Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Digital Foundry: "Nintendo Switch Pro inte längre aktuell"

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Jag kanske är gammal, men tycker det är bra att man inte släpper ny hårdavara för tidigt.
Kör på den man har så länge spelutvecklarna kan göra bra spel till platformen och släpp ny hårdvara när det blir ett stort steg i prestanda/innovation/upplevelse.
Och har du inte bakåtkompabilitet gör du alla trogna fans upprörda och riskerar att dom lämnar platformen.

Har redan kommit många rykten om Steam Deck 2, när det fortfarande var kö för att köpa. Är entusiaster så sugna på ny hårdvara hela tiden?
Tycker Decken är helt fantastisk och hoppas inte Valve släppper en pro eller 2:a för snart. Det skulle bara segregera marknaden mer och lämna alla som har första versionen i sticket.

Rykterna med SD2 verkar ju vara bättre batteri och inget större, så kan ju hoppas dom fixar så vi med vanliga SD har möjlighet att uppgradera, känns som dom har gjort den rätt så vänlig med reparationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner. Deras IP är mycket uppskattad bland folk, men vet ingen har talat sig varm om deras hårdvara sen N64.

Min lillebror har en Switch, knapparna och styrspakarna känns som dom har samma kvalité som ett Tiger handheld på 90talet.

Kontra konkurrensen i prissegmenten så var samtliga stationära från NES till och med GC bättre i prestanda än vad många verkar minnas i efterhand. N64 begränsades till viss del av lagringskapacitet på median, lika så GC. Det var först efter två "försäljningsfloppar" i N64 och GC i rad som de totalvände och återgick till sin leksaksbakgrund och satsade på alternativ upplevelse med Wii. GBA var även den smått revolutionär med att man kunde spela SNES-kvalitet bärbart med rimlig batteritid och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag kanske är gammal, men tycker det är bra att man inte släpper ny hårdavara för tidigt.
Kör på den man har så länge spelutvecklarna kan göra bra spel till platformen och släpp ny hårdvara när det blir ett stort steg i prestanda/innovation/upplevelse.
Och har du inte bakåtkompabilitet gör du alla trogna fans upprörda och riskerar att dom lämnar platformen.

Har redan kommit många rykten om Steam Deck 2, när det fortfarande var kö för att köpa. Är entusiaster så sugna på ny hårdvara hela tiden?
Tycker Decken är helt fantastisk och hoppas inte Valve släppper en pro eller 2:a för snart. Det skulle bara segregera marknaden mer och lämna alla som har första versionen i sticket.

Jag håller helt med. Fixa ny hårdvara när upplevelsen i själva spelen stagnerat, har verkligen ingen stress med ny hårdvara för Switch. Det kommer nya fantastiska spelupplevelser smått hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner. Deras IP är mycket uppskattad bland folk, men vet ingen har talat sig varm om deras hårdvara sen N64.

Min lillebror har en Switch, knapparna och styrspakarna känns som dom har samma kvalité som ett Tiger handheld på 90talet.

Det bästa hade vart om Nintendo satsade på spelen, tänk er Super Mario och Zelda i 4k, senaste Unreal Engine, 120fps, släppt på både Steam, Playstation och Xbox...

Det hade varit något.

Istället envisas de med att släpa konsoler med halvtaskig hårdvara, som begränsar deras briljanta spelutvecklare de ändå har.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Jag håller helt med. Fixa ny hårdvara när upplevelsen i själva spelen stagnerat, har verkligen ingen stress med ny hårdvara för Switch. Det kommer nya fantastiska spelupplevelser smått hela tiden.

Tycker man märker att många spel går segt även fast det är nerskalat, kan inte vara enkelt att göra nya saker när hårdvaran sätter rejäla begränsningar..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det bästa hade vart om Nintendo satsade på spelen, tänk er Super Mario och Zelda i 4k, senaste Unreal Engine, 120fps, släppt på både Steam, Playstation och Xbox...

Det hade varit något.

Istället envisas de med att släpa konsoler med halvtaskig hårdvara, som begränsar deras briljanta spelutvecklare de ändå har.

Det hade varit hemskt, aldrig att Zelda och Mario hade varit lika speciella spelupplevelser (både bra och mindre bra) om de inte släppts på intressant hårdvara.
Försökte spela mario sunshine och zelda-skyward sword nyligen utan "rätt" handkontroller. Inte en jättebra upplevelse....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa konsoll är enbart stationär, även om man nu inte skulle få extra prestanda så borde ju priset kunna reduceras.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Förvånad att de inte släppte en Switch TV nu kring jul. Typ en switch utan skärm som man endast kan koppla till TVn.
Hade de bundlat tv konsol + två kontroller (typ enklare version av pro kontrollern) + Mario Kart för runt 1000kr
så hade de sålt som smör och de ha kunnat sälja med god marginal på produkten.

Så du menar att 1000kr för 2 kontrollers som normalt kostar 500-1000kr st, konsol och ett spel hade gett dem god marginal ?! Det hade sålt som smör men de hade inte tjänat några pengar på själva försäljningen.. Ett gameboy color kostade mer när det kom..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Har redan kommit många rykten om Steam Deck 2, när det fortfarande var kö för att köpa. Är entusiaster så sugna på ny hårdvara hela tiden?
Tycker Decken är helt fantastisk och hoppas inte Valve släppper en pro eller 2:a för snart. Det skulle bara segregera marknaden mer och lämna alla som har första versionen i sticket.

Det är inte bara rykten, tog väl bara några månader till Valve bekräftade att de siktar på en 2a framöver, men nu till en början ska fokusera på Steam Deck version 1 tills de blir nöjda med den typ, och att tekniken ska hinna lite framåt för att motivera en iteration.

Angående nästa version av Switch så är i princip ett spel redan bekräftat (väldigt kraftigt hintat i slutet av ett nintendo publishat spel som släpptes i år), kändes nästan som releasespelhint men kanske blir metroid prime 4 som tar den rollen med tanke på hur lite vi fått höra om det.

Skulle gissa på mars eller nov 2024, om inte sommaren 2025 (mindre sannolikt då nya generationers konsoler ofta varit mars/nov, nya mindre iterationer i aug/sept), skulle dock capitalizea på sannolikt minskad inflation så fler potenciella kunder än en förebådande kris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du?

Pro-begreppet började myntas i samband med släppet av PS4 Pro och Microsofts motsvarighet blev Xbox One X. Gemensamt för båda dessa är att Pro- och basvarianten samexisterar på marknaden, kör alla befintliga spel och de spelar dessa med bättre prestanda och/eller grafik.

Med andra ord, jag kan gå till affären och välja mellan en basversion eller en pro-version av konsolen. Pro-versionen spelar samma spel men gör det bättre. Det närmsta jag kommer en pro-variant från Nintendo är Super Game Boy. Den samexisterade med Game Boy och kunde spela dess spel med bättre grafik genom att du själv kunde välja färgpaletter.

I denna tråden är vi överens om att Switch Pro inte har släppts. Det betyder att en alternativ formfaktor som Switch Lite, inte räknas som en Pro-modell, inte heller räknas Switch OLED som en Pro-modell fö ratt den har en annan skärm. Spelen ser likadana ut och har samma prestanda.

Jag skulle inte heller kalla ett bakåtkompatibelt generationsskifte för Pro. Låt oss ta Xbox -> Xbox 360 som exempel.
1. Xbox 360 är huvudsakligen avsedd för att spela Xbox 360-spel.
2. Xbox 360 samexisterade inte med Xbox, den ersatte Xbox.
3. Xbox 360 emulerar Xbox, samtliga Xbox-titlar går inte att spela.

Skrivet av medbor:

GameBoy -> Color

Game Boy Color är diskutabel. Spel som är släppta mellan 1989 till 1998 drar ingen nytta av GBC-hårdvaran. Det är identisk prestanda och grafik. Visst, det går att byta ut gråskalan med fyra toner mot fyra färger med hjälp av fördefinierade paletter, men jag skulle inte kalla det bättre, däremot annorlunda. Spel släppta från 1998-2003 är anpassade för GBC och ser onekligen bättre ut då de har möjlighet att använda upp till 56 färger.

Exempel på fördefinierade paletter till gamla spel.

Antingen kan man se GBC som en pro-variant, där en minoritet av spelbiblioteket får bättre grafik genom fler färger.
Eller så kan man se GBC som en ny generation med bakåtkompatiblitet. Vad som talar för detta är att man tvingas köpa om gamla spel i color-utgåva för att få tillgång till grafikförbättringarna samt att alla GBC-spel inte går att spela på de svartvita modellerna.

Skrivet av medbor:

GBA -> SP

Game Boy Advance SP är en GBA i en annan formfaktor. SP spelar inte GBA-spel med bättre prestanda eller grafik.

Skrivet av medbor:

DS -> 3DS

Detta är ett generationsskifte. 3DS är huvudsakligen gjord för att spela 3DS-spel. Den spelar inte DS-spel med högre prestanda eller bättre grafik. Då konsolerna inte har samma upplösning på skärm måste DS-spel skalas upp eller köras i en ruta, det är inte en pro-upplevelse.

Skrivet av medbor:

N64 -> expansion pass

Expansion pass (Nintendo Online Expansion Pack?) är en emulator till Nintendo Switch för att spela N64. En Nintendo Switch är inte en N64 Pro.

Men låt säga att Switch och N64 samexisterade på marknaden och att Switch huvudsakligen var avsedd för att spela N64-spel. Detta faller ändå på att många N64-titlar inte finns tillgängliga och att emuleringen i expansion pass lämnar en del att önska.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

En Game Boy Color är inte bättre på att spela Game Boy-spel än de tidigare varianterna, det är samma prestanda och grafik.
GBC är bättre på att spela GBC-spel, men med tanke på att alla GBC-spel inte går att spela på ursprungliga Game Boy gränsar det mer mot ett generationsskifte än en pro-modell.

GBC är definitivt en "pro modell" och har aldrig setts som en ny generation av hårdvara. Konsolen gav exakt samma förbättringar som man kunde få med super gameboy. Dessutom fanns det det många spel som var cross compatible, de fungerade på DMG konsoller i gråskala men hade full färg på GBC, alla black carts och pokemon yellow, gold och silver är några exempel.

Skrivet av sniglom:

Detta är ett generationsskifte. 3DS är huvudsakligen gjord för att spela 3DS-spel. Den spelar inte DS-spel med högre prestanda eller bättre grafik. Då konsolerna inte har samma upplösning på skärm måste DS-spel skalas upp eller köras i en ruta, det är inte en pro-upplevelse.

är helt med dig på denna, dock fanns DSi och New Nintendo 3DS som också definitivt kan klassas som "pro modeller" av respektive konsol, speciellt new 3DS, bättre hårdvara och funktioner som gjorde spelupplevelsen bättre.

Skrivet av sniglom:

Expansion pass är en emulator till Nintendo Switch för att spela N64. En Nintendo Switch är inte en N64 Pro.

Antagligen syftades det på Expansion pak till originalkonsolen, dock är det "bara" en ram expander men om man vill använda din beskrivning av pro modell så passar även det in då det gav många spel möjligheten att köras i högre upplösning.

Nintendo är väl den enda konsoltillverkaren som har en väldigt tydlig tradition i snart 25 år av att göra förbättrade modeller av sina konsoler, speciellt på bärbara fronten. Att de hade planer på det med Switch är ingen överraskning men det kom käppar i hjulet helt enkelt. Bara för att begreppet "pro modell" är nytt i branschen betyder inte det att innebörden inte har funnits länge.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

GBC är definitivt en "pro modell"

Skrivet av icogniito:

DSi och New Nintendo 3DS som också definitivt kan klassas som "pro modeller"

Ska du prata om att något definitivt är en pro-modell så är det bra om du definierar vad du menar med begreppet.
Håller du inte med mig om hur jag definierade det är det bättre du förklarar vad du menar än att du listar konsoler.

Skrivet av icogniito:

Konsolen gav exakt samma förbättringar som man kunde få med super gameboy. Dessutom fanns det det många spel som var cross compatible, de fungerade på DMG konsoller i gråskala men hade full färg på GBC, alla black carts och pokemon yellow, gold och silver är några exempel.

Det här stämmer inte alls.

Game Boy Color har mer ram och vram än en originalet, detta krävs för att kunna visa fler färger.
Super Game Boy har originalhårdvaran samt access till SNES-hårdvaran.

Spel anpassade för SGB har fortfarande bara 4 färger, men kan automatiskt välja färgpalett mellan olika scener i spelet. Statiska bilder som titelskärmar kan dock använda upp till 10 färger.

SNES-hårdvaran har använts till att exempelvis ge bättre ljudeffekter eller så att två spelare kan spela på samma konsol. För gamla spel utan anpassningar tillåter SGB att man själv väljer färgerna till paletter, istället att man väljer mellan ett antal fördefinierade som på GBC.

SGB kan inte spela spel som är gjorda specifikt för GBC (de genomskinliga kassetterna).
SGB kan inte spela multi-kassetterna (svarta) i GBC-läge, endast GB-läge.
GBC kan inte dra nytta av SGB-anpassningar i spel.

Detta skapar en lustig situation där det finns spel som "A bug's life" som är anpassat till både GBC och SGB. Stoppa det i en SGB och spelet använder SNESens ljudchip. Stoppa spelet i en GBC och det har fler färger.

I min mening är det en tråkig miss att GBC inte kunde dra nytta av SGBns dynamiska paletter. Den troligaste anledningen är att det hade krävts extra hårdvara för att GBC skulle kunna läsa ut och hantera SGB-anpassningar, vilket hade drivit upp priset onödigt mycket för de relativt få spel som släpptes med SGB-anpassningar.

Skrivet av icogniito:

dock fanns DSi och New Nintendo 3DS som också definitivt kan klassas som "pro modeller" av respektive konsol, speciellt new 3DS, bättre hårdvara och funktioner som gjorde spelupplevelsen bättre.

I så fall borde Switch OLED räknas som en pro-modell, vilket den uppenbart inte gör med tanke på denna tråden.

Skrivet av icogniito:

Antagligen syftades det på Expansion pak till originalkonsolen, dock är det "bara" en ram expander men om man vill använda din beskrivning av pro modell så passar även det in då det gav många spel möjligheten att köras i högre upplösning.

Ett tillbehör till en konsol är knappast en pro-utgåva av en konsol. Dessutom är det bara en liten minoritet av N64-biblioteket som drar nytta av expansion pack.

Skrivet av icogniito:

Nintendo är väl den enda konsoltillverkaren som har en väldigt tydlig tradition i snart 25 år av att göra förbättrade modeller av sina konsoler, speciellt på bärbara fronten.

Titta på Sony, på bärbara fronten släppte de PSP i flera utgåvor.

På stationära sidan är det desto lättare att hitta förbättrade modeller. psone, ps2 slim, ps3 slim är ett par exempel på mindre storlek och energikonsumtion. Microsoft har också släppt förbättrade modeller, Xbox One S var mindre och (marginellt) snabbare än Xbox One till exempel.

Skrivet av icogniito:

Att de hade planer på det med Switch är ingen överraskning men det kom käppar i hjulet helt enkelt. Bara för att begreppet "pro modell" är nytt i branschen betyder inte det att innebörden inte har funnits länge.

Det beror helt på vad man menar med begreppet. Ska befintlig mjukvara fungera bättre, så är det relativt nytt i branschen och började med PS4 Pro. Räcker det med att valfri hårdvara är förbättrad på något sätt, ja, då har det funnits väldigt länge och börjar med NES2 för Nintendos del.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det hade varit hemskt, aldrig att Zelda och Mario hade varit lika speciella spelupplevelser (både bra och mindre bra) om de inte släppts på intressant hårdvara.
Försökte spela mario sunshine och zelda-skyward sword nyligen utan "rätt" handkontroller. Inte en jättebra upplevelse....

Körde nyligen Zelda BOTW i 4k60fps på en wiiu emulator (CemU) med en PS4 kontroll, en av de bättre upplevelserna jag haft....

Men förstår lite vad du menar 😁

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

I så fall borde Switch OLED räknas som en pro-modell, vilket den uppenbart inte gör med tanke på denna tråden.

Dock ganska ordentlig skillnad.

Switch OLED har i princip identisk insida och hårdvaruspecs, men har en större och bättre skärm (aningen bredare men mestadels pga smalare bezels) samt uppgraderade högtalare. Den har också ett metallchassi (magnesium) i stället för ett plastchassi. Det är allt.

DSi däremot (gentemot föregångaren DS Lite, vilket är mer jämförbar med Switch OLED):

  • Slopad bakåtkompabilitet med äldre GBA-spel

  • Större och bättre skärm (precis som med Switch OLED)

  • Uppgraderat OS med en form av app-butik, fler inbyggda program samt webbläsare

  • Intern lagring för att lagra viss program och data, med tillagt stöd för SD-kort

  • Snabbare processor, fyrdubblad mängd RAM

  • Bättre/mer modernt WiFi-stöd, med stöd bl.a. för WPA2 (DS/DS Lite var begränsade till WEP)

  • Kamera som möjliggjorde nya funktioner i vissa spel

Notera att de två sistnämnda krävde kompatibla “DSi Enhanced”-spel. Dessa spel var fortfarande kompatibla med tidigare DS-modeller, men vissa funktioner som berodde på den uppdaterade hårdvaran i DSi var då inaktiverade. Dessa funktioner varierade från spel till spel men inkluderade bl.a. förbättrat online multiplayer-stöd, möjlighet att videosamtala med kompisar och möjlighet att spara viss speldata till ett SD-kort. Tror också det var några spel som drog nytta av den uppdaterade hårdvaran vilket gav en något bättre spelupplevelse.

Några enstaka spel som nyttjade GBA-emuleringen under huven, men såldes som DS-spel, då de i princip bara lagt fulat och lagt en GBA-ROM i en DS-kasett, fungerade ej med DSi då GBA-stödet slopats. Men detta påverkade bara några enstaka speltitlar.

Så, jo, med allt detta i åtanke så skulle jag nog hävda att DSi kan ses som ett tydligt exempel på en “Pro-modell” i ganska många definitioner.

Vad gäller ;new; 3DS gentemot ursprungliga 3DS:

  • Större och bättre skärm (precis som med Switch OLED)

  • Förbättrad 3D-effekt m.h.a. inbyggd IR-sensor

  • Dubbla mängden RAM och tredubblad processorfrekfvens

  • Sekundär joystick och 2 extra axelknappar, vilka ersätter ett tillbehör som krävdes för vissa spel

  • Inbyggt NFC-stöd (ursprungliga 3DS behövde ett tillbehör för detta)

Mja, kanske inte lika stora skillnader som med DSi, 2/5 punkter är inbyggda funktioner som redan fanns, fast i form av tillbehör som behövde köpas till. Samtliga 3DS-spel är kompatibla med både originalet samt ;new; 3DS, dock så gav den nyare konsolen en välbehövlig uppgradering av hårdvaran som hjälpte framför allt de mer krävande spelen där hårdvaran inte alltid hängde med, och därför kunde kännas lite hackiga p.g.a. låga bildfrekvenser (frame rate). ;new; 3DS var inte alltid helt prima heller prestandamässigt i alla spel, men det flöt i alla fall generellt mycket bättre åtminstone i de spel som haft prestandaproblem. Så jag skulle nog ändå kalla även denna för en “Pro-modell”, om än med en aningen svagare definition.

EDIT: som @icogniito svarat nedan så släpptes faktiskt ett antal spel som endast var kompatibla med ;new; 3DS.

Switch OLED, som sagt, är mycket svårare att anse vara en “Pro-modell” då den endast medför enstaka egentliga förbättringar som endast har med displayteknologin och ljudkvaliteten att göra. Skärmupplösningen och samtlig intern hårdvara är i övrigt helt oförändrad. Till skillnad mot de andra konsolerna så har inga ändringar gjorts vad gäller prestandan i spel, eller som påverkar spelupplevelsen ö.h.t i dockat läge. Vad jag vet så medför Switch OLED inte heller någon konkret förbättring som spelutvecklare kan dra nytta av, som inte redan var möjligt med ordinarie Switch.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på en ny konsol snarare än en förbättrad Switch.

Nästa Zelda spel släpps under nästa år och Zeldaa till konsol har nästan alltid lanserats när en ny konsol släpps (Undantag GC och Wii U)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Förvånad att de inte släppte en Switch TV nu kring jul. Typ en switch utan skärm som man endast kan koppla till TVn.
Hade de bundlat tv konsol + två kontroller (typ enklare version av pro kontrollern) + Mario Kart för runt 1000kr
så hade de sålt som smör och de ha kunnat sälja med god marginal på produkten.

Förstår vad du menar även om priset går att diskutera. Har haft min switch i några år nu och aldrig spelat i handhållet läge. En billigare stationerad version borde också ha släppts för oss som enbart spelar på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Förstår vad du menar även om priset går att diskutera. Har haft min switch i några år nu och aldrig spelat i handhållet läge. En billigare stationerad version borde också ha släppts för oss som enbart spelar på TVn.

men varför spelar du aldrig handhållet, har du aldrig fått lust att bara ligga i sängen spela så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

men varför spelar du aldrig handhållet, har du aldrig fått lust att bara ligga i sängen spela så ?

Hade velat ha en Switch utan skärm till tvn. Synd att det inte kom en sån version.
Spelar otroligt lite bärbart, obekvämt som fan att ligga och spela.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

men varför spelar du aldrig handhållet, har du aldrig fått lust att bara ligga i sängen spela så ?

För mig är switch en sällskapskonsol, dvs när jag har kompisar över så kan det spelas mario kart, gamla beat em ups etc. Annars håller jag mig till datorn för övrigt spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Samtliga 3DS-spel är kompatibla med både originalet samt ;new; 3DS

Några få spel var exklusiva till New 3DS och gick inte att köra på original konsoler. Xenoblade Chronicles och Minecraft är två exempel av runt 15 exklusiva spel. Sen fanns även SNES virtual console som endast gick att lira på New 3DS.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Pro-begreppet började myntas i samband med släppet av PS4 Pro och Microsofts motsvarighet blev Xbox One X. Gemensamt för båda dessa är att Pro- och basvarianten samexisterar på marknaden, kör alla befintliga spel och de spelar dessa med bättre prestanda och/eller grafik.

Med andra ord, jag kan gå till affären och välja mellan en basversion eller en pro-version av konsolen. Pro-versionen spelar samma spel men gör det bättre. Det närmsta jag kommer en pro-variant från Nintendo är Super Game Boy. Den samexisterade med Game Boy och kunde spela dess spel med bättre grafik genom att du själv kunde välja färgpaletter.

I denna tråden är vi överens om att Switch Pro inte har släppts. Det betyder att en alternativ formfaktor som Switch Lite, inte räknas som en Pro-modell, inte heller räknas Switch OLED som en Pro-modell fö ratt den har en annan skärm. Spelen ser likadana ut och har samma prestanda.

Jag skulle inte heller kalla ett bakåtkompatibelt generationsskifte för Pro. Låt oss ta Xbox -> Xbox 360 som exempel.
1. Xbox 360 är huvudsakligen avsedd för att spela Xbox 360-spel.
2. Xbox 360 samexisterade inte med Xbox, den ersatte Xbox.
3. Xbox 360 emulerar Xbox, samtliga Xbox-titlar går inte att spela.

Game Boy Color är diskutabel. Spel som är släppta mellan 1989 till 1998 drar ingen nytta av GBC-hårdvaran. Det är identisk prestanda och grafik. Visst, det går att byta ut gråskalan med fyra toner mot fyra färger med hjälp av fördefinierade paletter, men jag skulle inte kalla det bättre, däremot annorlunda. Spel släppta från 1998-2003 är anpassade för GBC och ser onekligen bättre ut då de har möjlighet att använda upp till 56 färger.

https://i.imgur.com/0XXP8zk.png
Exempel på fördefinierade paletter till gamla spel.

Antingen kan man se GBC som en pro-variant, där en minoritet av spelbiblioteket får bättre grafik genom fler färger.
Eller så kan man se GBC som en ny generation med bakåtkompatiblitet. Vad som talar för detta är att man tvingas köpa om gamla spel i color-utgåva för att få tillgång till grafikförbättringarna samt att alla GBC-spel inte går att spela på de svartvita modellerna.

Game Boy Advance SP är en GBA i en annan formfaktor. SP spelar inte GBA-spel med bättre prestanda eller grafik.

Detta är ett generationsskifte. 3DS är huvudsakligen gjord för att spela 3DS-spel. Den spelar inte DS-spel med högre prestanda eller bättre grafik. Då konsolerna inte har samma upplösning på skärm måste DS-spel skalas upp eller köras i en ruta, det är inte en pro-upplevelse.

Expansion pass (Nintendo Online Expansion Pack?) är en emulator till Nintendo Switch för att spela N64. En Nintendo Switch är inte en N64 Pro.

Men låt säga att Switch och N64 samexisterade på marknaden och att Switch huvudsakligen var avsedd för att spela N64-spel. Detta faller ändå på att många N64-titlar inte finns tillgängliga och att emuleringen i expansion pass lämnar en del att önska.

https://nintendo.fandom.com/wiki/Nintendo_64_Expansion_Pak

Denna jag menade till N64, det blev fel när jag skrev på mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Några få spel var exklusiva till New 3DS och gick inte att köra på original konsoler. Xenoblade Chronicles och Minecraft är två exempel av runt 15 exklusiva spel. Sen fanns även SNES virtual console som endast gick att lira på New 3DS.

Ajda, hade för mig att det inte blev några exklusiva spel till ;new; 3DS, men hade väl fel på den detaljen.
Uppdaterar mitt svar då 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Förvånad att de inte släppte en Switch TV nu kring jul. Typ en switch utan skärm som man endast kan koppla till TVn.
Hade de bundlat tv konsol + två kontroller (typ enklare version av pro kontrollern) + Mario Kart för runt 1000kr
så hade de sålt som smör och de ha kunnat sälja med god marginal på produkten.

Har sagt sedan Switch lanserades att de borde göra precis det. Alla vill inte ha en portabel konsol ståendes som en prydnad på TV bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare och med tanke på hur många utvecklare som hade svårt att anpassa spelen för handhållet så väl som dockat läge, så kan jag förstå att det inte blev någon pro. Bortsett från möjligtvis Nintendo 64 så har rå prestanda aldrig varit Nintendos fokus.

För egen del hoppas jag på att nästa generation ska vara fullständigt bakåtkompatibel så man slipper köpa om sina spel.

Lustigt, för mig blev det precis tvärtom. Efter jag köpte en steam deck började uppskatta min switch mycket mer. Insåg att formatet och att den ger en mycket mer polerad upplevelse är mer intressant än högre prestanda och komplett steambibliotek.

Har ju ryktats en del om att den nya/uppgraderade konsolen ska heta Super Nintendo Switch. Hade ju varit en perfekt övergång (och nostalgi) med kraftigare hårdvara som är bakåtkompatibel med Switch-spelen. Sen om det då är en ”Pro” eller ”Switch 2” spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Sen om det då är en ”Pro” eller ”Switch 2” spelar ju ingen roll.

Det spelar väldigt stor roll.
Spel till Pro måste funka på dagens Switch. Det behöver inte spel till 2:an.

Permalänk
Skrivet av wizzle:

Förstår vad du menar även om priset går att diskutera. Har haft min switch i några år nu och aldrig spelat i handhållet läge. En billigare stationerad version borde också ha släppts för oss som enbart spelar på TVn.

Det här man har suttit och vänta på i 6år...

Permalänk
Medlem

Ägt min Switch OLED i 2-3 månader nu och älskar den. Super Smash Bros och Mario Party går varmast, men även Mario Kart, PGA Tour och nåt spel till har spelats emellanåt. Spelar främst på TVn men även handheld nån enstaka gång, bland annat på tåget igår.

Det enda jag hade önskat egentligen är bättre grafik. Mario-titlarna funkar men exempelvis golfspelet ser allt annat än bra ut på Switch. Sen kan dom ta bort allt vad gäller "motion". Finns några minigames i Mario Party där man ska hålla på och vifta med sin joycon och greja. Det bara skriker 2006-2007 för mig, när Wii/Kinect etc var det ballaste som fanns. Nu vill jag hålla en fast Nintendo Pro-kontroll i mina händer till alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Switch expansion pack kostar 420kr för ett år o det finns inga gamecube spel

Jaha, då kanske jag kom ihåg fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Wii kontrollern var hyfsad populär... Sen så säljer de knappast konsolerna med förlust om vissa andra gör.

Och vem har egentligen kombinerat bärbart och stationärt tidigare?

Man kunde spela psp på tvn med component kablar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Switch Online kostar 150 spänn och då får man även emulera alla(?) Nintendo-spel upp till och med GameCube. Hittills har jag inte märkt något problem med något spel. Betalar ändå för att spela Mario vs ä kart online, så ser emuleringen som gratis och jättesmidigt

Switch Online kostar 200 per år och då ingår ett antal NES och SNES-spel, dock långt från alla och utbudet roterar. Sen finns det en högre nivå som kostar 500 per år (tror jag, $49.99 och den vanliga kostar $19.99 vilket blev 200 så...), då får man några N64-spel och några Megadrive-spel plus lite expansioner för några vanliga Switch-spel.