Ny TV - Philips PUS9006, PUS8536, PUS8807 eller Sony XR-55X90J?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle gissa att det håller sig runt 400 nits som mest – det är ju ont om kvalificerade tester med exakta siffror. Torde vara (••) för SDR och (•) för HDR. Kontrastomfång med PUS9006 borde vara (•). Jag har sett en del av PUS9006 och den har ett lite bättre reflexfilter vilket gör den till (••).

Viktigaste skillnaden är att PUS9206 har 4K/120. Ur Philips synpunkt är den också "finare" genom ett (enligt dem) bättre högtalare och läderdetaljer på fjärrkontrollen: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Läste din andra artikel, så är det PLM9507 som får 2 punkter på båda HDR o SDR som är billigast av Philips modellerna
Har för mig du skrev bra tv till film borde ha 2 punkter på HDR o SDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@scainic Visste inte att du hade en egen tråd.

Sitter i samma sits som dig, tajt budget

Permalänk
Bildexpert 📺

PML-modellerna är på en bättre nivå än PUS-modellerna. Kan man nå dem via sin budget är PML-modellerna därför intressantare än PUS-modellerna. Poängen med rankningssystemet är just att visa den typen av skillnader som man lättar greppar nivåerna mellan produkterna.

Permalänk
Medlem

Har du testat nån PUS/PLM modell o i så fall vilken/vilka ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Har du testat nån PUS/PLM modell o i så fall vilken/vilka ?

PML:erna är sällsynta så inte testat eller träffat på någont. PUS-modellerna var det länge sedan jag testade i meningen att jag har dem hemma i veckor. Däremot har träffat på dem många gånger i andra sammanhang. Typiskt är att PUS9 är bättre finish och mer bling, PUS8 är så standard/icke-utmärkande det kan bli och att lägre serier som PUS7 och PUS6 ofta är OEM-modeller och är inte så mycket Philips egentligen.

Permalänk
Medlem

Sådärja TV köpt, fick gå upp lite i budget, blev en Philips PLM9507 för 10995 kr

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Sådärja TV köpt, fick gå upp lite i budget, blev en Philips PLM9507 för 10995 kr

Alright! Spännande - önskade jag hade mer erfarenhet av de modellerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Om man inte bryr sig om Ambilight, är TCL C835 ett bättre val? Kostar 9990 kr. Ser ut att få full pott i TV-guiden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Om man inte bryr sig om Ambilight, är TCL C835 ett bättre val? Kostar 9990 kr. Ser ut att få full pott i TV-guiden.

Vad säger prickarna i guiden?

Bättre val kan jag inte svara på, eftersom det är ditt val. Bättre produkt däremot: prickarna guidar till skillnaderna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Vad säger prickarna i guiden?

Bättre val kan jag inte svara på, eftersom det är ditt val. Bättre produkt däremot: prickarna guidar till skillnaderna.

Då den kostar mindre än Philips är den redan ett bättre val för mig. Den tas upp som en av de bästa för just film och upplevelse. Tre prickar får den.

Fast nu dubblar jag min ursprungliga satta budget men det kanske går. Tycker redan X90J är dyr men jag ska fundera lite under dagen. Det bli dyrt att nörda ner sig i saker känner jag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett stort tack för all hjälp o med de underbara TV guiderna @laxpudding

får googla sen vilka nummer man ska ha på färg, ljus osv för bästa bild

Det positiva med Sonyn va att den var väldigt bra fabrikskalibirerad från box så man behövde inte ändra i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

TCL vad e det för märke egentligen???

Permalänk
Medlem

Ang HDMI kabel, vet nån , nån billig bra ultra high speed kabel 1m o 2m lång?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Ingen aning faktiskt. Jag går in på prisjakt, pricerunner etc. och skriver "Ultra High Speed" i sökfältet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Ett stort tack för all hjälp o med de underbara TV guiderna @laxpudding

får googla sen vilka nummer man ska ha på färg, ljus osv för bästa bild

Det positiva med Sonyn va att den var väldigt bra fabrikskalibirerad från box så man behövde inte ändra i bild.

Skönt att bestämma sig till slut

Vad gäller Sony kan du ställa den i custom/personlig-läget för en bild som är så minimalt påverkad i karaktären (dvs bilden ser ut som den är skapad) och vara rätt nöjd. Du behöver tänka på att anpassa Ljusstyrka efter rummet om du inte vill förlita dig på Ljussensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Jag testade dessa direkt från Nördics hemsida sist, verkar bra hittills.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5717960

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scainic:

TCL vad e det för märke egentligen???

Den modellen har fått många bra omdömen. Dock såg jag att den inte hade bättre reflexfilter eller betraktningsvinklar än X90J så det blir X90J ändå. Tycker inte lite bättre kontrastomfång är värt 2000 kr mer.

Såg att jag kunde få LG OLED B2 för samma pris som din Philips och den får full pott på både kontrastomfång, reflexfilter och betraktningsvinklar. Avstår ändå då jag inte vill riskera få permanenta inbränningar. Speciellt inte för det priset.

Permalänk
Medlem

Inte nöjd alls med tv, dålig bild, både i sdr o hdr, använder out of the box inställningarna

@laxpudding kommer du att testa den här tv:n?

Permalänk
Medlem

Eller vet nån här en sida som visar de bästa inställningarna?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du inte är nöjd, man kan ju alltod returnera och leta annat nu när mellandagsrean börjar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scainic:

Inte nöjd alls med tv, dålig bild, både i sdr o hdr, använder out of the box inställningarna

@laxpudding kommer du att testa den här tv:n?

Vilket TV var det nu du köpte?

Ingen TV är bra out of the box. Alla överdriver och fipplar med bilden och de gör det på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Skrivet av Laxpudding:

Ingen TV är bra out of the box. Alla överdriver och fipplar med bilden och de gör det på olika sätt.

Den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips PML9507

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt att du inte är nöjd, man kan ju alltod returnera och leta annat nu när mellandagsrean börjar

Ja de lutar starkt åt det, byta till en Sony X90K kanske, hade Sony förut o vet att de har bra bild men ville testa ambilight

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna , en Sony OLED men verkar ha inbränningsproblem enligt en engelsk sida

https://www.komplett.se/product/1181024/tv-ljud-bild/tv/sony-...

Permalänk
Medlem

Det står emellan de här modellerna, köpte tv från Komplett med flex.....

Sony 55" OLED 4K Google TV XR55A80J
Sony 55" LED 4K Google TV XR55X90K
Sony 50" LED 4K Google TV KD50X85K
Sony 50" LED 4K Google TV KD50X81K

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Det står emellan de här modellerna, köpte tv från Komplett med flex.....

Sony 55" OLED 4K Google TV XR55A80J
Sony 55" LED 4K Google TV XR55X90K
Sony 50" LED 4K Google TV KD50X85K
Sony 50" LED 4K Google TV KD50X81K

A80J är bättre på det mesta.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x90j-vs-sony-a80...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Permanent Burn-In Risk

10 för X90 ingen risk
2.0 för A80J stor risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av scainic:

Permanent Burn-In Risk

10 för X90 ingen risk
2.0 för A80J stor risk

Alla oled kan teoretiskt brännas om man tänker använda den statiskt (tänk typ pizzameny eller något sånt)

För normal användning med små medel är risken nästan obefintlig idag

Kör på en LG eller valfri annan OLED om du vill ha extremt bra upplevelse direkt ur lådan