Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Skrivet av Smör-Leif:

Att blanka AMD och Nvidia är väl inte att vara helt ute

Båda får in intäckter från annat håll datacenter, bilsystem mm. Skillnaden nu från tio år sedan är att både AMD och Nvidia förlitar sig betydligt mindre på privatpersoner är någonsin förr och blir bara mindre för varje år. Det stora inflödet är inte från gamers eller datorbyggare längre.

Skrivet av Selo:

Flesta uppgraderar inte varje generation
De flesta köpte nytt under corona
+att grafikkorten kostar dubbelt så mycket som de borde kosta, minst
Nvidia och AMD levde i nån slags bubbla att lika många kommer köpa nytt varje år, för ännu mer pengar
Hoppas det minskar ännu mer så de får tänka om

Kommer ihåg när jag kunde importera mitt 8800 Ultra från USA för 5000:- inklusive frakt!
Eller mitt Matrox G450 för 1500

Du jämför alltså dagens priser med priser för femton år sedan. Helt irrelevant egentligen har du glömt vad femton års inflation gör med priser även om inflationen varit låg?

Skrivet av Ryssfemma:

inte direkt något man vill känna men kan inte känna nåt annat än skadeglädje, hoppas det svider hos aktieägarna som pushat för dessa ockerpriser.
Microsoft och Sony, sudda bort gränsen mellan konsoler och PC, inför krav på stöd för mus/tangentbord för alla spel till PS/Xbox så överger jag PC gaming.

Så du önskar olycka över aktieägarna nu plösligt? Jag har inte förordat att Nvidia ska sätta sådana här priser. Att Nvidia måste höja priserna är ganska självklart de tillverkar på en extremt avancerad nod till skillnad från föregående gen och noderna blir bara dyrare. Men jag ligger fortfarande plus på mina Nvidia aktier.

Och jag tror Nvidia kommer repa sig. Dalar och toppar kommer alltid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWolfbane:

Mängden sålda grafikkort är inte av betydelse. Vad som är det viktiga för företagen är PROFIT

Så om deras "antal sålda grafikkort" är 42% lägre, men deras förtjänst är 100% mer, så är antal sålda inte det minsta relevant.

Om det säljs mindre grafikkort, så behövs det tillverkas färre, det behövs mindre folk att jobba för tillverka färre grafikkort.
Är det färre grafikkort som ska skickas med post är det mindre avgift för "Shipping"
Så om dom säljer färre grafikkort har deras kostnad sjunkit drastiskt, medans dom har höjt priset = deras förtjänst är extremt mycket högre.

Varför kan inte folk som försöker skriva artiklar, lyckas ta fram informationen som spelar roll istället för info som inte är det avgörande?

Det nämndes ju också i artikeln

Citat:

Sjunkande försäljning till trots ökade Nvidia lönsamheten för årets tredje kvartal. Hur trenden artar sig för det fjärde kvartalet för de olika aktörerna återstår att se.

Men trenden för antalet sålda kort och aktörernas marknadsandelar får väl ändå anses mer intressant för SweClockers läsare än resultatet på sista raden för bolagen?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Vad i helvete tror någon med dessa priser? Kunde ju en apa räknat ut att försäljningen skulle påverkas.

Permalänk
Medlem

Som några andra också varit inne på, nvidia och amd har gjort om grafikkortmarknaden till mer nisch där de tar ut långt mycket högre marginaler för färre kort. Detta frigör möjligheter för dem att satsa på fler områden med bibehållen inkomst från grafikkort trots att mängden är mycket mindre. Kan de tillverka färre kort, öka sina marginaler och få ut samma vinst kommer de givetvis göra det.

Det är alltså rätt förhastat att se detta som att de "gräver sin grav" som vissa uttryckt sig. snarare är det helt i linje med deras plan. tyvärr för oss. Detta kommer inte vända så länge de säljer alla kort de tillverkar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av TheWolfbane:

Mängden sålda grafikkort är inte av betydelse. Vad som är det viktiga för företagen är PROFIT

Så om deras "antal sålda grafikkort" är 42% lägre, men deras förtjänst är 100% mer, så är antal sålda inte det minsta relevant.

Om det säljs mindre grafikkort, så behövs det tillverkas färre, det behövs mindre folk att jobba för tillverka färre grafikkort.
Är det färre grafikkort som ska skickas med post är det mindre avgift för "Shipping"
Så om dom säljer färre grafikkort har deras kostnad sjunkit drastiskt, medans dom har höjt priset = deras förtjänst är extremt mycket högre.

Varför kan inte folk som försöker skriva artiklar, lyckas ta fram informationen som spelar roll istället för info som inte är det avgörande?

I en artikel som behandlar en rapport gällande antalet sålda grafikkort så känns det relevant att redovisa informationen om antal sålda grafikkort. I en annan artikel som behandlar tillverkarnas lönsamhet kommer vi att skriva om deras lönsamhet. I slutet av artikeln har jag även länkat till Nvidias kvartalsrapport samt nämner att de har ökad lönsamhet trots sjunkande försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja? Det är väl precis det Intel har gjort.

Det har jag missat helt isf.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Största delen imho är inte att dagens grafikkort är dyra, utan att allt annat blivit mycket dyrare.

2016: Du kunde köpa mat för 1v, en helgkryssning, 5 lådor öl, mobiltelefon, herrtidningar och en laptop.
2022: Du kan köpa en limpmacka för samma pris som ovanstående.

Den limpmackan vill jag se på bild!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inflation + Mycket högre priser på grafikkort än "normalt" = Folk köper mindre grafikkort?

https://media.tenor.com/UZJd1pjj4NMAAAAC/surprised-pikachu.gif

2018
Nvidia: Här är vårat nya kort 2080ti. Med ett pris på runt 13000sek.
Användarna: Betala nästan dubbla pris för ~30% prestanda ökning?! Ingen kommer köpa detta.
Marknaden: Vi höjde priset med upp till 3000sek och det vart slutsålt! Folk kan betala mer!

2018
Nvidia: Här är vårat nya kort 3090. Med ett pris på runt 17000sek
Användarna: Knappt ~20% ökning för mer än dubbla priset?! Ingen kommer köpa detta.
Marknaden: Vi han inte ens ta ut dem till hyllorna och de är redan slut. Folk köper kort för nästan 30000sek!

2022:
Nvidia: Här är vårat nya kort 4090. Med ett pris på runt 22000sek
Marknaden: Vi sålde slut på våra Asus Strix 4090 för 28000sek på 15min!
Användarna:

Permalänk
Medlem

Tur man fortfarande kör på 1080p upplösning och klarar sig med enklare grafikkort. Att man även spelar mindre krävande spel är också en fördel. Uppgraderade nyss till ett begagnat 5500 XT, fungerar utmärkt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@employed Nu är ju dock grafikkortsmarkaden betydligt större än bara toppkortet i varje generation.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja? Det är väl precis det Intel har gjort.

Har du någon källa på det? När jag googlar hittar jag bara artiklar om att de inte har gett upp.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Mängden sålda grafikkort är inte av betydelse. Vad som är det viktiga för företagen är PROFIT

Så om deras "antal sålda grafikkort" är 42% lägre, men deras förtjänst är 100% mer, så är antal sålda inte det minsta relevant.

Om det säljs mindre grafikkort, så behövs det tillverkas färre, det behövs mindre folk att jobba för tillverka färre grafikkort.
Är det färre grafikkort som ska skickas med post är det mindre avgift för "Shipping"
Så om dom säljer färre grafikkort har deras kostnad sjunkit drastiskt, medans dom har höjt priset = deras förtjänst är extremt mycket högre.

Varför kan inte folk som försöker skriva artiklar, lyckas ta fram informationen som spelar roll istället för info som inte är det avgörande?

Skrivet av Uzanar:

Det nämndes ju också i artikeln

Men trenden för antalet sålda kort och aktörernas marknadsandelar får väl ändå anses mer intressant för SweClockers läsare än resultatet på sista raden för bolagen?

Skrivet av CrispVanDahl:

I en artikel som behandlar en rapport gällande antalet sålda grafikkort så känns det relevant att redovisa informationen om antal sålda grafikkort. I en annan artikel som behandlar tillverkarnas lönsamhet kommer vi att skriva om deras lönsamhet. I slutet av artikeln har jag även länkat till Nvidias kvartalsrapport samt nämner att de har ökad lönsamhet trots sjunkande försäljning.

Alltså det beror ju på hur man tolkar kvartalsrapporten, det är inte rikttigt så enkelt att bara säga att bara säga att lönsamheten har ökat.

Några nyckelsiffror:

Omsättning ner 17% Y/Y
Netto inkomst ner 72% Y/Y
Vinst marginal ner till 12% (nere på 2010-2015 nivåer)
Omsättning för gaming-segmnetet ner 50% Y/Y, och 20% från förra kvartalet.

Det enda dom egentligen ökade med var bruttomarginal från förra kvartalet (brutto marginalen var nere till 43% förra kvartalet, lägsta på över 10 år). Sen ökade även datacenter segmentet, som nu omsatte mer än dubbelt så mycket som gaming.

Det finns en anledning till att aktien är ner 50% i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det har jag missat helt isf.

Skrivet av Xyze:

Har du någon källa på det? När jag googlar hittar jag bara artiklar om att de inte har gett upp.

Skrivet av hejsann:

HUH.. länk? (eller bara rykten?)

Snabbduckduckgo:ade denna som motsäger iaff.
https://wccftech.com/rumor-intel-arc-battlemage-gpu-currently...

#19861303

Läste lite slarvigt angående vad som lades ner... my bad. Isåfall är det inte riktigt så illa som jag gick o trodde men framtiden för Intels GPUer hänger ju onekligen lite löst. Frågan är också hur många kort de släpper under Battlemage och Celestial. Ett släpp kan ju vara allt ifrån ett low end kort för 250$ till en hel lineup som slåss från botten till toppen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bra! Då kanske vi får se toppmodellen för 5700kr som vi gjorde för cirka 6 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@employed Nu är ju dock grafikkortsmarkaden betydligt större än bara toppkortet i varje generation.

Håller verkligen inte med. I dagens marknad styr toppkorten priset på övriga kort i de lägre segmenten. Vi kommer nog aldrig mer få se ett kort i XX60 klassen för runt 2500sek längre tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror nVidia målat in sig i ett hörn (inte till deras nackdel dock) när de släppte 4000-korten innan 3000 var borta eller nära slutsålda. I viss solidaritet med handlare (och sina egna lager) kan de ju helt enkelt inte släppa 4000-kort till samma pris som 3000. För då kommer 3000-korten aldrig säljas och det kommer bli en enorm förlust för alla. Så man "tvingas" ta till prestandan proportionerligt överpris för 4000. Det är ju så klart inget de gråter över.

Frågan är om de den dagen 3060- och 3070-korten är slut kommer sänka priserna? Då måste de ju nästan göra en artificiell pause så gamla dyra kort hinner sälja ut. Alternativt återgälda hela kedjan på nåt vis. Mail in-rabatt?

Det finns ju fortfarande handlare som sitter med 2080Ti-kort för 20 000 i lager. Är ju bara att skriva av och sälja till dunderförlust. Alt. ligger de kvar i ett hörn tills nån slänger det på tippen om 10 år.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Var precis det jag tänkte skriva. 980 för 5-6000:- var ett absolut topp-presterande kort innan 980Ti släpptes. 970 som gick för under 3000:- var mellansegmentet.

Angående diskussionen om grafikkort i stort: Det är mycket som skenat helt fel, och då specifikt för Nvidia i takt med att de trängt ut AMD helt på marknaden. Sedan 2000-seriens "Super"-varianter så har de en bisarr mängd produkter. Se exempelvis 3080, 3080 12G, 3080Ti, 3090 och 3090Ti. Hur stort är steget mellan dessa egentligen? Helt onödigt de klämmer in kort i minsta prestandagap. Mjölka på, och vi kunder är ju inte särskilt smarta. Vi köper den som är 5% snabbare för 30% mer pengar när Nvidia ser till att bas-3080 som är det enda vettiga valet knappt finns tillgängligt.

