Permalänk
Medlem

7900XTX temp skillnad

Har märkt att jag får väldigt mycket bättre temperaturer och lägre ljudnivå på grafikkortet med sidpanelen av och undrar vad jag behöver göra för att få liknande temperaturer och ljudnivå med panelen på.

Här är hwinfo med hög belastning med sidpanelen på;

Här är hwinfo med hög belastning med sidpanelen av;

Bilder på datorn framifrån och på sidan;

Fläkt bak: 120mm Silent wings
Fläktar fram: 2x140mm Silent wings

Kan det hjälpa om jag byter ut frontfläktarna mot 3x120mm istället för de två jag har nu eller måste jag byta till ett annat case?

Permalänk
Avstängd

Inget kommer att hjälpa så mycket, till sommaren blir det hett.. jag hade försökt utnyttja öppet köp på 7900-kortet.

YT De8auer m.fl pekar på defekt kylare.

Permalänk
Medlem

Har du några fläktar i toppen av chassit, blir väl annars tufft för en fläkt där bak att lufta bort värmen?

Permalänk
Medlem

Just nu har du bara 1x120 som blåser ut. Kan du sätta utblås i taket på lådan?
Finns det plats för insug i botten, kan det också hjälpa till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Skulle flytta ner frontfläktarna så långt ner som möjligt för att blåsa mer till gpu, kanske till och med en ’duct’ av något slag för att få dit ännu mer luft

Dessa kort drar många hundra watt och kräver mycket luft

Det exemplar du har lider inte alls av det problem @Grankulan föreslår

Permalänk
Medlem

Har inga fläktar på toppen, kanske ska kolla in det.
Angående utsug på botten, vart placerar jag dessa fläktar? För PSUn täcker ju de hålen som man ser på bilderna.

Tror ni det hade hjälpt med 3x40mm fläktar där bak? Som man ser på bilden precis vid grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Inget kommer att hjälpa så mycket, till sommaren blir det hett.. jag hade försökt utnyttja öppet köp på 7900-kortet.

YT De8auer m.fl pekar på defekt kylare.

Denna är ju dock inte defekt alls, temperaturen är långt under 110C? DeBauer påpekar ju tydligt att det inte gäller alla kort och utifrån dessa bilder fungerar kylaren som planerat i det här fallet.

@qwertylol1 Jag har bara haft BeQuiets fläktar en gång (Silent Wings 2) och de var bland de sämsta fläktarna jag har haft. De var såklart väldigt tysta vilket var imponerande tills jag kollade mina temps. I mitt fall flyttade de för lite luft helt enkelt.

Vilket chassi kör du med? Om det inte är mesh på framsidan är det garanterat största orsaken.

I ditt fall är dina temps inte alls dåliga så jag vet inte om det är så nödvändigt att försöka göra saken bättre. Om du ändå vill förbättra tempsen, byt fläktar eller i värsta fall även chassi beorende på vad du har nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Skulle flytta ner frontfläktarna så långt ner som möjligt för att blåsa mer till gpu, kanske till och med en ’duct’ av något slag för att få dit ännu mer luft

Dessa kort drar många hundra watt och kräver mycket luft

Det exemplar du har lider inte alls av det problem @Grankulan föreslår

Det är mycket kallare idag, till sommaren kommer det bli problem.. lägg till +15c och du har detta problem.

Säg TS har 18c inomhus, fläktarna på 2300RPM, öppen låda.. 89c på Hotspot.

Till sommaren, 28c inomhus, fläktarna på 3000RPM öppen låda, 110c hotspot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Det är mycket kallare idag, till sommaren kommer det bli problem.. lägg till +15c och du har detta problem.

Säg TS har 18c inomhus, fläktarna på 2300RPM, öppen låda.. 89c på Hotspot.

Till sommaren, 28c inomhus, fläktarna på 3000RPM öppen låda, 110c hotspot.

Bara nej

Permalänk
Medlem

Det blir en hel del varm luft ovanför grafikkortet som behöver luftas bort både från GPU, CPU och vrm.
Det enklaste är att sätta minst 2 fläktar i toppen av chassit då varm luft stiger.
Att sätta 3x40mm fläktar vid sidan tror jag inte ger så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har inga fläktar på toppen, kanske ska kolla in det.
Angående utsug på botten, vart placerar jag dessa fläktar? För PSUn täcker ju de hålen som man ser på bilderna.

Tror ni det hade hjälpt med 3x40mm fläktar där bak? Som man ser på bilden precis vid grafikkortet.

Fläktar i toppen bör du montera, får att få ut mera luft.
40 mm fläktar är inget jag skulle montera, dom behöver snurra väldigt fort och det skapar mer oljud.

Jag har en insugsfläkt i botten framför PSU, man får se till att kablarna inte är för mycket i vägen och att dom inte ramlar ned i fläkten. Ser inte om du har plats under kablarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Medlem

Du borde kunna ta bort de vita ’slot-skydden’ på de tomma pcie-platserna, då kan kortet kanske få lite luft bakvägen

Det skulle också kunna vara möjligt att sätta ett inblås den vägen (lös fläkt på baksidan)

Permalänk
Medlem

Ett inte allt för dyrt test är ett 5-pack med Arctic P12. Tre i fronten och två i toppen (låt din befintliga bakre fläkt sitta kvar) och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Köpt 3-pack Phanteks T30 120mm fläktar som jag tänkte montera på framsidan och sen flytta de två nuvarande 140mm till toppen istället.

Jag ska montera det ikväll så kan jag uppdatera med resultat sen.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har märkt att jag får väldigt mycket bättre temperaturer och lägre ljudnivå på grafikkortet med sidpanelen av och undrar vad jag behöver göra för att få liknande temperaturer och ljudnivå med panelen på.

Här är hwinfo med hög belastning med sidpanelen på;
<Uppladdad bildlänk>

Här är hwinfo med hög belastning med sidpanelen av;
<Uppladdad bildlänk>

Bilder på datorn framifrån och på sidan;
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fläkt bak: 120mm Silent wings
Fläktar fram: 2x140mm Silent wings

Kan det hjälpa om jag byter ut frontfläktarna mot 3x120mm istället för de två jag har nu eller måste jag byta till ett annat case?

Du behöver tilluft så långt nerifrån/nära GPU som möjligt, mer utblås i toppen kan ha precis fel effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Köpt 3-pack Phanteks T30 120mm fläktar som jag tänkte montera på framsidan och sen flytta de två nuvarande 140mm till toppen istället.

Jag ska montera det ikväll så kan jag uppdatera med resultat sen.

Tack för alla svar!

Bra köp, är toknöjd med mina! Börja med en konfiguration i taget, de flesta tester visar att det sällan gör nytta med fläktar på alla platser. Så börja med 3 T30 i fronten och se om det räcker, sen addera en i taget i toppen. Lycka till

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Hopp.

TS kommer aldrig att få ner den tempen med enbart luftgenomdrag i datorlådan, kanske om det är Delta-fläktar med 9000RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hopp.

TS kommer aldrig att få ner den tempen med enbart luftgenomdrag i datorlådan, kanske om det är Delta-fläktar med 9000RPM.

En förhöjd ambient temp kommer inte höja tempen så pass mycket.

Han bör inte nå 110c om vi inte har en 50C sommar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

En förhöjd ambient temp kommer inte höja tempen så pass mycket.

Han bör inte nå 110c om vi inte har en 50C sommar

Jaså? Då måste jag ha missat den verkligheten? För 10+ kommer såklart att ge 10+ extra på tempen, rumstemperatur.

Kan lova att 7900 har samma designfel som vissa 5700 har.

Vattenkylning allt stock, mitt 5700.

https://imgur.com/a/5R1mAgX

Ja, jag har testat allt, allt ni kommer att säga har jag testat.

Shims.
LM
Flertalet olika kylpasta.
Flera olika kylare.

Hotspot springer iväg.

Fler fläktar kyler inte bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=fx3JA8No480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hopp.

Om du läser första inlägget så har TS bättre temp och lägre varv på GPU fläkten när sidopanelen är av.
Alltså måste han få ut värmen med fläktar för att få samma resultat när sidopanelen är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu monterat 3x120mm Phanteks T30 och är väldigt nöjd med resultatet.
Hela 300 RPM tystare som gör stor skillnad ljudmässigt och sedan en temp på 68°C istället för 74°C. Hot Spot ligger på samma, kanske 1-2°C svalare till och från.

Här är hwinfo med nya fläktarna och sidopanelen på efter 20 min med hög GPU-belastning;
https://i.ibb.co/WsV4SvC/Sk-rmbild-20230102-184305.png

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Om du läser första inlägget så har TS bättre temp och lägre varv på GPU fläkten när sidopanelen är av.
Alltså måste han få ut värmen med fläktar för att få samma resultat när sidopanelen är på.

Därav sade jag också att fler fläktar kommer inte att göra så stor skillnad. (se mitt inlägg längre upp, icke editerat inlägg)

TS kommer att nå 110c i sommar på kortet, som jag också sade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Därav sade jag också att fler fläktar kommer inte att göra så stor skillnad. (se mitt inlägg längre upp, icke editerat inlägg)

TS kommer att nå 110c i sommar på kortet, som jag också sade

Läs gärna tråden innan du svarar, TS har gett resultat precis ovanför dig där det blev stor skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Läs gärna tråden innan du svarar, TS har gett resultat precis ovanför dig där det blev stor skillnad

Stor skillnad på hotspot? 1-2c inom felmarginal. Kan ju vara att det är en aning svalare i rummet nu på kvällen.

Om TS startar OCCT kommer tempen på hotspot säkerligen säga hej till 100c.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grankulan:

Jaså? Då måste jag ha missat den verkligheten? För 10+ kommer såklart att ge 10+ extra på tempen, rumstemperatur.

Nej, det finns inte något sådant helt linjärt samband. Säg att den omgivande temperaturen är 0 kelvin och du kör grafikkortet på max. Det kanske då hamnar på 300 kelvin. Om då den omgivande temperaturen ökar till 300 kelvin, då skulle grafikkortet ligga på 600 kelvin, vilket inte är rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vlachos:

Nej, det finns inte något sådant helt linjärt samband. Säg att den omgivande temperaturen är 0 kelvin och du kör grafikkortet på max. Det kanske då hamnar på 300 kelvin. Om då den omgivande temperaturen ökar till 300 kelvin, då skulle grafikkortet ligga på 600 kelvin, vilket inte är rimligt.

Om grafikkortet ligger på 88c vid 20c rumstemperatur.

Om sedan rumstemperaturen ökar +5c ökar maxtemp med detta, alltså 88c+5c. Även idle ökar med 5c.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grankulan:

Om grafikkortet ligger på 88c vid 20c rumstemperatur.

Om sedan rumstemperaturen ökar +5c ökar maxtemp med detta, alltså 88c+5c. Även idle ökar med 5c.

Ja, temperaturen på grafikkortet ökar om den omgivande temperaturen ökar, men det går inte att sätta ett likhetstecken med att om rumstemperaturen ökar med x grader så kommer grafikkortets temperatur öka med x grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04