Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från rådande händelser runt om i världen, och fokuserar enbart på priserna på grafikkorten.
Så kort å gott så har det skenat åt helvete sedan Nvidia introducerade RTX. Utveckling i all ära, men jag skippar gärna ray tracing och kör enbart på rå grafikprestanda.

Mitt sista kort jag köpte var ett 1080Ti och nu står datorn bara å samlar damm, har helt gått över till PS5.

Det kostar helt enkelt betydligt mer än vad det smakar att vara en PC gamer dom senaste åren, och inte minst nu.

Nä usch å tvi för hur det har blivit med grafikkort och även andra datorkomponenter.

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men nu är jag en renodlad konsoll gamer.

Kanske man återvänder till datorns fantastiska värld någon gång, men just nu ser det mycket mörkt ut.

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas folk protesterar mot dessa priser och inte köper skiten.

Permalänk
Medlem

inte direkt något man vill känna men kan inte känna nåt annat än skadeglädje, hoppas det svider hos aktieägarna som pushat för dessa ockerpriser.
Microsoft och Sony, sudda bort gränsen mellan konsoler och PC, inför krav på stöd för mus/tangentbord för alla spel till PS/Xbox så överger jag PC gaming.

Permalänk
Medlem

Det finns inte längre kort alls runt 2000 kr, och korten runt 4000 kr är ingen större uppgradering från ett fyra år gammalt kort för samma pengar. Det finns en del som betalar mer än så och de kan köpa, men den delen av marknaden som vill ha billigare kort köper inget längre. Undra fan på att marknaden blir mindre då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dels förundrad över att AMD hade såpass låg marknadsandel.

Sen även att det såldes såpass mycket mer diskreta grafikkort för 15 år sedan?

Sen det här tyckte jag var lite kul, när absoluta peaken inträffade 😄:

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Ändå glädjande nyheter med tanke på prisutvecklingen. Det är bra att konsumenterna säger ifrån med plånboken.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Kunde inte hålla med mer, amen! De som försvarar företagens prissättning idag och prisvärdhet respektive mot förr, all respekt för er som orkar. Jag låter nostalgins dimma skölja över mig och spelar på konsol så länge

Beror på vad man definierar som förr.
På 80 talet när jag började få upp intresse för datorspel så va datorer i allmänhet för dyra för dom allra flesta. Det va ju på grund av detta som regeringen ville skattesubventionera dator köp genom avbetalning direkt på nettolön (90-tal)
En dator "förr" kunde gå på en genomsnittlig månadslön år -95

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Som väntat egentligen. Däremot förvånad över att AMD tappat så mycket andelar. Vad beror det på?
Det tjatas om AMD överallt tycker jag. Men ingen köper?

Också förvånad över AMDs andel, de är ju överlägset mest prisvärda just nu

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att grafikkort-försäljningen minskar när priserna stigit rejält och framförallt Nvidia som tar ockerpriser på sin GeForce 4000-serie. Hoppas att människor fortsätter att protestera med plånboken nästa år.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Har endast köpt begagnade gpus för dom jag bygger datorer åt...I snart över 2 år. Finns inte mycket annat att göra med tanke på dom nya "normala" priserna. Nej tack de kan fara åt he

Permalänk
Snusfri

Största delen imho är inte att dagens grafikkort är dyra, utan att allt annat blivit mycket dyrare.

2016: Du kunde köpa mat för 1v, en helgkryssning, 5 lådor öl, mobiltelefon, herrtidningar och en laptop.
2022: Du kan köpa en limpmacka för samma pris som ovanstående.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tempel:

Hur ser det ut på andra områden, faller försäljningen där oxå, ex bärbara datorer, skärmar, moderkort etc? Vore kul med en artikel där man går igenom hur det ser ut på samtliga datorrelaterade försäljningsområden.

Det faller brett på elektronikfronten, men en viss återhämtning väntas nästa år. Dock inte tillräckligt för att ta igen tappet under 2022.

Ett exempel på det du efterfrågar publicerades precis av Trendforce som visar att leveranserna av skärmpaneler sjönk 8,8 procent under året. Det här innefattar då elektronik i stort och inte bara datorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

ja folk har helt enkelt inga marginaler för senaste grafikkort idag efter alla räkningar är betalda...

Permalänk
Medlem

Kanske kunde avsluta argumentet att Nvidia höjer priserna till horribla nivåer för att dom går på knäna.

Nvidia ÖKADE lönsamheten förra året och räknade kallt med att guldålder skulle fortgå.

Permalänk
Medlem

Alltid legat i mellansegmentet när det gäller grafikkort. Min nuvarande GTX 980 gick loss på 5 695 SEK.
När jag kollar på förra generationens budgetsegment RTX 3070, kostar dom billigaste runt 7 500 SEK. Tappar verkligen lusten att handla något.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Alltid legat i mellansegmentet när det gäller grafikkort. Min nuvarande GTX 980 gick loss på 5 695 SEK.
När jag kollar på förra generationens budgetsegment RTX 3070, kostar dom billigaste runt 7 500 SEK. Tappar verkligen lusten att handla något.

Menar du att GTX 980 tillhörde mellansegment?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nu när Intel har kastat in handduken ser det inte positivt ut.

HUH.. länk? (eller bara rykten?)

Snabbduckduckgo:ade denna som motsäger iaff.
https://wccftech.com/rumor-intel-arc-battlemage-gpu-currently...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Sen även att det såldes såpass mycket mer diskreta grafikkort för 15 år sedan?

Det beror nog på att den inbyggda grafiken som följer med i de flesta processorerna har blivit helt okej. För 15 år sedan var det inte lika vanligt att det ens fanns en GPU i processorn eller på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mängden sålda grafikkort är inte av betydelse. Vad som är det viktiga för företagen är PROFIT

Så om deras "antal sålda grafikkort" är 42% lägre, men deras förtjänst är 100% mer, så är antal sålda inte det minsta relevant.

Om det säljs mindre grafikkort, så behövs det tillverkas färre, det behövs mindre folk att jobba för tillverka färre grafikkort.
Är det färre grafikkort som ska skickas med post är det mindre avgift för "Shipping"
Så om dom säljer färre grafikkort har deras kostnad sjunkit drastiskt, medans dom har höjt priset = deras förtjänst är extremt mycket högre.

Varför kan inte folk som försöker skriva artiklar, lyckas ta fram informationen som spelar roll istället för info som inte är det avgörande?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Många som satt på 1080 serien som blev besvikna över 2080 serien som jag själv, köpte ett 3080/3090 för dyra pengar.. de va bra hype på 3-serien och ett ordentligt lyft i prestanda.
Men då att ta steget till 4-serien med dessa priser känns ej rimligt, tror vi är många som sitter nöjda med våra 3-serie kort o väntar på 5-serien eller kraftiga prissänkningar innan det blir uppgradering igen

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Avstängd

Som någon annan skrev så gräver dom sin egen grav.

Absolut, crypto drog upp priserna men att dom blivit kvar på dessa nivåerna är enbart ett resultat av att dom blivit bekväma med priserna, som i grund och botten gick ut på att man kunde tjäna pengar på sina grafikkort vilket du inte kan idag.

Dags att vakna säger jag bara.. Eller se på när Intel käkar sig in på marknaden?

Permalänk
Medlem

Blir väl som bilvärlden. Dyra kort med höga marginaler blir allt som finns kvar.
Spelar väl ingen roll om de säljer 1/5 av vad som såldes förut om de går med mer vinst.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det beror nog på att den inbyggda grafiken som följer med i de flesta processorerna har blivit helt okej. För 15 år sedan var det inte lika vanligt att det ens fanns en GPU i processorn eller på moderkortet.

En förflyttning till laptops gissar jag.
För 15år sedan så valde de flesta av mina bekanta en desktop för enklare saker. Idag så är det typ bara gamers och datanördar som jag känner som väljer desktop. Resten köper laptops som de sedan ibland har extern skärm, tangentbord plus mus till.
Jag gissar att denna utveckling kommer fortsätta. Frågan är om desktop snart i framtiden kan dö ut? -De blir så dyra så ingen köper dem och det blir krångligt med delar.
Det som avgör desktops framtid är PC-gamers, skulle PC-gamers idag inte finnas så skulle garanterat PC-desktop vara utdöda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Mängden sålda grafikkort är inte av betydelse. Vad som är det viktiga för företagen är PROFIT

Så om deras "antal sålda grafikkort" är 42% lägre, men deras förtjänst är 100% mer, så är antal sålda inte det minsta relevant.

