Bilder i Finder, appen eller fotobiblioteket?

Permalänk
Inaktiv

Bilder i Finder, appen eller fotobiblioteket?

Jag undrar var andra placerar sina bilder i Mac. Placerar ni de i mappen Bilder i Finder eller i fotobiblioteket (detsamma som Bilder-appen?)? Försöker förstå skillnaden liksom för- och nackdelar. Om ni gör backup till extern hårddisk, NAS och/eller moln, spelar det någon roll vad man väljer?

Jag har ett mappsystem som är logiskt för mig så tänker att Bilder i Finder blir bättre men öppnas inte allt man t.ex. skannar eller bilder från minneskort/kamera i fotobiblioteket/Bilder-appen eller går det att ändra? Jobbigt om saker hamnar på olika ställen.

Berätta gärna hur ni gör och organiserar era bilder.

Permalänk
Medlem

Alla bilder som importeras till Bilder-appen lagras inuti själva appen och/eller i iCloud. Flyttar du en lokalt sparad bild till Bilder-appen så kopieras alltså bilden till en ny destination. Du kan testa själv genom att ta bort den ursprungliga bilden, så ser du att den fortfarande finns och går att använda i Bilder-appen.

Det finns många trådar redan om organisering av foton och olika tjänster för det. Personligen har jag inget att tillföra på den fronten, ville mest berätta om Bilder-appens hantering

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Alla bilder som importeras till Bilder-appen lagras inuti själva appen och/eller i iCloud. Flyttar du en lokalt sparad bild till Bilder-appen så kopieras alltså bilden till en ny destination. Du kan testa själv genom att ta bort den ursprungliga bilden, så ser du att den fortfarande finns och går att använda i Bilder-appen.

Det finns många trådar redan om organisering av foton och olika tjänster för det. Personligen har jag inget att tillföra på den fronten, ville mest berätta om Bilder-appens hantering

Tack för svar. Redan "löst" det. Använder Finder då jag inte tänker lagra på datorns interna hårddisk utan allt ska överföras till en extern enhet. Så tills det ligger de bäst i bilder i Finder.

Permalänk
Medlem

Mina är inte så "organiserade", men jag avskyr Bilder och iTunes och sån skit. Jag litar inte alls på Apples "det bara funkar, bry dig inte om hur" och orkar inte läsa på om allt. Filer har jag ganska bra förståelse för hur de funkar och de beter sig för det mesta förutsägbart och låser inte in mig i program osv. Dessutom är jag nästan av princip emot allt som har med "molnet" att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trudelutt:

Mina är inte så "organiserade", men jag avskyr Bilder och iTunes och sån skit. Jag litar inte alls på Apples "det bara funkar, bry dig inte om hur" och orkar inte läsa på om allt. Filer har jag ganska bra förståelse för hur de funkar och de beter sig för det mesta förutsägbart och låser inte in mig i program osv. Dessutom är jag nästan av princip emot allt som har med "molnet" att göra.

Just mina bilder (som jag värdesätter mycket) så litar jag inte heller på molnet eller vill att ett program organiserar åt mig. Jag vill själv utforma min struktur så att jag enkelt hittar och kan lägga på valfritt medium. Jag kommer visserligen att göra backup mot ett moln men det lär nog inte bli iCloud för just det.

Vissa saker låter jag dock Apple sköta även om jag låser in mig för det är bekvämt (lösenord). Jag är dock införstådd med hur det fungerar. Jag skulle nog inte lägga mina äpplen i samma korg om jag inte riktigt förstår hur det fungerar eller fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för svar. Redan "löst" det. Använder Finder då jag inte tänker lagra på datorns interna hårddisk utan allt ska överföras till en extern enhet. Så tills det ligger de bäst i bilder i Finder.

Jag har hela mitt fotobibliotek på en extern disk. Man kan själv välja var man vill att Bilder-biblioteket ska ligga någonstans och jag har helt enkelt valt en extern disk men som alltid är inkopplad. Inte för backup alltså, utan för att inte behöva fylla det interna utrymmet med bilder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Jag har hela mitt fotobibliotek på en extern disk. Man kan själv välja var man vill att Bilder-biblioteket ska ligga någonstans och jag har helt enkelt valt en extern disk men som alltid är inkopplad. Inte för backup alltså, utan för att inte behöva fylla det interna utrymmet med bilder.

Yes, det visste jag. Fast jag föredrar som sagt att inte använda fotobiblioteket framför eget mapp- och filsystem. Jag vill gärna att bilderna ska kunna nås från fler enheter än Apple-enheter i framtiden. Vill inte låsa in mig i fotobiblioteket utan fortsätta med mitt mapp- och filsystem.