Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl ingen data som tyder på att fler kör på konsol? Sen hade Nvidia PlayStation 3, vet någon om nvidia eller amd har vunnit PlayStation 6 hårdvaran?

Klart det finns data som visar hur konsolförsäljningen gått under året. Det är den datan jag skulle vilja ha med också. Nu handlar artikeln ensidigt om hur många grafikkort som sålts, men jag menar att det vore bra att även kunna presentera hur många grafikkretsar som sålts från båda företagen också, som en enskilt jämförelse. Det är som att säga att Volvo sålt sämre bensinbilar och dieselbilar, utan att se hur många elbilar de sålt under samma period 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Vi kan med detta anta att det finns en stor skara som tycker att priserna har nått fantasinivåer och väljer att inte köpa. Ska bli intressant och se om det blir prissänkningar.

Jag är en av dom. Hör till gruppen av "sällan-spelare" och för mig blir det helt otänkbart att lägga 5k på ett grafikkort. Egentligen skulle jag vilja ha en ny burk, men det går inte att rättfärdiga ett köp på 12-13k (Den summan krävs för att den nya burken skulle vara väsentligen mycket bättre än den nuvarande) när man spelar max 5-7 tillfällen på en månad. Skulle vara om man är gjord av pengar då, men tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Klart det finns data som visar hur konsolförsäljningen gått under året. Det är den datan jag skulle vilja ha med också. Nu handlar artikeln ensidigt om hur många grafikkort som sålts, men jag menar att det vore bra att även kunna presentera hur många grafikkretsar som sålts från båda företagen också, som en enskilt jämförelse. Det är som att säga att Volvo sålt sämre bensinbilar och dieselbilar, utan att se hur många elbilar de sålt under samma period 🙂

Är det jag hittar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Är det jag hittar

Ja, och vad säger den? Alltså jag vet ju inte själv. Jag vill bara ha med all form av data för att förstå hur försäljningen påverkat AMD och Nvidia som helhet inom just GPU-marknaden. Det kan ju mycket väl vara wå att även konsolmarknaden också gått ner och isf påverkat AMD ännu mer än vad som visas på dessa grafer. Eller tvärtom.

Mitt intresse ligger i att vi behåller minst 2 företag som tävlar om konsumenternas pengar inom GPU-marknaden. Ifall ett av företagen lägger ner sin verksamhet så kommer med all säkerhet den andre parten ta ut en större kostnad för samma vara. I detta fallet så säljer ju AMD sina kretsar på 2 fronter samtidigt, så skulle den ena marknaden svika så kan fortfarande företaget klara sig relativt bra ifall den andra marknaden tuffar på som vanligt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det enda rätta är ju att gå över till konsol, riktigt prisvärda. Dessutom kan du köpa en ps5, Xbox series X, och en tv till priset av vad bara ett topp grafikkort kostar.
Lägger du till resten av datorn kan du dessutom lägga till kontroller, spel och prenumeration på riktigt prisvärda speltjänster. Kanske tom ett Switch lite för de där magiska Nintendo spelen.
Kommer nog ta lång tid innan jag bygger en speldator igen......

Tur att folk är olika. Själv har jag en PS5 som står och dammar i tv bänken. Har nog varit igång 10 minuter sen jag köpte den för 1½ år sedan. Hittar inga konsol spel som faller mig i smaken, dom få som jag skulle gilla finns på PC och då väljer jag att spela på PC.
Spelar 25-30 timmar/vecka så utslaget över tid så är det inte många kronor/timme. Visst är "start" kostnaden hög om man nu lägger 35-45tkr på en PC. Däremot är spelkostnaden bra mycket lägre på PC samt en stor mängd spel som ges ut gratis.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja, och vad säger den? Alltså jag vet ju inte själv. Jag vill bara ha med all form av data för att förstå hur försäljningen påverkat AMD och Nvidia som helhet inom just GPU-marknaden. Det kan ju mycket väl vara wå att även konsolmarknaden också gått ner och isf påverkat AMD ännu mer än vad som visas på dessa grafer. Eller tvärtom.

Mitt intresse ligger i att vi behåller minst 2 företag som tävlar om konsumenternas pengar inom GPU-marknaden. Ifall ett av företagen lägger ner sin verksamhet så kommer med all säkerhet den andre parten ta ut en större kostnad för samma vara. I detta fallet så säljer ju AMD sina kretsar på 2 fronter samtidigt, så skulle den ena marknaden svika så kan fortfarande företaget klara sig relativt bra ifall den andra marknaden tuffar på som vanligt.

Att det sålts ca 60m konsoler under 2022, nu brukar iofs konsol spelare köpa nya gen konsolen relativt fort. Men antal grafikkort som såldes i år är fortfarande högre med 78miljoner sålda (inklusive laptop)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Men 3090 och 3090 Ti låg långt över priset i princip hela tiden under dess livstid. Det såldes 3090 för 30k på grund av suget från marknaden. Vad är då rimligt att jämföra med, om det är marknaden som bestämmer priset. Skulle inte 4090 eller 4070 Ti sälja skulle priserna sjunka så småningom. Med tanke på att 4080 inte säljer lär de sjunka i pris, om de inte redan gjort det.

Jag har ett äldre Asus Hero moderkort och samma klass av moderkort har gått upp till nästa tredubbla priset nu. För en produkt som i princip inte alls påverkar prestanda i spel. Där man kan prata om prisvärdhet.

För min del är jag nöjd med mitt 4090 även om det är lite för dyrt egentligen. Men hade pengar över så kände för att slösa lite.

Det finns väl en anledning varför det säljs färre GPU:er också. Det är det fina i marknadsekonomin. Vill nvidia och AMD sälja mer, så har de en vinstmarginal att ta av. Det är inte synd om bolagen 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Man behöver väl inte vara någon raketforskare för att räkna ut att ett grafikkort som kostar nästan en tiondels årslön (-ISH, på en vanlig knegarlön) bidrar till sämre försäljning.

Men å andra sidan, hade jag varit rakerforskare hade jag kanske haft råd med nytt grafikkort.

Bättre hade varit att bli politiker, ingen ingenjörsexamen där inte och bra lön, inte behöva bry sig om vad ett grafikkort till barnen kostar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att det sålts ca 60m konsoler under 2022, nu brukar iofs konsol spelare köpa nya gen konsolen relativt fort. Men antal grafikkort som såldes i år är fortfarande högre med 78miljoner sålda (inklusive laptop)

Ja. Siffran säger inte mig något. Hur är den siffran ställd emot försäljningen 2021? Då kan man se hur marknaden förändrat sig. Ifall försäljningen är oförändrad, så står AMD på en relativt stabil mark oavsett om nvidia plockar andelar på externa grafikkort. Skulle däremot även konsolmarknaden sjunka så hoppas jag att AMD har såpass bra vinstmarginal att de kan fortsätta att konkurrera med nvidia i framtiden. Även nvidia-konsumenter drabbas ju av att inte ha en stark konkurrent, nu senast då nvidia flyttade fram försäljningen av 4000-serien i brist på konkurrens i toppsegmentet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tur att folk är olika. Själv har jag en PS5 som står och dammar i tv bänken. Har nog varit igång 10 minuter sen jag köpte den för 1½ år sedan.

Folk är verkligen olika. Skulle bli deprimerad om jag la tusentals kronor på nått och sen inte använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är intressant data verkligen. Samtidigt så skulle det vara väldigt dåligt för nvidia ifall båda parterna sålt lika dåligt på just grafikkorten. Varför? Jo, för amd säljer ju också grafikkretsar till både sony och microsoft. Jag läser om och om igen att folk byter från PC till konsol pga det dyra priset av just GPU. Borde inte detta betyda att denna skaran av spelare som ökar inom konsolens sfär, även betyda en ensidig försäljningsökning för AMD? Det skulle varit intressant att ha konsolens försäljningssiffror från både sony och microsoft när man jämför såhär. Skulle konsolernas försäljning ökat lavinartat, så skulle det kunnat betyda att AMD i praktiken ökat sin försäljning av GPU-kretsar på bekostnad på både AMD:s egna kort, men även på Nvidias bekostnad.

>100 miljoner Nvidia SOCs, med Nvidia GPU, i Switch räknas inte?

Permalänk
Medlem

Ja det köpet va inte det bästa, å andra sidan så va det primära att få en uHDBr läsare då alla våra ROM läsare har kastat in handduken.
Gav 5900kr för min PS5 och priset för en stand alone uHD läsare gick på 4000kr ish.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl ingen data som tyder på att fler kör på konsol? Sen hade Nvidia PlayStation 3, vet någon om nvidia eller amd har vunnit PlayStation 6 hårdvaran?

Samstämmiga rykten pekar på att Microsoft jobbade med Nvidia i den första Xboxen och sedan sa "aldrig mer". Sony jobbade med dem i PS3 och sa sedan "aldrig mer". Sedan dess har Apple också sagt upp kontakten, och varenda mobiltillverkare jorden över verkar ha tagit samma beslut. Nvidia har uppenbarligen svårt att jobba med andra. Om det handlar om att sälja grafikkort som de redan har utvecklat så går det bra, men inte att utveckla något tillsammans med dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja det köpet va inte det bästa, å andra sidan så va det primära att få en uHDBr läsare då alla våra ROM läsare har kastat in handduken.
Gav 5900kr för min PS5 och priset för en stand alone uHD läsare gick på 4000kr ish.

Det är ju toppen, blir ju bara 590 kr/minut istället för 400 kr/minut. Ehh...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det är ju toppen, blir ju bara 590 kr/minut istället för 400 kr/minut. Ehh...

Ska man bara använda grejerna i 10 minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Ska man bara använda grejerna i 10 minuter?

Tydligen.
(läs konversationen från början mao)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det finns väl en anledning varför det säljs färre GPU:er också. Det är det fina i marknadsekonomin. Vill nvidia och AMD sälja mer, så har de en vinstmarginal att ta av. Det är inte synd om bolagen 😉

Japp, så är det. Jag nämde det senare att om t.ex. RTX 4080 inte säljer kommer priset att sjunka.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att byta mitt 1080 pga ålder. Ville inte ha gammal osäker hårdvara i ett nytt datorbygge även om den fungerade... men hur längre till...? Blev ett beggad 6600xt för 2500kr... Nöjd.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Tydligen.
(läs konversationen från början mao)

Ja, där ser man. Knasigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att det sålts ca 60m konsoler under 2022, nu brukar iofs konsol spelare köpa nya gen konsolen relativt fort. Men antal grafikkort som såldes i år är fortfarande högre med 78miljoner sålda (inklusive laptop)

Jojo, fast 100% av alla sålda konsoller innebär minst en spelare (en konsoll till den familj kanske är 5).
Samma siffra för ett grafikkort kanske är 0.2, om du räknar miners och content creators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jojo, fast 100% av alla sålda konsoller innebär minst en spelare (en konsoll till den familj kanske är 5).
Samma siffra för ett grafikkort kanske är 0.2, om du räknar miners och content creators.

Finns väl flera familjer där man delar datorn och spelar.... Enligt nvidia och amd finns det ~900m - 2 miljarder grafikkort ute i bruk. Och så skulle de fortfarande finnas 200-400m gamers...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl flera familjer där man delar datorn och spelar.... Enligt nvidia och amd finns det ~900m - 2 miljarder grafikkort ute i bruk. Och så skulle de fortfarande finnas 200-400m gamers...

Skrivet av Swedishchef_90:

Står inte men vi är nästan 1.8 miljarder gamers på pc mot 252 miljoner på konsoler.

Jag är tveksam att många sitter på laptop och lirar i mindre etablerade länder

Fast dina siffror går liksom inte ihop. Enligt dig används 100% av alla grafikkort för gaming, samtidigt som det verkar vara en etablerad sanning sanning att miners stått för den stora volymen av sålda grafikkort dom senaste åren.

Och då ska vi inte tala om alla content-creators.

Vem räknas som PC-gamer? Senast jag spelade var väl typ något Microsoft-kortspel för 7-8 år sedan, är jag en PC-gamer?
Jag spelade Frenzic 5 minuter på min iPhone (innan dess, typ aldrig) räknas jag som mobil-spelare?

Jag vet att det kan vara svårt att vara objektiv när man vill att statistik ska visa något, men det kan ju vara bra med ett försök till kritiskt tänkande åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast dina siffror går liksom inte ihop. Enligt dig används 100% av alla grafikkort för gaming, samtidigt som det verkar vara en etablerad sanning sanning att miners stått för den stora volymen av sålda grafikkort dom senaste åren.

Och då ska vi inte tala om alla content-creators.

Vem räknas som PC-gamer? Senast jag spelade var väl typ något Microsoft-kortspel för 7-8 år sedan, är jag en PC-gamer?
Jag spelade Frenzic 5 minuter på min iPhone (innan dess, typ aldrig) räknas jag som mobil-spelare?

Jag vet att det kan vara svårt att vara objektiv när man vill att statistik ska visa något, men det kan ju vara bra med ett försök till kritiskt tänkande åtminstone.

900-2miljarder lösa grafikkort.
Dessa räknas inte in med integreradade kretsar

Sen vet jag inte vad de räknar som en gamer då det inte framkom.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Bättre hade varit att bli politiker, ingen ingenjörsexamen där inte och bra lön, inte behöva bry sig om vad ett grafikkort till barnen kostar.

Hahaha, jo det är ju sant. Bara lova en massa saker som man ändå inte kommer att hålla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Ska man bara använda grejerna i 10 minuter?

Det va jag som va lite otydlig i min post.
Jag köpte en PS5, primärt för att få en fungerade ROM läsare till mina 1000+ filmer på CD/DVD/BR. Men även för att hoppas/tro jag skulle gilla att lira konsol spel. Men tyvärr så faller inte konsol spelande mig i smaken så därför har jag bara spelat på den i 10 min. Men använd då och då som mediaspelare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Inte för att vara sådan men jag tror nog det handlar mer om bekvämlighet från din sida att inte kolla upp sådant själv? Du vet att att du kan få ett RX 6600 för runt tretusingen som dessutom är över 30% snabbare än ditt nuvarande?

Hade aldrig lagt 8k på ett begagnat 3080 när man nu man snart får ett RTX 4070 Ti för bara 3000kr mer som har 25% bättre prestanda, ännu bättre i RT, mycket mindre strömtörstigt, garanti och dessutom inte minats på.

Det visste jag inte tackar då blir det nog ett köp direkt!