan för den jag tycker är bäst overall. Ville dock bidra till testet vilket placerade Pixel på förstaplats i low-light och portrait. Däremot använder jag standard oftast där vann iPhone för min del och näst oftast portrait och där landade iPhone på en andra plats. Så kameramässigt så skulle antingen eller fungera men telefonmässigt finns tyvärr bara iPhone för min del.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elakekocken:

Möjligt.

I dagsläget så skulle inte jag välja mobiltelefon för vilken som har bäst kamera utan för den jag tycker är bäst overall. Ville dock bidra till testet vilket placerade Pixel på förstaplats i low-light och portrait. Däremot använder jag standard oftast där vann iPhone för min del och näst oftast portrait och där landade iPhone på en andra plats. Så kameramässigt så skulle antingen eller fungera men telefonmässigt finns tyvärr bara iPhone för min del.

Ja jag är beredd att hålla med där, kameran är bara en av flera aspekter. Sen är det ju en smaksak också, vilken typ av bild man föredrar. Det var också flera bilder som jag inte tyckte var dåliga, men valde bort för att färgbalansen var bättre i motståndaren och därmed gav ett bättre helhetsintryck. De som ser väldigt gröna eller gula ut går ju enkelt att åtgärda i valfritt bildredigeringsprogram och kanske då hade sett bättre ut ändå.

Permalänk
Medlem

Det här testet är ju inpassat för ett sammanhang: från baka till kaka. Alltså, användaren faller för en bild som telefonen i sig, valt att justera efter nån sorts not.

Lightroom är en gratis redigerings-app med vissa begränsningar, men LR tillåter för den intresserade att justera bilden till nånting de faktiskt gillar. Ja, det innebär ett extra steg. Men hellre dumpar jag ut foton från en mobil med halvdana processade bilder, än att sumpa eventuell kvalitet på bilderna, då optiken m.m. kommer med en taskig uppsättning egenskaper.

Hårdbröd verkar lite stelt med enbart smör på. Men det du lastar på knäckebrödet, är vad som gör underredet väldigt gott och perfekt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycks inte finnas någon källa som är överens.
DXOmark lägger 7 pro högre, en YT sida föredrog efter 1000 bilder S22 Ultra över 7 pro och senaste Max Iphone...

Källorna är inte likvärdiga.
DxO använder en kombination av mätresultat och expertvärdering med lämplig utrustning.
Detta är en poll där en bred allmänhet tittar på bilder på sina egna prylar och under olika ljusförhållanden och tycker till.

Sådana här undersökningar i mindre skala är anledningen till att bilder för allmän konsumtion favoriserar t.ex. ökad färgmättnad och högre kontrast.

Inte nödvändigtvis något fel på det, men man får vara försiktig med att från ”majoriteten föredrar” dra slutsatsen ”är bättre”.

Permalänk

Jag har en pixel 6a, men mina gamla Huawei p30 pro tar mycket bättre bilder, Kanske beror på att den har många fler megapixel? Medans min pixel 6a är det mest Ai som fixar till bilden.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag är brydd på en sak att kameran ofta hänvisas som viktig på telefon.
Vill jag ha kanon bilder då köper jag en bra kamera.
Telefon har jag till att ringa och kunna surfa på sen ek ok kamera för att ta komihåg bilder.
har nu skaffat en fet ASUS ROG Phone 6 Pro 18/512Gb är nöjd med den hade före huawei P30 Pro 8/256Gb

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Var förvånad att se iPhone så långt ner. Hade varit kul att ha mobilen med bäst kamera (som dessutom är väldigt billig) men är lite för bekväm med IOS.

har inte det varit lite standard i många år nu? Iphone är överdrivet bäst när det kommer till video men inte bild och pixel bäst när det kommer till bild men en bit efter i video

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en omröstning om vilken telefon som har bäst filter, inte bäst kamera?

Edit: vilket inte behöver vara negativt. 99% av bilderna efterbehandlad aldrig så det här är ju slutresultatet

Alla bilder efterbehandlas av mobilen?

Permalänk

I mina egna blindtest brukar iPhone vinna förutom när zoom används.

Jag tycker det är konstigt att kamerorna ändå förvränger bilderna så olika. Liksom i blindtesterna så är det ytterst få som inte ser stora skillnad i bilderna, frågan vilken som man upplever bäst är dock en mer komplicerad fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I mina egna blindtest brukar iPhone vinna förutom när zoom används.

Jag tycker det är konstigt att kamerorna ändå förvränger bilderna så olika. Liksom i blindtesterna så är det ytterst få som inte ser stora skillnad i bilderna, frågan vilken som man upplever bäst är dock en mer komplicerad fråga.

Och det är INGEN som svarar i undersökningen som faktiskt vet hur verkligheten var vid fotograferingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har en pixel 6a, men mina gamla Huawei p30 pro tar mycket bättre bilder, Kanske beror på att den har många fler megapixel? Medans min pixel 6a är det mest Ai som fixar till bilden.

Har en Pixel 6 pro och en p30 och skulle säga att även Huawei processerar bilderna ganska hårt i vissa scenarion, framförallt med att pusha färgerna. Annars skulle jag säga att det är väldigt jämnt mellan de två, och som dessa tester visar mycket en smaksak.

Angående bättre bilder på Huawei så beror det mer troligt på den större sensorn än att den har fler pixlar.

Permalänk
Medlem

Lite kul att en för mig helt okänd mobil hamnade i topp för mig i Standard-testet:

Sen är det väldigt svårt att säga något om detta testet i sig, då mycket beror på vilken skärm man testar på. Just nu körde jag på min Dell XPS 13 och hade antagligen bedömt bilderna annorlunda på min MacBook Air M1.

Har iPhone här och tar väl 99% av alla bilder med standard-appen. Om jag avser att ta någon mer seriöst bild (och inte har systemkameran med mig), så kör jag med Pro Camera by Moment:
https://apps.apple.com/us/app/pro-camera-by-moment/id92709890...

I denna typen av blindtest känns det som att vilken app man använder har större betydelse än kameran/mobilen i sig.