Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tillåt mig strö lite salt i såren

Karma don't have shit on me, passerat inkubationstiden och är lika frisk som den dagen jag åkte. Jul- och nyårsafton kommer att bli fantastiskt!

God Jul! 🥳

Du får en tumme upp på ditt inlägg, bara för att det är jul 😉
God Jul och hoppas bacillerna inte är medvetna om inkubationstiden. Trevlig semester och snälla ta inte med någon ny variant av corona med dig hem 😘

Permalänk
Medlem

Barnfamilj använder hissen som om det vore en förlängning av hallen, fixar detaljer i barnens klädsel eller plockar i barnvagnen istället för att ge plats i hissen till någon av de andra cirka 30-talet boenden i huset.

Kanske är dagens hissar för trevliga och rent av aningen för säkra? En gammal skakig järnhiss med slamrande galler hade man nog inte hållit på i på samma sätt? Och när ungen står kvar mitt framför den uppställda ståkdörren som i teorin när som helst kunde slå omkull barnet på en sekund, då kan kanske någon av föräldrarna ha vett att agera för barnets hälsa?

😘 Det kändes gött.

Permalänk
Medlem

Gnäll riktat mot transportledaren på jobbet.
Körde koskit, mat och medicin på samma lastbil i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Gnäll riktat mot transportledaren på jobbet.
Körde koskit, mat och medicin på samma lastbil i fredags.

Jag har arbetat i läkemedelsdistribution. Jag är inte alls förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Arbetsmoralen hos unga idag är katastrof (förlåt ni som tillhör den skara unga som faktiskt är vettiga).
Det är folk som smsar sjukskrivningar, inte dyker upp på jobbet. Det finns de som är hemma för att sin sambo är hemma. Timvikarier som tackar nej till att jobba för att man ska luncha pizza med polare. Timvikarier som ghostar arbetsgivaren och arbetsledarna.
Samtidigt när de är på jobbet så har de bara rättigheter: "Jag måste sluta 30min tidigt idag för att jag ska gymma". Jag kan inte jobba över för jag ska hem och kolla på serier.

Nej fy tvi, skärp er. Ta ert ansvar och inse era skyldigheter mot arbetsgivare och kollegor.

När är det okej att som timvikarie tacka nej då tycker du? Ska man ALLTID vara redo utifall telefonen ringer? Bör man uteslutas från vikariepoolen om man inte vaknar av att mobilen ringer klockan fem på morgonen? Att man tackar nej till arbetspass om man har något planerat behöver verkligen inte ha med dålig arbetsmoral att göra, man måste få ha ett liv. Och det kan bli svårt om man blir inringd när alla andra är lediga. Jag har jobbat som timvikarie sen början av 2021 fram till September i år. Hade jag inte tackat nej till pass hade jag i princip aldrig haft tillfälle att till exempel umgås med vänner eller åka bort över helgen med tjejen. Med det sagt så finns det så klart de som har dålig arbetsmoral, jag har jobbat med några stycken. Ringer man och sjukanmäler sig fem minuter innan arbetspasset börjar, på en lördag, så är det inte svårt att räkna ut att man sovit över och vill sova vidare istället för att stressa iväg till jobbet.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Jag har arbetat i läkemedelsdistribution. Jag är inte alls förvånad.

Det blir extra bra för maten eftersom medicinen skal köras på 18 grader

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Genusdebatter o.l. undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Telefonförsäljare som fortsätter att ringa varje dag trots man är i NIX och har blockerat numret. De hade t.o.m. mage att försöka ringa kl 18 en vardag.. Hur är telefonförsäljning fortfarande lagligt? Om jag vill köpa något uppsöker jag er, INTE tvärtom. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Telefonförsäljare som fortsätter att ringa varje dag trots man är i NIX och har blockerat numret. De hade t.o.m. mage att försöka ringa kl 18 en vardag.. Hur är telefonförsäljning fortfarande lagligt? Om jag vill köpa något uppsöker jag er, INTE tvärtom. Punkt.

Det är möjligen inte säljare från företag som du har/har haft en relation med? I så fall får de ringa tills du uttryckligen ber dem lägga in en marknadsföringsspärr på dig. Sedan finns det ju oseriösa aktörer som struntar i NIX och ringer ändå...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SH]:

Det är möjligen inte säljare från företag som du har/har haft en relation med? I så fall får de ringa tills du uttryckligen ber dem lägga in en marknadsföringsspärr på dig. Sedan finns det ju oseriösa aktörer som struntar i NIX och ringer ändå...

"Hi3g Access AB", verkar vara relaterat till teleoperatören Tre. Nu har vi i familjen visserligen Tre i någon form av familjeabbonemang som går via farsan sedan flera år tillbaks. Ser inte varför de endast ringer mig, jag har ju ingen kontroll över det. Kan ju tycka att de ska ringa farsan isåfall.

Oavsett vad så svarar jag aldrig på okända nummer, förutom då jag förväntar mig ett samtal såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

"Hi3g Access AB", verkar vara relaterat till teleoperatören Tre. Nu har vi i familjen visserligen Tre i någon form av familjeabbonemang som går via farsan sedan flera år tillbaks. Ser inte varför de endast ringer mig, jag har ju ingen kontroll över det. Kan ju tycka att de ska ringa farsan isåfall.

Oavsett vad så svarar jag aldrig på okända nummer, förutom då jag förväntar mig ett samtal såklart.

Ja, Hi3g Access AB är mer eller mindre samma sak som Tre (och Hallon). Har själv Tre så det brukar stå med Hi3g Access AB när jag betalar räkningarna bl.a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon306515:

Skrivet av Libra-75:

Ja, Hi3g Access AB är mer eller mindre samma sak som Tre (och Hallon). Har själv Tre så det brukar stå med Hi3g Access AB när jag betalar räkningarna bl.a.

Hi3G är Tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är till och med roligt när de man pratar med ser ut som fågelholkar tills man förklarat vad ett "skärm skott" är för något

Det känns väldigt typiskt för vårt zombieindividuella tidevarv att man tycker det är roligt att inte kunna göra sig förstådd. Språkekvilibrismer som man har anledning att vara stolt över bör ju annars vara av sådan art att man inte behöver förklara sig för att de ska gå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är till och med roligt när de man pratar med ser ut som fågelholkar tills man förklarat vad ett "skärm skott" är för något

Men "screenshot" direktöversatt blir väl "skärmfoto"? "Shot" är ju en fototerm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Trodde 100% att du menade ont i nacken efter att ha använt mobilen eller dålig ergonomi, liknande ryggskott men i nacken

Eller möjligen ett pucko som inte kan släppa mobilen (typ skällsord för någon som går runt och surfar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde 100% att du menade ont i nacken efter att ha använt mobilen eller dålig ergonomi, liknande ryggskott men i nacken

Eller möjligen ett pucko som inte kan släppa mobilen (typ skällsord för någon som går runt och surfar)

Och jag trodde det var en felstavning och särskrivning och egentligen skulle vara "skrämskott".

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och jag trodde det var en felstavning och särskrivning och egentligen skulle vara "skrämskott".

Om man vill lyssna på music behöver man hötalare bredvid skrämen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man vill lyssna på music behöver man hötalare bredvid skrämen.

Dem som inte lyssnar behöver väll ingen hög-talare?

Ja, det gömmer sig ett gubbgnäll här för den som undrar om inläggets relevans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Dem som inte lyssnar behöver väll ingen hög-talare?

Ja, det gömmer sig ett gubbgnäll här för den som undrar om inläggets relevans

Du inser att jag avsiktligt skrev fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du inser att jag avsiktligt skrev fel?

Ja, det var tämligen uppenbart. Perfekt att spinna vidare ett gubbgnäll på.

Permalänk
Medlem

Vaknade i morse, kliver upp 0615, helt enligt SMHI hade det snöat, blötsnö och jävligt som utlovat. Såg inte så illa ut så jag gick ut och startade sambons bil (hon har ett jobb som inte kan skötas hemifrån). Tycker det ser lugnt ut, backar och kör givetvis fast. Framhjulsdriven Volvo, nya däck men det hjälper inte när det spinner.

Vi har en hyfsad gård och inte bara en enkel uppfart så det är lite pyssel att snöröja. Plogkant ut mot byavägen, skottar som en tok med en spade som tycks ha klister på sig och all snö fastnar och måste slås loss för varje spadtag, svetten rinner och humöret går mot noll. Vi får loss bilen och lyckas köra fast igen. Tar fram snöslungejäveln som heter Snow King och den är fanimig rädd för snö, borde heta Snow Wimp. Så fort det är det är lite blött så sätter fanskapet igen och måste rensas från packad snö. Dessutom går den så himla dåligt, spottar och fräser mest, sprutar eld ur ljuddämparen som från en nordkoreansk Taepedong-2-missil. Sablar vad arg jag var. Grannen hade lovat i somras att skotta men han tände lampan kl 0830. Varför kan han inte bara säga att han inte vill, så vi kan fråga någon annan. Handskarna är sjöblöta, torrare att köra utan handskar.

Tog två timmar. Enda som är bra är att man inser värdet i att ha ett inomhusjobb som man skötas hemifrån.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Vaknade i morse, kliver upp 0615, helt enligt SMHI hade det snöat, blötsnö och jävligt som utlovat. Såg inte så illa ut så jag gick ut och startade sambons bil (hon har ett jobb som inte kan skötas hemifrån). Tycker det ser lugnt ut, backar och kör givetvis fast. Framhjulsdriven Volvo, nya däck men det hjälper inte när det spinner.

Vi har en hyfsad gård och inte bara en enkel uppfart så det är lite pyssel att snöröja. Plogkant ut mot byavägen, skottar som en tok med en spade som tycks ha klister på sig och all snö fastnar och måste slås loss för varje spadtag, svetten rinner och humöret går mot noll. Vi får loss bilen och lyckas köra fast igen. Tar fram snöslungejäveln som heter Snow King och den är fanimig rädd för snö, borde heta Snow Wimp. Så fort det är det är lite blött så sätter fanskapet igen och måste rensas från packad snö. Dessutom går den så himla dåligt, spottar och fräser mest, sprutar eld ur ljuddämparen som från en nordkoreansk Taepedong-2-missil. Sablar vad arg jag var. Grannen hade lovat i somras att skotta men han tände lampan kl 0830. Varför kan han inte bara säga att han inte vill, så vi kan fråga någon annan. Handskarna är sjöblöta, torrare att köra utan handskar.

Tog två timmar. Enda som är bra är att man inser värdet i att ha ett inomhusjobb som man skötas hemifrån.

Testa att spreja lite cooking olja eller smörja bladen med wax eller liknande så fastnar snön inte så lätt. Går även att smörja med diesel på bladen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Testa att spreja lite cooking olja eller smörja bladen med wax eller liknande så fastnar snön inte så lätt. Går även att smörja med diesel på bladen.

Det var ett bra tips, tack! Ska göras.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Åh snö! Älskar snö, det får vi aldrig med nån reda här nere. Förra året hade vi massor kring jul. Säkert 7-8 cm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Åh snö! Älskar snö, det får vi aldrig med nån reda här nere. Förra året hade vi massor kring jul. Säkert 7-8 cm!

Måste medge att jag är lite avundsjuk på den biten. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Lite politiskt nu kanske så får se om det funkar.

Har två kollegor(äldre gubbar) som är väldigt höger samt är lite halvt konspirationsteoretiker. Har under en längre period börjat tröttna rejält på deras diskussioner och har därför försökt bemöta det med faktiskt studier/artiklar som motbevisar det, oavsett om det handlar om Covid-19, energi/el, klimat, Ukraina vs Ryssland så blir man alltid påhoppad med dom sedvanliga meningarna; dags att vakna upp, forskarna är köpta, litar inte på mainstream media, finns en gömd agenda, Deep State/illuminati osv osv. När man sedan försöker argumentera lite kring den vetenskapliga metoden och varför den faktiskt finns för att försöka motverka detta går dom tillbaka till samma punkter. När sedan försöker gå mot deras ”källor” går dom tillbaka till samma punkter.

Hur ska man egentligen göra för att tackla detta?

Att ignorera funkar inte så bra pga dom t ex pratar om det under fikat/lunchen, har försökt be dom lite snällt att inte prata om sådant hela tiden. När det t ex visat sig att det dom har pratat om inte stämmer för fem öre i efterhand viftar dom bara bort det.

Jag har fått som tips är att man ska försöka verka intresserad och intresserat fråga "men hur kan det vara så när det är X" och presentera fakta lite försiktigt. Då märker de ofta inte att de blir ifrågasatta och har inte taggarna utåt på samma sätt.
Däremot är konspirationsteoretiker lite som sektmedlemmar fast i sin "programmerin" och krävs oftast åratal av behandling för att få loss dem ifrån sina vanor med att alla som ifrågasätter är motståndare.

Förvänta dig inte att du kan omvända dem men visa samtidigt att det de tänker kan vara orimligt så kanske de en dag inser att de blivit lurade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stort detta har blivit än men några på jobb har råkat ut för det.
Allt är filmat och polisanmält, nu är det så att mina arbetskamrater märkte att dom hade hög el användning vissa nätter och då från laddaren till bilarna.
Dom installera kameror som aktiverades när något rörde sig utanför deras garage, då såg man tydligt regnummer och hur personerna såg ut som ladda sina bilar olagligt.
Frågan är hur många som har upplevt samma sak? Mina kollegor har nu flyttat och satt någon typ av lås på sina boxar.
Man blir väl inte direkt förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

När är det okej att som timvikarie tacka nej då tycker du? Ska man ALLTID vara redo utifall telefonen ringer? Bör man uteslutas från vikariepoolen om man inte vaknar av att mobilen ringer klockan fem på morgonen? Att man tackar nej till arbetspass om man har något planerat behöver verkligen inte ha med dålig arbetsmoral att göra, man måste få ha ett liv. Och det kan bli svårt om man blir inringd när alla andra är lediga.

Timvik är ett gubbgnäll i sig. Om en arbetsgivare vill ha lojalitet och ansvarstagande får väl hen anställa personen i fråga. Varför ska en arbetstagare visa lojalitet med en arbetsgivare som behandlar en som slit-och-släng? Får de svårt att få ihop schemat om de som blir uppringda inte ställer upp? Kanske läge för en anställning då. Det är aldrig timviks ansvar att få verksamheten att gå ihop, oavsett hur mycket någon arbetsledare försöker pressa en.

Eller lite mer kortfattat, man får vad man betalar för. Snålar man på personal så får man också leva med konsekvenserna av detta.

Permalänk
Avstängd

Ger
Skulle ha corned beef för att göra lapskojs till middag och 2 luncher.
Coop x-tra ville ha 56kr! För den lilla burken medans med en stor omväg hem så tar Willys bara 38kr för samma burk.
Hutlöst av coop

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att ligga så nära bilen framför så att man i princip sitter fast i dragkroken?

Råkade ut för en sådan igår och när jag blinkade för att svänga i en korsning där en lastbil med släp stod och väntade på att få svänga, så började lastbilen köra då den inte såg bilen bakom i mörkret. Vilket lyckligtvis inte resulterade i en olycka men hade lätt kunnat undvikas.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.