Nvidias ställning på marknaden är problemet här. Jag ser inte hur det ska ändras för oss som vill köpa dedikerade grafikkort. Nvidia bryr sig inte om den marknaden längre som de gjorde förr då de har mobilt, server och enterprise som fokus och där de tjänar bra och AMD verkar knappt tycka att denna marknad är lönsam och verkar inte vilja vinna marknadsandelar. Radeon är ett oerhört svagt varumärke kontra Geforce, likförbannat prissätter de 7900XTX på hela $1000. Det är inte några massor som är villiga att köpa till de priserna och deras andelar dyker. De tjänar bra på konsoler, mobilt och enterprise även de. Ser mörkt ut.

970 kostade inte under 3000 kr i snitt. Jag köpte mitt Asus-kort på en rejäl kampanj för 3200 kr (kostade över 4000 kr utan kampanjen). Kollade några andra märken prishistorik också och de höll sig i spannet 3500-4500 kr.

Att marknaden ser ut som den gör nu beror på att köparna har visat att strategin fungerat. Nvidia har gjort enorma vinster och det är för att folk köper trots priserna. Man får hoppas att detta är en vändpunkt.

Permalänk
Medlem

Det företag som kan skala ner sin verksamhet effektivt och fortfarande göra vinst är vinnaren.
De som inte klarar det kommer får det extra jobbigt.

Nu är det LCHF diet för företagen 🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ja är väl rätt självklart med dessa priserna.
Nu har jag iofs ett 4080, men summan är ju verkligen sjuk.
Minns när man köpte GTX580 DirectCU2 för 4045 kr på komplett.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Säga vad man vill om Nvidia och deras betydelse för modern 3D-grafik men deras totala dominans är knappast bra för industrin och det är lite som att se någon med ett enormt försprång bara öka distansen mot konkurrensen år för år.

Jag har under väldigt många år hoppats på att AMD skall göra en 9700 Pro men tyvärr så har jag helt tappat hoppet vid det här laget. De är helt akterseglade och borde inse att de kan konkurrera på pris. That's it.

Jo, eller jag tror faktiskt AMD har gett upp försöket att konkurrera med pris. Förra gången de gjorde det med polaris 470-480 sänkte väl Nvidia bara sina priser ett snäpp och alla köpte Nvidia istället? Så för de flesta konsumenter har AMD fungerat lite som ett sätt att få billigare Nvidiakort.

Jag tror AMD tänker, F*ck it! Varför inte lika gärna ta bra betalt för de typ 10% som av olika anledningar inte gillar Nvidia?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Det blir ganska tydligt att Nvidiakorts-köpare inte är lika prismedvetna, då summan pengar som läggs på grafikkort troligen är ganska konstant. Så när priserna ligger på för höga nivåer är det ganska logiskt att antalet köp blir färre. Dom som fortfarande köper grafikkort är personer som inte direkt bryr sig om pris och då säljs ju såklart korten med högst prestanda av först.

Att AMD säljer färre beror ju på att prestandan man får, konkurrerar mer med begagnatmarknaden och begagnatmarknaden svämmas nu över av miningkort, inte i Europa dock på grund av importskatter och fraktpriser(som blir dyrare när vägen genom Ryssland är stängd), Korona har ju inte hjälpt med fraktpriser heller.
Bara att frakta ett grafikkort från Asien till Sverige kostar nog runt tusenlappen per kort från fabrik till slutkund. Detta slår stenhårt mot budgetsegmentet av grafikkort. Ta RX6600 som exempel som var på kampanj för 2799Kr, där har vi 560Kr moms och 1000Kr frakt, så AMD får bara in 1239Kr vid försäljning, vilket är mindre än halva priset för slutkund.

RTX4090 för 21990Kr så blir det cirka 4400Kr i moms och 1000Kr i frakt, så Nvidia får in cirka 16600Kr, vilket är en behållning på cirka 75% av priset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Att lägga runt 20.000:- i Sverige för ett grafikkort finns ju inte på världskartan (för det flesta), så jag förstår att försäljningen har gått ner. Jag fick tag på ett sprillans nytt RTX 3090 i butik med kvitto och garanti för halva det priset och tyckte att det sved ordentligt. Sedan vet jag inte om det finns någon begränsning gällande mining på de nyare korten.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag kunde bara uppgradera en gång. Den njuren som jag inte sålde behöver jag själv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jo, eller jag tror faktiskt AMD har gett upp försöket att konkurrera med pris. Förra gången de gjorde det med polaris 470-480 sänkte väl Nvidia bara sina priser ett snäpp och alla köpte Nvidia istället? Så för de flesta konsumenter har AMD fungerat lite som ett sätt att få billigare Nvidiakort.

Jag tror AMD tänker, F*ck it! Varför inte lika gärna ta bra betalt för de typ 10% som av olika anledningar inte gillar Nvidia?

Tyvärr tror jag du har rätt.
Det fanns en tid där AMD's kort faktiskt var bättre än Nvidias och ändå köpte alla Nvidia...tillslut ger man bara upp. AMD håller nu priserna lika högt som konkurrenten för att dem har slutat bry sig, då dem ändå inte säljer över sina 10-15% marknadsandelar.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det blir ganska tydligt att Nvidiakorts-köpare inte är lika prismedvetna, då summan pengar som läggs på grafikkort troligen är ganska konstant. Så när priserna ligger på för höga nivåer är det ganska logiskt att antalet köp blir färre. Dom som fortfarande köper grafikkort är personer som inte direkt bryr sig om pris och då säljs ju såklart korten med högst prestanda av först.

Att AMD säljer färre beror ju på att prestandan man får, konkurrerar mer med begagnatmarknaden och begagnatmarknaden svämmas nu över av miningkort, inte i Europa dock på grund av importskatter och fraktpriser(som blir dyrare när vägen genom Ryssland är stängd), Korona har ju inte hjälpt med fraktpriser heller.
Bara att frakta ett grafikkort från Asien till Sverige kostar nog runt tusenlappen per kort från fabrik till slutkund. Detta slår stenhårt mot budgetsegmentet av grafikkort. Ta RX6600 som exempel som var på kampanj för 2799Kr, där har vi 560Kr moms och 1000Kr frakt, så AMD får bara in 1239Kr vid försäljning, vilket är mindre än halva priset för slutkund.

RTX4090 för 21990Kr så blir det cirka 4400Kr i moms och 1000Kr i frakt, så Nvidia får in cirka 16600Kr, vilket är en behållning på cirka 75% av priset.

Tror att du grovt överskattar vad det kostar att frakta varor. T.ex kan du köpa ett par lågprisskor i butik för 200kr och de tar ungefär lika stor plats som ett grafikkort.

Permalänk

För 3år sen köpte jag ett asus geforce gtx 1660 Super för 2500kr, vilket kort ska jag köpa idag för samma pris så jag får lite högre prestanda? 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inflation + Mycket högre priser på grafikkort än "normalt" = Folk köper mindre grafikkort?

https://media.tenor.com/UZJd1pjj4NMAAAAC/surprised-pikachu.gif

De köper ju inte mindre grafikkort, utan färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Tror att du grovt överskattar vad det kostar att frakta varor. T.ex kan du köpa ett par lågprisskor i butik för 200kr och de tar ungefär lika stor plats som ett grafikkort.

Skor behöver oftast inte fraktas från Asien, säljer i större volymer och väger inte lika mycket samt åldras inte lika snabbt.
Men visst kanske är 1000Kr lite i överkant, men min poäng är ju att fraktpriser har gått upp väsentligt.
Har du en bättre siffra så presentera gärna den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Inflation + Mycket högre priser på grafikkort än "normalt" = Folk köper mindre grafikkort?

https://media.tenor.com/UZJd1pjj4NMAAAAC/surprised-pikachu.gif

Låter rimligt, men... det är inte en ekvation du vill uttrycka, snarare så är det fråga om en implikation.

Permalänk
Medlem

Otroligt att Intel redan är uppe i storleksordningen 40% utav AMD,

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix