Skrivet av Olsson80:
Jag körde med z-wave pinne det är korrekt. Men hade inte mer n ett 10 tal Qubino enheter, alla strömförsörjda men det var extremt segt och klickade många gånger så det gick inte att lita på öht. Med Homey har dem funkat kanon dock. Men nu är jag på väg bort från dom och byter ut dem så fort jag kan, dels pga problemen jag hade men också för att jag vill vara Matter förberedd.
För Zigbee kör jag Hue + Ikea och hade tänkt fortsätta på dom då det täcker 99% av det jag behöver idag. Möjligen att jag även skaffar en Aqara för lite dörrsensorer osv.
Kameror kör jag Netatmo, samma med dörrklocka.
Förutom det har jag nog bara Nanoleaf som inte är Zigbee/z-wave då jag försöker hålla ner antalet tillverkare för att det skall funka så smidigt som möjligt. Har eventuelt funderat på nya Homey Pro, men den är ju inte släppt och gissar på att deras UI inte kommer förbättras, så det är egentligen främst möjligheten att få ett snyggare UI som lockar med HA.
Serverdelarna skulle jag nog kunna få ihop på delar jag har liggande, frågan är ju om man får det lika stabilt och "enkelt" som med en Synology och hur stabilt HA går på en sån, för är det något jag hatar så är det när grejorna funkar till 95%, för man kan ge sig fanken på att de 5% kommer vara när man behöver det som mest...
ok, qubino måste man ändra en del parametrar på annars dränker dom nätet,(blir segt) som exempel på 40 enheter så skickade över 100 rapporter i sekunden hos en kille jag var hos ;-), vill du slippa problem med dom kan du följa denna lista
1: kolla så deras antenn är utfälld och inte bakom ledare
2: ha du dom i en plåt dosa lägg antennen mellan plasten och väggen
3: inkludera dom där dom ska vara med controllern där den ska vara. (i värsta fall ta kontroller till enhet aldrig tvärt om)
4: stäng av pulling och wakeupp helt och hållet på alla enheter som har ström
5: stäng av den tids baserade ström rapporteringen på qubino (dom rapporterar ändå vid last förändring)
6: ändra rapporteringen för förändring av last till typ 50% eller 100%(jag kör 100%) för annars skickas varje 0.1w förändring detta ändras konstant oavsett vad du har i uttaget, vilket gör att modulen inte gör annat än att skicka onödig data. har du en sak i väggen som ökar från 1w till 2w får du en rapport
7: har du även problem med att enheters status inte uppdateras, kolla så du har Associoations lifline grup 1 satt till kontrollern
1-wave har 2 problem, 1 dom har mycket funktioner inbyggt som måste ställas in.
2: dom är alltid bakåt kompatibla så man måste göra ovan inställningar då 99% av alla hubbar endast gör enstaka saker vid inkludering.
du behöver inte byta ut dom för matter. matter ser jag snarare som en "hub" för olika protokoll dvs z-wave hubbar kommer har det stödet med. det handlar mer om att kunna styra tex en z-wave puck med tex en zigbee fjärr. eller styra en wifi enhet med zigbee osv jag tror ärligt talat du blivit frustrerad och i stället för att lösa orsaken så byter du protokoll.(du är inte ensam) tyvärr tror jag du kommer få mer problem med zigbee när du får många enheter. fördelen med zigbbe är att dom vanligen inte har så mycket funktioner och har inte krav att vara bakåt kompatibla på samma sätt som z-wave, kör man dessutom ikea eller hue så är enheterna optimerade för deras hub.
Homey pro är inte lösningen.... den blir sjukt seg (körde tester under rätt lång tid när pro kom) dom funkar rätt bra med "få" enheter men inte när det växer. (har för mig deras max tak är 40 zigbee enheter som kan ansluter direkt mot den)
smidigast är definitivt en nas med moduler om vi talar stabilitet och underhåll. jag fördrar thecus nas har kört en 7700pro som sedan uppgraderades till v2 sedan den släpptes för herrans massa år sedan.
nu har jag har gjort detta som du tänker köra dvs köra massa olika saker på en maskin och tänkt fan vad smidigt att ha det samlat, personligen var det ingen hitt av flera anledningar.
jag började med en nas 7700pro , denna kördes lagring på, sedan ville jag ha media server på den, och sedan unifi men då det är en nas så uppdateras inte pluggin super ofta, och det blir snabbt segt med flera video strömmar (thecus har dock 3 part plugin man kan hämta på nätet som uppdateras ofta)
sedan gick jag och byggde en server i stället.
Denna körde ipmi vilket är sjukt nice vid installation och ominstallationer då du kan styra den helt på distans oavsett om den är avstängd eller inte utan behov av skärm,mus,tangentbord till den. i botten kör jag ubuntu server med ett desktop
på denna körde jag emby server för media och filer, sedan unifi kontroller samt HA och även openhab, skit bra eller hur NEJ
det var alltid något som strular vid uppdateringar och jag kan inte slå av den för den då den ska styra saker som inte får stängas av, går en disk sönder så ska raiden byggas om, sedan visade det sig att program som köades hade behov som andra program inte var kompatibla med efter uppdateringar så i theorin lät det bra men det var mest strul.
idag kör jag.
nas 7700 pro endast för filer och viktig backupp (går på schema så den stänger ner sig och sedan botar den och backar upp telefoner osv innan den slår av sig igen. använder främst ett pluggin med wingftp för detta (blir inte lurad av namnet)
server: kör Emby server och unifi kontroller (ska dock flyta ut unifi till antingen egen kontroller eller router med inbyggd kontroller så jag kan stänga ner skiten när den inte används. som tips Kolla på Emby server, den har så du kan köra den som filserver, du kan sköta den helt lokalt även användare behöver inga konton hos 3part, den har mindre hårdvara krav än plex
vilket gör att du kan strömma eller backa upp fler saker samtidigt osv den har väldigt mycket bra funktioner och mycket plugin.
Ha kör på en nuc som endast kör ha för minsta strul, dvs den kör en nuc image med HA´s Op
(har rullat sedan 2018 utan något problem, se dock till att använda en nuc med 2.5" disk (m.2 disk strular jämt för mig med HA)
z-wave styrs av en Hc3 (sjukt bra kontroller för HA och fixar jäkligt många enheter och har bra stöd samt kräver den inte i närheten dom inställningar som andra kontrollers gör på enheter)
nu är ju detta helt emot det du vill göra och i ditt fall kan det funka jätte bra men jag ville ändå säga hur jag upplevde det i verkligheten vs Theorin. har du bestämts dig för att samla allt, kör på en nas för minst strul men räkna med att det kan vara segt med uppdateringar för plugin (tex ha) samt kan tillverkaren rätt som besluta att ta bort plugin.