Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Under 2023 tänkte jag prova strategin att månadsköpa svenska "Dogs of the Dow", tio olika aktier för liknande belopp vardera. Som jämförelse tänker jag göra samma sak med fonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Sverige Index. Gärna någon fler ifall någon har något förslag.

För detta experiment har jag öppnat ett helt separat ISK. Köpordrarna kommer läggas första handelsdagen i månaden, det kommer alltså bli tolv köp av varje aktie och fond. I slutet av året är min avsikt att redovisa hur det gått för respektive innehav, dess totala omkostnad, aktuell kurs samt eventuella utdelningar.

<Uppladdad bildlänk>

Varför två svenska fonder? Den bredare borde räcka. Småbolag eller Globalfond hade jag ersatt den med. Sedan finns väl XACT Högutdelande om man vill förenkla och få en bredare fördelning (Norden).

Permalänk
Medlem

-11% på Avanza och - 15% på Nordnet när jag kikar hur 2022 gått. Alla enskilda aktier jag köpt i 2022 har gått dåligt, men köpt för mindre belopp mest på skoj.

Månadssparar 35k på mitt norska Nordeakonto och gjorde dessutom några större köp i höstas, där är jag på plus sen start men tveksamt om jag är plus för året. Nordea har gjort noll förbättring på den fronten så man kan fortfarande bara se utveckling 1 dag eller sedan start.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

LOL vilket skitår. Det har gått riktigt kasst för tech och cannabis aktier….
-50,63% på Avanza kontot… Dock är det inte så pass illa för jag sålde en hel del av aktierna som störtdök och satt med cash ett tag.
Under 2023 så ska jag prioritera fondinvesterandet.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Varför två svenska fonder? Den bredare borde räcka. Småbolag eller Globalfond hade jag ersatt den med. Sedan finns väl XACT Högutdelande om man vill förenkla och få en bredare fördelning (Norden).

Hej och tack för feedback!

De svenska fonderna är bara tillagda för att få något att jämföra med på samma marknad som de separata aktierna jag tänkt hålla mig till i detta experiment, därför är de enbart svenska. Avanza Zero känner de flesta till och som populäraste fond hos Avanza tycker jag den har en plats som jämförelse även om den har många kritiker, jag själv inräknad. Länsförsäkringar Global Index brukar rekommenderas, men eftersom jag endast tänkte ha svenska innehav blev det deras svenska fond istället, betydligt bredare och roligare än Avanza Zero.

Men du har ändå en poäng, lägger till de andra du nämner också. Om inte annat blir det mer att jämföra med.

02-jan:2023: nu är aktierna köpta och fondordrarna lagda. 🎉

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av mistahh:

LOL vilket skitår. Det har gått riktigt kasst för tech och cannabis aktier….
-50,63% på Avanza kontot… Dock är det inte så pass illa för jag sålde en hel del av aktierna som störtdök och satt med cash ett tag.
Under 2023 så ska jag prioritera fondinvesterandet.

Lider med dig!

Ligger själv på -35%. Nvidia är en av den stora svikaren detta år. Riktigt tråkigt! Sedan läser man att grafikkortsförsäljningen inte varit så här låg sedan 2009 t om lägre. Ligger fortfarande plus på Nvidia så tacksam för det men ändå.

Samtidigt tar Nvidia skyhöga priser på 40-serien. Vet inte vad man ska ta sig till. Man undrar hur Jensen tänker?

Jag tror att sommar, höst kan det bara braka uppåt. Speciellt tillväxtaktier men vi får se.

Permalänk
Medlem

-22% i år. inte så illa, men gick inte uppåt under covid för mig så ligger med rätt bra förlust. hade lika gärna kunnat köpt en porsche för pengarna..

nåja. jag siktar på 2024, då 2022 har varit ett av de sämsta åren någonsin, och efter de dåliga åren kommer ett bra år historiskt sett. men vi får väl se

däremot, tänk efter när ni köper amerikanske aktier nu, dollarn är dyr nu när alla bytt valuta i och med kriget. jag håller mig på svenska marknaden

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lider med dig!

Ligger själv på -35%. Nvidia är en av den stora svikaren detta år. Riktigt tråkigt! Sedan läser man att grafikkortsförsäljningen inte varit så här låg sedan 2009 t om lägre. Ligger fortfarande plus på Nvidia så tacksam för det men ändå.

Samtidigt tar Nvidia skyhöga priser på 40-serien. Vet inte vad man ska ta sig till. Man undrar hur Jensen tänker?

Jag tror att sommar, höst kan det bara braka uppåt. Speciellt tillväxtaktier men vi får se.

Minus här med, men allting har ett slut. Blir bara svenska aktier/fonder pga skvalpvalutan SEK. Blir ju en dubbelpubgspark om man köper Nvidiaaktier i USD och sen går det ned , efter sol kommer regn. Kom ihåg att det är olyckskorpar precis överallt. Men när det vänder så sticker nästan allt uppåt. Då är det svårt att misslyckas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det är nu folk kommer att få ont om pengar. Den höga inflationen i kombination med att folk får sämre reallöner gör att de drar ned på "nöjeskontot". När folk drar ner på konsumtionen, så kommer fler bli arbetslösa och karusellen är igång.

När det gäller priser på grafikkort så är det väl en fråga om vad som ger högst nettovinst, gissar jag. Företaget säljer givetvis fler grafikkort om man sänker priset, men frågan är ju om den totala vinsten per grafikkort ökar eller minskar. Jag har inte läst någon FEK så jag går på mina kunskaper i NEK.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Idag firar jag att mitt fondsparande nått en ny målstolpe då det passerat 50.000 kronor
Avanza gratulerar och säger att jag nu gått från Klassen "Start" till "Mini" och att min nästa milstolpe är 100.000 kronor
Planerar att fortsätta handla fonder för 5000 per månad men måste kika på avgifterna nu och bestämma om det är någon som blir för dyr, kanske bara köpa i Avanza Zero framöver för att undvika att avgifter äter upp allt

Hoppas på ett roligt ekonomiskt år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Idag firar jag att mitt fondsparande nått en ny målstolpe då det passerat 50.000 kronor
Avanza gratulerar och säger att jag nu gått från Klassen "Start" till "Mini" och att min nästa milstolpe är 100.000 kronor
Planerar att fortsätta handla fonder för 5000 per månad men måste kika på avgifterna nu och bestämma om det är någon som blir för dyr, kanske bara köpa i Avanza Zero framöver för att undvika att avgifter äter upp allt

Hoppas på ett roligt ekonomiskt år!

Borde kanske köpa lite utdelningssktier annars för att variera det, typ investor B eller dylikt

Min avanza zero år min sämsta fond i år och gjort att jag är - 9% över året

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde kanske köpa lite utdelningssktier annars för att variera det, typ investor B eller dylikt

Skumt, min Avanza Zero är + 3,3%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Skumt, min Avanza Zero är + 3,3%

Avanza zero - 3.3% sedan köp dock ser jag att det är global 6 som är katastrof 🤣 - 12%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det vart +22% på året på Avanza, får man inte klaga på. Tack vare kol/olja och guld höll även runt nollan, mycket är tack vare att dollarn är så stark också när man inte äger en enda svensk aktie nästan.

Nästa år tror jag starkt på precious metals och miners, och hoppas att uran tar fart på allvar. Energi lär också vara bra men volatilt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Ville du bara skriva av dig för att skryta?

Gratulera istället för att skicka bajskorvar. Du verkar överlag ha svårt att skriva konstruktiva inlägg med god ton. Se detta som en varning.

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är nog första gången jag ser investor nämnd som utdelningsaktie. Investor är dock ett bra köp om man inte vill lägga mycket tid på börsen, över tid blir det bra om inte svensk ekonomi packar ihop helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är nog första gången jag ser investor nämnd som utdelningsaktie. Investor är dock ett bra köp om man inte vill lägga mycket tid på börsen, över tid blir det bra om inte svensk ekonomi packar ihop helt.

Jag menade egentligen utdelningsaktier eller investor b 😇

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jösses vad dålig upplösning det blev på bilderna när man laddade upp dem från mobilen? Aja, slutade 2022 på -34%. Ett resultat av att vara exponerad mot ”fel” (åtminstone för detta år) sektorer, dopat av belåning. Gör mig dock ingenting utan fortsätter tro långsiktigt på mina innehav och gör inga förändringar inför nästa år.

Årets bästa innehav (i kr): Evo, Investor, Avanza. Årets sämsta innehav: Alphabet, Embracer, SBB.

Mycket mer handel 2022 än tidigare år. Egentligen inte helt planerat men tagit flera framgångsrika trades i Evolution som bland annat bidragit till att det var mitt bästa innehav, trots att aktien gjorde dryga -20% på året.

Apropå krediten så har jag ganska kraftig belåning, pendlar mellan 20-25%. Stretchade belåningen ju mer börsen föll. Har dock fortfarande väldigt stort utrymme till att handla ännu mer, om jag skulle vilja. Portföljen behöver gå ner ytterligare 70% härifrån för att jag ska riskera överbelåning, så det är jag inte orolig för. Hade jag bara ägt 1-4 olika bolag hade jag aldrig vågat ha så hög belåning dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpiikeN^:

[b]Apropå krediten så har jag ganska kraftig belåning, pendlar mellan 20-25%.

Starkt att du vågar belåna dina värdepapper. Det kommer jag aldrig att göra, med tanke på den ökade risk det medför.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Starkt att du vågar belåna dina värdepapper. Det kommer jag aldrig att göra, med tanke på den ökade risk det medför.

Hävstång, fort uppåt och fort neråt (som synes ett par poster tidigare)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Skrivet av Mindfighter:

Hävstång, fort uppåt och fort neråt (som synes ett par poster tidigare)

Ska man vara helt logisk och rationell och bara ägna sig åt rådata är det "hål i huvudet" att inte använda sig av belåning. Rent matematiskt kommer det alltid vara fördelaktigt att i sitt långsiktiga, väldiversifierade sparande använda sig av en liten hävstång som boost. MED DET SAGT, så kan jag hitta tusen argument som spräcker hål på påståendet ovan, och jag själv brukar säga att man ska uppfylla 4 minimikrav för att man överhuvudtaget ens ska överväga belåning:
1) Man ska ha varit på börsen minst 5 år
2) Man ska ha varit med om minst en krasch

3) Man är aktiv/intresserad i sitt sparande (obs. det är ≠ med att man försöker tajma bottnar etc, man ska givetvis ändå vara långsiktig i sina innehav)
4) Man vet med sig att man inte agerar känslomässigt eller sover dåligt om natten bara för att portföljen sjunker (går hand i hand med punkt 2, där man fått ett kvitto på hur man agerar och mår vid nedgång)

Jag firar snart 10 år på börsen och har använt mig av belåning länge. Det har varit väldigt gynnsamt i den bullmarknad som varit, men givetvis har jag hela tiden vetat med mig att när nedgången kommer (inte OM nedgången kommer, utan NÄR nedgången kommer) så kommer jag drabbas hårdare än om jag inte hade haft någon hävstång.

Bara för att ämnet kom på tal här nu gick jag in på Avanza och kikade. 15 november 2021 toppade min portfölj. Jag ligger -32% sedan dess. Enligt min kreditmätare behöver jag en ytterligare nedgång på 72% härifrån för att riskera överbelåning. Från toppen skulle det vara en total nedgång på 81%. Kan det hända? Absolut. Är det troligt? Nja, kanske inte, med tanke på att jag ändå har en ganska diversifierad portfölj (22 innehav). Då behöver nog Tredje Världskriget eller liknande bryta ut, och då misstänker jag att jag har större problem än en börskrasch...

Historiskt sett har svenska börsen avkastat någonstans mellan 7-8% i snitt per år. Det finns flera aktiemäklare idag som erbjuder belåning till räntor på 0,99-2,51% EXKL. ränteavdrag (du får tillbaka 30% av det du betalat i ränta sen vid deklarationen). Däremellan finns alltså rejäl "cut" man som sparare kan tjäna pengar på.

Det säger också en del hur bankerna ser på risken vad gäller belåning av bostäder gentemot belåning av aktier, när räntan på det sistnämnda är lägre än räntan på bolån... Tyvärr har det blivit lite tabu i Sverige att man säger att man har lån, förutom när man lånar till fastighetsköp. Folk får "tunnelseende" så fort ordet lån kommer på tal. Det man måste skilja på är BRA och DÅLIGA lån. Att låna för att på sikt tjäna pengar är ett bra lån. Att låna för att betala semesterresan eller köpa den flashigaste bilen är ett dåligt lån...

Med det sagt, det finns många och åter många människor som gjort bort sig genom att använda hävstång. Blivit giriga, "mycket vill ha mer". I en bullmarknad är det lätt att känna sig odödlig, i en börskrasch så så skiljas agnarna ut från vetet... Det är också varför det inte är för alla.

Sist men inte minst vill jag bara tillägga att i min bok är det betydligt större risk att ha en koncentrerad portfölj på kanske 1-3 innehav UTAN belåning, än en diversifierad låda med 15-20 innehav i 5-7 sektorer MED belåning. Det många förmodligen inte ens vet om är att en av framgångsfaktorerna till AP7 Såfas (statliga förvalsfonden i premiepensionssystemet) överavkastning mot index är att de använt sig utav belåning (dock har den minskat på sistone, ett tag var den väldigt hög).

Jag rekommenderar ingen att börja använda belåning, utan det är ett beslut man måste ta själv. Men ska man börja så ska man först göra sin hemläxa, så jag har inga problem med att svara på eventuella frågor på ämnet

Permalänk
Avstängd

@SpiikeN^ För många år sedan så spelade jag poker, så jag vet mycket väl att det kan gå upp och ner enbart på grund av slumpen. Skillnaden mellan mitt pokerspel och mitt sparande på börsen är att pokerspelet var för pengar på mitt nöjeskonto. Nu gick jag ganska bra plus från den tiden, men det är en helt annan sak att utsätta största delen av det kapital man avsatt inför framtiden inför större risker än vad som är nödvändigt.

Det var ungefär så som jag tänkte.

Nu har jag själv en blandad kompott, med både aktier, fonder och derivat i min portfölj, så den är utsatt för en stor del risk. Förutom det jag har på sparkonto för att känna mig trygg i vardagen. Bor i hus, så jag behöver ha kontanter för att ta hand om saker som händer (vill inte låna till sådant).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

1) Man ska ha varit på börsen minst 5 år
2) Man ska ha varit med om minst en krasch

2 håller jag med om, men då räcker inte 5 år på börsen. Senaste krisen var finanskrisen 2008-2009 och egentligen ska man tillbaka till IT-bubblan som sprack efter 2000.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

2 håller jag med om, men då räcker inte 5 år på börsen. Senaste krisen var finanskrisen 2008-2009 och egentligen ska man tillbaka till IT-bubblan som sprack efter 2000.

Jag tror faktiskt inte jag vet någonting tramsigare än personer som prompt vill hävda att Corona-kraschen (som innehöll bland annat att Stockholmsbörsen föll 32% på en månad och att Dow Jones/Nasdaq/S&P-500 sjönk 12-13% en enskild dag) inte var en krasch. Fattar inte ens motivet bakom heller. Ser dem hela tiden på finanstwitter.

Samma sak med de som kör samma retorik kring det föregående börsåret. Absolut kan det vara att vi bara är i början på en lång björnmarknad och att det finns betydligt värre grader i helvetet, men att bagatellisera att OMXS30 och OMXSPI sjönk 25-30% från högsta till lägsta nivå är också det bara fjantigt.

Och enligt dig så ska man alltså tillbaka hela vägen till år 2000 för att det ska få räknas som en "riktig" kris? Okej. 🤦🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi har haft flera börskriser förutom 2008. Eurokris, Kinakris 2015, räntekris 2018, covid.

Och varför IT-bubblan? Vissa hänvisar till att stockholmsbörsen hade sin djupaste björnmarknad då, men glömmer att Ericsson, stod för 40% av hela stockholmsbörsens samlade förmögenhet ibörjan av 2000. Vissa brukar varna för Nasdaq100 med 11% Apple, 12% Microsoft.

Något vi har sett i svensk fastighetsmarknad, är att vissa tyngre spelare som belånat sina portföljer med obligationer har varit väldigt sektortunga. Mycket har varit 80% andra fastighetsaktier etc kombinerat med enskilda innehav på 15-20%.

Jag skulle vilja påstå att 2018-2023 har varit extrem volatila år, och Volatilitet index(VIX) bekräftar samma sak. Vi har knappt haft en normal Vix sen 2018.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag tror faktiskt inte jag vet någonting tramsigare än personer som prompt vill hävda att Corona-kraschen (som innehöll bland annat att Stockholmsbörsen föll 32% på en månad och att Dow Jones/Nasdaq/S&P-500 sjönk 12-13% en enskild dag) inte var en krasch. Fattar inte ens motivet bakom heller. Ser dem hela tiden på finanstwitter.

Samma sak med de som kör samma retorik kring det föregående börsåret. Absolut kan det vara att vi bara är i början på en lång björnmarknad och att det finns betydligt värre grader i helvetet, men att bagatellisera att OMXS30 och OMXSPI sjönk 25-30% från högsta till lägsta nivå är också det bara fjantigt.

Och enligt dig så ska man alltså tillbaka hela vägen till år 2000 för att det ska få räknas som en "riktig" kris? Okej. 🤦🏻‍♂️

Anledningen till att jag personligen inte vill tala om Coronadippen som en riktig krasch är att den varade för kort tid. Det är en helt annan sak att se sin portfölj minska månad för månad. Jag kan meddela dig att det var många som inte loggade in och tittade på sitt konto på många, många månader när IT-kraschen kom.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Anledningen är att vi inte har haft någon riktig lågkonjunktur sen runt 2000, det är först nu som många investerare kommer att få uppleva en riktig lågkonjunktur med stigande arbetslöshet, minska konsumtion o.s.v. som håller i sig några år. Men klart var och en investerar så som de ser lämpligt. Vi som var med vill bara bidra med det perspektivet, det är inte tramsigt, det är att försöka bidra med erfarenhet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Vi har haft flera börskriser förutom 2008. Eurokris, Kinakris 2015, räntekris 2018, covid.

Ordet kris har blivit utvattnat och används för minsta lilla. IT-bubblan var en kris och innan det var det fastigheter. Nu kan vi få en kris igen p.g.a. el och inflation och det kanske kan komma att bli en rejäl kris.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Avanza global eller Länsförsäkringar global index?

Jag placerar i båda, men hur stor skillnad är det egentligen? Gör skatteskillnaderna att Avanza Globals låga avgift inte räcker för att motivera den?

Ska jag fortsätta använda båda eller räcker det att använda en av global-fonderna?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Beamy:

Jag placerar i båda, men hur stor skillnad är det egentligen? Gör skatteskillnaderna att Avanza Globals låga avgift inte räcker för att motivera den?

Ska jag fortsätta använda båda eller räcker det att använda en av global-fonderna?

Det är ju onödigt jobb att ha två om inte annat då deras innehav är så pass lika, så du tjänar ingen ökad diversifiering på det. Utvecklingen du ser när du tittar på fonderna inne på din online mäklare är ju efter skatter är avräknade. Så du kan enkelt avgöra själv om det historiskt varit något skillnad och vilken du vill ha dina pengar i.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

LF vinner pga skattereglerna och du behöver inte två globalfonder.