Om det säljs mindre grafikkort, så behövs det tillverkas färre, det behövs mindre folk att jobba för tillverka färre grafikkort.
Är det färre grafikkort som ska skickas med post är det mindre avgift för "Shipping"
Så om dom säljer färre grafikkort har deras kostnad sjunkit drastiskt, medans dom har höjt priset = deras förtjänst är extremt mycket högre.

Varför kan inte folk som försöker vara smarta, lyckas ta fram informationen som spelar roll istället för meningslös info?

Kan tycka att det är allra högsta betydelse. Inte om man ska räkna på förtjänst, men från typ alla andra perspektiv ger detta grund för ganska mycket diskussion. Tror inte Sweclockers skriver artiklar enbart baserat på företagens förtjänst.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Glädjande och dyster rapport på samma gång. Bra att en stor del inte köper dessa GPUer till rövarpriser. Mindre bra att AMDs marknadsandelar är så små. Nu när Intel har kastat in handduken ser det inte positivt ut.

Kastat in handduken? Det är nåt man gör när man ger upp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Had inte SEK sjunkigt så mycket i värde mot USD de senaste fem åren så hade RTX 3060 12GB kunnat ligga runt 3200 SEK på BF/Mellandagsrea i år.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Menar du att GTX 980 tillhörde mellansegment?

Var precis det jag tänkte skriva. 980 för 5-6000:- var ett absolut topp-presterande kort innan 980Ti släpptes. 970 som gick för under 3000:- var mellansegmentet.

Angående diskussionen om grafikkort i stort: Det är mycket som skenat helt fel, och då specifikt för Nvidia i takt med att de trängt ut AMD helt på marknaden. Sedan 2000-seriens "Super"-varianter så har de en bisarr mängd produkter. Se exempelvis 3080, 3080 12G, 3080Ti, 3090 och 3090Ti. Hur stort är steget mellan dessa egentligen? Helt onödigt de klämmer in kort i minsta prestandagap. Mjölka på, och vi kunder är ju inte särskilt smarta. Vi köper den som är 5% snabbare för 30% mer pengar när Nvidia ser till att bas-3080 som är det enda vettiga valet knappt finns tillgängligt.

Nvidias ställning på marknaden är problemet här. Jag ser inte hur det ska ändras för oss som vill köpa dedikerade grafikkort. Nvidia bryr sig inte om den marknaden längre som de gjorde förr då de har mobilt, server och enterprise som fokus och där de tjänar bra och AMD verkar knappt tycka att denna marknad är lönsam och verkar inte vilja vinna marknadsandelar. Radeon är ett oerhört svagt varumärke kontra Geforce, likförbannat prissätter de 7900XTX på hela $1000. Det är inte några massor som är villiga att köpa till de priserna och deras andelar dyker. De tjänar bra på konsoler, mobilt och enterprise även de. Ser mörkt ut.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Säga vad man vill om Nvidia och deras betydelse för modern 3D-grafik men deras totala dominans är knappast bra för industrin och det är lite som att se någon med ett enormt försprång bara öka distansen mot konkurrensen år för år.

Jag har under väldigt många år hoppats på att AMD skall göra en 9700 Pro men tyvärr så har jag helt tappat hoppet vid det här laget. De är helt akterseglade och borde inse att de kan konkurrera på pris. That's it.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Beror på vad man definierar som förr.
På 80 talet när jag började få upp intresse för datorspel så va datorer i allmänhet för dyra för dom allra flesta. Det va ju på grund av detta som regeringen ville skattesubventionera dator köp genom avbetalning direkt på nettolön (90-tal)
En dator "förr" kunde gå på en genomsnittlig månadslön år -95

På 80-talet var pc banbrytande teknik, inte så konstigt att det var dyrt.

Ett grafikkort idag som är snabbare än för 2 år sedan är inte lika imponerande och inte värt det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kastat in handduken? Det är nåt man gör när man ger upp.

Ja? Det är väl precis det Intel har gjort.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT