Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Menar du skärmdump? (Och jag måste även gnälla på särskrivningen)

Japps "Screen shot".. och jag gör vad jag kan till att bidra till gubbgnälligheten i tråden

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Japps "Screen shot".. och jag gör vad jag kan till att bidra till gubbgnälligheten i tråden

Screenshot är inte ens särskrivet på engelska, så i det fallet går det inte att skylla ifrån sig särskrivningen på det språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mest ”cringe” måste väl ändå vara att försöka gubbgnälla och skriva ”cringe”? Adekvat svensk vokabulär osv…

Vokabulär är ungefär lika svenskt som cringe, jag föreslår ordförråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vokabulär är ungefär lika svenskt som cringe, jag föreslår ordförråd

Till skillnad från ”cringe” så finns det i SAOL, SO och SAOB, belagt sedan över 100 år, men det jag syftade på var förstås det påstådda Gunnar Sträng-citatet.

Permalänk
Medlem

Arbetsmoralen hos unga idag är katastrof (förlåt ni som tillhör den skara unga som faktiskt är vettiga).
Det är folk som smsar sjukskrivningar, inte dyker upp på jobbet. Det finns de som är hemma för att sin sambo är hemma. Timvikarier som tackar nej till att jobba för att man ska luncha pizza med polare. Timvikarier som ghostar arbetsgivaren och arbetsledarna.
Samtidigt när de är på jobbet så har de bara rättigheter: "Jag måste sluta 30min tidigt idag för att jag ska gymma". Jag kan inte jobba över för jag ska hem och kolla på serier.

Nej fy tvi, skärp er. Ta ert ansvar och inse era skyldigheter mot arbetsgivare och kollegor.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mest ”cringe” måste väl ändå vara att försöka gubbgnälla och skriva ”cringe”? Adekvat svensk vokabulär osv…

Det är mer cringe att gnälla på de som skriver cringe. Då cringar man till rejält kan man lungt säga.

Skrivet av serafim:

Ursäkta en gammal gubbe som inte hänger med. Vad jag förstår av det engelska språket så betyder "cringe" nånting i stil med "rycka till". Vad menar du att det betyder i det här fallet?

Som gammal man borde du ha läst cringe förr. Det är ett gammalt uttryck som jag t.o.m. självaste Stringberg använde sig av.

Cringe = att rygga tillbaka, en känsla af afsmak, afsky för en sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som gammal man borde du ha läst cringe förr. Det är ett gammalt uttryck som jag t.o.m. självaste Stringberg använde sig av.

Cringe = att rygga tillbaka, en känsla af afsmak, afsky för en sak.

Stringberg, är det han med hyllorna som har blivit inne igen?

Permalänk
Medlem

Mitt nya 4080 ligger så fint jämter min öppnade burk för att jag supit väck mina pci-e kablar till nätagget... Köper jag nytt nätgg i veckan kommer jag garanterat hitta dom! Snark på detta gubbaminne

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

God jul alla medelålders jävla dryga vet-allt-kan-bäst-drygskåp-jävla-gubbjävlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Arbetsmoralen hos unga idag är katastrof (förlåt ni som tillhör den skara unga som faktiskt är vettiga).
Det är folk som smsar sjukskrivningar, inte dyker upp på jobbet. Det finns de som är hemma för att sin sambo är hemma. Timvikarier som tackar nej till att jobba för att man ska luncha pizza med polare. Timvikarier som ghostar arbetsgivaren och arbetsledarna.
Samtidigt när de är på jobbet så har de bara rättigheter: "Jag måste sluta 30min tidigt idag för att jag ska gymma". Jag kan inte jobba över för jag ska hem och kolla på serier.

Nej fy tvi, skärp er. Ta ert ansvar och inse era skyldigheter mot arbetsgivare och kollegor.

Börja med att betala bättre, förstår att man kanske säger nej om villkoren är dåliga. Eller varför inte göra något som gör att man vill jobba hos aktuellt arbete?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Stringberg, är det han med hyllorna som har blivit inne igen?

Inte att blanda ihop med StringEmil!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

God jul alla medelålders jävla dryga vet-allt-kan-bäst-drygskåp-jävla-gubbjävlar...

Vad är nu detta för något? Ingen god jul för oss äkta gubbar utan bara för medelålders (knappt) gubbar (ännu)?
Nåja, god jul på dig själv, trots allt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av littlemac:

*hytter med näven*

God jul tillbaka ❤️

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nu när räkningarna börjar trilla in plånboken ekar tom.
Det är fan vad bitter man blir när chefen nekar mig tjänstledigt för att jobba natt på lager och få ut 10k mer i månaden. "Du är inte lätt ersätta med det du gör på jobbet"
Samtidigt som en kollega varit föräldraledig i tre månader, lyfter ersättning från Försäkringskassan samtidigt som han arbetar svart på heltid.

Så. Sugen. På. Att. Skvallra.

Permalänk
Avstängd

Hmm.. Måste ha börjat bli milt dement på äldre dag..
Satte igång en diskmaskin strax före halv fem, gjorde middag och satte mig i datorrummet..
Minns INTE att jag varit ut i köket de senaste 3 timmarna och öppnat diskmaskinluckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Börja med att betala bättre, förstår att man kanske säger nej om villkoren är dåliga. Eller varför inte göra något som gör att man vill jobba hos aktuellt arbete?

Tillhör du kanske den unga generationen och känner dig kränkt av inlägget?

Är man inte nöjd med lön eller arbetsvillkor så får man väl sluta istället för att bete sig som en idiot mot arbetsgivare, arbetsledare och/eller kollegor. Ingen tvingar dig jobba kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Arbetare har inte ansvar gentemot arbetsgivare och kollegor, utöver det som står i anställningsavtalet. Arbetsgivaren har ansvar för arbetsplatsen och arbetarna, om villkoren och arbetsmiljön/arbetsplatsen är bra nog så ska du nog se att folk oavsett ålder gärna arbetar. Vill man att folk ska jobba över så får man erbjuda något som väger mer än ledig tid, dock har folk börjat förstå att det inte är så mycket som är viktigare än ledig tid.

Att sms sjukfrånvaro är väl bra och kanske till och med ett måste då det börjar bli viktigare att ha allt skriftligt när arbetsgivare blir värre.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att anmäla sjukdom via sms eller epost ser jag som något positivt. Är själv sjukpensionär nu tack vare min sista arbetsgivare (Skellefteå Kommun)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Tig och ät din jävla Jansson.

Permalänk
Snusfri

När man vill spela GTA V, men det hoppar ut till desktop ("gammal" installation) så man tar bort det och måste vänta flera minuter på att ladda ner 108GB för att få spela.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Du började med att ignorera dessa personer, sätta vid ett annat bord eller försökt styra till något annat ämne?

Jag försökte nog att prata om nåt annat alternativt undvek att ge mig in i den typen av diskussion. I längden är det ju ohållbart att göra sig riktigt osams med sina arbetskamrater, tycker jag iallafall. Man ska ju trots allt spendera ganska mycket tid tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nej jag tillhör inte den yngre generationen och är absolut inte kränkt, det påstående är ju lite fjortis men jag låter det passera. Men så som du skriver så är jag inte förvånad att folk skiter i vad du säger. Du kan börja med att sluta tro att arbetstagare är något du kan slita och slänga med.

Ingen tvingar dig att driva ett företag om ingen vill jobba för skitvillkor. Jag hoppas att ditt företag snart läggs ned, för ingen skall behöva jobba med en sådan upkäftig ledare.

Så du menar att det är orimligt att förvänta sig att en person som sökt jobb på ditt företag faktiskt vill jobba när det erbjuds jobb?
Givetvis finns det tillfällen eller orsaker där man av rimliga anledningar inte kan ta ett vikarietillfälle eller måste sluta tidigare, och en vettig arbetsgivare accepterar det, men inget av det som @Nollan räknade upp faller normalt sett under den kategorien.

Permalänk
Medlem

Bingolotto, betala för att se på reklam på TV4, underbart

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Så du menar att det är orimligt att förvänta sig att en person som sökt jobb på ditt företag faktiskt vill jobba när det erbjuds jobb?
Givetvis finns det tillfällen eller orsaker där man av rimliga anledningar inte kan ta ett vikarietillfälle eller måste sluta tidigare, och en vettig arbetsgivare accepterar det, men inget av det som @Nollan räknade upp faller normalt sett under den kategorien.

Jag kan hålla med om att man ska höra av sig till jobbet om man är sjuk och att man inte kan kräva att få gå tidigare (fråga är dock fullt acceptabelt), att stanna hemma för att sambo är sjuk beror kanske lite på hur sjukt sambo är och vad ens anställning är. Resten av de orsaker @Nollan listade helt vettiga för att inte jobba. Människor är inte livegna bara för att dom är timvikarier, anställ folk på vettiga villkor med vettig lön så kanske era anställda känner att det är värt att offra sin egen tid på er.

Permalänk
Medlem

Elgigantens hemsida - Det är totalt katastrof och har varit så länge. Det är en stor kedja och jag kan inte förstå hur folket som ligger bakom den hemsidan kan ha sina jobb kvar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jobba över är frivilligt. Vid beodrad arbets tid är princip vilken förklaring som helst akvedat. Gammal fack gubbe här så vissa rättigheter har man. Hyr in folk så kan du hota med att inte ringa in dom nästa dag om de inte jobbar över. Gör så så är det även helt lagligt, eller iallafall svår bevisat. Det bedrivt flitigt och fungerar för de flesta företag utan moral.
Att gå 30 min tidigare för gym är giltigt skäl för uppsägning. Sparka och anställ en som håller 40 timmars lagen.

Ja unga idag gillar att sitta i mammas/ pappas källare och spela spel. På min tid blev man utsparkad, hellre det än att bli curlad så man inte kan något om livet när föräldrarna dör när man är 54 år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

En "timvikarie" har ingen skyldighet att jobba eller svara mer än vad kontraktet säger. Vill du att de ska ha skyldigheter gentemot dig får du anställa dem med avtalad arbetstid.

Vi tillåter timavtal i Sverige men det är ju ingen som föredrar det över något mer fast, inte om de förstår sina rättigheter och skyldigheter. Det är den sämsta och osäkraste anställningsformen. Vill du ha lojala anställda som ställer upp för företaget så får du helt enkelt behandla dem som människor. Börja med att anställa dem med avtalad arbetstid, du behöver inte ens tänka på fastanställning, heltid eller liknande då man kan stapla korttidskontrakt typ hur länge som helst.

Hela grejen med att "unga vill inte arbeta längre" är total bullshit. Unga har blivit bättre på att ställa krav på arbetsgivare och tar inte vilken skit som helst, längre. Arbetsmarknaden har ju gått åt motsatt håll, villkoren har blivit sämre, nya anställningsformer har tillkommit som är väldigt mycket sämre än de tidigare, tryggheten har urholkats allt mer och rätten att protestera har närmast plockats bort. Detta sedan jag hade skitjobb innan jag pluggade, och det var inte direkt så att det var guld och gröna skogar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Bara jag som blir triggad av att du har råd att åka på semester?
Tror att ungen är Karma som spelar dig ett spratt.

Tillåt mig strö lite salt i såren

Karma don't have shit on me, passerat inkubationstiden och är lika frisk som den dagen jag åkte. Jul- och nyårsafton kommer att bli fantastiskt!

God Jul! 🥳

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I det här fallet har sådant som inte är kylvaror blivit stående ett tag i kassen och i det ingick en påse müsli. Att pulvertvättmedel som är i en ej tät förpackning kan smitta av sig är inte så konstigt, men WC Duck är ju en i teorin tät plastflaska. Fast uppenbarligen bara i teorin…

Kommer ihåg den gamla aralditen som pappa hade. Kom i plastflaskor, härdaren luktade kattpiss rätt genom plasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Till skillnad från ”cringe” så finns det i SAOL, SO och SAOB, belagt sedan över 100 år, men det jag syftade på var förstås det påstådda Gunnar Sträng-citatet.

Jag kände bara för att peka ut ironin i ditt inlägg