Discoljus vid datorn - lampor som musikaktiveras? Led strips eller andra lampor.

Permalänk

Discoljus vid datorn - lampor som musikaktiveras? Led strips eller andra lampor.

Hejsan!

Hoppas detta är rätt forum.

Aldrig haft något sådant här men tänkte att det vore kul med något slags discoljus/led strips/taklampor etc som blinkar och byter färger harmoniskt i takt med musik, men inte med ett för tvärt blinkande utan med ett mjukt och fint skifte mellan färgstyrkor och ljusstyrka. Gärna med en app så man kan ställa in hastigheter, färger och så vidare. Allt för att skapa en discostämning hemma, inte sådana där billiga skräplampor som endast blinkar för starkt och fult!

Ute efter något sånt här, verkar bra men vet inte om den finns i Sverige:
Vid 9 minuter in så visar videon exempel på musikstyrda ledstrips. Massa färger o fint blinkande!
livarnolux 3m smart led light strip
https://www.youtube.com/watch?v=V_cruxPracI

Någon som har erfarenheter av detta? Berätta gärna om olika produkter och tips! Eventuellt kan taklampor vara något också. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Största skillnaden på rgb led är om de är individuellt styrbara.
Får du det har du möjligheter, problemet är då att de flesta smarta assistenter bara klarar att slå av/på och välja en färg.
Du får köpa något som fixar det mesta av vad du vill ha.

Har du obegränsat med pengar kan du välja philips hue, dvs det är rätt hopplöst dyrt men nöjer du dig med och behöver 3-4 e27 glödlampor är det en bra lösning för disco och wakeuplights.ca 1500:- till oändligheten

Spelar du spel och är ner tekniskt lagd skulle jag rekommendera twinkly. Julbelysningen är kul och kan customiseras men gen ii har också mikrofon och kan köra disco. Att jag förordar det är att de också kan läggas in i razers ljuseffekter för spel, kul - tyvärr orkade inte grabben få det att funka här hemma runt 900:- för en slinga

På budget hittade jag Nedis rgb dreamcolor på webhallen,
fördelen är att tuya som gör mjukvaran är rätt stora och nog har några kul funktioner för adresserbar rgb.
Det betyder nog mer beroende av telefonappen, tex för att agera mikrofon för musik och styra effekter. - inget jag testat, ca 400:- för en ledstrip

Livarnolux låter som det lidl säljer ibland

Permalänk
Medlem

Varför inte Nanoleafs?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Snusfri

Håller själv på att kika på något liknande och det lutar åt att det blir Philips Hue Play.

Kan antingen monteras bak på skärmen/TV'n eller fristående och styrs med enkel app på datorn.

Inet går igenom det i denna video:

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Hejsan!

Hoppas detta är rätt forum.

Aldrig haft något sådant här men tänkte att det vore kul med något slags discoljus/led strips/taklampor etc som blinkar och byter färger harmoniskt i takt med musik, men inte med ett för tvärt blinkande utan med ett mjukt och fint skifte mellan färgstyrkor och ljusstyrka. Gärna med en app så man kan ställa in hastigheter, färger och så vidare. Allt för att skapa en discostämning hemma, inte sådana där billiga skräplampor som endast blinkar för starkt och fult!

Ute efter något sånt här, verkar bra men vet inte om den finns i Sverige:
Vid 9 minuter in så visar videon exempel på musikstyrda ledstrips. Massa färger o fint blinkande!
livarnolux 3m smart led light strip
https://www.youtube.com/watch?v=V_cruxPracI

Någon som har erfarenheter av detta? Berätta gärna om olika produkter och tips! Eventuellt kan taklampor vara något också. Tack för all hjälp!

kolla på quinled och tala med dom på hans diskord.
annars skulle jag nog säga kolla på https://btflighting.aliexpress.com/store/1728783?spm=a2g0o.or...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Sorry för sent svar! Här är det jag hittat som är bäst hittills, med en app, ljudupptagare och är musikföljande med känslighetsinställning som gör att ljusen t.ex. blinkar när basen går igång. Dock kan denna inte ställas in mer än så vid musikläget. Skulle vara kul ifall någon vet om en led remsa-produkt som har djupare inställningar i musikläget, där man kan välja vilka färger som blinkar, ev. blinkande med program/lägen/kombos så det liknar disco/konserter kanske lite mera? Led strips ser ut att vara det jag letar efter, men gärna med ännu mer avancerade musiklägen så att säga!
https://www.tradera.com/item/342977/573292483/rgb-led-list-3m...-

Skrivet av pacc:

Största skillnaden på rgb led är om de är individuellt styrbara.
Får du det har du möjligheter, problemet är då att de flesta smarta assistenter bara klarar att slå av/på och välja en färg.
Du får köpa något som fixar det mesta av vad du vill ha.

Har du obegränsat med pengar kan du välja philips hue, dvs det är rätt hopplöst dyrt men nöjer du dig med och behöver 3-4 e27 glödlampor är det en bra lösning för disco och wakeuplights.ca 1500:- till oändligheten

Spelar du spel och är ner tekniskt lagd skulle jag rekommendera twinkly. Julbelysningen är kul och kan customiseras men gen ii har också mikrofon och kan köra disco. Att jag förordar det är att de också kan läggas in i razers ljuseffekter för spel, kul - tyvärr orkade inte grabben få det att funka här hemma runt 900:- för en slinga

På budget hittade jag Nedis rgb dreamcolor på webhallen,
fördelen är att tuya som gör mjukvaran är rätt stora och nog har några kul funktioner för adresserbar rgb.
Det betyder nog mer beroende av telefonappen, tex för att agera mikrofon för musik och styra effekter. - inget jag testat, ca 400:- för en ledstrip

Livarnolux låter som det lidl säljer ibland

Phillips hue känns lite dyrt och inte som rätt typ av lampor, led strips är nog bättre för mig. Twinkly såg bra ut men lite fel typ av lampor, mer julig utformning och tänkte nog ha ljusen i i taket, annars fina! Tuya appen ser dock ut att vara väldigt inställbar, ska spana in de produkterna mer! Kollade upp livarnolux och den hade ingen app tyvärr så var en simplare variant med endast fjärrkontroll. Tack för alla tips!

Skrivet av rwxr:

Varför inte Nanoleafs?

Fina, men tyvärr inte det jag letar efter, led strips känns lite mer disco och kan sättas i taket! Tack för tips!

Skrivet av THB:

Håller själv på att kika på något liknande och det lutar åt att det blir Philips Hue Play.

Kan antingen monteras bak på skärmen/TV'n eller fristående och styrs med enkel app på datorn.

Inet går igenom det i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=RljJ0SlXAAo

Dessa är inte helt vad jag letar efter tyvärr, led strips i taket känns mer rätt för mig nu när jag kollat runt mera. Tack för tips!

Tack!

Skrivet av aragon:

kolla på quinled och tala med dom på hans diskord.
annars skulle jag nog säga kolla på https://btflighting.aliexpress.com/store/1728783?spm=a2g0o.or...

Quinled verkar lite för komplicerat för mig. Led strips med en app likt de du länkade tror jag blir bäst! Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Deltaco har något sådant samt att tillhörande smart home app har music sync har jag för mig.

https://www.deltaco.se/produkter/belysning/led-lister/SH-LS3M

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT