Noctua försenar prestandafläkt i 140-millimetersformat

Permalänk
Melding Plague

Noctua försenar prestandafläkt i 140-millimetersformat

Punktlighet är inte Noctuas starka sida, vilket cementeras när företaget nu skjuter planerad lansering av NF-A12x25-storebror på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp, riktigt tråkigt. Många inklusive mig hade det i pipen att ha med i kommande byggen, och de har även pratat om det i twitterinlägg. Man hade kunnat tro och hoppas att debara skjuts ett kvartal, men ett helt år och då utan de svarta varianterna cementerar att man måste väla något annat.

Permalänk
Medlem

Nästan värre nyhet att uppföljaren till D15 snart är 1,5 år försenad Så mycket för att vänta med ett nytt bygge men nu är priserna rätt kaos ändå förutom på ssd. Behövs fler luft och AIO som är anpassade till dagens större och varmare cpus.

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att butikerna i december höjt priserna på a12x25 chromax samt nh-u12a. Konspiration mot de som väntade med att köpa dylika, i väntan på dessa nya?

Permalänk
Medlem

Stor besvikelse då jag väntat på den nya 140mm fläktarna redan i ett helt år.

Ganska logiskt att uppföljaren till D15 blir försenad eftersom de redan sagt att de nya 140mm-fläktarna är ett av de viktigaste tillskotten till den.

Undrar vad det är som att det skjuter det så långt på framtiden då de redan hade fläktarna i produktion oktober förra året (inför Q4-släpp) enligt Noctua själva.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Sen lär ju svarta varianten dröja ytterligare..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Trist men samtidigt: vänta hellre och släpp produkten när den är redo och inte när PRavdelningen har lovat det (looking at you game-industry).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fan. Hade verkligen sett fram emot industrial-varianterna.

Den som väntar på något gott blir inte fet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Noctuas roadmap är ett skämt. Får bli Bequiet SW4 Pro 140mm istället.

Permalänk
Avstängd

Det är bara en fläkt. Finns massor med tillverkare av fläktar ute i världen. Både för industriellt bruk och vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är bara en fläkt. Finns massor med tillverkare av fläktar ute i världen. Både för industriellt bruk och vanligt.

Handlar inte om fläkten, dom flyttar konstant fram stolpen hela tiden på alla deras produkter vilket skapar irritation. Bättre att inte säga något alls då.

Permalänk

Bara en fläkt !!! Det är ett sätt att leva och förverkliga sig själv

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fagerholm:

Bara en fläkt !!! Det är ett sätt att leva och förverkliga sig själv

Och en livsstil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Nästan värre nyhet att uppföljaren till D15 snart är 1,5 år försenad Så mycket för att vänta med ett nytt bygge men nu är priserna rätt kaos ändå förutom på ssd. Behövs fler luft och AIO som är anpassade till dagens större och varmare cpus.

Det går åt fel håll med processorers värdeutveckling, exempelvis kylpaket som tar upp 3-4 kortplatsert på grafikkort, det är åtminstone min åsikt. Men jag har inte behov för dssa värstingar, så än så länge klarar jag mig med normala kylarlösningar.

Permalänk
Avstängd

Kan de inte göra som Phantek? Gör dem tjockare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

suck

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kan de inte göra som Phantek? Gör dem tjockare

Ska man göra dem tjockare, samtidigt som grafikkorten blir fetare och längre så blir det problem med mindre/kompaktare chassin. Säg det till folk som exvis sitter på Define C-liknande chassin som har 315 mm maxlängd på gpu om jag minns rätt. Då spelar de 5mm visst roll.

Tycker hela konceptet är fel att frångå standarder, och anser att Phanteks fuskar med detta för att komma upp till de andra.

Permalänk
Medlem

Dom är ju inte ens i närheten av att hålla datum på sin roadmap. Lägg därtill att man alltid ska vänta ytterligare på den svarta varianten av fläkten. Som sagt, skapar bara irritation när man trodde att det var så nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kan de inte göra som Phantek? Gör dem tjockare

Tycker som dig.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kan de inte göra som Phantek? Gör dem tjockare

Phanteks planerar släppa sina T30 140mm Q3 2023.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de släpper saker som är färdiga och gör det de ska, inte hafsat ut något för en kvartalsrapport

Get ger en trygghet i att de inte gör skitgrejer

Permalänk

Skönt, då hinner jag spara ihop pengarna för detta. 🙃

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laddin:

Ska man göra dem tjockare, samtidigt som grafikkorten blir fetare och längre så blir det problem med mindre/kompaktare chassin. Säg det till folk som exvis sitter på Define C-liknande chassin som har 315 mm maxlängd på gpu om jag minns rätt. Då spelar de 5mm visst roll.

Så då köper man vanliga 25mm-fläktar dådå. Ingen har ju påstått att en tjockare variant helt ska ersätta existerande modeller.

Sitter själv med ett Define C-chassi för övrigt, och har skägget helt i brevlådan nu, då tredjeparts Radeon XTX alla är gigantiska och inte får plats i chassit utan att ta till bågsågen (vilket inte är aktuellt), och AMD drabbats av "vaporgate" eller vafan vi nu ska kalla det med sina inhemska kylare...som ju dessutom är rätt bullriga även när de fungerar så som de ska göra kan tilläggas.

Så lutar istället åt nytt chassi - och då blir det väl helt ny rigg, då Skylake-X ju är ganska sleten och dann i dagsläget. Tittar just nu på Lian-Li o11 Dynamic Mini - gott om plats för GPU utan att bli alltför överdrivet svullet i yttermåtten (likt modell Fractal Design Torrent, osv.)

Citat:

Tycker hela konceptet är fel att frångå standarder, och anser att Phanteks fuskar med detta för att komma upp till de andra.

Fram till slutet av 00-talet ungefär var det vanligt med 38mm tjocka fläktar, det är ett relativt sent påfund egentligen att 25mm är någon slags "standard". Så en tjockare fläkt är inte alls att fuska på något som helst sätt, verkar som en del glömt bort detta (eller helt enkelt inte var med på den gamla goda tiden.)

Kan ju tilläggas att tjockare fläktar gör det mycket lättare att upprätthålla statiskt tryck och flöde på samma gång, något dagens tunnisar är ganska kassa på. Noctuas P-serie har ju riktigt kasst flöde till exempel, och bullrar dessutom mer än F-serien också pga de statiska "vingarna". Det är fysikens lagar som sätter begränsningar, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Noctua är inte snabba och synd att nya releaser får lida för att dom inte kommit med nya fläkten...vet ju att man fick vänta många år på 120mm varianten, att förstora den modellen till 140mm kanske inte var så lätt sen har andra släppt fläktar så dom vill väl inte kasta ut något som inte kan konkurrera.

Skrivet av anon132576:

Fram till slutet av 00-talet ungefär var det vanligt med 38mm tjocka fläktar, det är ett relativt sent påfund egentligen att 25mm är någon slags "standard". Så en tjockare fläkt är inte alls att fuska på något som helst sätt, verkar som en del glömt bort detta (eller helt enkelt inte var med på den gamla goda tiden.)

Kan ju tilläggas att tjockare fläktar gör det mycket lättare att upprätthålla statiskt tryck och flöde på samma gång, något dagens tunnisar är ganska kassa på. Noctuas P-serie har ju riktigt kasst flöde till exempel, och bullrar dessutom mer än F-serien också pga de statiska "vingarna". Det är fysikens lagar som sätter begränsningar, helt enkelt.

Aldrig sett en tjockare fläkt i en persondator, kring mitten på 00-talet så var Typhoon, Nexus och Noiseblocker fläktarna poppis och dom var standard, vet att jag hade en massa orangea Nexusfläktar i mitt chassi.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Så då köper man vanliga 25mm-fläktar dådå. Ingen har ju påstått att en tjockare variant helt ska ersätta existerande modeller.

Och när väl en gör det, så följer hela flocken med och bryter mönstret. Det är därför vi inte har mobiltelefoner med 3,5 mm jack, bytbara batterier i telefonen lägre osv. Är det bra att t ex hela europa har olika strömkontakter? Nej, jag tycker att vi ska hålla en standard inom datornvärlden snarare än att börja använda speciallösningar och proprietära datordelar etc.

Skrivet av anon132576:

Så lutar istället åt nytt chassi - och då blir det väl helt ny rigg, då Skylake-X ju är ganska sleten och dann i dagsläget. Tittar just nu på Lian-Li o11 Dynamic Mini - gott om plats för GPU utan att bli alltför överdrivet svullet i yttermåtten (likt modell Fractal Design Torrent, osv.)

Du får absolut ha din smak i datorchassin, men denna modell ser ut som ett kylskåp för energidricka. Och det är absolut svullet, 269 mm på bredden. Här har du en 7900 XT du kan knö in. XTX modellen går också om den finns att hitta nånstans.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0BQNDB95D/ref=sr_1_1?crid=59WK5JVO7X9F&keywords=safir+7900+xt+puls&qid=1672921795&sprefix=sapphire+7900+xt+pulse%2Caps%2C94&sr=8-1

Vi röstar med plånboken, och jag tycker det är en trist trend med att allt ska bli större, varmare och kräva mer och mer kylning. Vi köper gigantiska grafikkort, och vill nu promote:a alla kylningstillverkare att styra om och göra större och fetare fläktar bara för att palla med det. Det blir mindre fokus på tyst, litet och diskret. Min högst personliga åsikt, men jag tycker det är tråkigt att dagens datordelar funkar såhär:

Permalänk
Medlem

Är väl typ femte gången eller nått den fläkten försenas, verkar inte gå så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laddin:

Ska man göra dem tjockare, samtidigt som grafikkorten blir fetare och längre så blir det problem med mindre/kompaktare chassin. Säg det till folk som exvis sitter på Define C-liknande chassin som har 315 mm maxlängd på gpu om jag minns rätt. Då spelar de 5mm visst roll.

Tycker hela konceptet är fel att frångå standarder, och anser att Phanteks fuskar med detta för att komma upp till de andra.

30mm, eller mer behöver ju inte bli standard. Men har man val att köpa något som är bättre så vill man ha möjligheten.
Grafikkorten fick inte heller i början bli tjockare, men först nu så börjar det ske att de blir rejält tjockare. För min del så får gärna korten ha 2x 140mm fläktar med. Då ökar sannolikheten att fläktarna inte heller slits så snabbt då de kan vara mer lågvarviga och faktiskt även tysta så vi slipper alla dessa leksaker.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är bara en fläkt. Finns massor med tillverkare av fläktar ute i världen. Både för industriellt bruk och vanligt.

"bara en fläkt"... Som kan sänka temperaturen på processorn med kanske 2-3 grader jämfört med nuvarande Noctua-varianter. Bryr man sig inte om det så spelsr det såklart ingen roll. Men för oss som ser fram emot detta som barn ser fram emot julafton är det såklart en oerhörd besvikelse och ett jobbigt besked. Visa lite respekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det går åt fel håll med processorers värdeutveckling, exempelvis kylpaket som tar upp 3-4 kortplatsert på grafikkort, det är åtminstone min åsikt. Men jag har inte behov för dssa värstingar, så än så länge klarar jag mig med normala kylarlösningar.

Att säga att det går åt "fel håll" känns inte så rättvist, det finns massa produkter som klarar sig fint med mindre kylning, har man problem med att saker blir stora så får man köpa produkter som använder mindre ström och skapar mindre värme. Desto mindre ström desto mer effektiva brukar de bli också så varje watt ger relativt mer tillbaks, titta bara på steam deck exempelvis hur mycket prestanda som man får ut den med så lite ström användning.

Bara för det finns produkter som använder mer så behöver man inte känna sig tvungen att köpa de, låt de som inte har problem med mer ström användning och större kylare använda de produkterna. Inte som att du skulle få både top-end prestandan vi har nu och typ 50 watt ström användning vara för de försökte pusha ner det, det gör de redan och om de gjorde det för top-end desktop blir resultatet snarare prestandan man ser från bärbara datorer nu vilket inte alls är dåligt men skulle lämna massa prestanda oanvänt.

Jag tycker det är skitbra att GPU har blivit så stora, desto större kylare de har desto mindre ljud kommer de göra, har inte glömt bort hur fruktansvärt högljudda GPU kunde vara förr när de bara hade lite utrymme att använda. De använder plats som majoriteten av folk inte använder i ett ATX chassi ändå och som sagt vill man bygga litet bygge så väljer man produkterna som passar där snarare än att tvinga resten av industrin att följa ens egen preferens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |